Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
quote:misstwix schreef op 20 februari 2017 @ 23:07:

Mij stuit jouw vooroordelen over mij tegen de borst.. je kent me niet eens en maakt me uit voor lui.

Dat is geen vooroordeel hoor. Je zegt zelf dat je het liefst alles met de auto doet, in plaats van lopend of op de fiets. Dan ben je gewoon lui, dat is een feit en geen vooroordeel.

quote:Ik heb mijn rijlessen volledig zelf betaald en mijn auto heb ik ook zelf op afbetaling gekocht maar mijn ouders stonden garant omdat ik anders de lening niet kreeg.Geld lenen voor een auto is het stomste wat je kunt doen. Maar goed, het hele topic lang laat je al merken dat je een beroerd financieel inzicht hebt en dat je liever geld uitgeeft dat je niet hebt dan dat je spaart voor luxe zaken. Op mij komt dat ontzettend verwend over, als iemand van alles wil zonder dat hij of zij het kan betalen. Dat is ook waardoor tegenwoordig steeds meer mensen in de problemen komen, omdat ze boven hun stand willen leven en menen overal recht op te hebben.
Alle reacties Link kopieren
To je kunt via de gemeente vrijwillig in budgetbeheer. Die kunnen ieder dubbeltje voor jou berekenen wat je zou kunnen besparen. Verder vind ik dit topic een beetje raar tegenover mensen die echt niks hebben, er zijn genoeg andere topics over mensen die struggelen om hun hoofd boven water te houden, en met een paar tientjes en de voedselbank moeten overleven. Voel je je nu niet afhankelijk van die vriend die netflix betaald en je ouders? Mij lijkt dat een heel vervelend gevoel, en zou dat ook niet willen. Er zijn er genoeg die elke week maar een eurootje over houden om in een potje te doen, om te sparen om zelfs maar een lampje in huis te kunnen vervangen. Sorry als ik hard overkom.
Oh ja, en ik las over die dure cupjes koffie. Bij de jumbo bijv. heb je grote potten oploskoffie voor 1,49, daar doe je in je eentje 3 weken mee. Ik weet niet wat je voor die cupjes betaald, maar dat is al een klein dingetje om te besparen. Het is misschien wat minder lekker, maar ach, het is wel koffie en je went eraan.
quote:RP7 schreef op 21 februari 2017 @ 00:58:

[...]

Dit antwoord is al vele pagina"s terug gegeven. Alleen je blijft volharden in je zelfmedelijden dat je niet op vakantie kunt of zonder auto kunt. Dat je ouders nu kunnen bijspringen is fijn, maar ik zei al eerder: enkeltje schulden als ze er plotseling niet meer zijn.

Conclusie van het verhaal is dat je zelf in de spiegel moet kijken en dan luxe onderscheiden van pure noodzaak. Daarna je uitgaven en inkomsten op een rij moet zetten, en dan moet strepen waar dat kan.

Dit. Heeft niks met vooroordelen te maken. Niemand kent je hier.

Mensen reageren zo op jou en je reacties TO. Dus op wat je allemaal zelf tikt op dit forum.
Misschien is de TO gewoon een product van haar opvoeding. Als je geleerd is dat alles in de wereld te koop is, en dat je voor alles dat je niet kunt kopen geld kunt lenen, is het niet zo gek hoe de TO denkt.
quote:sssssst schreef op 20 februari 2017 @ 12:34:

[...]

Ik kan prima rond komen, toch ben ik heel blij met het extraatje dat mijn ouders ons soms geven. Zij zien liever bij leven hoe wij wat leuks doen van hun geld dan dat we het pas krijgen als ze dood zijn. Waarom zou ik dat niet aanpakken?Nou, precies! Wat is daar mis mee? Ik las hier dat "men" het nu het altijd beter heeft dan de vorige generaties. Ik betwijfel dat. Zeker als je kijkt naar de periode waarin je leeft. Heel veel ouderen hebben hun woning vrij en bijna geen uitgaven meer. Dat geldt voor mij al, maar voor mijn ouders nog veel meer. En als jong gezin met schoolgaande kinderen, wil het nog wel eens tegenvallen, hoe zo'n leuk inkomen je ook hebt. Dan is het toch prima, als je ouders een steentje bijdragen? Wij doen dat ook met onze kinderen. En ik vind het heerlijk om te zien hoe ze ervan genieten. Liever met een warme hand dan met een koude.
quote:vivamien schreef op 21 februari 2017 @ 08:18:

[...]

Nou, precies! Wat is daar mis mee? Ik las hier dat "men" het nu het altijd beter heeft dan de vorige generaties. Ik betwijfel dat. Zeker als je kijkt naar de periode waarin je leeft. Heel veel ouderen hebben hun woning vrij en bijna geen uitgaven meer. Dat geldt voor mij al, maar voor mijn ouders nog veel meer. En als jong gezin met schoolgaande kinderen, wil het nog wel eens tegenvallen, hoe zo'n leuk inkomen je ook hebt. Dan is het toch prima, als je ouders een steentje bijdragen? Wij doen dat ook met onze kinderen. En ik vind het heerlijk om te zien hoe ze ervan genieten. Liever met een warme hand dan met een koude.

Ik betwijfel helemaal niet of deze generatie het beter heeft dan de vorige, ik weet het heel zeker.

En je kinderen af en toe wat extra's toeschuiven is heel wat anders dan er vanuit gaan dat je ouders je structureel financieel zullen ondersteunen. Dan is het geen extra'tje meer, maar een verplichting.

Welke ouders zitten daarop te wachten? En welk kind verwacht dat van zijn ouders?

[...]

Nou, precies! Wat is daar mis mee? Ik las hier dat "men" het nu het altijd beter heeft dan de vorige generaties. Ik betwijfel dat. Zeker als je kijkt naar de periode waarin je leeft. Heel veel ouderen hebben hun woning vrij en bijna geen uitgaven meer. Dat geldt voor mij al, maar voor mijn ouders nog veel meer. En als jong gezin met schoolgaande kinderen, wil het nog wel eens tegenvallen, hoe zo'n leuk inkomen je ook hebt. Dan is het toch prima, als je ouders een steentje bijdragen? Wij doen dat ook met onze kinderen. En ik vind het heerlijk om te zien hoe ze ervan genieten. Liever met een warme hand dan met een koude.

Er is ook niets mis als je ouders het kunnen missen en je zo af en toe iets toestoppen. Er is wel een verschil of dit structureel gebeurd, en je dus eigenlijk niet kan rondkomen. Wat je zegt over de jongere generaties klopt gedeeltelijk. Er is bekend dat onze ouderen steeds rijker worden maar de jongere feneraties moeite hebben hun broek op te houden. Dit betekend echter niet dat je maar geld aan luxe uit kan geven. Of zoals TO, zelf op afbetaling (was ik de enige die moest lachen ) een auto aan kan schaffen. Het feit dat dit op afbetaling moet betekend dat je het niet kan betalen, klaar. Zeker bij een auto die gewoon geld blijft kosten. Mijn ouders hebben me sowieso bijgebracht dat als ik iets niet kan betalen, kan ik het niet kopen. In het geval auto: 2x de aanschafwaarde op de bank voor je eraan begint.

Ik krijg uit dit topic en de reacties van TO de indruk dat ze het niet wil begrijpen. Bol doen met auto rijden en op vakantie terwijl het inkomen het niet toelaat, is in mijn ogen ook een totaal verkeerd beeld wat je meegeeft aan je kind. Ik zie dat bij mensen om me heen gebeuren, van grootmoeder tot kleinkind, hebben ze geen cent op de ribben en geven ze maar uit aan troep. Dat voorbeeld hebben ze nu eenmaal gehad.

Ik ben zelf wel in relatieve armoede, want er zijn ook altijd mensen die veel minder hebben, opgegroeid. Daar heb ik enorm veel van geleerd omdat er nou eenmaal geen geld uitgegeven werd aan luxe als de rekeningen niet betaald waren. Ik ben er geen slechter mens van geworden. Had heus wel vaker op vakantie gewild, maar heb nu geleerd kleine dingen te waarderen. Het geluk zit hem echt niet in wat je bezit. Het is je eigen instelling, en hoe je omgaat met wat je hebt.
Ik zou een bijbaantje nemen om je financiële situatie te verbeteren. Is de auto nog niet stuk of wel?
Je hebt iig wel antwoord gekregen op je vraag, to: hoe doe anderen dat?

Het is eigenlijk heel simpel, als je niet wil inleveren op een bepaalde levensstandaard kun je dus niet sparen.

Wil je de auto niet wegdoen? Prima, dan kun je niet op vakantie. En zal je kind wandelen en fietsen nooit leuk gaan vinden. Je moet het uiteindelijk zelf weten, maar realiseer je dat je het goed hebt en dat er niets te klagen valt.

En dat je zonder auto als enig alternatief thuiszitten ziet tijdens een vakantie vind ik wel veelzeggend.
Ik heb geen idee hoeveel erbij komt kijken wat betreft kosten voor een auto, maar kan wel vertellen dat OV ook behoorlijk duur is.

Zelf ben ik een periode 450euro per maand kwijt geweest aan OV.

Daarvan kreeg ik ongeveer 1/3 terug van mijn werkgever.

Als ik al een auto zou hebben gehad, had ik die denk ik niet meteen weggedaan als ik hem nodig zou hebben voor mijn werk.

Oh en ik ben inderdaad al jaren niet op vakantie geweest, heb een tijd geen wasmachine gehad, heb schulden en ga nooit naar de film/een ijsje halen/dat soort dingen. Als ik terug had mogen vallen op mijn ouders, had ik het gedaan hoor Zonder schaamte. Omdat ik weet hoe het is om echt geen geld te hebben.
quote:RP7 schreef op 21 februari 2017 @ 08:43:

[...]

Er is ook niets mis als je ouders het kunnen missen en je zo af en toe iets toestoppen. Er is wel een verschil of dit structureel gebeurd, en je dus eigenlijk niet kan rondkomen. Wat je zegt over de jongere generaties klopt gedeeltelijk. Er is bekend dat onze ouderen steeds rijker worden maar de jongere feneraties moeite hebben hun broek op te houden. Dit betekend echter niet dat je maar geld aan luxe uit kan geven. Of zoals TO, zelf op afbetaling (was ik de enige die moest lachen ) een auto aan kan schaffen. Het feit dat dit op afbetaling moet betekend dat je het niet kan betalen, klaar. Zeker bij een auto die gewoon geld blijft kosten. Mijn ouders hebben me sowieso bijgebracht dat als ik iets niet kan betalen, kan ik het niet kopen. In het geval auto: 2x de aanschafwaarde op de bank voor je eraan begint.

Ik krijg uit dit topic en de reacties van TO de indruk dat ze het niet wil begrijpen. Bol doen met auto rijden en op vakantie terwijl het inkomen het niet toelaat, is in mijn ogen ook een totaal verkeerd beeld wat je meegeeft aan je kind. Ik zie dat bij mensen om me heen gebeuren, van grootmoeder tot kleinkind, hebben ze geen cent op de ribben en geven ze maar uit aan troep. Dat voorbeeld hebben ze nu eenmaal gehad.

Ik ben zelf wel in relatieve armoede, want er zijn ook altijd mensen die veel minder hebben, opgegroeid. Daar heb ik enorm veel van geleerd omdat er nou eenmaal geen geld uitgegeven werd aan luxe als de rekeningen niet betaald waren. Ik ben er geen slechter mens van geworden. Had heus wel vaker op vakantie gewild, maar heb nu geleerd kleine dingen te waarderen. Het geluk zit hem echt niet in wat je bezit. Het is je eigen instelling, en hoe je omgaat met wat je hebt.

Ik ben het grotendeels met je eens, hoor. Ik vind ook dat je de tering naar de nering moet zetten. Waar het mij om ging, is dat sommige mensen zo raar reageerden op het feit dat je geld van je ouders aanneemt. Alsof je je daarvoor moet schamen of zo. En dat vind ik onzin.

Overigens vind ik dat geld lenen voor een auto niet persé betekent dat je ook geen auto kunt onderhouden. Wij hebben ook wel eens geld geleend voor een auto, omdat we op dat moment niet genoeg spaargeld hadden. We konden deze lening echter keurig afbetalen, en ook gewoon het onderhoud. En ja, je kunt de keuze maken om eerst te sparen en dan een auto te kopen, maar soms is de situatie niet anders. Maar dat is ook weer een hele andere discussie.
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.

Je kan een auto betalen of niet. Dat gaat altijd vóór die andere argumenten.

Dan worden bepaalde ritjes maar onmogelijk en moet je daar een oplossing voor zoeken. Ik kan me voorstellen dat als je een enkele reis naar je werk ineens twee uur gaat kosten, dat het erg lastig is, maar als dat werk niet meer betaalt dan werk je dus voor die auto én waarschijnlijk een lening.

Ik las net dat je je auto met een lening hebt gekocht waarbij je ouders garant stonden.

Het is dus mede de schuld van je ouders want die zouden je voor dit soort financiele molenstenen moeten behoeden. Voor een woning, ok, maar voor een auto?

Ik zie ook dat voor het eerst sinds tijden dat de huidige en toekomstige generaties het wat minder gaan hebben dan de vorige. Niks mis mee maar je moet gewoon niet meer uitgeven dan er binnenkomt.

[...]

Je moet niet de vergelijking trekken met hoe de vorige generatie (ik hoor daarbij) het NU heeft maar met hoe de vorige generatie het had toen ze de leeftijd had van de huidige generatie.

Dat ik nu mijn huis vrij heb en veel heb te besteden staat los van het feit dat ik vroeger met jonge kinderen keihard heb moeten werken. En het zeker niet makkelijker had dan die generatie nu.

Wij hadden het vroeger absoluut minder dan de generatie van TO nu.
quote:Lacuba schreef op 23 februari 2017 @ 15:19:

[...]

Je moet niet de vergelijking trekken met hoe de vorige generatie (ik hoor daarbij) het NU heeft maar met hoe de vorige generatie het had toen ze de leeftijd had van de huidige generatie.

Dat ik nu mijn huis vrij heb en veel heb te besteden staat los van het feit dat ik vroeger met jonge kinderen keihard heb moeten werken. En het zeker niet makkelijker had dan die generatie nu.

Wij hadden het vroeger absoluut minder dan de generatie van TO nu.

Op zich heb je gelijk; een vergelijking trek je als je beide in dezelfde leeftijdscategorie beoordeelt. Maar ik bedoelde dat, ook al had je het in je "jonge jaren" zwaar, je met hetzelfde inkomen (of minder zelfs) je het op oudere leeftijd makkelijker hebt en dus ook makkelijker een steentje kunt bijdragen aan bijvoorbeeld je kinderen. Maar nogmaals, je hebt gelijk, de vergelijking ging niet helemaal op.

Toch denk ergens ik dat jonge gezinnen het tegenwoordig best zwaar hebben ten opzichte van, laat ik zeggen, 30 jaar geleden. De huizenprijzen zijn wel zo hoog geworden dat vaak beide partners moeten werken om een hypotheek te kunnen krijgen. Dat is niet erg, maar destijds kon dat met 1 salaris ook nog wel. Ik snap ook wel dat de eisen misschien wat zwaarder zijn geworden, maar voor starters is het momenteel moeilijker om een woning te kopen. Daar komt bij dat de kosten voor schoolgaande/studerende kinderen ook enorm gestegen zijn. Dus ik weet niet of de huidige jonge generatie het wel beter heeft.
quote:Lacuba schreef op 23 februari 2017 @ 15:19:

Wij hadden het vroeger absoluut minder dan de generatie van TO nu.Ik vind dat altijd een nonargument; iedereen werkt vroeger en nu ergens keihard voor. Dat is het verschil niet.

Het grote verschil met vroeger is dat er een enorme inflatie qua besteedbaar inkomen per huishouden is opgetreden. Waar je 40 jaar geleden met een modaal inkomen een woning kon kopen, heb je daar nu twee van die inkomens voor nodig. Dat is het verschil.
quote:aquariusje7700 schreef op 23 februari 2017 @ 16:40:

[...]

Ik vind dat altijd een nonargument; iedereen werkt vroeger en nu ergens keihard voor. Dat is het verschil niet.

Het grote verschil met vroeger is dat er een enorme inflatie qua besteedbaar inkomen per huishouden is opgetreden. Waar je 40 jaar geleden met een modaal inkomen een woning kon kopen, heb je daar nu twee van die inkomens voor nodig. Dat is het verschil.En dat komt ook door de toegenomen wensen natuurlijk. Mijn ouders begonnen in een kleiner huis met veel minder en veel eenvoudiger spullen. Inrichting etc was veel soberder.
quote:sssssst schreef op 23 februari 2017 @ 16:47:

[...]

En dat komt ook door de toegenomen wensen natuurlijk. Mijn ouders begonnen in een kleiner huis met veel minder en veel eenvoudiger spullen. Inrichting etc was veel soberder.Precies!
quote:aquariusje7700 schreef op 23 februari 2017 @ 16:40:

[...]

Ik vind dat altijd een nonargument; iedereen werkt vroeger en nu ergens keihard voor. Dat is het verschil niet.

Het grote verschil met vroeger is dat er een enorme inflatie qua besteedbaar inkomen per huishouden is opgetreden. Waar je 40 jaar geleden met een modaal inkomen een woning kon kopen, heb je daar nu twee van die inkomens voor nodig. Dat is het verschil.Ik zeg helemaal niet dat de generatie van nu niet keihard werk. Ik ben het niet eens het idee dat de vorige generatie het allemaal veel makkelijker had.
quote:sssssst schreef op 23 februari 2017 @ 16:47:

[...]

En dat komt ook door de toegenomen wensen natuurlijk. Mijn ouders begonnen in een kleiner huis met veel minder en veel eenvoudiger spullen. Inrichting etc was veel soberder.

Is dat zo ja?

In mijn familie wonen alle ooms en tantes in grote vrijstaande huizen. De meeste vrouwen in mijn familie werkten toendertijd niet. En het is ook niet zo dat mijn ooms nou zoveel verdienen. Maar de generatie na hen heeft wel twee inkomens en woont in veel kleinere woningen. Gewoon een rijtjeshuis of appartement.

Als ik mijn ouders moet geloven had vroeger iedereen rond zijn 20e een auto. Ik ken nu eigenlijk vrij weinig mensen van mijn leeftijd met een auto.

Daarentegen heeft iedereen nu natuurlijk wel een smartphone, wat vroeger niet het geval was.
Met m'n twintigste was ik nog volop aan het studeren natuurlijk. Zeker geen auto dus. Want geen sprake van beurs of prachtige studieleningen zoals nu! Ook geen OVjaarkaart.
quote:lunaleeflang schreef op 23 februari 2017 @ 17:04:

[...]

Als ik mijn ouders moet geloven had vroeger iedereen rond zijn 20e een auto. Ik ken nu eigenlijk vrij weinig mensen van mijn leeftijd met een auto.

Daarentegen heeft iedereen nu natuurlijk wel een smartphone, wat vroeger niet het geval was.

En wanneer is vroeger dan?

Mijn ouders huurden een zoldertje bij een hospita. Toen werkten ze nog beiden.

En er was ook geen auto.

[...]

Is dat zo ja?

In mijn familie wonen alle ooms en tantes in grote vrijstaande huizen. De meeste vrouwen in mijn familie werkten toendertijd niet. En het is ook niet zo dat mijn ooms nou zoveel verdienen. Maar de generatie na hen heeft wel twee inkomens en woont in veel kleinere woningen. Gewoon een rijtjeshuis of appartement.

De huizenprijzen zijn tussen 1980 en 2000 gigantisch gestegen. In 1980 betaalde je een schijntje voor een rijtjeshuis, daar hebben je ooms en tantes waarschijnlijk van kunnen profiteren. Verder ging men in die jaren niet ieder jaar op vakantie, en niet ver weg op vakantie. Van dat ene inkomen werd dus veel meer gespaard dan de generatie na hen deed.

quote:Als ik mijn ouders moet geloven had vroeger iedereen rond zijn 20e een auto. Ik ken nu eigenlijk vrij weinig mensen van mijn leeftijd met een auto.

Hoe oud zijn je ouders? In mijn tijd, 25 jaar geleden, had niet iedereen een auto op zn 20e. Vrijwel geen enkele student (want we hadden een OV-jaarkaart die 7 dagen per week geldig was). En jongeren die niet studeerden hadden soms wel en soms geen auto.

Als je ouders nog een beetje ouder zijn en doelen op de tijd voor de OV-jaarkaart (die was er voor het eerst in 1996 of zo), dan is het al wat logischer dat meer studenten een auto hadden. Ze kregen ook meer studiefinanciering (want die ging omlaag toen de OV-jaarkaart kwam).

[...]

Is dat zo ja?

Daarentegen heeft iedereen nu natuurlijk wel een smartphone, wat vroeger niet het geval was.Maar beginnen ze ook zo? Mijn oom en zijn vrouw woonden bij zijn ouders in, met kind. Mijn ouders woonden in een verbouwd stuk van het kantoor van mijn opa, ze deelden de keuken. Dus mijn net getrouwde moeder had zes week mijn opa op koffie. Andere oom en tante woonden boven/achter hun net geopende winkel in drie kamers, met vijf kinderen. Vriendin van mijn moeder woonde, met man en drie kinderen in de verbouwde schuur van haar ouders. Nog zeker drie vergelijkbare voorbeelden tussen 1965 en 1975. Al die mensen hadden later wel mooie huizen door hard werken bij elkaar vergaard.
Ja. Mijn familie doet niet aan verhuizen

Mijn ooms en tantes zijn overigens pas 55-60 jaar. Dus dat is wel een iets andere tijd dan waar jij over spreekt. Maar toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven