Werk & Studie alle pijlers

Wiskunde

16-02-2017 10:52 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond bladerde ik eens wat in mijn wiskunde boek. Ik kwam een stukje tegen over een man die zei dat een “ 5 de graads functie “ niet kon worden opgelost. Omdat ik me een beetje verveelde besloot ik het eens te gaan proberen. Ik kampte al vrij snel met een probleem toen ik dit had:

2x^5+3x^4+2x^3+3x^2+2x+10 = 0

2x^5+3x^4+2x^3+3x^2+2x = -10

Ik moest dus die 2x^5 en al die anderen proberen op te lossen. Dus dacht ik aan dit:

3^5= 243 = 3*3*3*3*3=243/5 = 48.6+48.6+48.6+48.6+48.6

Dus dacht ik, 2x^5 = 2x/5 wat niet waar is,kwam ik later achter....maar ik zette de hele formule in deze vorm.

2x^5+3x^4+2x^3+3x^2+2x = -10

2x/5 + 3x/4 + 2x/3 + 3x/2 + 2x/1

Dus eerst deed ik: 2x/5 + 3x/4 = 23x/20

En toen: 2x/3 + 3x/2 = 10x/5

En toen... 23x/20+10x/5 = 315x/100

En tot slot: 315x/100+2x/1= 515x/100

Om deze breuk op te lossen deed ik 515/100 ,dat maakt 5.15*100/100

En dus kan je 100 en 100 tegen elkaar wegstrepen,en dan houd je over: 5.15x

Dan word het dus 5.15x=-10 dus -10/5.15 en dat is -1.94174...

Om het antwoord te checken typte ik de formule op de rekenmachine in,en berekende het snijpunt..

De rekenmachine zij: -1.757 ....

Ik stond er nogal van versteld...Ik deed het nog een keer met een andere formule en kwam weer op een antwoord uit dat maar met 0.2 verschilde..

Dus is dit puur toeval?Ja toch? :0
klik
quote:strikjemetstippels schreef op 16 februari 2017 @ 11:01:

kliknice
SORRY!!!!

Ik heb een fout gemaakt.... -10 ipv +10, hier heb je de juiste uitkomst (die jij op je rekenmachine ok had): klik2
Ah. Dus dat is wisune.
Dat gaat toch nergens over? Je maakt een hele serie gekke rekenfouten, komt toevallig in de buurt uit, en dan denk je dat je goed bezig bent?

Laat ik alleen je laatste stap nemen:

315x/100+2x/1= 515x/100

Dat is dus 3.15x + 2x = 5.15x

Daaruit komt x=x. Oftewel, elk antwoord is goed daar. Dat kun je helemaal niet 'oplossen'.

Alle stappen daarvoor zijn minstens zo knullig. Je kunt overigens 5e-graads vergelijkingen soms wel oplossen (en soms niet), maar er bestaat geen standaard-methode voor. Het verschilt per geval hoe je ze aan moet pakken, als ze al voor normale mensen oplosbaar zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 16 februari 2017 @ 13:54:

Dat gaat toch nergens over? Je maakt een hele serie gekke rekenfouten, komt toevallig in de buurt uit, en dan denk je dat je goed bezig bent?Gelukkig type jij het, hoef ik het niet meer te doen . Ach ja, de berekening is ongeveer net zo creatief als de topictitel zullen we maar zeggen.
quote:handigmetgeld schreef op 16 februari 2017 @ 13:54:

Dat gaat toch nergens over? Je maakt een hele serie gekke rekenfouten, komt toevallig in de buurt uit, en dan denk je dat je goed bezig bent?

Laat ik alleen je laatste stap nemen:

315x/100+2x/1= 515x/100

Dat is dus 3.15x + 2x = 5.15x

Daaruit komt x=x. Oftewel, elk antwoord is goed daar. Dat kun je helemaal niet 'oplossen'.

Alle stappen daarvoor zijn minstens zo knullig. Je kunt overigens 5e-graads vergelijkingen soms wel oplossen (en soms niet), maar er bestaat geen standaard-methode voor. Het verschilt per geval hoe je ze aan moet pakken, als ze al voor normale mensen oplosbaar zijn.

Ik snap niet waarom je mij nu zit aan te vallen, we zijn hier toch om elkaar te helpen of niet?

Want zo te zien ben jij niet echt behulpzaam bezig? Waar mensen toch zo snel boos om geraken...
Ik val je niet aan, ik constateer dat het nergens over gaat. Als jij je daardoor aangevallen voelt kan ik daar niet zoveel aan doen.

Maar wat je nu doet met wiskunde is ongeveer wat Willem Hietbrink deed met Nederlands. Het klinkt wel leuk, maar het gaat nergens over.

Voor als je Hietbrink niet kent, even een stukje wikipedia:

quote: https://nl.wikipedia.org/wiki/MorosofieEen bekend morosoof op het gebied van taal is Berend Willem Hietbrink, beter bekend als de Duizenddichter, die beweert dat het Nederlands de moeder van alle wereldtalen is[1]: het Franse 'brie' komt van 'brij', de Engelsen zeggen 'cow' omdat een koe 'kauwt' en 'paparazzo' is afkomstig van 'papierrotzooi'. Hietbrink ontdekte tevens het 'taalworteltrekken', waarbij men woorden langs enigszins onorthodoxe weg in verschillende woorden ontleedt. 'Hospitaal' is zo bijvoorbeeld te herleiden tot 'huis-bed-hal', 'justitie' komt van 'juist-is-tie' en 'resultaat' kan worden herleid tot 'er-is-al-dat'.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
we weten allemaal dat het antwoord 42 is.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Yassine schreef op 17 februari 2017 @ 08:52:

[...]

Ik snap niet waarom je mij nu zit aan te vallen, we zijn hier toch om elkaar te helpen of niet?

Want zo te zien ben jij niet echt behulpzaam bezig? Waar mensen toch zo snel boos om geraken... Jij bent grappig!
quote:Tale schreef op 17 februari 2017 @ 09:58:

[...]

Jij bent grappig!Dankje
quote:strikjemetstippels schreef op 16 februari 2017 @ 11:14:

SORRY!!!!

Ik heb een fout gemaakt.... -10 ipv +10, hier heb je de juiste uitkomst (die jij op je rekenmachine ok had): klik2Heel erg bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven