Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
quote:ghostly41 schreef op 22 maart 2017 @ 17:57:

Ik begrjip dat tussen de openslaande deuren van de buren en de garage van TO slechts 3m zit.

Dat is best weinig om een zitje te creëren. Dus zelfs zonder de garage, was het al heel krap geweest.Ze hebben sowieso niet meer dan die drie meter, want dan houdt simpelweg hun perceel op. En drie meter is genoeg ruimte voor een zitje. Mijn terras is 3x3,5 en er staat een flinke loungebank op. Op die drie meter kun je dus prima iets kwijt van een zitje. Je complete loungeset wordt moeilijk maar dat had toch al niet gekund, omdat hun perceel gewoon ophoudt.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 18:00:

[...]

Ik heb nog even gekeken. De ruimte is groter, hij is namelijk 4,60 m.Dan zou ik me er al helemaal niet veel van aantrekken, TO. Je kunt je plannen gaan toelichten, het hebben over wat zij wel of niet kunnen/willen met de muur waar ze tegenaan gaan kijken, maar dat is het dan. Hopelijk reageren ze niet heel idioot zodat je meteen Mr Visser moet bellen ;)
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:vogelkip schreef op 22 maart 2017 @ 16:52:

Als ik de buurvrouw van TO zou zijn, zou ik hun plannen voor zo'n bijgebouw echt verschrikkelijk vinden! Een 11 meter lange muur waar je tegenaan moet kijken, dat is toch superlelijk? Het neemt ook nog eens veel licht weg. En dan zijn er hier ook nog mensen die vinden dat je mag eisen dat ze er niks tegenaan laten groeien

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie buren niet blij zijn met jullie plannen, ik zou zelf ook behoorlijk over de zeik zijn. Dan kijk je uit om in je nieuwe huis te gaan wonen, dan krijg je zo'n lelijk betonnen megablok opgedrongen door je buren. Leuk hoor.En als de buurman en buurvrouw, in dit geval dan TO en man, vreselijke obese naaktlopers zijn.. zou je dan nog in hun tuin willen kijken of mag die muur er dan wel.
quote:kippetje29 schreef op 22 maart 2017 @ 16:42:

[...]

En dat mag de buurman dus weigeren want het is zijn muur. Zit je tegen een kale muur aan te kijken.Moeilijk hé het leven.

Dan zet je er een schutting of eigen muurtje voor. Pffff.

En waarom zou het niet mogen? Zolang het de steen niet beschadigd...
quote:MaryCrawley schreef op 22 maart 2017 @ 17:23:

[...]

Dat stukje snap ik. Maar hoe je dan komt bij dat de buren een stukje bij hun tuin hebben gerekend begrijp ik niet.

Als je de tekening bekijkt en er van uit gaat dat berging 1 er sowieso zou komen zit er een "dood" hoekje bij de berging. De rest van de tuin loopt in het verlengde van de woning. Vriend heeft ook zo'n hoek , aan twee kanten nog wel, en daar maakten de wederzijdse buren dus gebruik van. Ik wilde een tuin en dus zijn we de ene hoek gaan gebruiken. Jammer voor de buren die hun ..ding... dat ze daar hadden staan dus weg moesten halen.

De andere buren hebben mazzel, die hebben nog steeds de moestuin. Als we daar gaan verbouwen hebben zij ook pech. Zullen ze wel niet leuk vinden maar ja.

Ik denk dus dat ze dat hoekje misschien al als "ach dat gebruiken de buren toch niet" stuk hadden gezien. Net of je tuin wat groter is dus.

Ik heb met mijn nieuwe woning bijna hetzelfde. Buurman wil geen schutting want "dan is zijn tuin zo klein.... eh ja en? Nu kijkt hij links en rechts over drie tuinen heen en dat is dus straks over. Jammer voor hem
To heeft vergunning etc. Buren hadden het kunnen weten en hadden in bezwaar kunnen gaan. Niet gedaan. Jammer de bammer. Ik zou niets meer erover willen zeggen tegen de buren. Laat ze lekker het heen en weer krijgen. Geef ze kopie van de tekening en succes. Ik zou ze zeker de muur niet laten gebruiken oid.
quote:ghostly41 schreef op 22 maart 2017 @ 17:57:

Ik begrjip dat tussen de openslaande deuren van de buren en de garage van TO slechts 3m zit.

Dat is best weinig om een zitje te creëren. Dus zelfs zonder de garage, was het al heel krap geweest.Maar dan hadden ze dus uitzicht gehad dat het groter deed lijken. Dat bedoel ik met hoekje er bij.
quote:OliviaMoore schreef op 22 maart 2017 @ 18:04:

[...]

Dan zou ik me er al helemaal niet veel van aantrekken, TO. Je kunt je plannen gaan toelichten, het hebben over wat zij wel of niet kunnen/willen met de muur waar ze tegenaan gaan kijken, maar dat is het dan. Hopelijk reageren ze niet heel idioot zodat je meteen Mr Visser moet bellen ;)

Ja ik hoop ook voor je dat ze gewoon oké reageren. En pas op dat je niks belooft of toezegt ter plekke, waar je misschien later spijt van krijgt. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig.

Als ze met een voorstel of een eis komen, zeg alleen dat je erover na zult denken of het gaat overleggen (of gewoon, sorry maar daar kunnen we al niks meer aan veranderen). Als het gaat om een verzoek dat jullie meer geld gaat kosten (nieuwe tekeningen door de architect? nieuwe vergunningaanvraag? extra kosten voor het opschuiven van de aannemer?), vraag dan ook of ze bereid zijn mee te betalen (nog steeds zonder iets te beloven).
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 22 maart 2017 @ 18:28:

[...]

Ja ik hoop ook voor je dat ze gewoon oké reageren. En pas op dat je niks belooft of toezegt ter plekke, waar je misschien later spijt van krijgt. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig.

Als ze met een voorstel of een eis komen, zeg alleen dat je erover na zult denken of het gaat overleggen (of gewoon, sorry maar daar kunnen we al niks meer aan veranderen). Als het gaat om een verzoek dat jullie meer geld gaat kosten (nieuwe tekeningen door de architect? nieuwe vergunningaanvraag? extra kosten voor het opschuiven van de aannemer?), vraag dan ook of ze bereid zijn mee te betalen (nog steeds zonder iets te beloven).Wat een raar advies. TO heeft alle vergunningen rond. Dit is het huis wat zij wil bouwen. Waarom zou ze het huis dat ze wil gaan aanpassen voor de buren en er ook nog extra kosten voor maken?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 18:32:

[...]

Wat een raar advies. TO heeft alle vergunningen rond. Dit is het huis wat zij wil bouwen. Waarom zou ze het huis dat ze wil gaan aanpassen voor de buren en er ook nog extra kosten voor maken?

Als het verzoek redelijk is, en ze ruzie wil voorkomen, kan dit een overweging zijn.

Maar nogmaals, ik ben heel blij dat ik niet in haar schoenen sta...
Maar de buren hebben niets meer te willen of eisen. Daarom publiceren ze vergunning aanvragen. Dan kan je inzien en bezwaar maken. Dat buren dat verzuimt hebben niet to probleem. Ik zou er geen woorden meer aan vuil maken
Als je bouwt tot op de erfgrens, komt de dakgoot dan niet over hun grond. Dat mag toch niet? En is er iets vastgelegd over gebruik van hun grond bij bouw of onderhoud? Of gaan de bouwvakkers straks ongevraagd door hun nieuwe tuin?
quote:patsy--stone schreef op 22 maart 2017 @ 18:34:

[...]

Als het verzoek redelijk is, en ze ruzie wil voorkomen, kan dit een overweging zijn.

Maar nogmaals, ik ben heel blij dat ik niet in haar schoenen sta...Ik ben ook blij dat ik niet in haar schoenen sta. Maar zelfs de kleinste aanpassing aan de plannen betekent dat er opnieuw vergunning aangevraagd moet worden, dat er nieuwe plannen door de architect getekend moeten worden en dat de bouw niet op geplande datum kan beginnen. Als je hier rekening mee houdt en de buren zelfs ALLE kosten zouden voor hun rekening nemen, dan nog is de redelijkheid ver te zoeken.
quote:[nina1966 schreef op 22 maart 2017 @ 18:11[/message]:

[...]

Moeilijk hé het leven.

Dan zet je er een schutting of eigen muurtje voor. Pffff.

En waarom zou het niet mogen? Zolang het de steen niet beschadigd...ik heb er werkelijk nog nooit over nagedacht wat de buren met de muur van mijn uitbouw doen, het zal me ook echt een zorg zijn.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 22 maart 2017 @ 18:37:

[...]

ik heb er werkelijk nog nooit over nagedacht wat de buren met de muur van mijn uitbouw doen, het zal me ook echt een zorg zijn.Dan heb je het geluk dat de buren geen klimop tegen jouw muur geplant hebben die je muur uitvreet en je dak aantast.
Dus jullie huizen starten allebeide vanaf 6 meter vanaf de straat? Ja klopt.

En die van jullie wordt 8 nog wat en die van hun 13 meter diep. Dan is houdt hun huis toch maar 1 meter eerder op dan het einde van de garage? Want dat hele stuk is 14 meter volgens jouw tekening. Ja dat klopt.

En tussen jullie garage en hun huis zit 3 meter en een beetje, want jullie bouwen de linker muur van de garage net naast de erfgrens. Dan is dat stuk van 3 meter toch gewoon hun achterom? Ik heb zojuist gekeken en de ruimte is daar 4,6 ongeveer. Dus dat is gewoon het zijpad. Er zit geen achterom omdat onze kavels aan een sloot zitten. Of bedoelen we nu hetzelfde?

Ik denk dat de buren gewoon geschrokken zijn van het feit dat je 11 meter hebt genoemd, maar dat ze niet hebben gekeken hoe het valt. Want zoals jij het uitlegt, steekt jullie garage maar 1 meter verder uit dan de achtergevel van hun huis. En is er dus helemaal geen probleem. Nee, klopt het probleem zit hem vooral in hun voor-zijtuintje. Zij willen er een zijtuin van maken zodat je vanuit hun keuken naar de tuin kijkt.
Zoals je het nu omschrijft vind ik het een behoorlijk ondoordachte aanname van je buren. Het gaat dus ook nog om de voorkant? De plek waar je het meeste huis kan verwachten?
quote:thistle schreef op 22 maart 2017 @ 18:35:

Als je bouwt tot op de erfgrens, komt de dakgoot dan niet over hun grond. Dat mag toch niet? En is er iets vastgelegd over gebruik van hun grond bij bouw of onderhoud? Of gaan de bouwvakkers straks ongevraagd door hun nieuwe tuin?

Nee, de dakgoot komt aan de voorzijde van het bijgebouw. Dus waar de twee deuren zitten.

2e is wel een goed punt, wellicht dat ze daar over willen spreken. Nu moet ik heel eerlijk zijn, dan ze al hun materialen ook op onze kavel geplaatst hebben en ook met grote hijskranen op onze kavel hebben gestaan. Dus dat kan nog wel moeilijk worden. Nu zal dit bij onze bijgebouw niet het geval zijn. Maar een metselaar moet er natuurlijk wel kunnen metselen. Goed punt!
quote:[Oudblond schreef op 22 maart 2017 @ 18:39[/message]:

[...]

Dan heb je het geluk dat de buren geen klimop tegen jouw muur geplant hebben die je muur uitvreet en je dak aantast.

ik heb dit huis gekocht inclusief klimop die de schutting met de betreffende buren omduwde...:)

restanten van die klimop groeien nog steeds overal, komen ook onder onze nieuwe schutting door.

dus als ze dat laten groeien en naar die muur van mij leiden is het nog mijn eigen klimop ook.

gelukkig is de verstandhouding onderling hier in de buurt heel goed, wat fijn is, omdat we erg dicht op elkaar wonen.
wij slapen nooit.
Valentina, jij hebt het huis gekocht met een schutting die door de klimop omgaat. En je kan er op jouw terrein voor zorgen dat die klimop niet bij je muren of dak komt. Als je nieuwbouw neerzet zit je toch niet te wachten op klimop van de buren die je muren en dak beschadigt?
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 18:43:

[...]

Nee, de dakgoot komt aan de voorzijde van het bijgebouw. Dus waar de twee deuren zitten.

2e is wel een goed punt, wellicht dat ze daar over willen spreken. Nu moet ik heel eerlijk zijn, dan ze al hun materialen ook op onze kavel geplaatst hebben en ook met grote hijskranen op onze kavel hebben gestaan. Dus dat kan nog wel moeilijk worden. Nu zal dit bij onze bijgebouw niet het geval zijn. Maar een metselaar moet er natuurlijk wel kunnen metselen. Goed punt!Hadden jullie toen die kavel al gekocht toen ze aan het bouwen waren? Zo niet was het nog niet jullie kavel.
quote:7102 schreef op 22 maart 2017 @ 17:20:

Ach vorig maand had to moeite met parkeerplaatsen en nu gaat het over bijgebouwen.

Wij zijn geen deskundige op dit gebied. En ik kan heel goed begrijpen dat de buren er niet vrolijk van worden.

Dat klopt, vorige maand waren er problemen met de gemeente, idd over parkeerplaatsen die de gemeente op onze gezamenlijke privéterein wilde plaatsten (dit ging overigens alle eigenaren aan, dus ging niet over mij persoonlijk) Daarvoor had ik een discussie met mijn bouwer over het boren of heien van palen (heb ik ook een topic over geopend, foei foei foei). Godzijdank heb ik naar de aannemer geluisterd en gaan we nu boren ipv heien.

Volgende maand zal ik vast advies vragen over tegels en keukens en de maand erop over de tuininrichting (oh nee, dat doe ik nu al) Dit is de eerste en ook de laatste keer dat wij een huis bouwen en leer graag van ervaringen van andere. Maar daar is het forum toch ook voor?

aan alle andere bedankt voor jullie tips en adviezen, zatten namelijk hele nuttig dingen tussen!
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 18:43:

[...]

2e is wel een goed punt, wellicht dat ze daar over willen spreken. Nu moet ik heel eerlijk zijn, dan ze al hun materialen ook op onze kavel geplaatst hebben en ook met grote hijskranen op onze kavel hebben gestaan. Dus dat kan nog wel moeilijk worden. Nu zal dit bij onze bijgebouw niet het geval zijn. Maar een metselaar moet er natuurlijk wel kunnen metselen. Goed punt!Dat maakt het juist makkelijker toch? Hoe kunnen ze jullie toegang weigeren voor bouwwerkzaamheden, terwijl zij dat andersom wel hebben gedaan? En wie zegt dat jullie grond daardoor niet verzakt is en er extra werk nodig is om dat weer te egaliseren?
quote:7102 schreef op 22 maart 2017 @ 18:53:

[...]

Hadden jullie toen die kavel al gekocht toen ze aan het bouwen waren? Zo niet was het nog niet jullie kavel.Ja, het was onze kavel, want toen zij begonnen hadden wij al gepasseerd bij de notaris.
quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 16:59:

[...]

Verder willen ze geen houten schutting plaatsen maar een ijzerhekwerk.

Ik probeer me dit even voor te stellen hoor. Begrijp ik het nu goed dat zij een hekwerk willen waar ze dus doorheen kunnen kijken? Zodat de tuin groter lijkt dan ie in werkelijkheid is?? Op zich mooi hoor, daar niet van, maar dan moeten je buren dat 1) ook mooi vinden en 2) het geen probleem vinden dat de buren alles kunnen zien wat jij in je tuin doet. Ze hadden dus op tien vingers kunnen natellen dat de kans op een open hekwerk niet zo heel erg groot zou zijn.

Nog los van het feit dat ze dan met hun terras bijna in jouw keuken zouden zitten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven