Hoe nu verder?

28-02-2017 14:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor deze zeer persoonlijke kwestie heb ik een nieuw account aangemaakt.

Gisteren is hier de bom gebarsten. Man heeft aangegeven niet meer te weten of hij nog verder wil na 15 jaar en een kind. Ik merkte al een tijdje dat er iets was en heb het ook geregeld gevraagd maar kreeg geen antwoord tot gisteren.

De situatie is dat ik momenteel sinds augustus thuis zit vanwege een blessure aan mijn voet waardoor ik al niets kon, ondertussen gaat dit middels revalidatie beter maar ik ben er nog niet. Ga wel volgende week weer mijn werk opbouwen en dus meer van huis.

Man geeft aan onrustig te zijn, moe, ongeïnteresseerd in alles. De afgelopen tijd heeft een zware wissel getrokken en dat nadat we eerder al zo'n periode hebben gehad vanwege een postnatale depressie.

Man geeft aan dat hij mijn oude ik mist.

Ik geef toe dat ik mij echt wel op hem heb afgereageerd, niet goed ik weet het. Voor mij is dit hard aangekomen, ik ben er altijd van overtuigd geweest dat we wel weer over deze mindere periode heen zouden komen.

Na vannacht geen oog dicht gedaan te hebben, wel veel nagedacht.

Vandaag gehad over relatietherapie, wil man wel maar wordt er niet heel enthousiast van. Man geeft aan dat hij denkt dat wat afstand nemen zou kunnen helpen. Hij mist zijn eigen tijd, als ik was werken enz, geeft aan dit heel erg nodig te hebben.

Ik weet het niet meer, ik hou zielsveel van hem. Wat is wijsheid?

Er is geen ander in het spel en daar geloof ik hem in. Wel geeft hij aandat hij merkt er meer open voor te staan, komt ook volgens hem omdat hij enorm is afgevallen en nu veel aandacht krijgt. Wil en gaat hier niets mee doen.

Ik word nogal onzeker van de hele situatie. Voel mij in een afwachtende rol geplaatst.

Iemand ervaring met relatietherapie?
quote:Nootje90 schreef op 28 februari 2017 @ 14:51:

[...]

Het klinkt alsof jij je volledig afhankelijk hebt gemaakt van hem tijdens jouw ziekte. Klopt dat? Dan begrijp ik ook dat het hoge woord er nu pas uit komt, nu het beter met je gaat. Het is moeilijk om zoiets aan te kaarten als iemand al rekent op je hulp. Hij ervaart nu jij beter wordt dat er ook weer meer ruimte komt voor hém, en dat heeft hij blijkbaar behoorlijk gemist.

Misschien kan je wat druk van hem afhalen door af en toe ook eens hulp te vragen aan een ander, in plaats van aan hem? Regel een keer een oppas, neem een huishoudster, of vraag aan een vriendin om een keer boodschappen te doen met je.

Betekent niet dat hij helemaal niets meer hoeft te doen natuurlijk, maar wat ik bedoel is dat er op die manier iets minder verplichtingen zijn, zodat er ook weer eens ruimte komt voor leuke dingen. Ruimte voor hemzelf, maar ook ruimte om samen weer eens wat leuks te doen.

De eerst alinea had man zelf kunnen schrijven.

Het is gewoon wat wrang dat het nu net beter gaat en ik hem veel minder nodig heb dat dit eruit komt. Geeft hij zelf ook aan, dat hij het beter nog even had kunnen aankijken. Maar ik liet daar geen ruimte meer voor en hij zit er doorheen.
quote:Mavajes schreef op 28 februari 2017 @ 15:04:

[...]

De eerst alinea had man zelf kunnen schrijven.

Het is gewoon wat wrang dat het nu net beter gaat en ik hem veel minder nodig heb dat dit eruit komt. Geeft hij zelf ook aan, dat hij het beter nog even had kunnen aankijken. Maar ik liet daar geen ruimte meer voor en hij zit er doorheen.

Ja, dat is inderdaad wrang. Maar ik denk dat het goed is dat het hoge woord er nu uit is. Anders had hij zich misschien wel blijven irriteren, ondanks dat het beter zou gaan met jou. Zoiets blijft toch knagen uiteindelijk.

Nu het uitgesproken is, kunnen jullie gericht gaan kijken naar een oplossing. Meer tijd voor rust en plezier doet al wonderen denk ik.
Is het een idee om hem in zijn sopte laten gaar koken?

Dat klinkt bot, en ja, je wordt hier natuurlijk bang van maar wens hem toe dat hij weer zijn ding gaat doen. En dat je je er verder niet druk om maakt.stel wel duidelijk dat vreemdgaan voor jou de dealbreaker is en gaat zijn

Het kan namelijk maar zo dat jouw actie hem de aandacht geeft die hij zoekt en dat hij daarom die onzekerheid bij jou laat voortduren.

Laat het hem lekker uitzoeken.je hoort zijn antwoord wel of hij verder wil.
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
quote:kers schreef op 28 februari 2017 @ 15:15:

Is het een idee om hem in zijn sopte laten gaar koken?

Dat klinkt bot, en ja, je wordt hier natuurlijk bang van maar wens hem toe dat hij weer zijn ding gaat doen. En dat je je er verder niet druk om maakt.stel wel duidelijk dat vreemdgaan voor jou de dealbreaker is en gaat zijn

Het kan namelijk maar zo dat jouw actie hem de aandacht geeft die hij zoekt en dat hij daarom die onzekerheid bij jou laat voortduren.

Laat het hem lekker uitzoeken.je hoort zijn antwoord wel of hij verder wil.

Afwachtende houden aannemen is niet zo fijn lijkt mij. Tenminste dat zou voor mij niet de oplossing zijn.

TO probeer hem wel zijn vrijheid te geven maar probeer ook je eigen leven op te pakken. Dus dat je laat zien dat je je ook prima red zonder je man. En daarnaast is relatietherapie denk ik wel wenselijk, zo kan je of dichter bij elkaar komen of juist samen beslissen dat het over is. Relatietherapie kan veel duidelijkheid geven.
Niet afwachten maar hem gewoon laten gaan. Niet te ongerust of bang laten maken.

Nu zit ze meer in de afwachtende houding.
quote:kers schreef op 28 februari 2017 @ 15:25:

Niet afwachten maar hem gewoon laten gaan. Niet te ongerust of bang laten maken.

Nu zit ze meer in de afwachtende houding.Dan heb ik je verkeerd begrepen, hier heb je gelijk in.
Vraag hem waar hij behoefte aan heeft op dit moment.
Moeilijk, daar moet ik echt nog even tijd voor nemen. Het afwachtende vind ik nu al niets, merk dat ik de neiging heb om nu precies te doen wat hij gevaagd heeft en daar reageert hij dan weer op. Wil ook laten zien dat ik hem echt wel gehoord heb.

Als ik er alleen al aan denk dat hij niet meer hier slaapt, springen de tranen in mijn ogen, het voelt dan zo definitief.

Hij weet dat vreemdgaan een dealbreker gaat zijn.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 28 februari 2017 @ 15:30:

Vraag hem waar hij behoefte aan heeft op dit moment.Aan rust en ruimte. En daarnaast mijn oude ik, die hij volgens mij wel erg idealiseert.
Als je het mij vraagt, dan staat hij al met 1 been uit de relatie en wacht hij nu op het laatste zetje om er helemaal uit te stappen. Dat laatste zetje kan van alles zijn, hoeft niet persé een ander te zijn maar hij geeft zelf al aan dat hij meer aandacht krijgt en openstaat voor wat anders. Sorry dat ik het zo zeg maar hij heeft je nu al ontzettend te kakken gezet door het zo lang te laten aanmodderen om dan dit te zeggen en jij accepteert dit nog. Waar is jouw grens? Waar is jouw eigenwaarde?
quote:fru1t3lla schreef op 28 februari 2017 @ 15:37:

Als je het mij vraagt, dan staat hij al met 1 been uit de relatie en wacht hij nu op het laatste zetje om er helemaal uit te stappen. Dat laatste zetje kan van alles zijn, hoeft niet persé een ander te zijn maar hij geeft zelf al aan dat hij meer aandacht krijgt en openstaat voor wat anders. Sorry dat ik het zo zeg maar hij heeft je nu al ontzettend te kakken gezet door het zo lang te laten aanmodderen om dan dit te zeggen en jij accepteert dit nog. Waar is jouw grens? Waar is jouw eigenwaarde?

Dit is volgens mij toch iets te kort door de bocht. Ik zie zijn worsteling, merk dat hij het er ook heel moeilijk mee heeft. Hij heeft behoefte aan een stukje tijd dat hij alleen is. Heeft dat ook nodig, altijd zo geweest.

Dit komt nu weer en zowel hij als ik hopen dat het dan weer goed gaat komen.

Ik snap waarom hij niet eerder iets heeft gezegd, terwijl ik,daar gelijkertijd ook enorm van baal.

en waar mijn eigenwaarde is, ik weet heel goed dat ik hier ook echt een aandeel in heb.
Wanneer is hij meer gaan sporten? Toen jij continue thuis was? Want dat is natuurlijk logisch, tijd voor zichzelf buiten de deur zoeken. (met afvallen als meegenomen gevolg)

Toen jij thuis zat, wie kon eigenlijk het vaakst diens verhaal kwijt? Was de balans er nog wel net zo als vroeger, waar je beide met elkaar over elkaar praatte en wat de dag had gebracht, of ging het alleen maar over jouw situatie en wat jij op hem had aan te merken?

Dus dan zit jij thuis waar jij hem in de gaten houdt, en voor hem is er dan alleen de sportschool als plek waar hij met andere gelijkgezinden ongestoord kan praten en fysiek bezig zijn. En ja, daar zitten ook vrouwen tussen die hij ziet terwijl die heel fit bezig zijn, dus zo'n opmerking dat hij open begint te staan voor wat anders is niet zo vreemd.

Maak eens voor jezelf een eerlijke en goede analyse van hoe jouw gedrag en jullie verhouding onderling was voordat deze paar tegenslagen begonnen. En zorg ervoor dat je niet met de 'jamaar' excuses aankomt bij die analyse wanneer je wordt geconfronteerd met de veranderingen van toen t.o.v. hoe het nu is gegaan.

Hij heeft tenslotte al aangegeven wat hij mist, namelijk de oude jou. Jij geeft hier wel aan dat je dacht/denkt dat het allemaal wel goed komt "wanneer aan allerlei voorwaarden in de toekomst wordt voldaan" Maar nergens lees ik dat jij persoonlijk iets onderneemt om weer de leuke persoon te zijn die hij mist, telkens komt er een 'jamaar excuus' bij waardoor er geen stappen worden ondernomen. Een revalidatie is een proces dat gelijktijdig kan verlopen met de rest van de stappen die deze persoon terug brengen. Het is namelijk niet van jouw vaardigheid met lopen afhankelijk hoe je met de mensen in je omgeving qua interactie omgaat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:jaw schreef op 28 februari 2017 @ 16:42:

Wanneer is hij meer gaan sporten? Toen jij continue thuis was? Want dat is natuurlijk logisch, tijd voor zichzelf buiten de deur zoeken. (met afvallen als meegenomen gevolg)

Toen jij thuis zat, wie kon eigenlijk het vaakst diens verhaal kwijt? Was de balans er nog wel net zo als vroeger, waar je beide met elkaar over elkaar praatte en wat de dag had gebracht, of ging het alleen maar over jouw situatie en wat jij op hem had aan te merken?

Dus dan zit jij thuis waar jij hem in de gaten houdt, en voor hem is er dan alleen de sportschool als plek waar hij met andere gelijkgezinden ongestoord kan praten en fysiek bezig zijn. En ja, daar zitten ook vrouwen tussen die hij ziet terwijl die heel fit bezig zijn, dus zo'n opmerking dat hij open begint te staan voor wat anders is niet zo vreemd.

Maak eens voor jezelf een eerlijke en goede analyse van hoe jouw gedrag en jullie verhouding onderling was voordat deze paar tegenslagen begonnen. En zorg ervoor dat je niet met de 'jamaar' excuses aankomt bij die analyse wanneer je wordt geconfronteerd met de veranderingen van toen t.o.v. hoe het nu is gegaan.

Hij heeft tenslotte al aangegeven wat hij mist, namelijk de oude jou. Jij geeft hier wel aan dat je dacht/denkt dat het allemaal wel goed komt "wanneer aan allerlei voorwaarden in de toekomst wordt voldaan" Maar nergens lees ik dat jij persoonlijk iets onderneemt om weer de leuke persoon te zijn die hij mist, telkens komt er een 'jamaar excuus' bij waardoor er geen stappen worden ondernomen. Een revalidatie is een proces dat gelijktijdig kan verlopen met de rest van de stappen die deze persoon terug brengen. Het is namelijk niet van jouw vaardigheid met lopen afhankelijk hoe je met de mensen in je omgeving qua interactie omgaat.

Auw, ja klopt. Ik ben daar ook mee bezig maar wel pas recent, ben weer gaan sporten maar daar moet ik mij inderdaad op richten. Man sport al langer maar sinds ik met mijn voet zit, is dat wel vaker per week geworden.

En ja ik ben na mijn postnatale depressie teveel op hem blijven leunen, geeft hij ook aan dat hij mijn zelfstandigheid en vrolijkheid mist.
quote:Mavajes schreef op 28 februari 2017 @ 15:32:

[...]

Aan rust en ruimte. En daarnaast mijn oude ik, die hij volgens mij wel erg idealiseert.

Dan is hij wel duidelijk. Je kunt een keer vragen wat jouw oude ik is.

Heb je al een idee hoe je de rust en ruimte kunt geven?

Verder is met jezelf aan de slag, op welke manier dan ook, ook goed voor jezelf. Steviger in je schoenen staan en minder afhankelijk van hem zijn, maakt je een leukere partner. Niet alleen voor hem. Belangrijker nog is dat je zelf er profijt van zult hebben.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 28 februari 2017 @ 16:59:

[...]

Dan is hij wel duidelijk. Je kunt een keer vragen wat jouw oude ik is.

Heb je al een idee hoe je de rust en ruimte kunt geven?

Verder is met jezelf aan de slag, op welke manier dan ook, ook goed voor jezelf. Steviger in je schoenen staan en minder afhankelijk van hem zijn, maakt je een leukere partner. Niet alleen voor hem. Belangrijker nog is dat je zelf er profijt van zult hebben.

Ja door vaker niet thuis te zijn en dat gaat lukken, ga komende week weer beginnen met werken, wel met opbouwschema maar met mijn reistijd ben ik toch al snel 6 uur per dag weg en dan 2x sporten en revalidatie waar ik nu ook zelf naar toe kan. En dus oom gewoon meer omhanden hebben en meer contacten buitenshuis.

Maar ik moet ook zeker met mijzelf aan de slag, ben ik mee begonnen en dat ziet hij ook. Vind daarom achteraf ook dat hij beter nog een paar weken had kunnen wachten.

Als dat niet genoeg is, dan gaat hij tijdelijk elders zijn.
quote:Mavajes schreef op 28 februari 2017 @ 17:11:

[...]

Ja door vaker niet thuis te zijn en dat gaat lukken, ga komende week weer beginnen met werken, wel met opbouwschema maar met mijn reistijd ben ik toch al snel 6 uur per dag weg en dan 2x sporten en revalidatie waar ik nu ook zelf naar toe kan. En dus oom gewoon meer omhanden hebben en meer contacten buitenshuis.

Maar ik moet ook zeker met mijzelf aan de slag, ben ik mee begonnen en dat ziet hij ook. Vind daarom achteraf ook dat hij beter nog een paar weken had kunnen wachten.

Als dat niet genoeg is, dan gaat hij tijdelijk elders zijn.Het is zijn gevoel nu. Hij heeft er al even last van. Door het achter te houden, zou hij jou weer verzorgen. Je kunt beter ruzie maken (met respect) dan zwijgen.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 28 februari 2017 @ 17:27:

[...]

Het is zijn gevoel nu. Hij heeft er al even last van. Door het achter te houden, zou hij jou weer verzorgen. Je kunt beter ruzie maken (met respect) dan zwijgen.

Absoluut.

Jij bent al een eerder door een depressie gegaan zeg je, dat is ook voor de partner heel zwaar.

En nu heb je lange tijd gedwongen thuis gezeten, heeft hij voor jou gezorgd, jij over hem gemoederd en was je hoogstwaarschijnlijk ook niet het zonnetje in huis.

Ik kan mij echt heel goed voorstellen dat bij hem het emmertje ook een keer vol is.

Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om eens samen bij een therapeut te gaan zitten om eens even alles er uit te gooien. Al is het maar 1 keer.

Snap ook niet zo goed waarom er hier door zovele meteen weer geroepen wordt dat er een ander is. Niet iedere man die twijfels heeft na een zware periode hangt hem meteen in een ander.
Klopt zijn emmer is overvol. Snap ik ook.

Wil hem nu ook de rust en ruimte geven en heb met mijzelf afgesproken dat ik ga proberen om tot vrijdagavond niet te zeuren over het waarom en hoe nu verder. Vrijdagavond gaat zoon logeren en dan maar weer eens kijken.

En nee ik was zeker niet het zonnetje in huis.
Het klinkt of jullie vanuit een gelijkwaardige relatie tot tweemaal toe in een verzorger/"zieke" relatie terecht zijn gekomen en dat dit hem nu uiteindelijk opbreekt. Hij is hierdoor uithuiziger geworden en meer gaan sporten en, als bijkomstig voordeel, veel afgevallen. Nu krijgt hij dus meer aandacht van andere vrouwen, aandacht die hij thuis niet (meer) kreeg. Hij geeft aan hier meer open voor te staan, maar er niets mee te willen doen. Dat klinkt dus heel dubbel....

Misschien dat relatietherapie wat voor jullie zou kunnen doen, maar hij geeft al aan niet enthousiast te worden bij dat idee. Hij wordt wel enthousiast van meer afstand tussen jullie, maar waar gaat hij dan naar toe en wat gaat hij met al die vrije tijd doen????

Alles bij elkaar zouden bij mij de alarmbellen gaan rinkelen, maar ik hoop voor jou dat ik het mis heb.
En waar staat jullie zoon in het 'afstand en tijd voor zichzelf willen' verhaal van pa?
Wat een lastig verhaal en heel dubbel.

Gevoelsmatig snap ik beide kanten want ik heb paar jaar geleden een soort gelijk verhaal gehad.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat wij geen kind hadden.

Ik ben pas weggegaan bij volledig herstel.

Ik was het zo zat om alle ballen in de lucht te houden en non stop de wind van voren te krijgen.

Jullie hebben een kind dus dat maakt het een ander verhaal.
To hoe gaat het nu?
quote:Mavajes schreef op 28 februari 2017 @ 14:29:

Voetprobleem maakt dat ik nog geen 5 stappen kon zetten, dus volledig afhankelijk was voor alles. Kon ook niet autorijden. Heb sinds half jan eindelijk de goede therapie en kan sinds kort weer autorijden en weer gaan werken. Dit heeft nogal impact gehad.

Want?

Je was onuitstaanbaar?

En hij staat open voor aandacht van anderen? Dan is er al een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven