Geld & Recht alle pijlers

Boodschappenbudget

09-02-2017 13:34 343 berichten
Ik heb net gereageerd op een topic over bezuinigen op boodschappen en las daarna tot mijn schrik dat de laatste post uit 2010 was, dus niet erg recent.

Toch vind ik het op dit moment wel een leuk onderwerp. Doen jullie mee of zijn jullie dit onderwerp beu?

Ik trap af:

Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld.
Alle reacties Link kopieren
Hier 800 euro (minimaal) per 4 weken. En dat is exclusief diervoeding. Ik eet vegetarisch en koolhydraatarm, dus heel veel groenten en best dure producten. Zoon in pre pubertijd dus eet behoorlijk en man lust ook best wel wat. Vlees alleen biologisch en minimaal 1 keer per week vis van de visboer. Brood van de bakker, de rest komt bij de AH en de Kruidvat vandaan. Soms ook nog eens de Action. Wij drinken vrijwel geen alcohol, maar roken wel en dat is ook een grote kostenpost. Als ik alleen al naar de hoeveelheid normaal drinken kijk (koffiecups, frisdrank, sojamelk, pakjes drinken voor school etc) die ik per week moet halen.... Weeshuis!
Jeetje wat een hoop! Dan ben ik nog goedkoop uit
quote:Smurfje76 schreef op 14 februari 2017 @ 18:16:

Hier 800 euro (minimaal) per 4 weken. En dat is exclusief diervoeding. Ik eet vegetarisch en koolhydraatarm, dus heel veel groenten en best dure producten. Zoon in pre pubertijd dus eet behoorlijk en man lust ook best wel wat. Vlees alleen biologisch en minimaal 1 keer per week vis van de visboer. Brood van de bakker, de rest komt bij de AH en de Kruidvat vandaan. Soms ook nog eens de Action. Wij drinken vrijwel geen alcohol, maar roken wel en dat is ook een grote kostenpost. Als ik alleen al naar de hoeveelheid normaal drinken kijk (koffiecups, frisdrank, sojamelk, pakjes drinken voor school etc) die ik per week moet halen.... Weeshuis!Idd een flink bedrag. Ter vergelijking ons totale huishoudbudget voor een maand (31 dagen) voor 5 personen is 750 euro. Dit is inclusief benzine, kleding, kapper, cadeau's, uitjes en huishoudelijke dingetjes (action bijv.)
quote:Nav__ schreef op 14 februari 2017 @ 16:42:

Oh wat een leuk topic, ik probeer hier net bewuster mee bezig te zijn. Vind dat wij (vriend en ik) hier veel te veel aan uitgeven. Heb me nu opgelegd dat vriend en ik in totaal 100 euro per week mogen uitgeven aan boodschappen (incl wasmiddel, wc-papier, voer voor hond, etc) en per maand 100 euro aan extra's (uit eten, winkelen, weet ik het). Dat extra's budget zal soms een maand niet en soms een maand dubbel worden besteed, maar zo wil ik het ook gebruiken. De ene maand iets leuks = de maand erop even rustig aan. Ben benieuwd... :o

Vind het nog veel voor twee personen als ik jullie reacties lees. Maar ik ben ook vegetarisch, alles biologisch, op vrijdag pizza/sushi/friet bestellen... en dan tikt het lekker aan :\. En we drinken niet eens vaak. Hmmm... het moet ons dus ook lukken!Dit lijkt me een heel reëel streven, moet lukken. Als je 1x in de week afhaal wil eten is 100 euro per week (wij hebben 400 per maand, is minder) wel ongeveer het bedrag wat je nodig hebt.
Morgen weer tijd voor de wekelijkse boodschappen dus even een boodschappenlijstje gemaakt. Ik heb de vriezer en voorraadkast geïnventariseerd en mijn menu's daarop samengesteld. Zo hebben we voor komende week maar 50 euro nodig aan boodschappen.

Dit gaan we eten:

dag 1: wraps kipfilet groente uit de oven

dag 2: eten bij familie (meestal stamppot)

dag 3; broodje gyros met sla en aardappels

dag 4: broodmaaltijd

dag 5: pasta gehakt wokgroente en tomatensaus

dag 6: broccoli en bloemkool met aardappels en runderhamburger

dag 7: rode kool met aardappels en varkensfilet
Zo, ik heb vandaag de voorraadkasten eens goed opgeruimd! En we hadden nog véél meer spullen dan ik dacht. Vooral heel veel van die Knorr wereldgerechten en dat soort zooi. Die koop ik dan in de aanbieding, maar eigenlijk gebruiken we dat bijna niet. Mijn voornemen is dus om die de aankomende weken maar eens op te eten.
Hoi leuk topic! Ik lees al een tijdje mee maar ben ook lid geworden en kan nu ook reageren

Ik wilde even zeggen tegen de moeder Smurfje die veel geld kwijt is aan onder andere pakjes drinken :koop een paar goede flesjes, geef er 1 mee met water (ze leren het echt wel drinken..) en 1 met limonade. Bespaart je een hele hoop geld, en beter voor het milieu. Ik heb zelf drie kids op school.

Oh ja ons boodschappen budget voor vijf personen is 95 euro per week en dat lukt ook. Ik maak veel zelf en doe aan vriezerkoken. Dwz ik maak voor twee keer en vries de helft in. Ook pluis ik de folders uit en sla in bij goede aanbiedingen. Daarnaast heb ik een vegetarische man en kook vaak apart nog vega. of we eten ook wel eens zonder vlees, met tonijn of vissticks. Ik vind het wel leuk om onder de 100 uit te komen, soort uitdaging.
.
retrostar wijzigde dit bericht op 18-02-2017 09:48
Reden: geen onware dingen zeggen
% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
2 volwassen , 3 jonge kinderen. we zijn voor boodschappen in de supermarkt rond de 380 euro kwijt, excl luiers en verzorging.
Ca. €40 per week 160 per maand voor 4 personen (2 kinderen al wat ouder die volle volwassenen portie eten), 4 dieren (1klein) inclusief toilet en huishoudelijke artikelen.

Wel voedselbank. Soms een redelijke aanvulling. Soms vrijwel niets bruikbaars. Maar dat is meestal zonder beleg, geen huishoudelijke of drogisterij artikelen, weinig groente, gekke onbruikbare pakjes die je met dure ingrediënt aan moet vullen waar je geen geld voor hebt of niemand lust. Vaak zijn groente aardappels (je krijgt voor 1 persoon met zijn 4en en vaak rot echt nat stinkend onbruikbaar soms geluk en niet groen of rot wel meestal maar voor 1 x 1 persoon) en zuivel etc (ongemerkt niet goed gekoeld ofzo) bedorven, heb elke week buikloop ervan. Vindt klagen ondankbaar en ben dankbaar maar het is niet zoals veel denken in de politiek of die er niet op aangewezen zijn dat je er gezond en elke dag te eten van hebt.

Maar met 40€ 4 personen is amper te doen. Zelden echt gezond en niet naar recept of diëten kunnen koken. Ben er down van. :(
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 11:07:

Ca. €40 per week 160 per maand voor 4 personen (2 kinderen al wat ouder die volle volwassenen portie eten), 4 dieren (1klein) inclusief toilet en huishoudelijke artikelen.

Wel voedselbank. Soms een redelijke aanvulling. Soms vrijwel niets bruikbaars. Maar dat is meestal zonder beleg, geen huishoudelijke of drogisterij artikelen, weinig groente, gekke onbruikbare pakjes die je met dure ingrediënt aan moet vullen waar je geen geld voor hebt of niemand lust. Vaak zijn groente aardappels (je krijgt voor 1 persoon met zijn 4en en vaak rot echt nat stinkend onbruikbaar soms geluk en niet groen of rot wel meestal maar voor 1 x 1 persoon) en zuivel etc (ongemerkt niet goed gekoeld ofzo) bedorven, heb elke week buikloop ervan. Vindt klagen ondankbaar en ben dankbaar maar het is niet zoals veel denken in de politiek of die er niet op aangewezen zijn dat je er gezond en elke dag te eten van hebt.

Maar met 40€ 4 personen is amper te doen. Zelden echt gezond en niet naar recept of diëten kunnen koken. Ben er down van. :(

Dat is idd echt weinig! Heb je wel zicht op dat het beter gaat worden?

Maar met 40€ 4 personen is amper te doen. Zelden echt gezond en niet naar recept of diëten kunnen koken. Ben er down van. :(Wij zijn ook tijdelijk aangewezen op de voedselbank. Ik denk dat het per regio verschild, die van ons vind ik heel goed gevuld. (midden van het land) Maar inderdaad vaak vreemde pakjes, die je met dure dingen aan moet vullen.
Sosa de eerst komende ca. 4 jaren vrees ik niet of weinig helaas.

Ben arbeidsongeschikt en mijn ex (uit woningnood nog huisgenoot) ook. Had wel mijn eigen werk aan huis gecreeerd een eigen zaak die ex financieel volledig (tegen mijn wil in) uitholde. Zitten nu in bewind door door mijn ex zijn (recent aardig eronder gelukkig) zijn verslaving veroorzaakte schulden. Bewind is wel een verademing, het was eerst financieel nog veel moeilijker.

Wel is het zo dat als ik eenmaal een eigen woning en inkomen krijg (al jaren geen recht op) ik niet langer meer geld aan zijn hang naar groot blok kaas en zijn 1-2 pakken shag en af en te zijn wiet kwijt ben.

Wat ik nu bv moeilijk vindt van de voedselbank ; Soms krijg je bedervelijke waar die ver de datum is, heb dit keer wel wat beleg gekregen ; eiersalade en nog een salade maar die is van 10 Februari en de ander van paar dagen daarna en gister 18 febr gehad.

Ik ben dol op bv deze brood salade maar had altijd moeite met voedsel wat over de datum is. Daar mij uit nood over heen gezet. Maar nu steeds maagloop (heb een gevoelige maag). Dan weet je dus niet om welk beleg of welke zuivel het ging en durf ik het eigenlijk niet meer te eten... soms eet ik dan toch uit nood en me niet aan willen stellen en niet verwend willen doen door maar zit ik dagen met erge maagkrampen op het toilet... Soms gooi je het dan toch maar weg en dan voel je je weer zo schuldig (en teleur gesteld dat je een en ander kreeg eerst heel blij maar het na maagkramp niet durft te eten en niet weet welk product het door kwam.) Anderen zullen dat niet herkennen omdat ze meestal een sterkere maag zullen hebben wat ik en 3 uit mijn 4 tallig gezin helaas niet hebben.

Ook veel suiker in het voedsel wat ik en een ander gezinslid niet mogen maar wat je dan toch maar eet.

Maar ja mag eigenlijk niet klagen want in andere landen of situaties hebben ze het stuk moeilijker.
En lukt dat aanvullen van die vreemde pakjes jou financieel Noisekick ?

Mij meestal niet hoor. Vaak geef ik maar weer weg als het een poos werkeloos in de kast vol vreemde nog duur aan te vullen pakjes & zakjes en de meest ondefinieerbare potjes voorraad kast heeft gestaan.

En ermee experimenteren doe je ook niet zomaar omdat je wat je hebt geen risico mee durft te nemen, geen vervanging kan kopen als niemand het eenmaal sterk verkeerd gekruid lust.
In de WNSP krijg je toch voor 1 persoon al circa 40 euro per week? Waarom zitten jullie dan met 40 voor 4 personen?

Maar met 40€ 4 personen is amper te doen. Zelden echt gezond en niet naar recept of diëten kunnen koken. Ben er down van. :(Jeetje zo weinig. Ik schaam me diep voor mijn eigen uitgaven. Resepect. Heb je dan ook eten voor je dieren?
Ttass ; We redden het met de dieren net wel / net niet. Dus bv een week kranten ipv hooi voor de Cavia komt geregeld voor. Ik voel me daar rot bij maar de Piep maalt er niet om haha. Soms eet de hond of katten (iets wat een gezinslid bv niet lust van de voedselbank) vlees mee als er even een paar dagen geen brokjes zijn. Wederom voel ik me dan schuldig maar zij vinden het een feest.

Minke ; we hebben (nog) geen Wsnp. Maar dat zal ongeveer gelijk uitkomen denk ik zolang ik met mijn ex zit omdat hij 1-2 soms grote pakken shag koopt, een groot blok kaas (hij wordt woest als ik daar over begin) en wat schulden van zijn gebruik nog afbetaald en eens met de kinderen naar een verjaardag reist etc.

Dus als het weekgeld 75 is dan gaat daar nog bv 17 (en de week erop voor zijn kinderen) voor een treinkaart en dan nog een presentje naar / voor zijn familie af, hij betaald elke week een termijn persoonlijke schuld aan zijn "vrienden"af, hij koopt 1 a 2 x voor 5 euro wiet als hij het moeilijk heeft om geen harddrugs meer te gebruiken.

Globaal blijft er gemiddeld ca. 40 Euro per week boodschappengeld over (incl die kaas excl shag, wiet, trein, zijn persoonlijke oude prive schuldjes die niet via de bewindvoerder kunnen) over.

En soms is er nog iets onvoorziens wat je accuut nodig hebt.

We hebben nog geen toeslagen, misschien kunnen die weer geregeld en de schulden zijn na ruim 1,5 jaar buurtteam en al maanden bewind nog steeds niet duidelijk in kaart en nog niets is er (behalve de belangrijkste basis gelukkig nu wel) qua schulden geregeld misschien komt er dan uiteindelijk wel iets van ruimte maar denk het in ons geval dat het ongeveer hetzelfde blijft, zeker zolang ik door bureaucratie en woningnood qua huisvesting en financieel van hem afhankelijk wordt gesteld. Heb ik eenmaal een eigen woning en inkomen dan kan dat oa zijn gewraakte blok kaas er eindelijk af haha
quote:Ttass30 schreef op 19 februari 2017 @ 12:55:

[...]

Jeetje zo weinig. Ik schaam me diep voor mijn eigen uitgaven. Resepect. Heb je dan ook eten voor je dieren?

Waarom zou je je in godsnaam 'diep schamen voor je eigen uitgaven'?

Zie ook niet in wat het met respect te maken heeft als mensen heel weinig geld hebben.

Hele nare situatie waar ze hopelijk zo snel mogelijk weer uit zijn, maar niet meer dan dat toch?
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 13:36:

Ttass ; We redden het met de dieren net wel / net niet. Dus bv een week kranten ipv hooi voor de Cavia komt geregeld voor. Ik voel me daar rot bij maar de Piep maalt er niet om haha. Soms eet de hond of katten (iets wat een gezinslid bv niet lust van de voedselbank) vlees mee als er even een paar dagen geen brokjes zijn. Wederom voel ik me dan schuldig maar zij vinden het een feest.

Minke ; we hebben (nog) geen Wsnp. Maar dat zal ongeveer gelijk uitkomen denk ik zolang ik met mijn ex zit omdat hij 1-2 soms grote pakken shag koopt, een groot blok kaas (hij wordt woest als ik daar over begin) en wat schulden van zijn gebruik nog afbetaald en eens met de kinderen naar een verjaardag reist etc.

Dus als het weekgeld 75 is dan gaat daar nog bv 17 (en de week erop voor zijn kinderen) voor een treinkaart en dan nog een presentje naar / voor zijn familie af, hij betaald elke week een termijn persoonlijke schuld aan zijn "vrienden"af, hij koopt 1 a 2 x voor 5 euro wiet als hij het moeilijk heeft om geen harddrugs meer te gebruiken.

Globaal blijft er gemiddeld ca. 40 Euro per week boodschappengeld over (incl die kaas excl shag, wiet, trein, zijn persoonlijke oude prive schuldjes die niet via de bewindvoerder kunnen) over.

We hebben nog geen toeslagen, misschien kunnen die weer geregeld en de schulden zijn na ruim 1,5 jaar buurtteam en al maanden bewind nog steeds niet duidelijk in kaart en nog niets is er (behalve de belangrijkste basis gelukkig nu wel) qua schulden geregeld misschien komt er dan uiteindelijk wel iets van ruimte maar denk het in ons geval dat het ongeveer hetzelfde blijft, zeker zolang ik door bureaucratie en woningnood qua huisvesting en financieel van hem afhankelijk wordt gesteld. Heb ik eenmaal een eigen woning en inkomen dan kan dat oa zijn gewraakte blok kaas er eindelijk af hahaGaat de wiet van je weekgeld af? Ik vind het heel erg om te lezen dat roken voor gaat. Dan kun je toch betet van dat geld hooi voor de cavia kopen?
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 12:40:

En lukt dat aanvullen van die vreemde pakjes jou financieel Noisekick ?

Mij meestal niet hoor. Vaak geef ik maar weer weg als het een poos werkeloos in de kast vol vreemde nog duur aan te vullen pakjes & zakjes en de meest ondefinieerbare potjes voorraad kast heeft gestaan.

En ermee experimenteren doe je ook niet zomaar omdat je wat je hebt geen risico mee durft te nemen, geen vervanging kan kopen als niemand het eenmaal sterk verkeerd gekruid lust.Ja, ik heb 70 euro per week voor 3 volwassenen en katten dat is inclusief wasmiddel etc
quote:permis schreef op 19 februari 2017 @ 13:48:

[...]

Waarom zou je je in godsnaam 'diep schamen voor je eigen uitgaven'?

Zie ook niet in wat het met respect te maken heeft als mensen heel weinig geld hebben.

Hele nare situatie waar ze hopelijk zo snel mogelijk weer uit zijn, maar niet meer dan dat toch?Ik schaam me om over uit te laten dat ik op een royaal voetstuk leef. Terwijl anderen het moeilijk hebben.
Wasmiddel kun je bij de kruidvat of big bazaar kopen als het in de aanbieding is.
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 13:36:

We hebben nog geen toeslagen, misschien kunnen die weer geregeld en de schulden zijn na ruim 1,5 jaar buurtteam en al maanden bewind nog steeds niet duidelijk in kaart en nog niets is er (behalve de belangrijkste basis gelukkig nu wel) qua schulden geregeld misschien komt er dan uiteindelijk wel iets van ruimte maar denk het in ons geval dat het ongeveer hetzelfde blijft, zeker zolang ik door bureaucratie en woningnood qua huisvesting en financieel van hem afhankelijk wordt gesteld. Heb ik eenmaal een eigen woning en inkomen dan kan dat oa zijn gewraakte blok kaas er eindelijk af hahaSorry hoor, maar je hebt per week 40 euro voor vier personen. Niet eens geld om je dieren normaal te verzorgen. En dan geef je geld uit aan blokken kaas, shag en wiet? Volgens mij heb je je prioriteiten niet helemaal op orde.
quote:Ttass30 schreef op 19 februari 2017 @ 13:55:

[...]

Ik schaam me om over uit te laten dat ik op een royaal voetstuk leef. Terwijl anderen het moeilijk hebben.Daar hoef jij je helemaal niet voor te schamen hoor. Als jij minder uit zou geven dan wordt daar een ander toch niet beter op. Geld uit geven is ook goed voor de economie.
Wij hebben dus 75 weekgeld voor 4 personen,

Min zijn 5a 10 shag

,zijn 5a10 wiet,

zijn en de kids hun trein bus en verjaardagsgeld,

misschien eens wat wat onvoorzien als een nieuwe fietsband of vitamine ofzo

en zijn schulden terug aan "vrienden"

waarvan elke week dus over ca.40 boodschappen incl eten, drinken, huishoud en drogisterij dieren etc

En inderdaad schamen wie meer uitgeeft nee niet nodig en respect ja mag wel haha maar dat zou pas terecht zijn als het een keuze is, nu moet ik wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven