Wat is gezonder/minder calorieen?

dinsdag 14 maart 2017 om 22:59
Mijn vriend en ik hebben een discussie over wat gezonder (minder vet, calorieen ed.) is.
Keuze uit twee gerechten.
Gerecht 1 is 300 gram pasta, pakje honig mix voor macaroni, 1 tube zaanse curry, 200 gram kaas en ui,knoflook en een groentepakket. Hiervan telt de helft omdat het per persoon is.
Gerecht 2 is een grote portie kibbelingen met kruiden en saus. Dit geld in z'n geheel omdat we ieder een grote portie eten.
Welke van de twee is beter?
(Ps. ik weet dat beide niet heel gezond zijn)
Keuze uit twee gerechten.
Gerecht 1 is 300 gram pasta, pakje honig mix voor macaroni, 1 tube zaanse curry, 200 gram kaas en ui,knoflook en een groentepakket. Hiervan telt de helft omdat het per persoon is.
Gerecht 2 is een grote portie kibbelingen met kruiden en saus. Dit geld in z'n geheel omdat we ieder een grote portie eten.
Welke van de twee is beter?
(Ps. ik weet dat beide niet heel gezond zijn)

dinsdag 14 maart 2017 om 23:07

dinsdag 14 maart 2017 om 23:22

dinsdag 14 maart 2017 om 23:26
Oh bedankt voor de link van de eetmeter. Ik wist helemaal niet dat dat bestond, vandaar ook dat ik het hier vroeg. Hier zijn zoveel verschillende mensen met zoveel kennis.
Het eerste gerecht is, ondanks dat het misschien niet heel smakelijk klinkt, echt heel erg lekker. Maar goed, ieder heeft zo z'n eigen smaak natuurlijk.
Het eerste gerecht is, ondanks dat het misschien niet heel smakelijk klinkt, echt heel erg lekker. Maar goed, ieder heeft zo z'n eigen smaak natuurlijk.

woensdag 15 maart 2017 om 00:01
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 23:55:
300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.Serieus? Ik zou dan echt niet vol zitten. Maar waarschijnlijk zijn wij grotere eters. Het stomme is, met gekookte aardappelen heb ik het totaal niet. Maar pasta? Zou eigenlijk de hele pan wel alleen opkunnen..
300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.Serieus? Ik zou dan echt niet vol zitten. Maar waarschijnlijk zijn wij grotere eters. Het stomme is, met gekookte aardappelen heb ik het totaal niet. Maar pasta? Zou eigenlijk de hele pan wel alleen opkunnen..

woensdag 15 maart 2017 om 00:06

woensdag 15 maart 2017 om 00:36
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 23:55:
300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.
Curry is suiker en een verdwaalde tomaat.
Van een kloddertje hier of daar hou je niets over, maar een hele tube?!
Pakweg 10 eetlepels suiker. Brr.
300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.
Curry is suiker en een verdwaalde tomaat.
Van een kloddertje hier of daar hou je niets over, maar een hele tube?!
Pakweg 10 eetlepels suiker. Brr.
woensdag 15 maart 2017 om 07:12
quote:Snoepeke schreef op 15 maart 2017 @ 06:48:
Als je de pasta vervangt door volkorenpasta en de Honix mix door verse tomatensaus is het veel gezonder en voedzamer. En je zult er een gelijk minder van kunnen eten.
Dit. Naast dat je er minder van kunt eten zul je langer vol zitten. en met verse groente heb je meer vitamine. Een stuk minder kaas kan ook geen kwaad. en 80 gram pasta per persoon is meer dan genoeg hoor.
Eet smakelijk!
Als je de pasta vervangt door volkorenpasta en de Honix mix door verse tomatensaus is het veel gezonder en voedzamer. En je zult er een gelijk minder van kunnen eten.
Dit. Naast dat je er minder van kunt eten zul je langer vol zitten. en met verse groente heb je meer vitamine. Een stuk minder kaas kan ook geen kwaad. en 80 gram pasta per persoon is meer dan genoeg hoor.
Eet smakelijk!
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 15 maart 2017 om 08:39

woensdag 15 maart 2017 om 11:58
Je stelt twee vragen en eigenlijk is beide ongezond en bevatten ze enorm veel kcaloriën
Wat is gezonder?
Wat heeft minder (k)calorieën?
Tevens is het lastig vergelijken zonder exacte porties in grammen?
Gezonder: maaltijd 1 is gevarieerder en bevat (naast een hoop geraffineerde meuk) nog enigszins bouwstofffen (alhoewel zo'n standaard groentepakket van de AH ook niet uitblinkt)
Minder calorieën is hoogstwaarschijnlijk maaltijd 1, maar wel afhankelijk van de portiegrootte. maaltijd 2 is heel vettig, maar in maaltijd 2 kom je daar ook wel aan met 200gram (100 gr kaas p.p)
Ik weet dat je hier niet om heb gevraagd en ik bedoel het niet om af te kraken maar:
- 1 tube saus per maaltijd? 100gr kaas per persoon per maaltijd?
grove inschatting op basis van niet bereid voedsel/product
150 gr. pasta = +/- 520 kcal
100 gr. 30+ kaas = +/- 300 kcal
halve tube curry saus = +/- 120kcal
Honig mix 10gr = +/- 30kcal
1 el olijfolie = +/- 100kcal
Groente+groentepakket = +/- 60kcal
totaal = +/- 1130 KCAL
Grote portie kibbeling = +/- 500gr
Kibbeling 500 gr = +/- 1340kcal
100ml kibbeling saus = +/- 350kcal
totaal = +/- 1690 KCAL
Mijn dagdagelijkse hoeveelheid kcal die ik inneem bedraagt 1700kcal.
Wat is gezonder?
Wat heeft minder (k)calorieën?
Tevens is het lastig vergelijken zonder exacte porties in grammen?
Gezonder: maaltijd 1 is gevarieerder en bevat (naast een hoop geraffineerde meuk) nog enigszins bouwstofffen (alhoewel zo'n standaard groentepakket van de AH ook niet uitblinkt)
Minder calorieën is hoogstwaarschijnlijk maaltijd 1, maar wel afhankelijk van de portiegrootte. maaltijd 2 is heel vettig, maar in maaltijd 2 kom je daar ook wel aan met 200gram (100 gr kaas p.p)
Ik weet dat je hier niet om heb gevraagd en ik bedoel het niet om af te kraken maar:
- 1 tube saus per maaltijd? 100gr kaas per persoon per maaltijd?
grove inschatting op basis van niet bereid voedsel/product
150 gr. pasta = +/- 520 kcal
100 gr. 30+ kaas = +/- 300 kcal
halve tube curry saus = +/- 120kcal
Honig mix 10gr = +/- 30kcal
1 el olijfolie = +/- 100kcal
Groente+groentepakket = +/- 60kcal
totaal = +/- 1130 KCAL
Grote portie kibbeling = +/- 500gr
Kibbeling 500 gr = +/- 1340kcal
100ml kibbeling saus = +/- 350kcal
totaal = +/- 1690 KCAL
Mijn dagdagelijkse hoeveelheid kcal die ik inneem bedraagt 1700kcal.