
Functie is anders dan tijdens sollicitatie

zaterdag 4 maart 2017 om 17:55
Hallo dames,
Ik heb weer even jullie advies nodig.
Zal even bij het begin beginnen... Vorig jaar 1 april ben ik begonnen bij een bedrijf in de functie Secretaresse waar ik niet overweg kon met de collega's. Nare sfeer, als ik wat vroeg (werkgerelateerd of niet) kreeg ik geen reactie of een antwoord waar ik niets mee kon, zelfs een kribbig antwoord kreeg ik regelmatig. Ik werd de eerste dag ingewerkt en daarna viel degene die me in moest werken uit wegens ziekte. Dat ik niet ingewerkt werd heb ik meerdere malen aangegeven bij mijn leidinggevende, hier is al die tijd niets mee gedaan. Door de hele situatie ben ik letterlijk ziek geworden en hierdoor heb ik ongeveer vier maanden halve dagen gewerkt op advies van de Arboarts. In de tussentijd heb ik ook ongeveer 18 sessies gehad bij de psycholoog omdat ik nergens meer vreugde of plezier in zag.
Ik werkte bij een makelaarskantoor, de werkzaamheden (toen ik deze eenmaal een beetje begon te leren na voor mijn gevoel veel te lange tijd) vond ik super leuk! Lekker veel uitdaging en afwisseling. Voor mezelf had ik echter de keuze al gemaakt om verder te gaan kijken omdat het contact met de collega's echt niet was zoals ik gewend was van voorgaande banen.
Ik ben gaan solliciteren en had de keuze uit 2 banen. 1 in mijn woonplaats in de functie van front-office medewerker voor 40 uur per week met hetzelfde salaris en betere arbeidsvoorwaarden. 1 baan als Secretaresse voor 36 per week, minder salaris en eigenlijk geen arbeidsvoorwaarden, deze baan was ongeveer een half uur van huis. Ik heb gekozen voor de baan als front-office medewerker in mijn woonplaats omdat ik tijdens het sollicitatiegesprek helemaal het gevoel had dat dit de perfecte baan voor me zou zijn.
Tijdens de sollicitatiegesprekken heb ik meerdere malen aangegeven "Laat me niet de hele dag de telefoon aannemen, want daar word ik niet gelukkig van" en dat ik opzoek ben naar uitdaging en afwisseling in mijn werkzaamheden. Ze hebben bij mij de indruk gewekt (mede omdat ze dit letterlijk toegezegd hebben) dat ik een onderdeel zou worden van het front-office team, dus met wisselende telefoon diensten maar vooral veel afwisseling in je werk. Nu werk ik hier sinds woensdag, super zenuwachtig natuurlijk omdat ik een flinke deuk heb opgelopen van mijn vorige baan. Ik neem nu de hele dag de telefoon aan, ik moet de vaatwasser in en uitruimen (wist niet eens dat dit gezien wordt als een taak binnen een bedrijf????), het koffiezetapparaat schoonmaken, de koffiekringen van tafels poetsen als er bezoek is geweest en de post verwerken. Ik heb nagevraagd aan een directe collega of dat dit echt al mijn werkzaamheden zijn, dit was volgens hem zeker het geval en zoals ik het zag zou dit voorlopig ook zeker niet gaan veranderen. Ik zie ook verder niet hoe dit zou moeten veranderen aangezien iedereen daar zijn eigen functies en taken heeft.
Wat ik me afvraag is of ik echt zo blind ben geweest?? Ik vind mijn kennis echt wel verder gaan dan dit soort werkzaamheden, niet slecht bedoeld, deze functies moeten er natuurlijk ook zijn, maar naar mijn mening hadden ze een telefoniste/receptioniste aan moeten nemen en niet een Secretaresse met 9 jaar werkervaring!
Kan ik hier nog wat mee? Voel me echt zo verschrikkelijk stom en verdrietig dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt voor mijn gevoel!
Ik heb weer even jullie advies nodig.
Zal even bij het begin beginnen... Vorig jaar 1 april ben ik begonnen bij een bedrijf in de functie Secretaresse waar ik niet overweg kon met de collega's. Nare sfeer, als ik wat vroeg (werkgerelateerd of niet) kreeg ik geen reactie of een antwoord waar ik niets mee kon, zelfs een kribbig antwoord kreeg ik regelmatig. Ik werd de eerste dag ingewerkt en daarna viel degene die me in moest werken uit wegens ziekte. Dat ik niet ingewerkt werd heb ik meerdere malen aangegeven bij mijn leidinggevende, hier is al die tijd niets mee gedaan. Door de hele situatie ben ik letterlijk ziek geworden en hierdoor heb ik ongeveer vier maanden halve dagen gewerkt op advies van de Arboarts. In de tussentijd heb ik ook ongeveer 18 sessies gehad bij de psycholoog omdat ik nergens meer vreugde of plezier in zag.
Ik werkte bij een makelaarskantoor, de werkzaamheden (toen ik deze eenmaal een beetje begon te leren na voor mijn gevoel veel te lange tijd) vond ik super leuk! Lekker veel uitdaging en afwisseling. Voor mezelf had ik echter de keuze al gemaakt om verder te gaan kijken omdat het contact met de collega's echt niet was zoals ik gewend was van voorgaande banen.
Ik ben gaan solliciteren en had de keuze uit 2 banen. 1 in mijn woonplaats in de functie van front-office medewerker voor 40 uur per week met hetzelfde salaris en betere arbeidsvoorwaarden. 1 baan als Secretaresse voor 36 per week, minder salaris en eigenlijk geen arbeidsvoorwaarden, deze baan was ongeveer een half uur van huis. Ik heb gekozen voor de baan als front-office medewerker in mijn woonplaats omdat ik tijdens het sollicitatiegesprek helemaal het gevoel had dat dit de perfecte baan voor me zou zijn.
Tijdens de sollicitatiegesprekken heb ik meerdere malen aangegeven "Laat me niet de hele dag de telefoon aannemen, want daar word ik niet gelukkig van" en dat ik opzoek ben naar uitdaging en afwisseling in mijn werkzaamheden. Ze hebben bij mij de indruk gewekt (mede omdat ze dit letterlijk toegezegd hebben) dat ik een onderdeel zou worden van het front-office team, dus met wisselende telefoon diensten maar vooral veel afwisseling in je werk. Nu werk ik hier sinds woensdag, super zenuwachtig natuurlijk omdat ik een flinke deuk heb opgelopen van mijn vorige baan. Ik neem nu de hele dag de telefoon aan, ik moet de vaatwasser in en uitruimen (wist niet eens dat dit gezien wordt als een taak binnen een bedrijf????), het koffiezetapparaat schoonmaken, de koffiekringen van tafels poetsen als er bezoek is geweest en de post verwerken. Ik heb nagevraagd aan een directe collega of dat dit echt al mijn werkzaamheden zijn, dit was volgens hem zeker het geval en zoals ik het zag zou dit voorlopig ook zeker niet gaan veranderen. Ik zie ook verder niet hoe dit zou moeten veranderen aangezien iedereen daar zijn eigen functies en taken heeft.
Wat ik me afvraag is of ik echt zo blind ben geweest?? Ik vind mijn kennis echt wel verder gaan dan dit soort werkzaamheden, niet slecht bedoeld, deze functies moeten er natuurlijk ook zijn, maar naar mijn mening hadden ze een telefoniste/receptioniste aan moeten nemen en niet een Secretaresse met 9 jaar werkervaring!
Kan ik hier nog wat mee? Voel me echt zo verschrikkelijk stom en verdrietig dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt voor mijn gevoel!


zaterdag 4 maart 2017 om 19:08
En 3 dagen is natuurlijk veel te kort om nu al je conclusies te trekken. Voor de taken die je nu doet hoef je niet echt ingewerkt te worden, dus is het logisch dat je daarmee begint. Ik vind frontoffice ook wel wat anders dan secretaresse, maar ook die functie kan van alles inhouden: bestellen en bijhouden kantoorartikelen, organiseren bijeenkomsten, drukwerk, PR, website, etc.



zaterdag 4 maart 2017 om 19:31
Hoezo kom ik verwend over? Dat is totaal niet de bedoeling in ieder geval. Ben helemaal niet verwend, maar ik vind een leuke baan gewoon heel erg belangrijk. Mij zijn inderdaad andere beloftes gedaan; voor degene die zeggen kijk het even aan; dat begrijp ik ook, maar ik heb dus al gevraagd of dit mijn werkzaamheden blijven en dat is zo. Vooral de hele dag die telefoon aannemen stoort me gewoon enorm! Dit zijn gewoon niet de afspraken die we gemaakt hebben. Ik heb letterlijk mijn takenlijst gekregen op a4 woensdag en daar springen de tranen van in mijn ogen.

zaterdag 4 maart 2017 om 19:33
Soms moet je gewoon dingen doen die officeel niet bij je opleidingsniveau passen. Hier doen professoren en andere hoger opgeleiden ook gewoon de afwas, ookal staat dat niet in hun functiebeschrijving.
En veel taken zijn gedigitaliseerd/geautomatiseerd en daar zijn dus geen aparte secretaresses voor nodig enz.
En veel taken zijn gedigitaliseerd/geautomatiseerd en daar zijn dus geen aparte secretaresses voor nodig enz.
zaterdag 4 maart 2017 om 19:36

zaterdag 4 maart 2017 om 19:46
quote:Stef89 schreef op 04 maart 2017 @ 19:31:
Mij zijn inderdaad andere beloftes gedaan; voor degene die zeggen kijk het even aan; dat begrijp ik ook, maar ik heb dus al gevraagd of dit mijn werkzaamheden blijven en dat is zo.
Heb je dat aan je leidinggevende gevraagd of aan een collega?
Je zegt ook dat andere frontoffice collega's hele andere dingen doen. Kan dus goed zijn dat dat straks ook jouw taken worden, toch?
Mij zijn inderdaad andere beloftes gedaan; voor degene die zeggen kijk het even aan; dat begrijp ik ook, maar ik heb dus al gevraagd of dit mijn werkzaamheden blijven en dat is zo.
Heb je dat aan je leidinggevende gevraagd of aan een collega?
Je zegt ook dat andere frontoffice collega's hele andere dingen doen. Kan dus goed zijn dat dat straks ook jouw taken worden, toch?
zaterdag 4 maart 2017 om 20:27
quote:Zinerva schreef op 04 maart 2017 @ 18:16:
[...]
Dit
Is het soms een klein bedrijf? Bij kleine bedrijven kunnen taken als koffie zetten en wat schoonmaakwerkzaamheden gewoon bij je taak horen als frontoffice medewerker.Sterker nog, in een klein bedrijf kunnen deze taken ook horen bij de directeur. In mijn vorige baan (4 man personeel) had je pleepoetsbeurt om de week en moest je de keuken even opfrissen. Dat deed iedereen, dus ook de directeur. En we zetten allemaal om beurten koffie. Gewoon, iedereen doet wat voorbij komt en daarnaast heb je dan je specialisatie. Het gebeurde echter wel eens dat iemand de taak van de directeur overnam, omdat deze die week overal afspraken had uitstaan buitenshuis. Maar dat kon net zo goed andersom zo zijn.
[...]
Dit
Is het soms een klein bedrijf? Bij kleine bedrijven kunnen taken als koffie zetten en wat schoonmaakwerkzaamheden gewoon bij je taak horen als frontoffice medewerker.Sterker nog, in een klein bedrijf kunnen deze taken ook horen bij de directeur. In mijn vorige baan (4 man personeel) had je pleepoetsbeurt om de week en moest je de keuken even opfrissen. Dat deed iedereen, dus ook de directeur. En we zetten allemaal om beurten koffie. Gewoon, iedereen doet wat voorbij komt en daarnaast heb je dan je specialisatie. Het gebeurde echter wel eens dat iemand de taak van de directeur overnam, omdat deze die week overal afspraken had uitstaan buitenshuis. Maar dat kon net zo goed andersom zo zijn.
zaterdag 4 maart 2017 om 20:31
quote:twistnshout schreef op 04 maart 2017 @ 19:24:
front-Office is receptioniste, dat had je kunnen/moeten weten toen je solliciteerde.
Maar al die mensen die zeggen; "je werkt er pas 3 dagen", ben ik het ook niet mee eens. Als jou andere beloftes zijn gedaan, moet je zsm bespreken.Dat kan ook na een week-10 dagen. Denk dat je dan wel kunt stellen of het een opstartfase is of dat het ernaar uitziet dat ze voorlopig niet meer hoeft te verwachten.
front-Office is receptioniste, dat had je kunnen/moeten weten toen je solliciteerde.
Maar al die mensen die zeggen; "je werkt er pas 3 dagen", ben ik het ook niet mee eens. Als jou andere beloftes zijn gedaan, moet je zsm bespreken.Dat kan ook na een week-10 dagen. Denk dat je dan wel kunt stellen of het een opstartfase is of dat het ernaar uitziet dat ze voorlopig niet meer hoeft te verwachten.
zaterdag 4 maart 2017 om 21:06
ik had dit ook
er stond een vacature open waarop ik reageerde er werd gevraagd naar een referentie die ik uiteraard doorgaf
ze hebben mij toen gebeld dat de referentie top was en ik kon beginnen zonder gesprek of uitleg en rondleiding
die maandag begonnen en op de terug weg dacht ik al dit is echt niet wat ik voor langere tijd wil doen
volgende dag heen gegaan nog een dag gewerkt en kon die zelfde dag niet meer in slaap komen van het piekeren
telefoon opgepakt en gezegd dat ik er mee stop
20 minuten daarna gebeld dat ik spijt had van het telefoontje maar zoals ik verwachtte was het te laat
naderhand op gesprek geweest om sleutels en passen in te leveren toen zeiden ze al zonde je had even moeten volhouden je kan namelijk al vrij snel doorstromen hier als je de capaciteiten hiervoor hebt nu zit weer werkloos thuis
ik zou zeggen kijk het even een maandje aan voordat je de verkeerde beslissing neemt
er stond een vacature open waarop ik reageerde er werd gevraagd naar een referentie die ik uiteraard doorgaf
ze hebben mij toen gebeld dat de referentie top was en ik kon beginnen zonder gesprek of uitleg en rondleiding
die maandag begonnen en op de terug weg dacht ik al dit is echt niet wat ik voor langere tijd wil doen
volgende dag heen gegaan nog een dag gewerkt en kon die zelfde dag niet meer in slaap komen van het piekeren
telefoon opgepakt en gezegd dat ik er mee stop
20 minuten daarna gebeld dat ik spijt had van het telefoontje maar zoals ik verwachtte was het te laat
naderhand op gesprek geweest om sleutels en passen in te leveren toen zeiden ze al zonde je had even moeten volhouden je kan namelijk al vrij snel doorstromen hier als je de capaciteiten hiervoor hebt nu zit weer werkloos thuis
ik zou zeggen kijk het even een maandje aan voordat je de verkeerde beslissing neemt
zondag 5 maart 2017 om 11:04
Misschien na een weekje een gesprek aangaan met je directe leidinggevende en de situatie goed uitleggen? Dat je meer in huis hebt (opleiding, werkervaring ed) en dat ook voorhand verwacht had? Zou wellicht open en positief het gesprek ingaan en op de werkvloer ook laten blijken dat je veel meer kan dan op het a4tje beschreven staat.

zondag 5 maart 2017 om 11:15
Ik wil eigenlijk morgen het gesprek al aangaan, ik heb er echt een rot weekend door gehad. Ik wil weten wat zij van mij verwachten en of dat dit mijn werkzaamheden blijven. Daarnaast had ik hier nooit op gesolliciteerd als dit allemaal geweten had, ik voel me rot omdat ik een andere baan heb laten lopen. Vooral de telefoon opnemen is voor mij een groot punt. Dit was gewoon niet de afspraak en kan ik niet eens met mijn stem. Ik heb namelijk (laten onderzoeken door de KNO arts) stembandknobbels, ik krijg daardoor heel erg snel last van mijn stem en ga daardoor snel hees klinken. Doordat ik nu de hele dag telefonisch in gesprek ben merk ik meteen dit weekend al dat dit weer helemaal op gaat spelen.

zondag 5 maart 2017 om 11:54
Ga nou niet zitten panieken, maar gewoon een gesprekje aangaan met je leidinggevende. Zonder te jammeren.
Je hebt toch ook frontoffice collega's die wel leuke taken doen? Vraag daarnaar en wanneer je daarop wordt ingewerkt.
Overigens: nieuw werk is altijd stressvol. Dat hoort erbij. En voor jou zeker, vanwege je ervaring van vorige keer. Haal gewoon adem, bedenk wat je morgen wilt zeggen en vragen en ga lekker weekend houden.
Je komt er vast uit. En zo niet, dan blijf je nog even deze klussen doen terwijl je verdr zoekt.
Je hebt toch ook frontoffice collega's die wel leuke taken doen? Vraag daarnaar en wanneer je daarop wordt ingewerkt.
Overigens: nieuw werk is altijd stressvol. Dat hoort erbij. En voor jou zeker, vanwege je ervaring van vorige keer. Haal gewoon adem, bedenk wat je morgen wilt zeggen en vragen en ga lekker weekend houden.
Je komt er vast uit. En zo niet, dan blijf je nog even deze klussen doen terwijl je verdr zoekt.