Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 20 februari 2017 @ 18:47:

[...]

Precies. Die vanzelfsprekendheid stuit mij ook tegen de borst. Ze heeft geen geld voor een auto, maar rekent erop dat haar ouders wel bijspringen, waardoor ze toch met haar luie kont in die auto kan blijven zitten.

[...]

Misschien kijkt ze nu al uit naar de erfenis? Exact dat.
quote:Zinerva schreef op 20 februari 2017 @ 16:07:

[...]

Het keerpunt ligt rond de 10.000 km, rij je meer dan dat dan is het in de meeste gevallen goedkoper om een auto te hebben. Daaronder is het zeker wel goedkoper om geen auto te hebben.Ok dan is het voor mij voordeliger een auto te hebben want ik rij 12.500 km per jaar.
quote:Zinerva schreef op 20 februari 2017 @ 10:03:

[...]

Ik ga ook al jaren niet op vakantie met mijn kinderen, en er zullen nog vele jaren komen dat ik niet op vakantie ga met de kinderen. Mijn kinderen doe je een plezier om dagjes met de fiets er op uittrekken om bv in een andere wijk naar de speeltuin te gaan of om te picknicken misschien ook een idee voor jou?

Wat me opvalt is dat velen hier mij lopen af te kraken door hun eigen vooroordelen. Dat vind ik erg jammer en vind ik erg om te lezen.

En ik doe al die gratis dingen altijd al met mijn kind maar daar ging het hele topic niet eens om.

Ik merk dat veel van jullie je eigen frustraties uiten hier en mij hiervoor gebruiken terwijl jullie iet eens mijn hele situatie weten en ik dit ook niet verplicht ben om uit te leggen.

Maar had wel wat meer respect verwacht van anderen.
quote:misstwix schreef op 20 februari 2017 @ 22:23:

[...]

Ok dan is het voor mij voordeliger een auto te hebben want ik rij 12.500 km per jaar.Maar dan kunnen we de business case nog wat ingewikkelder maken: hoeveel van die 12.500 km kunnen alleen maar met de auto worden gedaan? Heb je de auto voor al die km's nodig?
quote:viva1966 schreef op 20 februari 2017 @ 22:47:

[...]

Maar dan kunnen we de business case nog wat ingewikkelder maken: hoeveel van die 12.500 km kunnen alleen maar met de auto worden gedaan? Heb je de auto voor al die km's nodig?Ja
Dat is gek.. je zei eerst wat anders.

Ik wilde net zeggen: in een eerdere reactie gaf je aan dat je het liefst alles met de auto doet in plaats van met ov of fiets. Hoe ver woon je van je werk af?

Valt me op dat je Netflix hebt, een tablet hebt en naar ballorig gaat. Hoewel het door anderen (ouders/vrienden) betaald wordt, vind ik het nog anders aardig luxe (m.n. Netflix en de tablet). Ook omdat je in een ander topic 't had over dolce gusto cupjes/apparaat. Als je echt zo weinig te besteden hebt, zorg je ervoor dat dat dolce gusto apparaat er als eerste uit gaat, scheelt ook weer geld voor de cupjes.
quote:Tr0tter schreef op 20 februari 2017 @ 18:47:

[...]

Precies. Die vanzelfsprekendheid stuit mij ook tegen de borst. Ze heeft geen geld voor een auto, maar rekent erop dat haar ouders wel bijspringen, waardoor ze toch met haar luie kont in die auto kan blijven zitten.

[...]

Misschien kijkt ze nu al uit naar de erfenis?

Mij stuit jouw vooroordelen over mij tegen de borst.. je kent me niet eens en maakt me uit voor lui. Ik kan nu ook gaan beweren dat jij van je ouders geen respect voor anderen geleerd hebt.

Ik heb mijn rijlessen volledig zelf betaald en mijn auto heb ik ook zelf op afbetaling gekocht maar mijn ouders stonden garant omdat ik anders de lening niet kreeg. Ik heb hem vijf jaar lang netjes elke maand zelf afbetaald zonder hulp van mijn ouders. Ik vraag echt niet zonder echte reden om geld en ben helemaal niet zo lui en verwend als jij uit mijn antwoorden beweert op te maken.

En zoals ik al had uitgelegd hebben mijn ouders het geld zelf aangeboden te betalen en heb ik er niet eens om gevraagd en ging ik er dan ook zeker niet al vanuit dat ik het van hun zou krijgen.

Maar goed helaas blijven er altijd mensen bestaan die negatieve reacties willen geven:)
Ik vind geld lenen voor een auto altijd zo'n gok. Als hij de prak in gereden wordt kan je mooi verder gaan met afbetalen en heb je ook nog eens geen auto.
quote:Toontje1983 schreef op 20 februari 2017 @ 23:01:

Ik wilde net zeggen: in een eerdere reactie gaf je aan dat je het liefst alles met de auto doet in plaats van met ov of fiets. Hoe ver woon je van je werk af?

Valt me op dat je Netflix hebt, een tablet hebt en naar ballorig gaat. Hoewel het door anderen (ouders/vrienden) betaald wordt, vind ik het nog anders aardig luxe (m.n. Netflix en de tablet). Ook omdat je in een ander topic 't had over dolce gusto cupjes/apparaat. Als je echt zo weinig te besteden hebt, zorg je ervoor dat dat dolce gusto apparaat er als eerste uit gaat, scheelt ook weer geld voor de cupjes.Ja is goed omdat ik geen spaargeld heb op dit moment mag ik ook geen cadeaus aannemen van anderen die luxe worden gezien? Heb geen van dat alles zelf gekocht en de Netflix gebruik ik van een vriend.
En klopt ik doe ook alles liever met de auto maar dat wilt niet zeggen dat het ook mogelijk is qua verbinding het met het OV te gaan doen toch?
Hoe bedoel je vooroordeel? Je geeft toch zelf aan dat je liever met de auto overal (!) naartoe gaat?

Wat ik eigenlijk nog erger vind: wat leert je zoon hiervan? Als je (zo'n beetje) overal met de auto naar toe gaat en allerlei luxe zaken (Netflix, tablet en abonnement op Ballorig) door anderen worden betaald, wat leer je je zoon dan? Nou wil ik niet zeggen dat je niet eens een keer iets luxe mag aannemen, maar het lijkt nu standaard te zijn.
Misschien is het dan handig om te kijken wat er wel mogelijk is in plaats van om te denken in wat er niet kan. Alleen ben ik niet de eerste die dit aangeeft.
quote:Toontje1983 schreef op 20 februari 2017 @ 23:19:

Misschien is het dan handig om te kijken wat er wel mogelijk is in plaats van om te denken in wat er niet kan. Alleen ben ik niet de eerste die dit aangeeft.Met de auto gaan is de enige mogelijkheid en sorry maar nu stop ik erover.
Reken voor de gein eens uit hoeveel je maandelijks zou besparen als je de auto weg doet, hoe is je woon-werkverkeer? Woon je in een plaats met ov, is het te fietsen, kun je carpoolen?
quote:Toontje1983 schreef op 20 februari 2017 @ 23:19:

Misschien is het dan handig om te kijken wat er wel mogelijk is in plaats van om te denken in wat er niet kan. Alleen ben ik niet de eerste die dit aangeeft.Juist.
Ik begrijp dit topic niet zo goed, of eigenlijk: waarom het zo lang is. TO vraagt wat mensen doen die te maken krijgen met kosten die ze niet kunnen betalen. Het antwoord is simpel: die zetten de tering naar de nering en stemmen hun inkomen en uitgaven op elkaar af, of dat doen ze niet en dan komen ze in de (financiële) problemen. Daarmee is de vraag beantwoord; wat valt er nog meer over te zeggen?
quote:Majrim1982 schreef op 20 februari 2017 @ 23:31:

Ik begrijp dit topic niet zo goed, of eigenlijk: waarom het zo lang is. TO vraagt wat mensen doen die te maken krijgen met kosten die ze niet kunnen betalen. Het antwoord is simpel: die zetten de tering naar de nering en stemmen hun inkomen en uitgaven op elkaar af, of dat doen ze niet en dan komen ze in de (financiële) problemen. Daarmee is de vraag beantwoord; wat valt er nog meer over te zeggen?Eindelijk een antwoord op mijn vraag zonder verwijten of betweterigheid. Het is me duidelijk nu dat ik gewoon heel blij mag zijn met mijn lieve ouders en dat ik het goed heb ondanks dat ik geen spaargeld heb momenteel.
To, jouw antwoord geeft precies aan dat je het antwoord van Majrim1982 niet hebt begrepen. M.n. het deel over 'zetten de tering naar de nering' en 'stemmen hun inkomen en uitgaven op elkaar af'.
quote:Toontje1983 schreef op 20 februari 2017 @ 23:51:

To, jouw antwoord geeft precies aan dat je het antwoord van Majrim1982 niet hebt begrepen. M.n. het deel over 'zetten de tering naar de nering' en 'stemmen hun inkomen en uitgaven op elkaar af'.Is me heel duidelijk.
Ze voert het niet uit, nee, maar ze lijkt het wel te begrijpen: ze mag dankbaar zijn dat ze dankzij haar ouders niet in het tweede scenario zit. Of ze dat zo wil en kan laten, moeten zij en haar ouders zelf weten.

Maar ik vraag me nog steeds af wat dan het doel van dit topic is. Had je dit zelf niet bedacht, TO? Dacht/hoopte je dat er andere opties bestonden waar jij niet af wist?
quote:Majrim1982 schreef op 21 februari 2017 @ 00:06:

Ze voert het niet uit, nee, maar ze lijkt het wel te begrijpen: ze mag dankbaar zijn dat ze dankzij haar ouders niet in het tweede scenario zit. Of ze dat zo wil en kan laten, moeten zij en haar ouders zelf weten.

Maar ik vraag me nog steeds af wat dan het doel van dit topic is. Had je dit zelf niet bedacht, TO? Dacht/hoopte je dat er andere opties bestonden waar jij niet af wist?Ja precies ik dacht dat er misschien nog andere mogelijkheden waren.
Geen legale, voor zover ik weet. ;)

Maar goed, dan weet je nu wat de opties zijn, mochten je ouders je niet meer willen, kunnen of gaan helpen. Of je daarop wilt wachten, is ook aan jou. Ik zou me er niet prettig bij voelen om op die manier afhankelijk van ze te zijn (ik wil liever het vertrouwen hebben dat ik het zelf wel kan rooien, ook als dat een eenvoudig leven betekent), maar ik ben jou natuurlijk niet.
Hoe ik ermee om zou gaan? Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om geld te lenen van vrienden of familie. Ik zou het mijn probleem en niet hun probleem vinden. Een lening bij een bank afsluiten om een auto te kopen, deed ik ook niet. De rente op leningen is hoog, dus houd je per maand nog minder geld over om te besteden. Ik zou dus alleen dingen kopen als ik er zelf het geld voor had. Anders niet.

Verder zou ik kijken waar ik op kan besparen en hoe ik zoveel mogelijk geld kan genereren. Dus bijv. checken of ik recht op toeslagen heb, of ik wel alle toeslagen krijg waar ik recht op heb, geen auto hebben of auto (dus kosten) delen, uitstapjes maken die geen geld kosten (eten en drinken moet je thuis ook), op de aanbiedingen letten, kijken wat ik kan besparen op vaste lasten door te checken of ik bijv. geen dubbele verzekeringen heb, over te stappen naar goedkopere aanbieder van stroom, donaties en abonnementen opzeggen etc.
quote:misstwix schreef op 20 februari 2017 @ 23:45:

[...]

Eindelijk een antwoord op mijn vraag zonder verwijten of betweterigheid. Het is me duidelijk nu dat ik gewoon heel blij mag zijn met mijn lieve ouders en dat ik het goed heb ondanks dat ik geen spaargeld heb momenteel.

Dit antwoord is al vele pagina"s terug gegeven. Alleen je blijft volharden in je zelfmedelijden dat je niet op vakantie kunt of zonder auto kunt. Dat je ouders nu kunnen bijspringen is fijn, maar ik zei al eerder: enkeltje schulden als ze er plotseling niet meer zijn.

Conclusie van het verhaal is dat je zelf in de spiegel moet kijken en dan luxe onderscheiden van pure noodzaak. Daarna je uitgaven en inkomsten op een rij moet zetten, en dan moet strepen waar dat kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven