Werk & Studie alle pijlers

Onrust op werk

02-09-2016 23:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi

Ik werk op een woongroep voor mensen met nah.

Momenteel is er erg veel onrust in het team sinds de komst van de nieuwe teamleider. Hij werkt anderhalf jaar bij ons. Enkele collegas hebben meerdere keren conflicten met hem gehad. Van 2 collega's weet ik dat ze uitkijken naar een andere baan

Collegas benoemen dat hij erg slecht communiceert, waardoor er misverstanden ontstaan. Teamleider gaat vaak op zoek naar schuldige. Kan dit zeer direct benoemen. En ziet zijn aandeel maar minimaal.

Dit is mij ook opgevallen. Ik kan met hem door 1 deur ookal onderschrijf ik bovenstaande. Ik merk dat ook en vindt dat niet handig. Maar het belemmerd onze samenwerking niet.

Ik merk dat ik het zeer lastig vind om tussen die spanningen te zitten. Ik heb al vier huilende collegae getroost en gerust proberen te stellen. Ik probeer beide partijen ook het vanuit de andere partij te laten zien. Het leidt ontzettend af van werk en gaat nu ook andere collega's, die nog geen conflicten hadden, storen.

Mij ook. Ik wil dat deze situatie ophoudt. Ik ben van nature geneigd om de situatie op te lossen. Maar ik wil me ook niet mengen in iets wat me niet aangaat. Daarbij moet ik opletten wat ik bij mensen zeg omdat ze elkaar niet vertrouwen. En denk ik dat teamleider dingen totaal anders ziet en misschien moeilijk veranderd.

Ik probeer me af te sluiten maar dit lukt niet.

Wat kan ik doen?
Teamoverleg?
Inderdaad: kaart het aan bij het teamoverleg dat je merkt dat er spanningen zijn en dat je moeite moet doen om er geen last van te krijgen. Geef ok aan dat het nogal afleidt van de reguliere werkzaamheden. Heel reëel om te zeggen lijkt me.
Only dead fish go with the flow
Bespreek het (evt. met een collega die ook (nog) geen conflict heeft) met jullie teamleider. Geef aan dat je het lastig vindt dat er veel spanningen zijn, en dat dit invloed heeft op het werk.

Misschien kan hij een teamoverleg inplannen om een en ander te verhelderen, of met de personen in kwestie in gesprek gaan.

Ik herken je situatie, heb er zelf lang ingezeten alleen was de spanning daar de werkdruk en een aankomende reorganisatie. Het is zo uitputtend om constant zo tussen de emoties en stress van anderen te zitten op je werk.

Uiteindelijk heb ik echt tegen collega's gezegd 'ik wil er niks van weten, ik snap dat je het moeilijk hebt, maar ik kan er niets mee en krijg er zelf alleen maar stress van als ik erover nadenk'.

Erg lastige situatie.
Vertrouwenspersoon op je werk benaderen? De leider van je teamleider inschakelen?
Gaat het om alleen slecht leiderschap of heeft de teamleider ook nog een taak om de boel op te schudden als onderdeel van een reorganisatie of andere manier van werken. Veel mensen hebben meer last van verandering dan slecht leiderschap.
Argh. Klinkt als typische vrouwenteam in de zorg. Kap eens met huilen bij elkaar en praat met hem. Komen jullie er niet uit wend je tot je organisatie voor begeleiding of een soort mediator figuur. Ga niet onder elkaar het allemaal erger lopen maken en onder elkaar allemaal veel lopen klagen en huilen. Wees ook open, eerlijk en direct. Naar elkaar en naar de teamleider.
In een teamvergadering bespreke wordt denk ik echt een catfight. Beter inderdaad samen met andere collega of alleen met hem in gesprek gaan.

Hij is totaal anders dan de vorige teamleider. Kan dingen bot zeggen. Dit heb ik zelf nog niet ervaren. Hij is zeer direct en zakelijker. Daar kunnen veel collegas niet goed tegen.

Het is dus een combinatie van een leider die je niet ligt, waar je aan moet wennen maar ook slecht leiderschap.

Hij is niet consequent en zeer onduidelijk in communicatie. Overschat clienten. Gaat zonder terugkoppeling afspraken aan met client terwijl zijn persoonlijkbegleidster anders had afgesproken. Valt daarmee cillega af.

Is streng naar anderen toe maar maakt voor zichzelf wel uitzonderingen.

Het maakt het zeer lastig dat hij gesprekken verdraaid en daardoor schuld terug bij jou legt. Hij ziet aandeel van anderen goed maar van zichzelf niet.

Als ik met hem gesprek aanga ben ik dus bang dat ik hierdoor schietschijf wordt terwijl ik nu erbuiten blijf.

Ik ben in ieder geval momenteel al wel zover om tegen iedereen te zeggen dat ik er niks meer over wil horen.

Tot nu toe geef ik ook altijd aan dat ze naar hem of ander moeten. Er zijn nu in totaal met hem en een collega al 5 gesprekken geweest bij peno. Dit is iets waar collegas erg van schrikken als ze daar met he heen moeten. Echter geef ik ook altijd aan dat het juist goed is dst er een onpartijdig persoon bij zit.

Collegas zien het niet meer in verband en niet rationeel. Denken nu alleen maar in termen 'hij wil mij eruit werken'.
Pff het is nog steeds niet echt opgelost. 2 collega's zijn weg gegaan. De rust is er. Ogenschijnlijk maar eigenlijk is het nog steeds op je tenen lopen.

Ik merk dat ik steeds meer in ga zien dat onze teamleider een grote rol hier in heeft. Over elk detail vraagt hij verantwoording waardoor je steeds banger bent om fouten te maken. Varen we koers A dan gaat hij ineens B. Communiceert slecht maar spreekt ins wel aan op mis communicatie.

Ik ben hier zo slecht in. Maar ik wil me nog niet over geven. Hopende dat er wat te verbeteren valt. Ik wil hier ook van leren; assertiever worden.

Hoe zal ik t aanpakken? Nog tips?
Er zijn al diverse opties genoemd. Heb jij één ervan al geprobeerd?

Het zal me niet verbazen als jij straks ook een keer de pineut bent. En dan hoef je van ne collega's ook weinig solidariteit meer te verwachten. Het is blijkbaar ieder voor zich terwijl je als team veel sterker kunt protesteren.
Ik en mijn collega hadden bijna een teamvergadering geregeld. Met TL en Manager. Echter waren er meerdere collega's die de noodzaak ervan niet meer zagen aangezien het weer rustig is op het werk. Wij hadden de bedoeling om het als 1 geheel te doen en niet maar een paar eruit.

Dus inderdaad het is meer ieder voor zich of zo. Klote.

Die collega met wie ik dit regelde gaat nu met pensioen. Zij deed het dus echt wel voor het groter belang.
Nee, zij had niets meer te verliezen. Dat maakt het gemakkelijker om je zegje te doen
Alsnog een teamoverleg lijkt mij dus
Hihi dat zal zeker mee geteld hebben.

En dat is het vooral. Wie neemt het voor je op. Wie durft het wel open te gooien? En wie houdt stil uit angst
Als je afspraken maakt, gelijk op schrift zetten.
die ik wilde bestaat al...
Maar wat ga je nu concreet doen dan?
Dat is nu het lastige. Mensen haken af omdat ze gevoel hebben er niet tegen opgewassen te zijn. Je moet verbaal erg sterk staan wil dit slagen.

Volgende week vergadering. We gaan dan hebben over onze verrichtingen en hoe dit gaat. Beoordelen van ons werk in geheel. Met daarbij ook stuk team samenwerking. Dat is dus de uitgelezen kans om eea te benoemen.

De vorige keer had ik verlof maar zijn er echt wel woorden gevallen maar is t uiteindelijk in de kiem gesmoord
Wat ga ik doen;

In vergadering kenbaar maken waar naar mijn idee de samenwerking tussen haar en team aan schort.

Niet in de kiem laten smoren maar samen een actieplan bedenken hoe we dit aan gaan pakken om t te verbeteren. En met name dat we het dus niet laten lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven