Gezondheid alle pijlers

Longaandoening?

16-03-2017 17:24 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaalgesproken ben ik niet iemand die snel met zn problemen het internet op dit maar in dit geval zit ik echt met m'n handen in t haar.

Ik heb sinds ongeveer 1,5 jaar namelijk last van mijn longen. Altijd al redelijke slechte longen gehad sinds ik als kind zijnde erg kinkhoest heb gehad, maar dit heeft mij nooit heel erg gehinderd. Tot ongeveer1,5 jaar terug dan. Hierna is t alleen maar slechter geworden.

Het probleem zit hem erin dat ik normaal gesproken er mindere mate last van heb (merk vooral dat ik snel buiten adem ben), totdat ik intensief ga bewegen (denk al aan zoiets stoms als een trap op of een sprintje om de bus te halen). Hierna voelt het alsof iemand op m'n borstkas staat en voel ik dat er slijm in m'n longen zit (duurt meestal 1 a 2 uur voor t weer helemaal weggebt is). Soms/vaak moet ik hierna als gevolg ook behoorlijk hoesten. Daarnaast merk ik ook dat ik steeds vermoeider wordt, hoewel ik doorgaans 8-9 slaap krijg.

Ik ben hier nu al een tijdje terug twee keer voor naar de dokter geweest, maar die deed het af als een gebrek aan conditie, maar heeft me toch voor de zekerheid doorgestuurd voor longfunctie test (of hoe je dat ook noemt). Hieruit bleek dat mijn longcapaciteit (?) Overeenkwam met dat van een 25 jarige, 5 jaar hoger als ik toen was, dus geen schokkende cijfers. Hierna heb ik medicijnen voor astma gekregen waarna nog een keer gestest werd, maar dit maakte geen significant verschil. Wel opvallend was dat ik hierna een gigantische hoestbui (a 15-20min kreeg), hierna heb ik de dagen erna er geen last meer van gehad. Overigens hierna nog een bloedtest gehad waarin alle waarden goed bleken te zijn.

Nu ongeveer een half jaar verder heb ik tevergeefs geprobeerd mijn conditie op te bouwen (elke keer speelden mn longen op wat het vrijwel onmogelijk maakte om intensief te sporten). Nu is de situatie zo dat ik elke ochtend moe wakker wordt ongeacht of ik nou 6,7,9 of meer uur slaap krijg, ik totaal geen conditie meer over heb (wat het probleem versterkt) en zeker nu in combinatie met de hooikoorts die ik heb het gevoel heb dat ik niet echt normaal.meer kan functioneren door mijn benauwdheid.

Heel verhaal, maar ik vroeg me af wat jullie denken wat het is en of het verstandig is om er misschien toch nog maar een keer beter naar te laten kijken.

Alvast bedankt!

Ps. Misschien ook wel even handig om te vermelden dat ik niet rook
Je mag hier geen diagnose of medisch advies vragen. Waarom geloof je niet dat je longen goed zijn en het je conditie is als een arts dat zegt ? Mij klinkt het ook als een slechte conditie en zijn je klachten voor mij herkenbaar. Anders verwijzing eisen voor een longarts?
Ben je bang om intensief te bewegen? Heb je wel eens hyperventilatie?

Terug gaan naar de HA.
Intensief sporten, wat voor sport doe je dan, en hoe is je opbouwschema geweest?
Ga sporten met een trainer en bouw het rustig op. Van niks naar hardlopen gaat er idd voor zorgen dat je longen pijn gaan doen...

En anders terug naar je ha.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik zorg er voor dat ik op tijd mijn medicijnen tegen hooikoorts neem, om zo min mogelijk last te krijgen van mijn longen.

Intensief sporten is denk ik helemaal niet goed als je benauwd bent. Langzaam conditie opbouwen, geeft je longen langzaamaan meer kracht.

En met jouw verhaal zou ik terug gaan naar de huisarts.
Rook je?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Doet hij niet, Viva-Amber. Ik moest ook meteen aan roken denken.
De trap op lopen is toch niet intensief sporten?? Als je dat niet kan is je conditie inderdaad niet zo best.
Is er al eens naar je hart gekeken?

Inderdaad terug naar de huisarts.
Conditie opbouwen;

Touwtje springen (kan ook zonder touw). De bedoeling is dat je uitkomt op 3x 150x springen. Begin met 3x5. Morgen 2x5 en 1x10. Dan 1x5 en 2x10. Daarna 3x10. En zo verder. Steeds een pauze na één serie, desnoods van vijf minuten.

Als je die 3x5 niet haalt (en geloof me, zelfs ik kon het, met overgewicht en een conditie van -10) als de sodemieter terug naar de huisarts. Kan trouwens ook een allergie zijn. Dat bleek bij mijn schoonmoeder namelijk het geval. Die werd zieker en zieker en bleek uiteindelijk allergisch voor de lijm, die op de dubbelzijdige tape van het kaartenmaken zit. Zij plakte dat spul altijd op haar arm. In de winter verkouden, wat meer kaarten, zieker, nog meer kaarten, longontsteking (dacht de ha), niet naar buiten en je moet toch wat, dus weer kaarten.

Nu de plakkertjes op tafel en beter weer, probleem opgelost.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven