Gezondheid alle pijlers

Stoelgang

28-02-2017 05:36 66 berichten
Hoi viva-forumleden,

Al tijden heb ik met fases een enorm moeizame stoelgang, zo heb ik soms al 4 dagen geen aandrang. Heel vervelend en wil hier vanaf natuurlijk. Ik heb geen verandering ondergaan qua levensstijl, beweeg genoeg, eet gezond en drink zeker 2 liter water per dag. Koffie en zure vruchten helpen niet. De dokter al eens benaderd maar die kon vrij weinig doen. Laxeermiddelen zijn geen optie voor mij!

Iemand advies?
Overigens is het feit dat je een paar dagen geen aandrang hebt niet perse een probleem. Iedereen heeft een ander patroon op dit gebied. Een probleem is het pas als je de ontlasting moeilijk kwijt kan (droog, hard).

In dat geval is het zaak er iets aan te doen want dat kan echte problemen opleveren zoals de ontwikkeling van divertikels.
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 07:22:

Hoezo zijn laxeermiddelen geen optie? Daar zit namelijk nogal verschil in.

Ik gebruik macrogol, dat is eigenlijk gewoon een zakje extra vezels, waardoor de ontlasting wat zachter wordt en wat meer volume krijgt, waardoor het makkelijker de darm passeert.

Verder helpt bij mij niks, en ik heb in de loop van de jaren echt alles wat hier gemeld is al geprobeerd, en meer, veel meer.Ik gebruik deze zakjes ook omdat ik al ruim 13 jaar alles geprobeerd had,een nieuwe huisarts had en die vertelde dat dit probleem vaker voorkomt en men niet kan achterhalen waardoor het komt sinds een jaar gebruik ik dit middel naar eigen inzicht ( voorgeschreven )
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 februari 2017 @ 08:17:

Vezels, lijnzaad. Vet en meer drinken.Lijnzaad werkt bij mij dus averechts,ondanks de liters water dat ik drink als ik dat gebruik kan ik rustig 14dagen niet naar het toilet en met buikpijn lopen.
Heb je misschien iets gegeten ( af en toe) waar je niet zo goed op reageert alleen je ben er niet bewust van? Als ik teveel chocolade eet loop mijn darmen ook niet goed door...
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het amper hardop te zeggen, maar ik heb wel eens het idee dat volkoren brood bij mij averechts werkt. Ik eet soms witbrood en dan ga ik vaak makkelijker naar de wc.

Maar omdat dat niet klopt met de gangbare theorieën denk ik dat het wel toeval moet zijn. Alleen is het wel vaak raak, voor toeval.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Sinnasappelsap
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 08:45:

Ik durf het amper hardop te zeggen, maar ik heb wel eens het idee dat volkoren brood bij mij averechts werkt. Ik eet soms witbrood en dan ga ik vaak makkelijker naar de wc.

Maar omdat dat niet klopt met de gangbare theorieën denk ik dat het wel toeval moet zijn. Alleen is het wel vaak raak, voor toeval. Als je volkorenbrood eet moet je wel voldoende drinken. Droge vezels werken averechts, misschien ligt het daaraan?

Maar omdat dat niet klopt met de gangbare theorieën denk ik dat het wel toeval moet zijn. Alleen is het wel vaak raak, voor toeval.

Herkenbaar hoor,ik heb echt alles wat maar een beetje werkte gebruikt sesamkoekjes van xenos, ,lijnzaadolie, gebrokenlijnzaad,chiazaadjes liters water op een dag you name it en ik deed het ,en als je dan durft te zeggen dat je meer drinkt dan de gemiddelde nederlander dan kan dat niet want aan de vezels kan het niet liggen.

Doodmoe word je van de bedweters.
quote:Lou- schreef op 28 februari 2017 @ 08:07:

Ik durf te wedden dat TO meer gebaat is bij wat volkoren spaghetti, aardappel of zilvervliesrijst dan bij minder fruit eten.

Dit.

Echt een raar advies, minder fruit eten. Gewoon meer vezels (en genoeg drinken, maar dat doet TO wel).
quote:herfstappeltaart schreef op 28 februari 2017 @ 08:50:

[...]

Als je volkorenbrood eet moet je wel voldoende drinken. Droge vezels werken averechts, misschien ligt het daaraan?Nee, daar ligt het zeker niet aan. Ik drink minimaal 3 liter per dag, ruim meer dan de aanbevolen hoeveelheid.
quote:herfstappeltaart schreef op 28 februari 2017 @ 08:50:

[...]

Als je volkorenbrood eet moet je wel voldoende drinken. Droge vezels werken averechts, misschien ligt het daaraan?Wat denk jij nou wat iemand doet die met moeite naar het toilet kan?, ja juist heel veel drinken van koud, naar lauwwarm tot warm water.
peulvruchten zijn trouwens vooral goede vezelbronnen
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 08:52:

[...]

Nee, daar ligt het zeker niet aan. Ik drink minimaal 3 liter per dag, ruim meer dan de aanbevolen hoeveelheid.
quote:Vlinder1963 schreef op 28 februari 2017 @ 08:51:

[...]

Herkenbaar hoor,ik heb echt alles wat maar een beetje werkte gebruikt sesamkoekjes van xenos, ,lijnzaadolie, gebrokenlijnzaad,chiazaadjes liters water op een dag you name it en ik deed het ,en als je dan durft te zeggen dat je meer drinkt dan de gemiddelde nederlander dan kan dat niet want aan de vezels kan het niet liggen.

Doodmoe word je van de bedweters.

Dit.

En beTweters.
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 08:54:

[...]

Dit.

En beTweters.
quote:Vlinder1963 schreef op 28 februari 2017 @ 08:52:

[...]

Wat denk jij nou wat iemand doet die met moeite naar het toilet kan?, ja juist heel veel drinken van koud, naar lauwwarm tot warm water.Sorry? ik weet niet wat een ander doet. Ik vind het vreemd dat witbrood beter werkt. Mijn schoonvader bijvoorbeeld drinkt structureel te weinig, ondanks alle adviezen, kan toch? Waarom reageer je zo pinnig?

Maar omdat dat niet klopt met de gangbare theorieën denk ik dat het wel toeval moet zijn. Alleen is het wel vaak raak, voor toeval. Ik vind het ook herkenbaar. Hoe "gezonder" ik eet (met meer volkorenbrood bijvoorbeeld) hoe erger mijn klachten zijn. Overigens juist geen verstopping bizar genoeg , bij mij gaat het de andere kant op meestal.
quote:herfstappeltaart schreef op 28 februari 2017 @ 08:56:

[...]

Sorry? ik weet niet wat een ander doet. Ik vind het vreemd dat witbrood beter werkt. Mijn schoonvader bijvoorbeeld drinkt structureel te weinig, ondanks alle adviezen, kan toch? Waarom reageer je zo pinnig?

Ik vind het ook vreemd en kan het ook niet geloven, maar tot nu toe klopt het steeds, maar ik blijf toch denken dat ik het me verbeeld.

Het advies om meer te drinken heb ik natuurlijk al een miljoen keer gehad en Vlinder vermoedelijk ook. Dan kan ik me haar irritatie wel voorstellen, want als verstokte obstipatie-klanten hebben we uiteraard alles al geprobeerd.

Ik denk overigens dat het zeker ook (deels) erfelijk is: ik weet niet beter of mijn vader gebruikte dagelijks een laxeermiddel.
Kan met je voeding samenhangen maar ook met bepaalde tekorten, zoals magnesium en zink en met een te laag serotonine. Tarwezemelen kunnen de opname van allerlei mineralen verminderen.

Je zou ook nog chiazaad of appelvezels kunnen proberen. Roggebrood of roggeknäcke werkt ook eningszins laxerend.

https://gezondeten.wordpr ... nstipatie-of-verstopping/
quote:Lady_Grey schreef op 28 februari 2017 @ 08:56:

[...]

Ik vind het ook herkenbaar. Hoe "gezonder" ik eet (met meer volkorenbrood bijvoorbeeld) hoe erger mijn klachten zijn. Overigens juist geen verstopping bizar genoeg , bij mij gaat het de andere kant op meestal.Dat is dan toch niet vergelijkbaar als het de andere kant op gaat? Het gaat hier om de gangbare adviezen. Er zijn natuurlijk altijd mensen met ziekte/allergieën o.i.d. waarvoor andere adviezen gelden. In dat geval kun je beter wenden tot een huisarts of de maag-lever-darm stichting ipv de forummers hier.
quote:herfstappeltaart schreef op 28 februari 2017 @ 08:56:

[...]

Sorry? ik weet niet wat een ander doet. Ik vind het vreemd dat witbrood beter werkt. Mijn schoonvader bijvoorbeeld drinkt structureel te weinig, ondanks alle adviezen, kan toch? Waarom reageer je zo pinnig?

Omdat ik pinnig ben.

Jij weet niet beter dan dat witbrood niet goed is, iemand die structureel problemen met de darmen heeft probeert alles uit ja ook witbrood,en drinken dat weet iedereen dat je veel moet drinken en genoeg vet moet gebruiken om je darmen te laten werken.
quote:Marana_ schreef op 28 februari 2017 @ 08:52:

[...]

Dit.

Echt een raar advies, minder fruit eten. Gewoon meer vezels (en genoeg drinken, maar dat doet TO wel).

Klinkt misschien vreemd, want fruit wordt vaak aangeraden, maar fruit is wel erg zoet.

Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen kan dezelfde dingen even goed verteren. Als je verder alles al geprobeerd hebt zou je dit kunnen proberen voor een paar dagen of weken...waarom niet? Niemand denkt zo snel aan fruit weglaten, maar als je het niet probeert dan weet je het dus niet.

Mijn moeder kan erg slecht tegen het eten van fruit, als ze een appel eet wordt ze misselijk en opgeblazen en winderig. Bij sommige fruitsoorten heeft ze er minder last van.
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 08:59:

[...]

Ik vind het ook vreemd en kan het ook niet geloven, maar tot nu toe klopt het steeds, maar ik blijf toch denken dat ik het me verbeeld.

Het advies om meer te drinken heb ik natuurlijk al een miljoen keer gehad en Vlinder vermoedelijk ook. Dan kan ik me haar irritatie wel voorstellen, want als verstokte obstipatie-klanten hebben we uiteraard alles al geprobeerd.

Ik denk overigens dat het zeker ook (deels) erfelijk is: ik weet niet beter of mijn vader gebruikte dagelijks een laxeermiddel.Ik heb het de huisarts gevraagd en ze staan voor een raadsel omdat het best wel veel voorkomt en e er maar niet achter komen.
quote:herfstappeltaart schreef op 28 februari 2017 @ 09:00:

[...]

Dat is dan toch niet vergelijkbaar als het de andere kant op gaat? Het gaat hier om de gangbare adviezen. Er zijn natuurlijk altijd mensen met ziekte/allergieën o.i.d. waarvoor andere adviezen gelden. In dat geval kun je beter wenden tot een huisarts of de maag-lever-darm stichting ipv de forummers hier.Ik reageerde op iemand die zei dat vezelrijk eten voor haar niet werkte, net zoals dat het voor mij niet doet. Dat dat dus niet ongewoon is. Overigens heb ik geen ziekten of allergieën, het is kennelijk gewoon hoe mijn lichaam werkt. Maar het belangrijkste voor TO is denk ik gewoon uitproberen wat wel en wat niet werkt, dus blijven proberen, eventueel met behulp van een diëtist. En vooral niet blijven fixeren op "ik moet vezels en fruit en weet ik het wat" eten, omdat dat dus simpelweg niet altijd de oplossing is.
quote:Solomio schreef op 28 februari 2017 @ 08:59:

[...]

Ik denk overigens dat het zeker ook (deels) erfelijk is: ik weet niet beter of mijn vader gebruikte dagelijks een laxeermiddel.Het gaat hier om de gangbare adviezen. Bij ernstige afwijkingen moet je je tot de mdl stichting wenden en niet tot forummers. En wat Vlinder al allemaal te horen heeft gekregen kan ik niet weten dus hoeft ze ook niet op mij af te reageren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven