Framehoogte damesfiets berekening

23-03-2017 21:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
volgens internet heb ik framemaat 51 voor lengte 1.66 cm.

Ik kan echter prima fietsen op framemaat 55 cm.

Hoe zit dit?
Op een zadel.

Maar goed, wellicht heb je lange benen? Ik fiets naar volle tevredenheid op een 53, maar bij een andere fietsenverkoper moest ik per se een 55 hebben. Mijn man heeft een Batavus in de grootste reguliere maat, maar kan niet aarden op een Gazelle. De wijze waarop het frame in elkaar zit, heeft ook invloed.
quote:vrouwjagersma schreef op 23 maart 2017 @ 21:09:

Op een zadel.

Maar goed, wellicht heb je lange benen? Ik fiets naar volle tevredenheid op een 53, maar bij een andere fietsenverkoper moest ik per se een 55 hebben. Mijn man heeft een Batavus in de grootste reguliere maat, maar kan niet aarden op een Gazelle. De wijze waarop het frame in elkaar zit, heeft ook invloed.Waarom kan je man niet aarden op een Gazelle fiets?
Hij vindt het stom fietsen, het frame past niet bij zijn bouw. Hij fietst veel en lang, dus dan is het ook wel prettig dat het lekker fietst.
De perfecte framemaat hangt niet alleen af van je totale lichaamslengte, maar ook van je binnenbeenlengte.
Ik heb nog nooit een fiets gehad waarop ik met mijn voeten bij de grond kon, maar een framemaat waarbij ik dat wel kan, kan ik vaak niet op fietsen. 'Tis maar net wat lekker 'zit' dus.

Edit: ik ben 1.53 met framemaat 51
[quote]shala91 schreef op 23 maart 2017 @ 21:36:

Ik heb nog nooit een fiets gehad waarop ik met mijn voeten bij de grond kon, maar een framemaat waarbij ik dat wel kan, kan ik vaak niet op fietsen. 'Tis maar net wat lekker 'zit' dus.

Dat heb ik ook.
quote:stippensokken schreef op 23 maart 2017 @ 21:29:

De perfecte framemaat hangt niet alleen af van je totale lichaamslengte, maar ook van je binnenbeenlengte.Binnenbeenlengte is 76 cm
Ik heb nu een 50 bij lengte van 1,59 m. Mijn voeten kunnen niet bij de grond als ik op het zadel zit. Dat wilde ik wel, maar bleek alleen mogelijk op een 24" kinderfiets
Mijn racefiets heeft framemaat 52 volgens mij, ik ben 1.70m, fietst uitstekend maar het is dan ook een Giant.

Sowieso, beter een kleiner frame dan te groot!
Silence is golden. Duct tape is silver.
Hoe 'schuin' het frame is heeft ook invloed op welke maat het beste zit. En de plek van de trappers t.o.v. Het zadel, bij sommige merken zit dat net wat verder haar achter of naar voor. Om die reden fiets ik niet lekker op een gazelle bijvoorbeeld.

Verder moet je er rekening mee houden dat je bij een fiets met een verende zadelpen altijd een framemaat kleiner hebt. Die vering neemt veel plek/lengte in beslag, als je dan uitgaat van je gewone framemaat zit je ineens veel te hoog en kom je niet meer bij de trappers.

Ik zou ook nooit je framemaat berekenen, maar gaan proeffietsen op het merk dat je op het oog hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven