Geld & Recht alle pijlers

Boodschappenbudget

09-02-2017 13:34 343 berichten
Ik heb net gereageerd op een topic over bezuinigen op boodschappen en las daarna tot mijn schrik dat de laatste post uit 2010 was, dus niet erg recent.

Toch vind ik het op dit moment wel een leuk onderwerp. Doen jullie mee of zijn jullie dit onderwerp beu?

Ik trap af:

Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 13:36:

Ttass ; We redden het met de dieren net wel / net niet. Dus bv een week kranten ipv hooi voor de Cavia komt geregeld voor. Ik voel me daar rot bij maar de Piep maalt er niet om haha. Soms eet de hond of katten (iets wat een gezinslid bv niet lust van de voedselbank) vlees mee als er even een paar dagen geen brokjes zijn. Wederom voel ik me dan schuldig maar zij vinden het een feest.

Minke ; we hebben (nog) geen Wsnp. Maar dat zal ongeveer gelijk uitkomen denk ik zolang ik met mijn ex zit omdat hij 1-2 soms grote pakken shag koopt, een groot blok kaas (hij wordt woest als ik daar over begin) en wat schulden van zijn gebruik nog afbetaald en eens met de kinderen naar een verjaardag reist etc.

Dus als het weekgeld 75 is dan gaat daar nog bv 17 (en de week erop voor zijn kinderen) voor een treinkaart en dan nog een presentje naar / voor zijn familie af, hij betaald elke week een termijn persoonlijke schuld aan zijn "vrienden"af, hij koopt 1 a 2 x voor 5 euro wiet als hij het moeilijk heeft om geen harddrugs meer te gebruiken.

Globaal blijft er gemiddeld ca. 40 Euro per week boodschappengeld over (incl die kaas excl shag, wiet, trein, zijn persoonlijke oude prive schuldjes die niet via de bewindvoerder kunnen) over.

En soms is er nog iets onvoorziens wat je accuut nodig hebt.

We hebben nog geen toeslagen, misschien kunnen die weer geregeld en de schulden zijn na ruim 1,5 jaar buurtteam en al maanden bewind nog steeds niet duidelijk in kaart en nog niets is er (behalve de belangrijkste basis gelukkig nu wel) qua schulden geregeld misschien komt er dan uiteindelijk wel iets van ruimte maar denk het in ons geval dat het ongeveer hetzelfde blijft, zeker zolang ik door bureaucratie en woningnood qua huisvesting en financieel van hem afhankelijk wordt gesteld. Heb ik eenmaal een eigen woning en inkomen dan kan dat oa zijn gewraakte blok kaas er eindelijk af hahaWaarom woon je bij hem in? Is het zijn huis? Kan hij niet weg? Dit is toch geen normale situatie meer, hij ondermijnt alles wat goed is voor je kinderen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Trotter ; dat geef ik niet uit maar mijn ex (helaas nog noodgedwongen mijn huisgenoot)

en nee inderdaad heeft hij zijn prioriteiten niet op orde en daar zijn anderen de dupe van.
Dat is nog wel te doen 75 euro per week.

Stoppen met roken en wiet levert al 10 a20 euro op.

Heb jij kinderen met hem?

Het is toch hartstikke zielig dat de honden en katten bijne niets te eten krijgen. Stoppen met roken.

Kun je niet bij je ouders terecht?
Ik zou hem toch proberen over te halen om te stoppen /minderen met de shag en sowieso met de wiet. Naar voor jou en de kids en dieren.
Wie krijgt dat geld dan? Ik zou de man een tientje zakgeld geven, naar eigen inzicht te besteden, en dan 60 euro voor de boodschappen houden. Maakt hij herrie, jammer dan, dan bel je 112 en mag hij een nachtje elders slapen.
Tatlitatli ; Klopt, geen fijne situatie. Het is ons gezamenlijk (huur)huis. Ik wil weg hij wil blijven en ik heel graag weg opnieuw beginnen er is hier teveel gebeurt maar ik heb met ruim 10 jaar inschrijfduur nog steeds geen kans tot dusver op een in onze specifieke situatie geschikte woning. De woningnood is hier erg hoog en ik kan door een handicap en mijn netwerk niet elders terecht ben dus op deze wijk aangewezen en heb geen recht op urgentie gezien de lange woondduur die hier helaas dus weinig zegt. Maar wie weet heb ik eens mazzel bv als anderen op vakantie zijn en er net een woning instaat, komt hier weinig vrij. Hij weg (of ik verder weg) is geen optie omdat ook hij weer niet buiten ons wijk gebonden netwerk kan. We zijn zeg maar elkaars mantel zorger en hebben hele fijne buren en specifieke hulp verlening die we niet gauw elders opnieuw kunnen vinden. De kinderen en hond en katten komen qua voedsel al is het eens een stuk echt vlees i.p.v. brokken (dus feitelijk nog beter) niets tekort, ik misschien wel maar dat overleef ik wel.
quote:Ttass30 schreef op 19 februari 2017 @ 13:55:

[...]

Ik schaam me om over uit te laten dat ik op een royaal voetstuk leef. Terwijl anderen het moeilijk hebben.

Grappig. Wij leven zeer royaal maar schaam me daar helemaal niet voor. Zie daar geen reden toe.

Staat er i.m.o. los van dat anderen dat niet hebben. Dat zie ik ook wel.
Hem laten stoppen met roken en wiet (en kaas haha) graag maar hoe, hij weigerd en denkt dat niet te kunnen.

Hij vindt hij teveel gevraagd zeker op dit moment omdat hij dan na zijn stoppen met harddrugs het gevoel heeft helemaal niets meer te hebben, zeker nu hij net gestopt is dat nog heel moeilijk voor hem, het sleept hem door de moeilijke momenten heen. Hij staat niet open voor meditatie, sport etc.

Minke hij doet de boodschappen door mijn handicap kan ik dat niet zelf. De hulpverlening deed dat eerst maar dat was wel wat te veel werk voor hun, we zijn blij dat hij het nu hij drugsvrij is zelf weer kan. Zodra ik een eigen huis met een eigen voordeur die ik dicht kan trekken heb en een eigen inkomen ben ik beter beschermd.

Maar ik ben bang dat ik dit goede topic teveel off topic vragen ga beantwoorden dus genoeg hier over mijn situatie, ik open misschien nog wel een eigen topic al zou ik graag door beppen hoor en de reacties en het meedenken waardeer.
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 11:07:

Ca. €40 per week 160 per maand voor 4 personen (2 kinderen al wat ouder die volle volwassenen portie eten), 4 dieren (1klein) inclusief toilet en huishoudelijke artikelen.

Wel voedselbank. Soms een redelijke aanvulling. Soms vrijwel niets bruikbaars. Maar dat is meestal zonder beleg, geen huishoudelijke of drogisterij artikelen, weinig groente, gekke onbruikbare pakjes die je met dure ingrediënt aan moet vullen waar je geen geld voor hebt of niemand lust. Vaak zijn groente aardappels (je krijgt voor 1 persoon met zijn 4en en vaak rot echt nat stinkend onbruikbaar soms geluk en niet groen of rot wel meestal maar voor 1 x 1 persoon) en zuivel etc (ongemerkt niet goed gekoeld ofzo) bedorven, heb elke week buikloop ervan. Vindt klagen ondankbaar en ben dankbaar maar het is niet zoals veel denken in de politiek of die er niet op aangewezen zijn dat je er gezond en elke dag te eten van hebt.

Maar met 40€ 4 personen is amper te doen. Zelden echt gezond en niet naar recept of diëten kunnen koken. Ben er down van. :(

Wil toch even reageren op wat je over de voedselbank schrijft. Uiteraard iedereen zijn eigen mening en mssn verschilt het ook per regio. Hier is de voedselbank juist erg goed en royaal. Als ik zie wat je daar allemaal krijgt: groente fruit aardappels zuivel beleg brood vlees vaak ook houdbaar spul zoals pasta sauzen potgroente koekjes etc. En bij onze voedselbank worden nooit verse producten uitgegeven wat over datum is. Enig uitzondering is het vlees maar dat is dan voor de houdbaarheid datum ingevroren. Er gelden strenge regels vanuit de voedsel en waren autoriteit over de instandhouding van de koelketen tijdens vervoer en uitgifte. Alles wordt geregistreerd en bijgehouden. De voedselbank draait volledig op giften van anderen en ik vind dat je het ook zo moet zien. Het is nu eenmaal geen appie of jumbo waar je alles voor het kiezen hebt.

Je situatie klinkt erg vervelend maar als je na een jaar onder bewindvoering nog niet inzichtelijk hebt wat de schulden zijn en er geen budgetplan is zou ik toch eens uitkijken naar een andere.
Bij ons houden ze zich niet zo strak aan de regels vrees ik. Bij ons wordt aan de lopende band voedsel wat vaak ver over de datum is uitgegeven en dingen waarop staat niet invriezen ingevroren, veel rot fruit groente en aardappels etc. Wil niet zeggen dat ik het niet waardeer want zit genoeg goeds bij wat een welkome aanvulling is maar het er ziek van zijn is minder.

Mijn situatie is door de zaak die we eerst moesten stoppen en afgerond, we moesten afwachten wel of geen juridische nasleep (niet gelukkig) mijn ex zijn verslaving en het feit dat wij uit elkaar zijn en apart willen gaan wonen wat complexer dan in andere gevallen dus de maatschappelijk werker kon eerst geen bewindvoerder voor ons vinden en nu een bereid was godzijdank zit deze met de complexe situatie dus de bewindvoerder kan daar weinig aan doen. We staan hierdoor pas ca.4 maanden onder bewind. Wij zijn geen gemiddelde situatie en vallen in een lancune van de (gemeentelijke) schuld hulpverlening dus al duurt het frustrerend lang ze hebben tot hun eigen frustratie al leven ze mee en doen wat ze kunnen geen snellere oplossing voor handen. Ik zal nog langer geduld moeten hebben vrees ik. Best moeilijk in deze situatie en met deze moeilijke ex. Maar is vrees ik niet anders...
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 16:52:

Bij ons houden ze zich niet zo strak aan de regels vrees ik. Bij ons wordt aan de lopende band voedsel wat vaak ver over de datum is uitgegeven De meeste houdbare producten zijn nog tot maanden of zelfs jaren na de THT-datum (tenminste houdbaar tot) goed, en die kun je dus nog gewoon eten zonder dat je er ziek van wordt. De voedselbank mag die spullen dus ook gewoon uitdelen. Alleen als er een TGT-datum (te gebruiken tot) opstaat neemt de kwaliteit en veiligheid binnen enkele dagen snel af. Ik neem aan dat de voedselbank geen zuivel of vlees weggeeft dat ver over datum is.
Die eiersalade was 8 dagen over de datum. Geen idee of dat kwaad kan bij zoiets en of het daardoor kwam dat ik weer het toilet kon frequenteren.... maar valt me wel op dat dat steeds na voedselbanken is. Maar ik heb het er liever verder niet te lang over omdat dat zo ondankbaar over komt. En dat ben ik wel. Maar de zit me aan de andere kant wel weer dwars dat de voedsel regels bij voedselbanken afhankelijken opeens niet hoeven te gelden of je en je gezondheid minder waard bent. Meer ethiek & controle mag wel. Maar vindt het fantastisch dat het door vrijwilligers wordt gedaan vaak en dat er ook veel nog gewoon goed voedsel wordt geschonken. Vooral bepaalde grote supermarkt ketens, biologische & islamitische en kleine sociale bedrijfjes en burgers (vanuit scholen en kerken en Kerst acties) zijn duidelijk sociaal goedgeefs & geven weg wat nog goed is.
quote:unuance schreef op 19 februari 2017 @ 19:16:

Maar de zit me aan de andere kant wel weer dwars dat de voedsel regels bij voedselbanken afhankelijken opeens niet hoeven te gelden of je en je gezondheid minder waard bent.Nogmaals: producten waarvan de THT-datum verstreken is mogen nog gewoon verkocht worden. Er is in dat geval geen sprake van dat 'de regels niet hoeven gelden'.
Voedselbanken hebben zich wel degelijk aan regels te houden, en dat doen ze hier ook, als je twijfelt zou je eens iemand daar erover kunnen aanspreken. Verder vind ik je ex een hork. Zijn het zijn kinderen? Ik zou geen oog meer dichtdoen als m'n kinderen en dieren minder krijgen, doordat "hij" de helft van het boodschappengeld voor zichzelf gebruikt. Ik zou daar toch eens iemand bij betrekken, om samen rond de tafel te gaan zitten.
Wat een vervelende situatie unuance

Hier een huishouden met 2 volwassenen, 2 kinderen (0 en bijna 2 jaar) en een kat.

Mijn budget is eigenlijk 450 per maand, maar ik hanteer de richtlijn van 100 euro per week. Ga er de laatste maanden wat vaker overheen, dus ga weer even beter opletten. Heb nu budgetjes gemaakt per type inkoop. Dan ben ik eerder geneigd de juiste prioriteiten te stellen.

- 25,00 voor ontbijt en lunch producten

- 40,00 voor avondeten

- 6,00 voor fruit

- 7,50 voor drinken

- 17,50 voor drogist en huisdier (incl luiers)

- 4,00 voor snacks en tussendoortjes

Weet nog niet of die verdeling handig is. Voor deze week kwam hij prima uit.
Wij hebben dan een tientje per dag, de ene dag houd ik er niks aan over, de volgende dag een paar euro. Die gaan in een potje voor "nieuwe binnenband fiets, lampje vervangen, dieetvoer voor 1 van de katten etc". Maar 40 euro van de 75 overhouden omdat 'meneer' shag, wiet en een blok kaas voor zichzelf wil, dat is toch niet te doen? Ik zou hem dat blok kaas door z'n strot douwen. pff
Ik ben vroeger wel bewust zuinig geweest; nu minder hoewel ik nog steeds Spartaans voedsel op de band zet vergeleken met andere klanten. Ik blijf toch heel gevoelig voor koopjes; ben zo iemand die acht stuks voordeel-prei koopt op voorraad omdat daar dan een euro op te verdienen is. En dan worden ze ook allemaal opgegeten.

Maar het is mijn persoonlijke ervaring dat een weekbudget ervoor zorgt dat ik voortdurend bezig ben met kopen (of niet-kopen). Geef ik mezelf financiële vrijheid, dan denk ik er minder aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ga Dumpster Diven | Geldloos.nl

Weet niet of dit iets is, maar als ik radeloos was (of eerder al) zou ik het doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Tips aan die mevrouw met zeer weinig geld: Zelf brood bakken, zelf wasmiddel maken (onze lidl had afgelopen week Marseille zeep in het assortiment) schoonmaken met azijn of soda. Douchen met een blok goedkope zeep. Diepvriesgroente eten zoals spinazie en doperwtjes. Zo min mogelijk bewerkte producten eten want die zijn vaak goedkoper en ook gezonder. Pannekoeken zijn ook heel goedkoop (bloem, melk, eieren, suiker en zout) in geval van nood. Succes!
Grote pan soep van 2 stronken broccoli, 2 bouillonblokjes en daarbij een afbak stokbrood van 60 cent met bakje goedkope roomkaas (deels in de soep en deels op het brood). Voedzaam, gezond en goedkoop.
Wij hebben met 2 volwassenen en 2 opgroeiende kinderen een budget van 600 euro per maand. De ene maand blijven we hier ruim onder (als we er bewust mee bezig zijn) maar andere maanden gaan er er flink overheen (dan laten we de touwtjes vieren). Omdat we flink wat spaardoelen hebben (nieuwe auto en aanpassingen in en om huis) ga ik weer proberen om de komende maanden onder dit budget te blijven. Dat moet makkelijk kunnen maar zoals met alles; als de noodzaak er financieel niet direct is, is het zo makkelijk om maar gewoon te kopen. Zo slecht maar toch trappen we er steeds weer in....
quote:Angel64 schreef op 20 februari 2017 @ 11:39:

Grote pan soep van 2 stronken broccoli, 2 bouillonblokjes en daarbij een afbak stokbrood van 60 cent met bakje goedkope roomkaas (deels in de soep en deels op het brood). Voedzaam, gezond en goedkoop.Bouillonblokje, afbakbroodjes en roomkaas zijn echt niet gezond.
Oke die roomkaas niet echt nee. Maar je gaat wel mooi even voorbij aan die stronken broccoli.

Wat is er dan mis met bouillonblokjes en brood?
Afbakbroodjes zijn vast witte broodjes geweest? Het gezondste brood is volkoren. Bouillonblokjes bevatten heel veel zout.
quote:Marana_ schreef op 20 februari 2017 @ 20:40:

Afbakbroodjes zijn vast witte broodjes geweest? Het gezondste brood is volkoren. Bouillonblokjes bevatten heel veel zout.Oke natuurlijk snap ik dat het gezonder kan door met verse kruiden te werken, zelf bouillon te trekken en zelf volkorenbroodjes te bakken. Maar met een beperkt budget lijkt me dit niet haalbaar. Natuurlijk ligt het er ook maar net aan hoeveel brood je bij je soep eet. Als je een grote kom soep eet met 3 sneetjes stokbrood p.p. reken ik dit niet tot de ongezonde maaltijden. Ook al eet je dan witbrood en gebruik je een bouillonblokje .... maar meningen meningen verschillen. In voedingswereld is geloof ik niets zwart-wit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven