Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld

22-02-2017 15:01 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
briannaf wijzigde dit bericht op 11-04-2018 11:16
99.86% gewijzigd
"Boring conversation anyway"
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:34:

[...]

Das niet zo gek, ik heb vroeger ook al mijn kostgeld terug gekregen van mijn ouders, die dat voor mij hadden gespaard.En hield je in de tussentijd ook je hand op bij de gemeente (zodat je later gezellig meubels kon kopen voor je huis)?
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 15:48:

[...]

Weet je wat het verschil is, jullie hebben een ingerichte woning. Zij heeft die nog niet, daar is het spaargeld voor.

Tja, soms loopt het leven anders. Ik had spaargeld voor een vakantie staan, toen ging mijn auto stuk. Ik had spaargeld voor een nieuwe fiets toen brak mijn kies een moest ik een kroon.

Mijn zus en zwager hadden flink wat spaargeld en toen moesten ze stoppen met hun bedrijf. Leven nu van hun spaargeld.
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:39:

[...]

Ze wilde eerst naar maatschappelijk werk en daarna was de bezwaartermijn voorbij.Een second opinion kan toch altijd nog? Ik denk dat je niet zo goed op de hoogte van e.e.a. bent gezien je reacties. Misschien eens wat advies bij een professioneel iemand vragen wat je dochter nog zou kunnen doen.
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:34:

[...]

Das niet zo gek, ik heb vroeger ook al mijn kostgeld terug gekregen van mijn ouders, die dat voor mij hadden gespaard.Vreemd. Bij de meeste mensen gaat dat gewoon op aan onderhoud. Zo leer je je kinderen ook de waarde van geld.
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:27:

[...]

Ja, daar zou ze voor in aanmerking komen. Ze heeft ook kosten, veel kosten zelfs als je therapie meetelt.

Weet je dat zeker? Soms krijg je geen bijstand als inwonend kind, als de ouders gewoon een inkomen hebben. Ondanks de kosten die je hebt.

Ik blijf het bizar vinden dat je reactie is 'dus moet ze bijstand aanvragen' als je hoort dat ze niet in een bepaald traject kan omdat ze geen bijstand heeft.

Denk ook echt dat jullie veel te hoge verwachtingen hebben van de hulp die geboden kan worden.
quote:nessemeisje schreef op 22 februari 2017 @ 16:41:

[...]

En hield je in de tussentijd ook je hand op bij de gemeente (zodat je later gezellig meubels kon kopen voor je huis)?Dat
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:28:

[...]

Ze regelt ook alles zelf, mij ging het alleen om de hoogte van kostgeld wat we haar kunnen vragen.Zodat jullie gezamenlijk fraude kunnen plegen. Tja, dan valt heel Viva over je heen.
quote:sssssst schreef op 22 februari 2017 @ 16:44:

[...]

Zodat jullie gezamenlijk fraude kunnen plegen. Tja, dan valt heel Viva over je heen.Niet meer dan logisch.
quote:Phaedra__ schreef op 22 februari 2017 @ 15:55:

[...]

En dan ga je postlopen natuurlijk...

Ik was dus niet de enige Volgens sommigen hier moet ze vloeren gaan dweilen. Ze wil post bezorgen proberen.
quote:yasmijn schreef op 22 februari 2017 @ 16:44:

[...]

Vreemd. Bij de meeste mensen gaat dat gewoon op aan onderhoud. Zo leer je je kinderen ook de waarde van geld.Ik hoor wel vaker dat mensen het terug krijgen maar dat is dan gewoon een gift. Niet om bijstandsfraude te plegen.
Maar je gaat dus de bijstand in om een traject te kunnen volgen om uit de bijstand te komen?

Dat is toch net zoiets als jezelf volgieten met alcohol omdat je mee wilt doen aan de AA?
quote:Phaedra__ schreef op 22 februari 2017 @ 15:57:

Hoe heeft ze al dat geld dan bij elkaar gespaard?Toen ze nog geen klachten had, had ze soms wel 3 baantjes tegelijk. Ze wilde gaan backpacken na haar studie.
quote:mary57 schreef op 22 februari 2017 @ 16:01:

TO, ik denk dat je dochter te hoge verwachtingen heeft van een werkconsulente, ik heb het idee dat jij het vergelijkt met een soort uitzendbureau, maar een werkconsulente doet tegenwoordig niets anders dan je gegevens bij inschrijving controleren. Zij gaan echt geen werk voor je dochter zoeken, daar zal ze zelf moeite voor moeten gaan doen.

Wat voor werk zou ze wel kunnen doen voor een paar uur per week?Iets afwisselends, waarbij ze afwisselend kan staan, lopen en zitten.
quote:AnAppleADay schreef op 22 februari 2017 @ 16:47:

Maar je gaat dus de bijstand in om een traject te kunnen volgen om uit de bijstand te komen?

Dat is toch net zoiets als jezelf volgieten met alcohol omdat je mee wilt doen aan de AA?
Zijn er dingen die ze kan doen met het geld waarbij ze ook haar baankans vergroot? Ik denk bv aan haar rijbewijs halen als dat nog niet heeft. Of verantwoord op andere wijze een groot deel van haar spaargeld inlossen, bijvoorbeeld door de zorgpremie per jaar ipv per maand te betalen.

En het lijkt me dat het uwv of gemeente toch nog andere trajecten heeft naar werk. Als ze niet in aanmerking voor bijstand komt omdat ze nog voldoende geld heeft, kan ze misschien toch meedoen. Daar moet ze wel zelf achteraan, maar als je je ervoor inzet is er ook in Nederland regeltjesland nog best wat te regelen met de juiste argumenten.
TO, heb je hier al eens naar gekeken:

https://www.rijksoverheid ... -heb-ik-recht-op-bijstand

Aangezien zij thuis woont, wordt naast haar spaargeld ook jouw inkomen, het inkomen van eventueel andere inwonende mensen en de eventuele eigenwaarde van het huis ook meegenomen in de beslissing. Er wordt niet gekeken naar uitgaven voor haar zorgkosten.

De kans dat zij dus bijstand krijgt zolang ze thuis woont is dus zo goed als nul. Kan pas als ze op zichzelf gaat.

Maar daar zou je in mijn ogen helemaal niet op moeten focussen.
quote:Marana_ schreef op 22 februari 2017 @ 16:05:

TO waarom ga je niet in op

- vragen over of ze wel recht op bijstand heeft als ze thuis woont

- vragen over wat jullie verwachten dat de hulp van de gemeente kan betekenen voor je dochter

- suggesties mbt zelf op bedrijven afstappen om te vragen of ze vrijwilligerswerk of een paar uur stage kan doen

- vragen over wat je dochter wel zou kunnen doen

- suggesties mbt andere instanties (die dochter zelf moet betalen)

Sorry, er komt zo'n stortvloed aan antwoorden dat ik het even niet kan bijhouden.

Ze heeft recht op een gedeeltelijke uitkering.

Die verwachtingen van een werkconsulente zijn nu drastisch gedaald na het lezen van dit topic

het zou gemakkelijker zijn in een grote stad, wij zitten op het platteland

Dat gaat ze nu uitvinden als ze als postbezorger wordt aangenomen en ze vertaalt af en toe voor een bedrijf. 1 uur per dag.

Dat is een dingetje ja, het geld waar ze zo hard voor gewerkt heeft al die tijd, geen vakanties, nooit uitgaan, geen nieuwe kleren, heel zuinig. Daar moet ze zich nog even overheen zetten.
quote:Nootje90 schreef op 22 februari 2017 @ 16:05:

[...]

TO geeft ook aan dat haar dochter wel op haar zelf wil. Hoe wil dochter dan de was doen, boodschappen doen en het huis schoon maken? Daarbij geeft TO zelf aan dat dochter al heeft gesolliciteerd bij Post NL. Dat stukje heb je waarschijnlijk gemist.

Als TO haar dochter echt zo'n extreem geval is, moet ze een second opinion aanvragen bij het UWV en dat goed kunnen onderbouwen.Elke dag wat, dat doet ze nu ook als wij weg zijn.
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:49:

[...]

Iets afwisselends, waarbij ze afwisselend kan staan, lopen en zitten.

Bij mij op het werk hebben veel mensen sta- bureaus. Kun je omhoog en omlaag doen, wanneer je maar wilt. En lopen doe je toch wel. Ik heb er ook een aangevraagd maar helaas, ik heb geen arborapport

Je moet aanwijsbaar klachten hebben, dan is de werkgever het verplicht.
Brianna, in principe is de gemeente verantwoordelijk voor de reintegratie van werklozen zonder uitkering (zogeheten nug-ers; niet uitkeringsgerechtigden, zie https://www.rijksoverheid ... eren-en-wie-begeleidt-mij).

Het komt echter maar weinig voor dat een gemeente iets voor / met nuggers doet. De gemeenten krijgen van het rijk een beperkt budget en steken dat liever in de reintegratie van hun bijstandsclienten (= uitstroom = kostenbesparing).

Wat je moet doen is de Reintegratieverordening van jouw gemeente online opzoeken. Daarin staat precies voor welke doelgroep deze is en eventuele voorwaarden die eraan zijn verbonden voor nuggers mbt bijvoorbeeld inkomen of vermogen. In de verordening zijn ook de reintegratieinstrumenten opgenomen die de gemeente kan inzetten, zoals bijvoorbeeld een jobcoach, sollicitatietraining of proefplaatsing.

Je dochter kan een aanvraag voor reintegratieondersteuning indienen. Als de gemeente daar geen (officieel) besluit op neemt kun je een besluit afdwingen. Ik denk dat als er al reintegratieondersteuning toegekend gaat worden, je er niet teveel van moet verwachten, alhoewel er miv de Participatiewet wel meer ingezet wordt op reintegratie(middelen). Je dochter zou idd bijvoorbeeld baat kunnen hebben bij een jobcoach die de gemeente inkoopt.
quote:KitKeller schreef op 22 februari 2017 @ 16:12:

De zin in je OP (Als magazijnbediende of zo. Ze heeft een masterstudie afgerond.) komt trouwens een beetje denigrerend over. Het is misschien zuur, maar leven met beperkingen betekend ook beseffen dat je soms niet meer kan dan dat. Denk in mogelijkheden. Ik ben een goede HBO-functie verloren vanwege ziekte. En werk nu in een magazijn. Leuk? Nee. Maar het leven is niet altijd leuk en ik ben trots dat ik weer geld kan verdienen voor mezelf ook al ben ik aangewezen op laagdrempelig werk. Daar voel ik me niet te goed voor. Het is nu even niet anders, hoe graag ik het ook anders zou willen.Ja, dat lijkt wel zo hè. Het was niet de bedoeling om iemand daarmee te kwetsen.
Dat is een dingetje ja, het geld waar ze zo hard voor gewerkt heeft al die tijd, geen vakanties, nooit uitgaan, geen nieuwe kleren, heel zuinig. Daar moet ze zich nog even overheen zetten.

O christallmighty. Er komen nog wel ergere dingen op haar pad. Het leven is soms niet eerlijk.
quote:yasmijn schreef op 22 februari 2017 @ 16:29:

[...]

BelastingaftrekbaarGrappig, want ze heeft geen inkomen, betaalt derhalve geen belasting, dus wat valt waarvan af te trekken?
quote:Nootje90 schreef op 22 februari 2017 @ 16:32:

[...]

Denk dat je haar als moeder beter fatsoenlijk advies kan geven, wat hier meerdere malen gedaan is door heel veel mensen, in plaats van haar helpen om de gemeente op te lichten.Voor de derde keer het voorstel om bijstand aan te vragen kwam van de gemeente, niet van haar.
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 16:58:

[...]

Grappig, want ze heeft geen inkomen, betaalt derhalve geen belasting, dus wat valt waarvan af te trekken?Dacht dat je ergens zei dat ze een gedeeltelijke uitkering had. Zo niet, excuses.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven