Lijf & Lijn alle pijlers

Wat is gezonder/minder calorieen?

14-03-2017 22:59 24 berichten
Mijn vriend en ik hebben een discussie over wat gezonder (minder vet, calorieen ed.) is.

Keuze uit twee gerechten.

Gerecht 1 is 300 gram pasta, pakje honig mix voor macaroni, 1 tube zaanse curry, 200 gram kaas en ui,knoflook en een groentepakket. Hiervan telt de helft omdat het per persoon is.

Gerecht 2 is een grote portie kibbelingen met kruiden en saus. Dit geld in z'n geheel omdat we ieder een grote portie eten.

Welke van de twee is beter?

(Ps. ik weet dat beide niet heel gezond zijn)

Welke?

Totaal aantal stemmen: 16

Pasta (50%)
kibbeling (50%)
Getver, een tube curry? Waarom wil je in godsnaam een tube curry over je pasta leegknijpen?

Neem een salade bij die kibbeling en eet morgen weer iets gezonders.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk de kibbeling gezonder. In elk geval klinkt het veel veel lekkerder dan optie 1.
Dat kun je toch zo invoeren op de Eetmeter van het voedingscentrum.

Zie je gelijk vet, suikers, calorieën enz.

Of heb je liever dat iemand anders dat voor je doet dat je het hier vraagt?
ze zijn onvergelijkbaar. Kibbeling heeft meer proteine maar geen groente. Pasta heeft groente, proteine, koolhydraten maar ook veel suiker en zout. beide gerechten bevatten veel verzadigd vet
Waarom reken je het niet even uit kwa calorieën? Die pasta heeft ook ingrediënten met flink wat calorieën, waardoor je bedrogen uit zou kunnen komen. Ik durf er eerlijk gezegd geen antwoord op te geven.
'We should all start to live before we get too old.'
https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

Succes!
de kibbeling zal minder calo's bevatten maar is dan ook geen volledige maaltijd
Van het eerste gerecht zou ik persoonlijk enorm slank blijven, want dat zou er lineaire recta weer uit komen.

Verder eens met meds. Geen vergelijking.
Er zit een verschil tussen gezonder en minder calorieën. Ik zou zeggen dat het pastagerecht "gezonder" is omdat daar meer verschillende voedingsmiddelen inzitten (oa nog wat groenten), maar het zal misschien wel meer kcal zijn.

Vind het beide geen gezonde maaltijd, bevat beide ook erg veel zout!
Oh bedankt voor de link van de eetmeter. Ik wist helemaal niet dat dat bestond, vandaar ook dat ik het hier vroeg. Hier zijn zoveel verschillende mensen met zoveel kennis.

Het eerste gerecht is, ondanks dat het misschien niet heel smakelijk klinkt, echt heel erg lekker. Maar goed, ieder heeft zo z'n eigen smaak natuurlijk.
300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 23:55:

300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.Serieus? Ik zou dan echt niet vol zitten. Maar waarschijnlijk zijn wij grotere eters. Het stomme is, met gekookte aardappelen heb ik het totaal niet. Maar pasta? Zou eigenlijk de hele pan wel alleen opkunnen..
Je hoeft ook niet vol te zitten, genoeg is genoeg. Ik weeg altijd 150 gram pasta af voor twee personen. Rijst iets meer want dat vinden we lekkerder Aardappels zeker wel 500-600 gram (bak of stamp, nooit 'gewoon gekookt'). En dan een hele berg groente, maar vis en vlees doen we ook niet zuinig.
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 23:55:

300 gram pasta met zijn tweeën? Wij doen de helft en dat is zat. Curry vind ik dan wel weer lekker, dat zou ik overal wel op willen Volgens mij is het ook niet zo slecht.

Curry is suiker en een verdwaalde tomaat.

Van een kloddertje hier of daar hou je niets over, maar een hele tube?!

Pakweg 10 eetlepels suiker. Brr.
Als je de pasta vervangt door volkorenpasta en de Honix mix door verse tomatensaus is het veel gezonder en voedzamer. En je zult er een gelijk minder van kunnen eten.
quote:Snoepeke schreef op 15 maart 2017 @ 06:48:

Als je de pasta vervangt door volkorenpasta en de Honix mix door verse tomatensaus is het veel gezonder en voedzamer. En je zult er een gelijk minder van kunnen eten.

Dit. Naast dat je er minder van kunt eten zul je langer vol zitten. en met verse groente heb je meer vitamine. Een stuk minder kaas kan ook geen kwaad. en 80 gram pasta per persoon is meer dan genoeg hoor.

Eet smakelijk!
Don't cry, buy a bag and move on.
Waarom kan ik niet kiezen voor: geen van beide?
Ik zou voor de kibbelingen gaan.

Pasta kan je altijd nog eten als je energietekort hebt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Afhankelijk van waar de saus uit bestaat eetik vermoedelijk de kibbeling eruit met een klein beetje saus voor de smaak. Er moet ook nog iets van koolhydraten bij trouwens maar dat kan ook in het toetje zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kibbeling alleen is toch geen maaltijd? Zijn er mensen die dat eten met niets erbij?
Je stelt twee vragen en eigenlijk is beide ongezond en bevatten ze enorm veel kcaloriën

Wat is gezonder?

Wat heeft minder (k)calorieën?

Tevens is het lastig vergelijken zonder exacte porties in grammen?

Gezonder: maaltijd 1 is gevarieerder en bevat (naast een hoop geraffineerde meuk) nog enigszins bouwstofffen (alhoewel zo'n standaard groentepakket van de AH ook niet uitblinkt)

Minder calorieën is hoogstwaarschijnlijk maaltijd 1, maar wel afhankelijk van de portiegrootte. maaltijd 2 is heel vettig, maar in maaltijd 2 kom je daar ook wel aan met 200gram (100 gr kaas p.p)

Ik weet dat je hier niet om heb gevraagd en ik bedoel het niet om af te kraken maar:

- 1 tube saus per maaltijd? 100gr kaas per persoon per maaltijd?

grove inschatting op basis van niet bereid voedsel/product

150 gr. pasta = +/- 520 kcal

100 gr. 30+ kaas = +/- 300 kcal

halve tube curry saus = +/- 120kcal

Honig mix 10gr = +/- 30kcal

1 el olijfolie = +/- 100kcal

Groente+groentepakket = +/- 60kcal

totaal = +/- 1130 KCAL

Grote portie kibbeling = +/- 500gr

Kibbeling 500 gr = +/- 1340kcal

100ml kibbeling saus = +/- 350kcal

totaal = +/- 1690 KCAL

Mijn dagdagelijkse hoeveelheid kcal die ik inneem bedraagt 1700kcal.
quote:MinkeDeWit schreef op 15 maart 2017 @ 08:56:

Kibbeling alleen is toch geen maaltijd? Zijn er mensen die dat eten met niets erbij?Dat eet ik wel eens. maar dan een portie. als lunch.
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:MinkeDeWit schreef op 15 maart 2017 @ 08:56:

Kibbeling alleen is toch geen maaltijd? Zijn er mensen die dat eten met niets erbij?

Een kleine portie met een flinke salade erbij. Lekker hoor.

Gewoon zo'n hele bak wegkanen met een berg saus, neuh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven