Spareribs bereiden

19-02-2017 12:06 16 berichten
Gevalletje eventjes niet over nagedacht.

Ik heb spareribs van de slager in de marinade gezet, maar heb ze eigenlijk nog nooit bereid. Behalve op de barbecue...

Hoe maak je spareribs het aller aller aller lekkerste klaar? Ik dacht zelf in de oven met daaronder een ovenschaal met een beetje water zodat het vlees lekker zacht wordt door de stoom. Geen idee of zo iets werkt eigenlijk.

Maar goed, ik wil dus spareribs die bijna van het bot afvallen wanneer je het wilt oppakken zeg maar. Hoe regel ik dat?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een oven?

http://www.demandiekokenk ... spareribs-in-djbbq-stijl/
Door ze voor te koken, met appelmoes erbij. Als je ze daarna afbakt dan valt het vlees echt van het bot.
Ik heb ooit dit recept gekregen :

+ 500 gram spareribs per persoon

Voor de saus:

2 teentjes knoflook

2 gedroogde pepertjes

Klein blikje tomatenpuree

1 fles tomaten ketchup

6 eetlepels ketcap

Sap van 1 citroen

5 eetlepels bruine suiker

2 theelepels sambal

Ananassap

Scheutje water

Spareribs in stukken snijden en bestrooien met peper en zout in een ovenvaste schaal doen.

In een scheutje olie de knoflook en gedroogde pepertjes aansmoren, na een paar minuten het blikje tomatenpuree erbij doen. 5 min. laten sudderen.

Dan overige ingredienten erbij doen, langzaam aan de kookbrengen, en zelf proeven of de saus pittig genoeg is. Dan over de spareribs gieten en in de oven zetten. Schaal afdekken met aluminiumfolie.

Eerst een half uur op 200 gr., dan terugdraaien naar 150 gr. en nog een 1,5 uur laten staan.

Dan kijken of ze goed gaar en bruin zijn. Om meer te 'bruinen' kun je ze eventueel nog even zonder folie in de oven laten staan (is eigenlijk niet nodig).
Zacht vlees krijg je door langer op lagere temperatuur in de oven te laten garen. Of in een hele goede pan, maar oven is gemakkelijker.
Ik gooi ze altijd uurtje of 6/7 in de oven op 100/120 graden. Om het uur de marinade weer lekker inwrijven.

Spareribs zijn hier altijd mals en valt van het bot
bats!
Ik doe e eerst 10 minuutjes in de snelkookpan daarna insmeren met marinade en onder de grill , dan valt het vlees er zo af en is super mals.
Ik heb mijn spare-ribs (2.5/3 kilo) altijd 48 uur in de marinade, dan gaan ze in de grote soeppan met de marinade en dan aanvullen tot ze onder water staan. Een uurtje heel zachtjes laten sudderen en dan kan je ze in de oven/onder de grill/op de barbecue doen. Zeker weten dat het vlees zo van het bot valt
Dank voor de input! Ik ga het in alluminiumfolie proberen. Lijkt me de veiligste optie.
quote:Anyco schreef op 19 februari 2017 @ 12:41:

Ik heb mijn spare-ribs (2.5/3 kilo) altijd 48 uur in de marinade, dan gaan ze in de grote soeppan met de marinade en dan aanvullen tot ze onder water staan. Een uurtje heel zachtjes laten sudderen en dan kan je ze in de oven/onder de grill/op de barbecue doen. Zeker weten dat het vlees zo van het bot valt Dit ga ik ook eens proberen.
quote:Anyco schreef op 19 februari 2017 @ 12:41:

Ik heb mijn spare-ribs (2.5/3 kilo) altijd 48 uur in de marinade, dan gaan ze in de grote soeppan met de marinade en dan aanvullen tot ze onder water staan. Een uurtje heel zachtjes laten sudderen en dan kan je ze in de oven/onder de grill/op de barbecue doen. Zeker weten dat het vlees zo van het bot valt Dit (ik marineer korter, voor 1 nacht doe ik het ook). En de saus waar je het in hebt gekookt kan je vervolgens inkoken in een kleiner pannetje en meer op smaak brengen met bv gember, chilisaus, sirachasaus, ketchup etc etc wat je maar lekker lijkt.
quote:pocas schreef op 19 februari 2017 @ 13:28:

[...]

Dit (ik marineer korter, voor 1 nacht doe ik het ook). En de saus waar je het in hebt gekookt kan je vervolgens inkoken in een kleiner pannetje en meer op smaak brengen met bv gember, chilisaus, sirachasaus, ketchup etc etc wat je maar lekker lijkt.Oh, wat een goed idee! Dat wordt vaker spareribs eten.
Je kan ze ook bakken in de pan.
Als je ze eerst marineert en daarna in water kookt lijkt me dat er veel marinade/smaak verdwijnt ?

Daarom doe ik het andersom.
Ik heb spareribs nooit zelf gemaakt, ga eens proberen...
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Pretzel66 schreef op 19 februari 2017 @ 13:52:

Als je ze eerst marineert en daarna in water kookt lijkt me dat er veel marinade/smaak verdwijnt ?

Daarom doe ik het andersom.

De marinade geeft veel smaak af in het water. Je moet ze niet in 'gewoon' water koken, maar eigenlijk in een soort vloeibare marinade. Het water moet wel lekker op smaak zijn natuurlijk. En als je dat dan weer inkookt later heb je een lekker sausje die je erover heen kan doen als ze uit de oven komen.

Maar, linksom of rechtsom ik denk dat beide manieren lekker is! Gaat denk ik vooral om dat je ze eerst in water kookt en daarna in de oven doet. Volgens mij is dat waardoor ze echt mals worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven