Suikervrij eten
dinsdag 21 maart 2017 om 10:03
Ik wil suikervrij (nou ja, toegevoegde suikervrij) gaan eten.
Wil dit al langer en gebruik geen pakjes en potjes bij het koken, weinig zoete dranken enz. , maar toch af en toe.... heb ik van die cravings.
Mijn zwakke plekken zijn drop, pure chocolade en alcohol.
Wie doen er mee en wat zijn jullie moeilijke voedingsmiddelen? Misschien kunnen we elkaar helpen!
Wil dit al langer en gebruik geen pakjes en potjes bij het koken, weinig zoete dranken enz. , maar toch af en toe.... heb ik van die cravings.
Mijn zwakke plekken zijn drop, pure chocolade en alcohol.
Wie doen er mee en wat zijn jullie moeilijke voedingsmiddelen? Misschien kunnen we elkaar helpen!

dinsdag 21 maart 2017 om 10:29
Ik doe mijn best. Heb het hele extreme losgelaten en kies soms bewust voor iets met suiker maar dan bv wel iets wat ik zelf bak zodat ik nog enigszins kan doseren. Alles waar te voor staat is mijns inziens niet goed, dus ook te extreem geen suiker willen eten, je bent maar mens gelukkig.....
Het is uiteindelijk een levensstijl waar je in moet groeien, althans, dat geldt voor mij. Je smaak verandert erdoor en dat heeft even tijd nodig. Ik bak bv weleens suikervrije taart of bananenbrood oid voor op het werk. De "suikerjunks" trekken daar een vies gezicht bij terwijl ik bv over mijn nek ga van een blikje redbull.
Het is uiteindelijk een levensstijl waar je in moet groeien, althans, dat geldt voor mij. Je smaak verandert erdoor en dat heeft even tijd nodig. Ik bak bv weleens suikervrije taart of bananenbrood oid voor op het werk. De "suikerjunks" trekken daar een vies gezicht bij terwijl ik bv over mijn nek ga van een blikje redbull.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

dinsdag 21 maart 2017 om 10:40
Ik heb 2 jaar suikerarm gegeten, waar ik het kon vermijden deed ik dat. Bij uiteten gaan ed is het lastig. Je weet nooit wat de kok in een sausje oid doet. Ik heb iig 2 jaar geen gebak, koek, snoep of chocolade gegeten. Na 2 weken afkicken ( hoofdpijn en moe) ging het echt beter. Op een gegeven moment miste ik het ook niet meer. Het werd steeds makkelijker om een gebakje oid af te slaan. Uiteindelijk weer langzaam suiker gaan toevoegen tot ik weer op dagelijks chocola zat. Nu weer terug naar suikerarm. Iets milder deze keer. Af en toe en gebakje of stukje chocola en tijdens vakanties. Verder zo min mogelijk. Eerlijk gezegd vond ik het makkelijker om niets te eten dan af en toe wat. Ik zit nu in de fase of ik weer terug wil naar gewoon geen zoetigheid.
dinsdag 21 maart 2017 om 10:40
Mijn aanpak is vergelijkbaar met die van Sprokkelientje. Ik eet zeker niet suikervrij; ik eet fruit, zelfgebakken spul (wel met minder suiker) en in de weekenden trakteer ik mezelf regelmatig op een wijntje of wat pure chocola. Waar ik mee ben gestopt: koekjes, vruchtensap, frisdrank, yoghurtdrank, toetjes (m.u.v. naturel kwark/yoghurt), taart en gebak (zeker het supermarktspul; zelden de moeite waard), kant en klaar sauzen, (krokante) muesli, zoet broodbeleg, snoep (ik ben een ware dropaholic; géén drop is voor mij makkelijker dan één drop ).
Al met al scheelt het een hoop overbodige calorieën en ik voel me ook fitter. EN... ik ga extreem zoet steeds minder lekker vinden!
Al met al scheelt het een hoop overbodige calorieën en ik voel me ook fitter. EN... ik ga extreem zoet steeds minder lekker vinden!
Ik geloof niet meer in sprookjes.

dinsdag 21 maart 2017 om 10:44
Wat ik toch al niet eet:
-snoep
-drop
-cruesli (wel de ongezoete muesli, is even wennen maar lekker!)
-vruchtensap
-frisdrank
-gezoete zuivel
-toetjes
Voor mij zit het hem echt in:
-koek
-chocola
-zoet broodbeleg
Fruit eet ik wel, ik zou niet zonder kunnen/willen. Zit ook suiker in, maar wat mij betreft mag dat. Ik merkte vorige keer wel dat ik het lastig vond iets lekkers voor op brood te verzinnen. Vooral 's morgens heb ik geen trek in kaas op brood, misschien een kwestie van wennen. Iemand suggesties?
-snoep
-drop
-cruesli (wel de ongezoete muesli, is even wennen maar lekker!)
-vruchtensap
-frisdrank
-gezoete zuivel
-toetjes
Voor mij zit het hem echt in:
-koek
-chocola
-zoet broodbeleg
Fruit eet ik wel, ik zou niet zonder kunnen/willen. Zit ook suiker in, maar wat mij betreft mag dat. Ik merkte vorige keer wel dat ik het lastig vond iets lekkers voor op brood te verzinnen. Vooral 's morgens heb ik geen trek in kaas op brood, misschien een kwestie van wennen. Iemand suggesties?

dinsdag 21 maart 2017 om 10:45
Ik zou best wat minder suiker willen.
Maar hoe maak je nu bijvoorbeeld een lekker saus waarmee je kan wokken?
Ik heb altijd die flesjes en daar zit superveel suiker in.
Drop is ook zo'n ding waar ik moeilijk vanaf kan blijven.
Wijn drink ik alleen nog maar in het weekend.
Koek en gebak hou ik gelukkig niet van, net als frisdrank.
Ik moet eigenlijk dringend van de pakjes en zakjes af. Maar vind het lastig
een goede vervanging te maken.
Verder eet ik regelmatig brood van YAM, maar ook daar schijnt weer suiker in te zitten.
Drop is ook zo'n ding waar ik moeilijk vanaf kan blijven.
Wijn drink ik alleen nog maar in het weekend.
Koek en gebak hou ik gelukkig niet van, net als frisdrank.
Ik moet eigenlijk dringend van de pakjes en zakjes af. Maar vind het lastig
een goede vervanging te maken.
Verder eet ik regelmatig brood van YAM, maar ook daar schijnt weer suiker in te zitten.
dinsdag 21 maart 2017 om 10:45
Wat jij schrijft doornroosje, precies dat spul blief ik ook niet meer, bah, bah, bah.....
gewoon lekker vers koken, zelf bakken en goed etiketten lezen dan kom je al een heel eind.
Wat mij met name stoort aan het supermarktspul is dat het vreselijk bewerkt is en stijf staat van de e nummers en dat je vaak belazerd wordt. Laatst nog las ik het etiket van unox soep in zak waarin dus biologisch geteelde tomaten zaten...helemaal prima tot je de zak omdraait en het etiket leest waarin je dus ook leest dat er gemodificeerd zetmeel in zit....
Zo ga je steeds meer zelf maken stap voor stap...met af en toe een lekker en goed gebakje van een goede bakker of zelf gemaakt.
gewoon lekker vers koken, zelf bakken en goed etiketten lezen dan kom je al een heel eind.
Wat mij met name stoort aan het supermarktspul is dat het vreselijk bewerkt is en stijf staat van de e nummers en dat je vaak belazerd wordt. Laatst nog las ik het etiket van unox soep in zak waarin dus biologisch geteelde tomaten zaten...helemaal prima tot je de zak omdraait en het etiket leest waarin je dus ook leest dat er gemodificeerd zetmeel in zit....
Zo ga je steeds meer zelf maken stap voor stap...met af en toe een lekker en goed gebakje van een goede bakker of zelf gemaakt.
dinsdag 21 maart 2017 om 10:47
dinsdag 21 maart 2017 om 10:48
Poeziewoezie, als je nu eens gewoon een aantal lekkere kruiden koopt (bv goede massala kerrie, ras el hanout en cajun) en daarmee wokt met een scheutje water. Uitje en knoflook doen de rest, of je marineert je vlees erin. Ik gebruik ook heus wel ketjap hoor maar ik heb een hele goede van de indische toko (niet die conimex of inproba shit) en daar zit wel iets van suiker in maar lang niet zoveel.

dinsdag 21 maart 2017 om 10:48
quote:Roggenbrood schreef op 21 maart 2017 @ 10:44:
Fruit eet ik wel, ik zou niet zonder kunnen/willen. Zit ook suiker in, maar wat mij betreft mag dat. Ik merkte vorige keer wel dat ik het lastig vond iets lekkers voor op brood te verzinnen. Vooral 's morgens heb ik geen trek in kaas op brood, misschien een kwestie van wennen. Iemand suggesties?De gewone pindakaas van Calvé heeft geen toegevoegde suikers. Die met nootjes en de light wel.
Fruit eet ik wel, ik zou niet zonder kunnen/willen. Zit ook suiker in, maar wat mij betreft mag dat. Ik merkte vorige keer wel dat ik het lastig vond iets lekkers voor op brood te verzinnen. Vooral 's morgens heb ik geen trek in kaas op brood, misschien een kwestie van wennen. Iemand suggesties?De gewone pindakaas van Calvé heeft geen toegevoegde suikers. Die met nootjes en de light wel.
dinsdag 21 maart 2017 om 10:50
quote:poeziewoezie schreef op 21 maart 2017 @ 10:45:
Wij maken zelf curries... erg lekker! Met bijvoorbeeld ui, knoflook, chilipeper, gember, kerrie/kurkuma, koriander en limoen en dan een pakje kokosmelk erdoor ofzo. (er zijn diverse recepten te vinden op internet)
Wij maken zelf curries... erg lekker! Met bijvoorbeeld ui, knoflook, chilipeper, gember, kerrie/kurkuma, koriander en limoen en dan een pakje kokosmelk erdoor ofzo. (er zijn diverse recepten te vinden op internet)
Ik geloof niet meer in sprookjes.

dinsdag 21 maart 2017 om 11:03
quote:Roggenbrood schreef op 21 maart 2017 @ 10:58:
Dank voor de tips! Die pindakaas ken ik, had ik niet eens aan gedacht. Erg lekker inderdaad! (en dan dus geen hagelslag er nog overheen strooien...)
Lekker wat plakjes banaan er op
Vond het idee altijd heel vies, maar gut, wat vind ik het lekker in het echt, haha.
Dank voor de tips! Die pindakaas ken ik, had ik niet eens aan gedacht. Erg lekker inderdaad! (en dan dus geen hagelslag er nog overheen strooien...)
Lekker wat plakjes banaan er op

Vond het idee altijd heel vies, maar gut, wat vind ik het lekker in het echt, haha.
dinsdag 21 maart 2017 om 11:09
quote:Irish-washer-woman schreef op 21 maart 2017 @ 10:48:
[...]
De gewone pindakaas van Calvé heeft geen toegevoegde suikers. Die met nootjes en de light wel.
Als je de pindakaas van AH gebruikt (die vind ik het lekkerst) heb je ongeveer 1 korrel suiker op je brood. Daar kan ik niet wakker van liggen.
Zo eet ik inderdaad ook fruit, gewoon omdat dat belangrijke voedingsstoffen bevat, en suiker, sja.. het is niet toegevoegd ofzo. Daar let ik vooral op dus, maar op die hele kleine hoeveelheden als in de pindakaas dus niet. Eet ik trouwens toch al niet veel.
[...]
De gewone pindakaas van Calvé heeft geen toegevoegde suikers. Die met nootjes en de light wel.
Als je de pindakaas van AH gebruikt (die vind ik het lekkerst) heb je ongeveer 1 korrel suiker op je brood. Daar kan ik niet wakker van liggen.
Zo eet ik inderdaad ook fruit, gewoon omdat dat belangrijke voedingsstoffen bevat, en suiker, sja.. het is niet toegevoegd ofzo. Daar let ik vooral op dus, maar op die hele kleine hoeveelheden als in de pindakaas dus niet. Eet ik trouwens toch al niet veel.
Later is nu