Ervaringen met pyrolyse oven van Ikea?

25-02-2017 19:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze inbouwoven heeft het begeven, dus moeten we op zoek naar een nieuwe. We hebben de Raffinerad op het oog. Deze is er in twee variaties: met en zonder pyrolyse-functie.

Het scheelt 150 euro. (€350 vs. €500), wat ik er op zich wel voor over heb als het ook echt werkt.

Ik heb me laten vertellen dat de roosters niet pyrolytisch kunnen worden gereinigd. Dat valt me wat tegen, maar ik kwam hier op het forum de truc met de vuilniszak en ammoniak tegen, dus dat komt vast wel goed.

Maar dan: is de Raffinerad een goede oven voor normaal gebruik. (Normaal is voor ons: niet dagelijks, wel meerdere keren per week, bijvoorbeeld afbakbroodjes, al dan niet kant-en-klare pizza's, ovenschotels en soms taarten, cakes en muffins.)

En werkt de pyrolyse-functie naar verwachting?

Heeft iemand ervaring met deze oven? Heb je gekozen voor pyrolyse of juist niet, en waarom dan? Of heb je juist voor een heel andere oven gekozen, in dezelfde prijsklasse?

Ik vind het zo moeilijk om een beslissing te nemen.
Ik moet helemaal niks!
Kan een pyrolyse oven wel in een normale keuken? Smelt alles eromheen dan niet?
Don't waste your time or time will waste you.
Ik heb het niet maar vind 150 euro voor een zelfschoonmakende oven idioot veel geld. Hoe vies maak je je oven en hoe vaak maak je hem schoon?!
Bovendien is het niet energiezuinig.

https://www.consumentenbond.nl/fornuis/koopadvies
quote:Lady_Vintage schreef op 25 februari 2017 @ 19:41:

Ik heb het niet maar vind 150 euro voor een zelfschoonmakende oven idioot veel geld. Hoe vies maak je je oven en hoe vaak maak je hem schoon?!Eens. Ik gebruik mijn 'gewone' oven al drie jaar intensief (meerdere keren per week, ook voor spetterende stukken vlees en ovenschotels) en heb er nooit meer aan hoeven te doen dan af en toe (en bij mij is dat dan ook echt héél af en toe ) een vochtig doekje door de nog hete oven.
Als je gewoon bakpapier onder op de bodem legt als je het gebruik, heb je die functie helemaal niet nodig.
Ik heb een oven van een ander merk, als deze kapot laat komt er weer eentje met pyrolyse. Rekje doe ik er inderdaad nooit in, bakplaat wel en die ziet er na 7 jaar nog steeds als nieuw uit.
Geen idee hoe die Ikea-oven is maar voor mij nooit meer een oven zonder pyrolyse. Ideaal vind ik het. Ik gebruik het een paar keer per jaar. Misschien is het pyrolyse-programma niet energiezuinig maar bij ons merken wij duidelijk dat de verwarmingsketel minder hoeft te doen als de pyrolyse aanstaat.

En nee, er smellt niets weg in je keuken, daar is je keuken en alle apparatuur er omheen goed tegen bestand.

Vooral de bakplaten zijn moeilijke schoon te krijgen. Als de oven niet zo vuil is maar de bakplaat wel, laat ik de bakplaat in de oven op de bodem liggen (haal wel de aluminium rekjes eruit. Onvoorstelbaar hoe schoon deze weer wordt. Even een doekje of keukenpapiertje erover heen en hij is weer klaar.
Ik heb een Siemens pyrolise oven via Keukenloods gekocht. Fijne oven en zelfs de roosters/bakplaten kunnen mee in dr pyrolyse!
Als de bakplaat er wel in kan blijven, vind ik de optie nog aantrekelijker worden.

Fijn om te horen dat de pyrolyse- functie goed bevalt. Nu hoop ik nog dat er mensen reageren die specifiek dit type oven hebben.

@Lady_Vintage en LoiseauCoureur: geweldig dat het jullie lukt om ovens als nieuw te houden met een vochtig doekje. Mij is dat nooit gelukt.
Ik moet helemaal niks!
In onze vorige oven zat een oven met zelfreinigende functie; ideaal!

Als de oven na een paar uur klaar was met stoken hoefden we alleen nog maar een vochtig doekje erdoorheen te halen en klaar, binnenkant was dan weer als nieuw, echt waar!

Als ik nu weer een nieuwe oven zou moeten aanschaffen dan zou ik het de investering absoluut waard vinden.

(geen ervaring met Ikea)
Ozo.
Het enige dat je hoeft te doen om een conventionele oven als nieuw te houden is er een beker ammonia in te zetten, dat een nachtje laten staan met de deur dicht en de volgende dag hoef je er alleen een vochtige doek langs te halen.

Leuk hoor, al die dure uitvindingen, maar wat mij betreft heeft het geen toegevoegde waarde.
Daarnaast waarom moet iets er na 7 jaar nog als nieuw uit zien? Met gebruikssporen is niets mis. Dat betekent niet dat je oven meteen een gore bende is.

Ik blijf me echt afvragen wat je met je oven doet dat je hem niet meer zelf schoon kunt krijgen.
Nou, dat hij er als nieuw uitziet is een fijne bijkomstigheid, maar ook dat hij ook niet meer stinkt elke keer als je hem aanzet nadat er kippenpootjes in klaargemaakt zijn.
Ozo.
Ik heb intussen mijn keuze gemaakt, het is er een met pyrolyse-functie geworden.

Verder zal ik de tip met de ammoniak ter harte nemen. Als dat ook goed werkt, zal de pyrolyse niet vaak gebruikt worden.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven