Werk & Studie alle pijlers

Ontslag genomen

16-03-2017 21:04 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb na 3 helse maanden op mijn nieuwe werk ontslag genomen. Het was een vervangingsbaan maar door de bedrijfscultuur, de houding van naaste collega's en het feit dat er niet direct naar mij gecommuniceerd werd als men iets wilde heeft ervoor gezorgd dat ik het niet trok. Ik lig nu met een longontsteking en koorts in bed en er werd nu van mij vereacht dat ik iets meteen oploste wat ik de week ervoor verkeerd had gedaan.

Ben moe, ziek en geestelijk ook kapot. En verdrietig. Het was zelf ontslag nemen of ontslagen worden, ik voelde het aan komen. Ouders en vriend steunen mij, al heeft vriend nu twijfels of ik nu nog aan een baan kom. Maar aangeven dat je weg bent gegaan bij een bedrijf lijkt me toch anders overkomen bin een gesprek dan als je ontslagen bent?
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 18:46:

[...]

Want?Omdat je de organisatie ermee in verlegenheid brengt, kort gezegd. Het is niet jouw taak om dat nu te doen, ook omdat de school je de ruimte gegeven heeft thuis te blijven.
Het is niet netjes tegenover directie dit zelf alvast te communiceren
Leerlingen mailen mij met vragen over toetsen. Zij gaan voor.
Nee dus. De directie gaat voor. Jij bent ziek, ook voor zover de leerlingen weten. Een directie hoort alles goed te kunnen regelen en communiceren naar buiten ook wat betreft vervanging e.d.

Dan had je daarna alsnog je leerlingen in kunnen lichten. Geen handige actie dit.
En de school kennende is het gisteren al gecommuniceerd.
quote:vrouwjagersma schreef op 18 maart 2017 @ 19:01:

[...]

Omdat je de organisatie ermee in verlegenheid brengt, kort gezegd. Het is niet jouw taak om dat nu te doen, ook omdat de school je de ruimte gegeven heeft thuis te blijven.

Dit.

En begrijp je werkelijk niet dat het over de grens is om schoolkinderen te betrekken in jouw persoonlijke onmin met de school?? Je maakt hen hiermee een partij; je zou, zeker als je zo'n populaire lerares bent, zomaar veel negatieve gevoelens bij hen kunnen losmaken - schrik, verdriet en boosheid om jouw plotselinge vertrek. En dan ook nog is jou onrecht aangedaan, door leraren waar zíj nog de rest van het jaar mee om moeten gaan. Je plaatst je geliefde leerlingen hiermee potentieel in een loyaliteitsconflict.. dat zal vast niet je bedoeling zijn geweest. Wel iets om toch even over na te denken achteraf?
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 19:28:

Leerlingen mailen mij met vragen over toetsen. Zij gaan voor.Dan beantwoordt je die vragen en houdt verder je mond over je ontslag. Leerlingen gaan in deze niet voor op jouw leidinggevenden en organisatie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 18:50:

Ontslag is mij gewoon gegeven. Lezen is ook een vak.

Wat is mijn plaats dan? Ik zeg nergens waarom alleen dat ik wegga en ze ga missen.Bij een nieuwe werkgever zou ik toch een andere houding aannemen dan dat je hier laat zien. Je lijkt mij geen gemakkelijke tante en als je als invaller op school begint dan is het logisch dat je collega's niet op een betweter zitten te wachten.
Maar dat weet je dus niet.

Maargoed, iedereen ziet het natuurlijk weer verkeerd en jij hebt gelijk. Want de directie en je collega's zijn walgelijk en je leerlingen zijn je vriendjes. Ofzo.
quote:Sosa85 schreef op 18 maart 2017 @ 19:30:

Nee dus. De directie gaat voor. Jij bent ziek, ook voor zover de leerlingen weten. Een directie hoort alles goed te kunnen regelen en communiceren naar buiten ook wat betreft vervanging e.d.

Dan had je daarna alsnog je leerlingen in kunnen lichten. Geen handige actie dit.Ok, nuja, ik heb niks gehoord van de directie dus het zal wel geen probleem zijn
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 19:31:

En de school kennende is het gisteren al gecommuniceerd.Je kent de school duidelijk niet want schendt keer op keer de regels. En met dit schrijven draaikont je weer.
quote:Oudblond schreef op 18 maart 2017 @ 19:31:

[...]

Dan beantwoordt je die vragen en houdt verder je mond over je ontslag. Leerlingen gaan in deze niet voor op jouw leidinggevenden en organisatie.Ja of je antwoordt niet. Aangezien je met zware longontsteking platligt
quote:Labalade schreef op 18 maart 2017 @ 19:31:

[...]

Dit.

En begrijp je werkelijk niet dat het over de grens is om schoolkinderen te betrekken in jouw persoonlijke onmin met de school?? Je maakt hen hiermee een partij; je zou, zeker als je zo'n populaire lerares bent, zomaar veel negatieve gevoelens bij hen kunnen losmaken - schrik, verdriet en boosheid om jouw plotselinge vertrek. En dan ook nog is jou onrecht aangedaan, door leraren waar zíj nog de rest van het jaar mee om moeten gaan. Je plaatst je geliefde leerlingen hiermee potentieel in een loyaliteitsconflict.. dat zal vast niet je bedoeling zijn geweest. Wel iets om toch even over na te denken achteraf?

Tsja, daar heb je een punt.

Maar ik heb liever dat zij de waarheid weten dan dat er gelogen wordt dat ik ontslagen zou zijn.
quote:Oudblond schreef op 18 maart 2017 @ 19:33:

[...]

Je kent de school duidelijk niet want schendt keer op keer de regels. En met dit schrijven draaikont je weer.Tsja, ik ken de roddel en backstabcultuur wel.
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 19:36:

[...]

Maar ik heb liever dat zij de waarheid weten dan dat er gelogen wordt dat ik ontslagen zou zijn.

Ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt hoor. Dan speculeren leerlingen over je ontslag, nou en? Je bent toch weg daar?

Het komt een beetje op mij over of je maar al te graag leuk gevonden wilt worden door de leerlingen ipv dat je gewoon hun docent bent.

Zorg dat die toetsen op school komen, zeg gedag en klaar. Laat je niet zo meeslepen
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 19:37:

[...]

Tsja, ik ken de roddel en backstabcultuur wel.Stel je niet zo aan. Je komt net kijken!
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 19:37:

[...]

Tsja, ik ken de roddel en backstabcultuur wel.Dan zou je juist professioneel moeten handelen
quote:Gudetama schreef op 18 maart 2017 @ 19:36:

[...]

Maar ik heb liever dat zij de waarheid weten dan dat er gelogen wordt dat ik ontslagen zou zijn.Eigenbelang eerst dus. Niet het belang van de school of de leerlingen. En daar ligt de basis van je probleem.
Jeetje ik heb nog nooit zo'n uit verband getrokken topic gelezen.

TO, ik zou zeker die toets niet gaan maken. Zijn ze helemaal gek geworden ofzo? Hoezo zouden ze dat gaan eisen van iemand die ziek is? En dan al helemaal schreeuwend?

Zelf werd mij ooit eens door een bouwcoordinator opgedrongen dat ik een overdracht moest schrijven, terwijl ik met beginnende weeën met 23 wkn zwangerschap volledige bedrust voorgeschreven had gekregen. En toen ik dat weigerde belde een dag later mijn directeur ook nog even op. Die heb ik toen boos opgehangen (terwijl ik van de stress een wee wegpufte).

In het onderwijs werkt het nu eenmaal anders dan in het bedrijfsleven. De grenzen zijn vaak vervaagd. Voor zowel leidinggevenden als docenten. Managementfuncties in het onderwijs worden regelmatig bekleed door leerkrachten die het voor de klas staan niet meer zagen zitten en zich hebben laten omscholen. Daar zitten helaas ook nog wel eens types bij die het 'management-bloed' missen.
Je bent heel erg mosterd South.
quote:south schreef op 18 maart 2017 @ 20:07:

Zelf werd mij ooit eens door een bouwcoordinator opgedrongen dat ik een overdracht moest schrijven.Wat had je dan te maken met de bouw, als ik vragen mag? Van een nieuw schoolpand neem ik aan? Dat is toch het werk van de aannemer, en niet van de docenten?? En dan ook nog als je bedrust moet houden, pff.. Hoop dat alles goed is gegaan met jou en je kindje? (Sorry beetje offtopic)
quote:Oudblond schreef op 18 maart 2017 @ 20:10:

Je bent heel erg mosterd South.Goh.... echt?! Hadden er al zoveel anderen ook verteld over hun ervaringen met ziek zijn en onderwijs managers?!?!
quote:Labalade schreef op 18 maart 2017 @ 20:14:

[...]

Wat had je dan te maken met de bouw, als ik vragen mag? Van een nieuw schoolpand neem ik aan? Dat is toch het werk van de aannemer, en niet van de docenten?? En dan ook nog als je bedrust moet houden, pff.. Hoop dat alles goed is gegaan met jou en je kindje? (Sorry beetje offtopic)
quote:south schreef op 18 maart 2017 @ 20:16:

[...]

Goh.... echt?! Hadden er al zoveel anderen ook verteld over hun ervaringen met ziek zijn en onderwijs managers?!?!Als je het topic goed doorgelezen zou hebben, dan was je vanzelf te weten gekomen dat er heel andere zaken spelen dan ziekte.
quote:Labalade schreef op 18 maart 2017 @ 20:14:

[...]

Wat had je dan te maken met de bouw, als ik vragen mag? Van een nieuw schoolpand neem ik aan? Dat is toch het werk van de aannemer, en niet van de docenten?? En dan ook nog als je bedrust moet houden, pff.. Hoop dat alles goed is gegaan met jou en je kindje? (Sorry beetje offtopic)

Je hebt in het basisonderwijs meestal onder- en bovenbouw. Vandaar het woord 'bouw'.

Is helemaal goed gekomen met dochter. Bedrust heeft zo goed geholpen dat ze pas met 40 wkn kwam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven