Creatieve WO studie
woensdag 1 maart 2017 om 23:11
quote:Rijstverslaafd schreef op 01 maart 2017 @ 18:12:
Bedankt voor jullie reacties.
Mij gaat het absoluut niet om de titel. Ik heb al hbo gedaan. Nou is het ook niet zo dat ik naar de kunstacademie wil. Juist niet.
Ik wil graag wo studie volgen waarbij ik al mijn creativiteit kwijt kan. Dan kan op verschillende manieren en in allerlei vormen. Ik sluit niets uit.
Ik heb al 3 open dagen bezocht van verschillende opleidingen en universiteiten en het valt me op dat er weinig ruimte voor eigen inbreng is. Dat gedeelte mis ik tijdens de open dagen en in folders.
Ik zou daarbij ook kijken naar mogelijke beroepen naar die studie. Je studie zelf kan zo technisch zijn als wat, maar een beroep daarna kan weer heel creatief zijn. Dat ligt inderdaad ook maar net aan jouw "hoek" van creativiteit. Wat betekent het dat jij al je creativiteit kwijt kan? Jouw creativiteit is waarschijnlijk heel anders dan mijn creativiteit. Als ik naar die van mij kijk, dan vind ik een vak over Game Design, wat ik nu volg, echt ontzettend interessant. In het ontwerpen van een game, daar kan ik mijn creativiteit volledig in kwijt. Maar dat betekent niet dat mijn volledige studie hoeft te draaien om die creativiteit van dat vak. Ik doe een technische opleiding, maar voor het ontwerpen van computer programma's heb je ook aardig wat creativiteit nodig. Dus is er binnen de opleiding geen creativiteit nodig, of is de creativiteit een hulpmiddel voor het bereiken van een ander doel? Dus tsja, het is een beetje lastig om je te helpen zo. Mijn tip is om verder te kijken dan de oppervlakte en je goed verdiepen in de vakken van die opleiding.
Daarnaast staat voor mij "eigen inbreng binnen opleiding" volledig los van het concept 'creativiteit', dus geen idee hoe je dat bedoelt.
Bedankt voor jullie reacties.
Mij gaat het absoluut niet om de titel. Ik heb al hbo gedaan. Nou is het ook niet zo dat ik naar de kunstacademie wil. Juist niet.
Ik wil graag wo studie volgen waarbij ik al mijn creativiteit kwijt kan. Dan kan op verschillende manieren en in allerlei vormen. Ik sluit niets uit.
Ik heb al 3 open dagen bezocht van verschillende opleidingen en universiteiten en het valt me op dat er weinig ruimte voor eigen inbreng is. Dat gedeelte mis ik tijdens de open dagen en in folders.
Ik zou daarbij ook kijken naar mogelijke beroepen naar die studie. Je studie zelf kan zo technisch zijn als wat, maar een beroep daarna kan weer heel creatief zijn. Dat ligt inderdaad ook maar net aan jouw "hoek" van creativiteit. Wat betekent het dat jij al je creativiteit kwijt kan? Jouw creativiteit is waarschijnlijk heel anders dan mijn creativiteit. Als ik naar die van mij kijk, dan vind ik een vak over Game Design, wat ik nu volg, echt ontzettend interessant. In het ontwerpen van een game, daar kan ik mijn creativiteit volledig in kwijt. Maar dat betekent niet dat mijn volledige studie hoeft te draaien om die creativiteit van dat vak. Ik doe een technische opleiding, maar voor het ontwerpen van computer programma's heb je ook aardig wat creativiteit nodig. Dus is er binnen de opleiding geen creativiteit nodig, of is de creativiteit een hulpmiddel voor het bereiken van een ander doel? Dus tsja, het is een beetje lastig om je te helpen zo. Mijn tip is om verder te kijken dan de oppervlakte en je goed verdiepen in de vakken van die opleiding.
Daarnaast staat voor mij "eigen inbreng binnen opleiding" volledig los van het concept 'creativiteit', dus geen idee hoe je dat bedoelt.
woensdag 1 maart 2017 om 23:19
quote:Rijstverslaafd schreef op 01 maart 2017 @ 18:12:
Bedankt voor jullie reacties.
Mij gaat het absoluut niet om de titel. Ik heb al hbo gedaan. Nou is het ook niet zo dat ik naar de kunstacademie wil. Juist niet.
Ik wil graag wo studie volgen waarbij ik al mijn creativiteit kwijt kan. Dan kan op verschillende manieren en in allerlei vormen. Ik sluit niets uit.
Ik heb al 3 open dagen bezocht van verschillende opleidingen en universiteiten en het valt me op dat er weinig ruimte voor eigen inbreng is. Dat gedeelte mis ik tijdens de open dagen en in folders.Wat versta je precies onder die dingen? Wat wil je precies doen?
Bedankt voor jullie reacties.
Mij gaat het absoluut niet om de titel. Ik heb al hbo gedaan. Nou is het ook niet zo dat ik naar de kunstacademie wil. Juist niet.
Ik wil graag wo studie volgen waarbij ik al mijn creativiteit kwijt kan. Dan kan op verschillende manieren en in allerlei vormen. Ik sluit niets uit.
Ik heb al 3 open dagen bezocht van verschillende opleidingen en universiteiten en het valt me op dat er weinig ruimte voor eigen inbreng is. Dat gedeelte mis ik tijdens de open dagen en in folders.Wat versta je precies onder die dingen? Wat wil je precies doen?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
woensdag 1 maart 2017 om 23:58
quote:orkenflow schreef op 01 maart 2017 @ 19:32:
[...]
Dan zul je toch ook weten dat de vervolgopleidingen echte masters zijn. Artistiek onderzoek, kunst maken met big data, dat soort dingen. En dat je, zoals ik al zei, tegenwoordig zelfs kunt promoveren met kunst.Sandberg is een onderdeel van Rietveld, een HBO opleiding. Niks mis mee en een echte volwaardige HBO master (hier is dr aanvraag voor het opstarten van de studie: https://search.nvao.net/f ... e%20Beeldende%20Kunst.pdf) maar geen universitaire master gelinkt aan een universitaire studie. Dat doet niks af aan het niveau van Sandberg of van de studie, het heeft een ander uitgangspunt.
Uiteraard ben ik bekend met artistic research en promoveren, ik benoem het in eerdere reacties zelf ook.
[...]
Dan zul je toch ook weten dat de vervolgopleidingen echte masters zijn. Artistiek onderzoek, kunst maken met big data, dat soort dingen. En dat je, zoals ik al zei, tegenwoordig zelfs kunt promoveren met kunst.Sandberg is een onderdeel van Rietveld, een HBO opleiding. Niks mis mee en een echte volwaardige HBO master (hier is dr aanvraag voor het opstarten van de studie: https://search.nvao.net/f ... e%20Beeldende%20Kunst.pdf) maar geen universitaire master gelinkt aan een universitaire studie. Dat doet niks af aan het niveau van Sandberg of van de studie, het heeft een ander uitgangspunt.
Uiteraard ben ik bekend met artistic research en promoveren, ik benoem het in eerdere reacties zelf ook.
donderdag 2 maart 2017 om 00:04
Misschien zit het verschil van mening 'gewoon' in de titelvoering (MA itt bijvoorbeeld "Bdes" dat je op een kunstacademie kan krijgen). Sommige HBO Masters hebben hetzelfde gewicht als een universitaire master (kan om diverse redenen en de opleiding moet speciaal geaccrediteerd zijn). Dat kan hier natuurlijk goed aan de orde zijn.
donderdag 2 maart 2017 om 09:14
quote:hoelahoepla schreef op 02 maart 2017 @ 00:04:
Misschien zit het verschil van mening 'gewoon' in de titelvoering (MA itt bijvoorbeeld "Bdes" dat je op een kunstacademie kan krijgen). Sommige HBO Masters hebben hetzelfde gewicht als een universitaire master (kan om diverse redenen en de opleiding moet speciaal geaccrediteerd zijn). Dat kan hier natuurlijk goed aan de orde zijn.Ik ben van vóór de bachelor-master structuur. Misschien ben ik niet goed geïnformeerd, maar volgens mij was die juist ingevoerd omdat in "het buitenland" dat hele verschil hbo - universitair niet uit te leggen viel. Dus waarom dan weer een onderscheid maken tussen een hbo-master en een universitaire master? Dan is het hele idee toch weg?
Misschien zit het verschil van mening 'gewoon' in de titelvoering (MA itt bijvoorbeeld "Bdes" dat je op een kunstacademie kan krijgen). Sommige HBO Masters hebben hetzelfde gewicht als een universitaire master (kan om diverse redenen en de opleiding moet speciaal geaccrediteerd zijn). Dat kan hier natuurlijk goed aan de orde zijn.Ik ben van vóór de bachelor-master structuur. Misschien ben ik niet goed geïnformeerd, maar volgens mij was die juist ingevoerd omdat in "het buitenland" dat hele verschil hbo - universitair niet uit te leggen viel. Dus waarom dan weer een onderscheid maken tussen een hbo-master en een universitaire master? Dan is het hele idee toch weg?
donderdag 2 maart 2017 om 10:04
quote:nausicaa schreef op 01 maart 2017 @ 00:43:
Zoals iemand hierboven al schreef, is een universiteit primair gericht op wetenschap(penlijk onderzoek). En wat jij met creatief bedoelt, is bijna per definitie niet wetenschappelijk. Want wie bepaalt of een schilderij mooi is? Of het ontwerp van een nieuwe stoel geslaagd? Creatieve beroepen vragen absoluut veel kennis, veel kunde en nog veel meer oefenen en doen. Maar wetenschappelijk is het niet, dus heeft het weinig op een universiteit te zoeken. Dat maakt het niet minder, maar anders.
Ik ben wetenschapper (ok, ik vind dat zelf altijd stom klinken, maar ik doe onderzoek aan een universiteit, dus dat is het wel), mijn broer heeft kunstacademie gedaan. Je zou dus zeggen dat er bijna geen groter verschil denkbaar is en toch valt dat best mee. Mijn broer heeft bijvoorbeeld vaak materiaalkennis nodig van allerlei metalen, kunststoffen etc. Daar komt soms nog best wat schei- en natuurkunde aan te pas. En ik moet dan weer regelmatig een creatieve oplossing verzinnen hoe ik een bepaalde meting kan doen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al niet bij de Gamma/Etos gestaan heb om specifieke lijm/glassnijders/melkpoeder/enz voor op het lab te kopen.
Vakken die misschien op het eerste oog niet creatief lijken, kunnen dat soms tot verrassende hoogte wel zijn. En vakken die puur kunstzinnig lijken kunnen ineens heel technisch blijken. Schrijf dus niet te snel dingen af, ga overal kijken en praten. En laat je vooral niet leiden door hbo/WO etc, maar door de inhoud en toekomstmogelijkheden.Dit, ik zit in de geestes en sociale wetenschappen en vind mijn werk ook heel creatief. Ook op vlak van methoden maar ook theoretisch waar je vaak out the box moet denken. Er zijn heel veel manieren van creatief zijn, dus ga idd voor jezelf na hoe en op welk vlak jij creativiteit belangrijk vindt. Succes
Zoals iemand hierboven al schreef, is een universiteit primair gericht op wetenschap(penlijk onderzoek). En wat jij met creatief bedoelt, is bijna per definitie niet wetenschappelijk. Want wie bepaalt of een schilderij mooi is? Of het ontwerp van een nieuwe stoel geslaagd? Creatieve beroepen vragen absoluut veel kennis, veel kunde en nog veel meer oefenen en doen. Maar wetenschappelijk is het niet, dus heeft het weinig op een universiteit te zoeken. Dat maakt het niet minder, maar anders.
Ik ben wetenschapper (ok, ik vind dat zelf altijd stom klinken, maar ik doe onderzoek aan een universiteit, dus dat is het wel), mijn broer heeft kunstacademie gedaan. Je zou dus zeggen dat er bijna geen groter verschil denkbaar is en toch valt dat best mee. Mijn broer heeft bijvoorbeeld vaak materiaalkennis nodig van allerlei metalen, kunststoffen etc. Daar komt soms nog best wat schei- en natuurkunde aan te pas. En ik moet dan weer regelmatig een creatieve oplossing verzinnen hoe ik een bepaalde meting kan doen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al niet bij de Gamma/Etos gestaan heb om specifieke lijm/glassnijders/melkpoeder/enz voor op het lab te kopen.
Vakken die misschien op het eerste oog niet creatief lijken, kunnen dat soms tot verrassende hoogte wel zijn. En vakken die puur kunstzinnig lijken kunnen ineens heel technisch blijken. Schrijf dus niet te snel dingen af, ga overal kijken en praten. En laat je vooral niet leiden door hbo/WO etc, maar door de inhoud en toekomstmogelijkheden.Dit, ik zit in de geestes en sociale wetenschappen en vind mijn werk ook heel creatief. Ook op vlak van methoden maar ook theoretisch waar je vaak out the box moet denken. Er zijn heel veel manieren van creatief zijn, dus ga idd voor jezelf na hoe en op welk vlak jij creativiteit belangrijk vindt. Succes
donderdag 2 maart 2017 om 10:47
Ik denk ook dat Industrieel ontwerpen en Bouwkunde het meest klassiek creatief zijn op WO Niveau. Ik heb een tijdje IO gedaan, maar mee gestopt. en richting management gegaan, en zo uiteindelijk ook terecht gekomen in de design sector. IO is absuluut creatief, maar reken ook op 50% pittige technische vakken- wiskunde, mechanica etc. Ik vond de studielast te groot in verhouding tot mijn motivatie
Maar het is zeker een mooie studie voor wie voldoende gemotiveerd is of bereid er heel lang over te doen. Ik ging er ook in met 'ik wil iets creatiefs', maar daar zit je in een omgeving met mensen die echt een Passie Hebben Voor Ontwerp en bereid zijn dat elke dag tot in de late uurtjes te doen... Okee zo graag wilde ik het ook niet, en voor mijn gemiddelde talent moest ik echt wel aan de bak. Mss had ik er anders over gedacht als ik wat meer volwassen was, maar uiteindelijk paste die andere opleiding ook wel beter bij mij.
Maar uiteindelijk zijn de meeste banen op WO niveau creatief- je begint de dag met een leeg vel/scherm en die moet je zien te vullen met jou hersenspinsels, of je bedenkt oplossingen voor complexe vraagstukken. Dus de vraag is hoe bereid jij bent creativiteit breed te beschouwen.
Maar het is zeker een mooie studie voor wie voldoende gemotiveerd is of bereid er heel lang over te doen. Ik ging er ook in met 'ik wil iets creatiefs', maar daar zit je in een omgeving met mensen die echt een Passie Hebben Voor Ontwerp en bereid zijn dat elke dag tot in de late uurtjes te doen... Okee zo graag wilde ik het ook niet, en voor mijn gemiddelde talent moest ik echt wel aan de bak. Mss had ik er anders over gedacht als ik wat meer volwassen was, maar uiteindelijk paste die andere opleiding ook wel beter bij mij.
Maar uiteindelijk zijn de meeste banen op WO niveau creatief- je begint de dag met een leeg vel/scherm en die moet je zien te vullen met jou hersenspinsels, of je bedenkt oplossingen voor complexe vraagstukken. Dus de vraag is hoe bereid jij bent creativiteit breed te beschouwen.
donderdag 2 maart 2017 om 12:33
Een hbo leidt echt op tot een beroep, het woord zegt het al. Ik vraag me dan alleen weleens af waarom bijvoorbeeld geneeskunde - leidt toch ook op tot concrete beroepen - dan geen hbo is, maar wo. Een studie (wo dus) heeft toch een hoger aanzien, blijkbaar. Je moet immers ook vwo of minstens propedeuse hbo hebben om toegelaten te worden.
donderdag 2 maart 2017 om 12:51
Yella, ik denk dat geneeskunde wo is, omdat het breder opleidt dan 1 beroep, en omdat onderzoek leren en doen een belangrijk onderdeel is van de studie. Je wordt geacht niet alleen geneeskunde toe te passen, maar ook de achterliggende theorie te doorgronden. Geneeskunde kan ook leiden tot een beroep als medisch onderzoeker. Net als de studie psychologie niet opleidt tot psycholoog maar tot sociaal wetenschapper (van daaruit kun je natuurlijk verder specialiseren). Je leert niet alleen kennis gebruiken, maar ook creëren.
Waarmee de cirkel naar creativiteit in het wo weer rond is.
Waarmee de cirkel naar creativiteit in het wo weer rond is.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
donderdag 2 maart 2017 om 18:10
quote:tyche schreef op 02 maart 2017 @ 12:51:
Yella, ik denk dat geneeskunde wo is, omdat het breder opleidt dan 1 beroep, en omdat onderzoek leren en doen een belangrijk onderdeel is van de studie. Je wordt geacht niet alleen geneeskunde toe te passen, maar ook de achterliggende theorie te doorgronden. Geneeskunde kan ook leiden tot een beroep als medisch onderzoeker. Net als de studie psychologie niet opleidt tot psycholoog maar tot sociaal wetenschapper (van daaruit kun je natuurlijk verder specialiseren). Je leert niet alleen kennis gebruiken, maar ook creëren.
Waarmee de cirkel naar creativiteit in het wo weer rond is.
Geneeskunde is om twee redenen een WO opleiding: wetenschappelijk onderzoek is een integraal deel van de gebeeskunde die inmiddels vrijwel geheel evidence-based is. Dan moet je dus wel inzicht hebben in dat onderzoek (waarmee ik niet wil zeggen dat dat in alle opleidingen voldoende aan bod komt, maar het is in elk geval wel het uitgangspunt). En het tweede punt is simpelweg de zwaarte van de inhoud. Geneeskunde is niet per se heel moeilijk, maar toch wel heel veel, te veel om het na alleen havo in 6 jaar rond te krijgen. Dus dit is ook een manier om de vooropleiding te garanderen.
Overigens lees je vaak dat ze in het buitenland het verschil tussen hbo en WO niet kennen. Dat is niet helemaal waar, het heet alleen anders. In Nederland zijn alle universiteiten ongeveer van gelijk niveau, dus als je WO gedaan hebt, weet bv een werkgever wat hij kan verwachten. In bijvoorbeeld de VS zitten er gigantische verschillen tussen de verschillende universiteiten. De een is vergelijkbaar met onze universiteit of beter, de ander is meer vergelijkbaar met ons hbo of soms mbo niveau. Daarom vraagt een Amerikaan ook eerder wáár je gestudeerd hebt, en dan pas wat. Terwijl voor ons het waar niet zo relevant is. Maar verschillende opleidingen hebben ze net zo goed.
Yella, ik denk dat geneeskunde wo is, omdat het breder opleidt dan 1 beroep, en omdat onderzoek leren en doen een belangrijk onderdeel is van de studie. Je wordt geacht niet alleen geneeskunde toe te passen, maar ook de achterliggende theorie te doorgronden. Geneeskunde kan ook leiden tot een beroep als medisch onderzoeker. Net als de studie psychologie niet opleidt tot psycholoog maar tot sociaal wetenschapper (van daaruit kun je natuurlijk verder specialiseren). Je leert niet alleen kennis gebruiken, maar ook creëren.
Waarmee de cirkel naar creativiteit in het wo weer rond is.
Geneeskunde is om twee redenen een WO opleiding: wetenschappelijk onderzoek is een integraal deel van de gebeeskunde die inmiddels vrijwel geheel evidence-based is. Dan moet je dus wel inzicht hebben in dat onderzoek (waarmee ik niet wil zeggen dat dat in alle opleidingen voldoende aan bod komt, maar het is in elk geval wel het uitgangspunt). En het tweede punt is simpelweg de zwaarte van de inhoud. Geneeskunde is niet per se heel moeilijk, maar toch wel heel veel, te veel om het na alleen havo in 6 jaar rond te krijgen. Dus dit is ook een manier om de vooropleiding te garanderen.
Overigens lees je vaak dat ze in het buitenland het verschil tussen hbo en WO niet kennen. Dat is niet helemaal waar, het heet alleen anders. In Nederland zijn alle universiteiten ongeveer van gelijk niveau, dus als je WO gedaan hebt, weet bv een werkgever wat hij kan verwachten. In bijvoorbeeld de VS zitten er gigantische verschillen tussen de verschillende universiteiten. De een is vergelijkbaar met onze universiteit of beter, de ander is meer vergelijkbaar met ons hbo of soms mbo niveau. Daarom vraagt een Amerikaan ook eerder wáár je gestudeerd hebt, en dan pas wat. Terwijl voor ons het waar niet zo relevant is. Maar verschillende opleidingen hebben ze net zo goed.