Winterbanden, hoe opslaan?

16-03-2017 19:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort is het weer tijd voor de bandenwissel.

Hoe/waar slaan jullie je banden op?

Tot nu toe liet ik ze altijd opslaan bij de dealer maar ik vraag me af of dat eigenlijk wel nodig is?

Opslaan winterbanden

Totaal aantal stemmen: 35

Bij de dealer (20%)
Thuis in huis (3%)
In de schuur (66%)
Anders namelijk: (11%)
Ik heb gekozen voor 4 seizoenenbanden. Geen gewisseld, geen opslag nodig.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
In de schuur.
Als je de ruimte hebt, thuis in schuur of garage. Anders via je dealer of zo,n speciaal bandencentrum.
Wij hebben zo´n standaard. Man heeft er wieltjes onder gemaakt, zodat ze makkelijk verplaatsbaar zijn en ze staan in de garage.

Buurman heeft ze in de garage aan de muur hangen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
In de schuur inderdaad.
Volgende week gaan ze weer in de schuur. Daar waar nu mijn zomerbanden al staan. Maar vriend wisselt ze ook zelf, makkelijker om thuis te hebben dan.
Ik heb genoeg ruimte in de schuur.

Heb ooit ergens gelezen dat dat niet kan vanwege de kou/ temperatuurwisselingen? Of is dat een verkooppraatje geweest?
Bij de dealer
quote:Kiki-85 schreef op 16 maart 2017 @ 19:32:

Heb ooit ergens gelezen dat dat niet kan vanwege de kou/ temperatuurwisselingen? Of is dat een verkooppraatje geweest?

Hoe warm is het in die schuur van de wisselaar dan?

Hier bij de plaatstelijke garage staan ze ergens achter in een bedrijfshal. Net zo warm/koud als mijn schuur of als op de auto lijkt mij.

(maar ik heb er geen verstand van verder)
quote:Kiki-85 schreef op 16 maart 2017 @ 19:32:

Heb ooit ergens gelezen dat dat niet kan vanwege de kou/ temperatuurwisselingen? Of is dat een verkooppraatje geweest?Waarom zou dat niet kunnen? Ze ondergaan die wisselingen van temperatuur toch ook als ze onder de auto zitten?
quote:morgana81 schreef op 16 maart 2017 @ 19:25:

Ik heb gekozen voor 4 seizoenenbanden. Geen gewisseld, geen opslag nodig.Is het allemaal net niet en voor in Nederland is de zomerband het beste ook in de winter
Dit vind ik net online:

Opslag voor uw zomer/winterbanden

Als u uw banden niet goed opslaat, veranderen de fysieke eigenschappen van uw band. Daardoor kan de levensduur verminderden en kunnen uw banden in bepaalde omstandigheden zelfs onbruikbaar worden. Door een goede opslag kan het verouderingsproces echter drastisch vertragen. Indien u uw banden wilt stockeren, vindt u hieronder enkele elementaire tips die u moet respecteren; zij helpen u de levensduur van uw banden te garanderen.

Opgelet

De banden moeten in een droge, koele en donkere ruimte opgeslagen worden. Voordat u de banden verwisselt, geeft u best met een krijtje de looprichting en de positie aan waar de banden gemonteerd zaten. Dan moeten de banden een grondige reiniging ondergaan, waarbij de steenresten verwijderd worden. De ruimte moet bovendien vrij zijn van olie, benzine, vet of andere chemicaliën omdat deze de rubberlaag kunnen aantasten en daardoor de levensduur ernstig kunnen verkorten.

Banden met velgen mogen in geen geval rechtop staan. Het beste kunnen ze hangend of liggend (op een pallet) bewaard worden.

Banden zonder velgen moeten daarentegen rechtop worden opgesteld en om de vier weken een stukje gedraaid worden, om drukplekken te vermijden. Ophangen of stapelen kan hier best vermeden worden.

Bij het opnieuw in gebruik nemen van de opgeslagen banden moet u de banden eerst controleren op eventuele schade, of de band niet versleten is en of de profieldiepte nog toereikend is. Zo verhindert u ongelijkmatige slijtage.
Alsof ze dat bij de garage doen. ..
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Die van mij staan in een droge, koele, donkere schuur. Opgestapeld (zijn met velgen) precies goed dus.
Hier in de berging. Koel, droog en donker: check.
Ik heb banden op velgen, en heb bij de blokker voor volgens mij 15,- zo'n standaard gekocht. Dat is een staaf met van die 'stop-staafjes. Beetje lastig uit te leggen maar de velgen 'hangen' zonder elkaar te raken op die staaf. Ik vind het een prima oplossing, het neemt de ruimte in van een band. Duh
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 16 maart 2017 @ 20:19:

Ik heb banden op velgen, en heb bij de blokker voor volgens mij 15,- zo'n standaard gekocht. Dat is een staaf met van die 'stop-staafjes. Beetje lastig uit te leggen maar de velgen 'hangen' zonder elkaar te raken op die staaf. Ik vind het een prima oplossing, het neemt de ruimte in van een band. Duh

Deze?

Goed idee, zal eens kijken of ze die nog hebben.
In de kruipruimte, maar zo te lezen ben ik de enige. Ze liggen ieder geval niet in de weg. En plat naast elkaar
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 16 maart 2017 @ 20:25:

[...]

Deze?

[afbeelding]

Goed idee, zal eens kijken of ze die nog hebben.

Ja! De prijs is in 6 jaar niet veranderd

Ik heb ze in een hoekje in de garage staan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Die van ons staan bij de dealer, kan ze niet kwijt in de garage.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
In geen geval rechtop? Ik ga maar snel de banden onder mijn auto uit halen!
quote:rups13 schreef op 16 maart 2017 @ 20:28:

In de kruipruimte, maar zo te lezen ben ik de enige. Ze liggen ieder geval niet in de weg. En plat naast elkaarIn onze kruipruimte wonen grote bruine spinnen.
Schuur, winterbanden moeten sowieso tgn koude kunnen, niet ?
quote:Tale schreef op 16 maart 2017 @ 21:08:

In geen geval rechtop? Ik ga maar snel de banden onder mijn auto uit halen!Die worden wel iedere 4 weken gedraaid hé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven