Gezondheid alle pijlers

Stoelgang

28-02-2017 05:36 66 berichten
Hoi viva-forumleden,

Al tijden heb ik met fases een enorm moeizame stoelgang, zo heb ik soms al 4 dagen geen aandrang. Heel vervelend en wil hier vanaf natuurlijk. Ik heb geen verandering ondergaan qua levensstijl, beweeg genoeg, eet gezond en drink zeker 2 liter water per dag. Koffie en zure vruchten helpen niet. De dokter al eens benaderd maar die kon vrij weinig doen. Laxeermiddelen zijn geen optie voor mij!

Iemand advies?
Eet je wel genoeg vezels?
Veel havermout/fruit en probeer elke dag aan minimaal 200 gr groente te komen
En volkoren brood/crackers/pasta/bulgur/etc?
Alle reacties Link kopieren
Beschrijf eens wat je eet op een dag.

Of hou een eetdagboek bij voor meer inzicht.
Ja bekend probleem. Ik voeg sinds een half jaartje elke ochtend twee eetlepels lijnzaad aan mijn yoghurt toe en sindsdien gaat het beter, maar het is even uitzoeken. Het kan ook denk ik dat 2l net te weinig is voor jou? Mijn man redt het prima met krap 1,5 liter maar ik heb er ook zeker 2 nodig per dag. Activia of elke ochtend een kiwi hoor ik ook weleens goeie dingen over.
In de ochtend havermout, 's middags salade met een snee brood/ banaanpannenkoekjes/ omelet op brood, tussendoor ergens nog een stuk fruit en 's avonds voornamelijk groente met vlees. Ik drink voornamelijk groene thee en 1 of 2 kopjes zwarte koffie.
Misschien te weinig vet dan? Klinkt stom, maar je ontlasting heeft ook (goede) vetten nodig.
Lijnzaad werkt hier super.
Ik heb baat bij: een flinke bak dadels, een pizza of friet (dus inderdaad een vette hap, die eet ik af en toe en daarna gaat het een stuk beter)
Doe eens gek, wees eens lief voor je darmen, en haal een pro biotica kuur. Wel een goede en niet 1 waar chemicaliën in zit. Haal bijvoorbeeld orthica ortiflor plus.
Hoezo zijn laxeermiddelen geen optie? Daar zit namelijk nogal verschil in.

Ik gebruik macrogol, dat is eigenlijk gewoon een zakje extra vezels, waardoor de ontlasting wat zachter wordt en wat meer volume krijgt, waardoor het makkelijker de darm passeert.

Verder helpt bij mij niks, en ik heb in de loop van de jaren echt alles wat hier gemeld is al geprobeerd, en meer, veel meer.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
In groente zitten minder vezels die goed voor je stoelgang zijn dan in volkorenproducten en aardappelen. Denk dus toch dat je niet genoeg vezels binnenkrijgt. Macrogol is dan een prima aanvulling.
Bij mij -voldoende vezels en vocht en beweging- helpen laxeermiddelen niet (meer), ook niet de paardenmiddelen. Het enige wat soms heel veel goed doet is op een nuchtere maag een theelepel groene klei oplossen in water en opdrinken.
Vezels, tarwezemelen kun je gewoon in de supermarkt kopen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Gezonde vetten heb je ook gewoon nodig.
Je menu klinkt vrij karig. Je kunt best meer fruit eten(kiwi's, pruimen, gedroogd fruit,) aardappelen zijn ook geen vergif, maar een bron van vezels. Lijnzaad door de havermout/yoghurt en een beetje meer vet kan ook geen kwaad.

Macrogol is geen vezelsupplement, maar een stof die water in de darm vasthoudt waardoor de ontlasting zachter en volumineuzer wordt.

Psylliumvezels(Metamucil bijvoorbeeld)zijn wel wateroplosbare plantaardige vezels die ervoor zorgen dat de darminhoud opzwelt en zo de darmen aan het werk zet, maar daarbij moet je wel ruim voldoende drinken, anders werkt het averechts.
TO, ben je op dieet?

Zo klinkt het.

Eet je sindskort zo 'mager'?
Psylliumvezels (Etos of Tuinen) kunnen goed helpen. Dit is geen laxeermiddel maar echt een vezel, je moet er ook veel water bij drinken.

Het is niet lekker, maar wel het proberen waard.
Een beetje vet kan er inderdaad wel bij. Een shotje olijfolie, een halve avocado en wat feta aan je salade toevoegen bijvoorbeeld. En er kan ook nog wel een tweede stuk fruit bij, voor de goede vezels. Bijvoorbeeld een sappige sinaasappel of ananas. In kokos zitten ook goede vezels. En bonen enzo. Makkelijker te verteren voor je lichaam dan de vezels uit brood.
Je eet al erg gezond zo te zien, het lijkt of je er al echt alles aan doet. Misschien zou je het fruit weg kunnen laten om te zien of het dan beter gaat. Sommige mensen schijnen soms (tijdelijk) niet goed tegen de fruitsuikers te kunnen, wat kan leiden tot krampen, winderigheid, vermoeidheid en diarree, maar ook tot verstopping. Sommige van die mensen schijnen ook slecht te reageren op de suikers die zitten in knoflook en ui, de zogenaamde fructanen.

Als je alle allergieën hebt uitgesloten en de meest voorkomende intolerantie dan zou een fructose malabsorptie het probleem kunnen zijn misschien.

Ook het kouwen van suikervrije kouwgom is dan een probleem, vanwege de sorbitol ( ook een suikersoort).
Ik durf te wedden dat TO meer gebaat is bij wat volkoren spaghetti, aardappel of zilvervliesrijst dan bij minder fruit eten.
quote:LaFleurNoire schreef op 28 februari 2017 @ 07:50:

Je menu klinkt vrij karig. Je kunt best meer fruit eten(kiwi's, pruimen, gedroogd fruit,) aardappelen zijn ook geen vergif, maar een bron van vezels. Lijnzaad door de havermout/yoghurt en een beetje meer vet kan ook geen kwaad.

Macrogol is geen vezelsupplement, maar een stof die water in de darm vasthoudt waardoor de ontlasting zachter en volumineuzer wordt.

Psylliumvezels(Metamucil bijvoorbeeld)zijn wel wateroplosbare plantaardige vezels die ervoor zorgen dat de darminhoud opzwelt en zo de darmen aan het werk zet, maar daarbij moet je wel ruim voldoende drinken, anders werkt het averechts.Wat dat betreft is de werking wel vergelijkbaar met vezels. Mijn internist legde het iig op die manier uit.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Voor mij doet het eten van 2 eetlepels tarwezemelen in een klein schaaltje yoghurt het goed, eet ik elke avond na het eten. Iedere ochtend voor tienen kan ik naar het toilet. Vezels zijn essentieel. Na de yoghurt een flink glas water drinken, vezels moeten kunnen opzwellen, als je ze te droog gebruikt kan het een tegengesteld effect hebben.
Vezels, lijnzaad. Vet en meer drinken.
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 07:22:

Hoezo zijn laxeermiddelen geen optie? Daar zit namelijk nogal verschil in.

Ik gebruik macrogol, dat is eigenlijk gewoon een zakje extra vezels, waardoor de ontlasting wat zachter wordt en wat meer volume krijgt, waardoor het makkelijker de darm passeert.

Verder helpt bij mij niks, en ik heb in de loop van de jaren echt alles wat hier gemeld is al geprobeerd, en meer, veel meer.

Hier ook echt alles al geprobeerd, maar de gangbare dingen (kiwi, lauw water, enz) werken voor mij ook echt niet.

Van brood raak ik juist hartstikke verstopt.

Ik ben laatst op zondag uit nood naar de dokter gegaan, omdat ik echt zoveel pijn had. De dokter zag de ernst gelukkig in, maar zelfs 3 klisma's hielpen niet. Extreem gevalletje hier.

Beweging, veel drinken en gezond eten helpen hier zeker, regelmaat ook.

En als ondersteuning gebruik ik Movicol, om de dag 1 zakje (begonnen met 6 zakjes per dag!!!). In Nederland niet bij de drogist te verkrijgen, wel op dokters voorschrift.

Ik woon in het buitenland, wel gewoon bij de drogist te verkrijgen gelukkig.

Ik drink soms ook stoelgang thee van Zonnatura, duurt een dag voordat het effect heeft bij mij, maar soms even nodig als de boel weer vast zit.

Ook lactulose siroop heb ik altijd in huis, soort van dikke olie, dat stimuleert ook.

En bij uiterste noodzaak neem ik wel eens een laxeerpilletje. 2x in het afgelopen jaar gedaan, dus dat durf ik wel aan.

En van de movicol wil ik ook af uiteindelijk, dus bouw ik af, al heeft dit geen nadelige effecten op de darmen zoals laxeermiddelen dat wel kunnen hebben.

Succes, het is een vervelend probleem. Ik ging ook jaren standaard maar 1x in de 4 of 5 dagen naar het toilet. Maar het probleem werd steeds erger en extremer, en kreeg echt last van mijn buik. Opgezwollen, veel lucht erin.

Zit in de familie helaas bij ons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven