Kosten pelletkachel
zaterdag 4 maart 2017 om 15:12
zaterdag 4 maart 2017 om 15:27
Wij hebben er vorig jaar een laten plaatsen.
Toen golden volgens mij alleen nog wel andere regels, wij hebben de afvoer namelijk direct door de gevel late plaatsen. Wanneer wij deze door het hele huis naar boven zouden willen hebben zou dit 450 euro per verdieping kosten.
Nu kostte de kachel (arce New mikro) en plaatsen 2600 euro.
Wij hebben echter geen cv gestookte pelletkachel. Ik weet niet of dit bij jullie het geval is, maar dit is aanzienlijk duurder.
Ook zit er qua prijs nogal verschil in het merk. Een dielle bijvoorbeeld is vele malen duurder dan een Mignon.
Er is op internet een lijst beschikbaar met modellen waar je subsidie over kan krijgen. Kijk hier ook eens naar.
Oh en plaatsen was hier in 4 uurtjes klaar, maar dat kwam natuurlijk ook omdat wij rechtstreeks door de gevel gingen ipv naar boven
Toen golden volgens mij alleen nog wel andere regels, wij hebben de afvoer namelijk direct door de gevel late plaatsen. Wanneer wij deze door het hele huis naar boven zouden willen hebben zou dit 450 euro per verdieping kosten.
Nu kostte de kachel (arce New mikro) en plaatsen 2600 euro.
Wij hebben echter geen cv gestookte pelletkachel. Ik weet niet of dit bij jullie het geval is, maar dit is aanzienlijk duurder.
Ook zit er qua prijs nogal verschil in het merk. Een dielle bijvoorbeeld is vele malen duurder dan een Mignon.
Er is op internet een lijst beschikbaar met modellen waar je subsidie over kan krijgen. Kijk hier ook eens naar.
Oh en plaatsen was hier in 4 uurtjes klaar, maar dat kwam natuurlijk ook omdat wij rechtstreeks door de gevel gingen ipv naar boven
zaterdag 4 maart 2017 om 16:03
zaterdag 4 maart 2017 om 17:04
quote:himalaya schreef op 04 maart 2017 @ 16:03:
Je hebt een aantal op jullie situatie toegespitste offertes waar niet over te onderhandelen valt.
En nu wil je hier horen wat het bij anderen heeft gekost, in hun specifieke situatie? Wat kun je daar dan mee?
Misschien wil Ygg graag vertellen over een pelletkachel.
Hier een op gas. Leek me vantevoren niks, fikkie stoken is leuk, maar nu toch blij mee. Geen gesleep met brandstof, niks schoonmaken, geen stank voor buren.
Je hebt een aantal op jullie situatie toegespitste offertes waar niet over te onderhandelen valt.
En nu wil je hier horen wat het bij anderen heeft gekost, in hun specifieke situatie? Wat kun je daar dan mee?
Misschien wil Ygg graag vertellen over een pelletkachel.
Hier een op gas. Leek me vantevoren niks, fikkie stoken is leuk, maar nu toch blij mee. Geen gesleep met brandstof, niks schoonmaken, geen stank voor buren.
zaterdag 4 maart 2017 om 18:49
Pellet geeft ook geen stank.
Vind gas best mooi hoor maar kost dat niet veel gas? (Rekening-wise?)
Man is enorm van het 'duurzaam'.
Warmte terugwin, zonnepanelen en nu dus een pellet kachel
Einde vd middag trouwens gebeld.
We vroegen om het demo model en die hebben we gekregen.
Dus een beetje speling was er heus wel!
Maar ik vind dat 'spelletje' om overal maar op af te dingen inmiddels echt not funny meer.
Overal moet je over onderhandelen.
Maar ik vind dat 'spelletje' om overal maar op af te dingen inmiddels echt not funny meer.
Overal moet je over onderhandelen.
zondag 5 maart 2017 om 09:54
quote:Yggdrasil- schreef op 04 maart 2017 @ 18:49:
Overal moet je over onderhandelen.Zeker duur, geen ruimte voor extra zonnepanelen/collectoren ? Stoken met pelletkachel geeft ook fijnstof en die pellets zijn ook duur ik zou kiezen voor ander warmtebron.
Overal moet je over onderhandelen.Zeker duur, geen ruimte voor extra zonnepanelen/collectoren ? Stoken met pelletkachel geeft ook fijnstof en die pellets zijn ook duur ik zou kiezen voor ander warmtebron.
woensdag 8 maart 2017 om 20:25
Mijn ouders hebben er 1 sinds een half jaar. Inmiddels al €250,- kwijt voor onderhoud, want hij deed het niet meer. Moest schoongemaakt worden enz. Tijdje later, zelfde euvel. Er zat een pelletkorrel vast bij het mechanisme dat die dingen er doorheen gooit. En ze gaven aan dat er 1 volle zak in ging, maar dat past echt niet. Verbruik is toch ook wel meer dan verwacht. Ze zijn er dus niet 100% tevreden over. Het is wel minder gedoe, pellets erin en klaar. De houtkachel was veel meer werk met hout hakken, drogen, verslepen van buiten naar binnen. Maar echt helemaal blij zijn ze er niet mee. Ze hebben er 1 van Artel volgens mij. Geen idee qua prijs, gekocht in Duitsland dus dat scheelt vast.
donderdag 9 maart 2017 om 00:40
Wij hebben in ons huis een houtkachel voor de leefruimtes en voor de slaapkamers en 2e woonkamer hebben wij een pelletkachel. Het is voor ons ideaal, zeker in vergelijking met de houtkachel. Wij gooien er per 24 uur een zak met pellets in en het verwarmt heel erg goed. Wel moeten we om de 3-4 dagen een klein iets schoonmaken omdat daar nog wel eens as op komt te liggen, maar dat is maar 1-2 minuutjes werk. Verder verbrandt de kachel de pellets heel schoon en komen er haast geen afvalstoffen in de atmosfeer.
De aanschaf vonden we niet goedkoop maar we hebben er nu zeker profijt van en goedkoper kunnen wij het huis niet warm krijgen.
De aanschaf vonden we niet goedkoop maar we hebben er nu zeker profijt van en goedkoper kunnen wij het huis niet warm krijgen.
donderdag 9 maart 2017 om 12:28
quote:Yggdrasil- schreef op 04 maart 2017 @ 18:49:
Overal moet je over onderhandelen.heeft je man dit ook gelezen: https://www.milieucentraa ... tkachel-of-biomassaketel/
Overal moet je over onderhandelen.heeft je man dit ook gelezen: https://www.milieucentraa ... tkachel-of-biomassaketel/
Ozo.
dinsdag 20 maart 2018 om 13:06
Wij hebben sinds november een pelletkachel van het merk Vulcano, een redelijk onbekend merk in Nederland maar een stuk bekender in België.
De kachel kostte bij ons €844,-. De installatie wilden wij zelf doen maar het bleek dat dit moet gebeuren door een installateur dus hebben er bijna €300,- voor betaald (vanwege het bestaande afvoerkanaal die gebruikt kon worden). En toen ging de €500,- subsidie er nog vanaf!
Tot nu toe zijn wij zeer tevreden over de overstap naar een pelletkachel!
Geen problemen met stank hier (in ieder geval niet van de kachel
)
Het geeft in ieder geval wel een voldaan gevoel dat we meewerken aan een schoner milieu en daarbij nog geld besparen ook.
Nu nog zonnepanelen en/of boiler en wij zijn klaar voor de toekomst!
De kachel kostte bij ons €844,-. De installatie wilden wij zelf doen maar het bleek dat dit moet gebeuren door een installateur dus hebben er bijna €300,- voor betaald (vanwege het bestaande afvoerkanaal die gebruikt kon worden). En toen ging de €500,- subsidie er nog vanaf!
Tot nu toe zijn wij zeer tevreden over de overstap naar een pelletkachel!
Geen problemen met stank hier (in ieder geval niet van de kachel
Het geeft in ieder geval wel een voldaan gevoel dat we meewerken aan een schoner milieu en daarbij nog geld besparen ook.
Nu nog zonnepanelen en/of boiler en wij zijn klaar voor de toekomst!
dinsdag 20 maart 2018 om 22:46
labradokus schreef: ↑07-03-2017 19:32Waarom zit er in hemelsnaam subsidie op een pelletkachel? Zo schoon en duurzaam is dat toch niet? Of zie ik dat verkeerd.
Welkom in de krankzinnige Haagse en Brusselse wereld van "duurzame" subsidie's.....
CO2-uitstoot, stroomverbruik en milieubelasting
Verbranding van hout is, naar wordt aangenomen, CO2-neutraal. De hoeveelheid CO2 die bij verbranding vrij komt, komt overeen met hetgeen de boom tijdens zijn leven uit de lucht heeft opgenomen. Wel moet rekening gehouden worden met het energieverbruik en de uitstoot betreffende de fabricage, transport, plaatsing en installatie alsmede het onderhoud en de reparatie van het toestel en het elektriciteitsverbruik van de installatie, alsmede de fabricage en het transport van de pellets. Door de elektronisch optimaal geregelde verbranding worden relatief weinig giftige afvalstoffen geproduceerd. Het stroomverbruik van een pelletkachel is verschillend per type, in de orde van 25-150 Watt. Bij het opstarten is er kortdurend een hoger piekverbruik.
We hebben in Nederland nauwelijks bos, en de jaarlijkse houtopbrengst van wat we hebben zal zeker niet genoeg zijn voor kachels en open haarden.
Dus zal het via flink vervuilende vrachtwagen of schip uit het buitenland komen....(Waar massaal bossen worden omgezaagd)