Nasleep van relatie met narcist.. Ervaringen? Nieuw!

05-10-2008 20:20 1929 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hoop dat ik via deze weg ervaringen kan delen over het hoe weer verder gaan na een relatie met een narcist.

Mijn verhaal in het kort:

Ik heb bijna een jaar lang een aan/uit relatie gehad met mijn ex waarvan ik dus denk dat hij een narcistische persoonlijkheid heeft.

Inmiddels heb ik wel het gevoel echt klaar met hem te zijn, maar toch merk ik dat ik er nog elke dag mee bezig ben. Het lijkt wel alsof hij een bepaalde macht over me heeft, waar ik niet onderuit kan. En ik snap dat niet van mezelf! Ik zie mezelf toch wel als een redelijk intelligente, verstandige vrouw, maar in zijn buurt verandert dat volkomen. Ik heb het gevoel dat ik stilsta nu, ik kom zo niet verder en vergooi mijn tijd.

Mijn vrienden wil ik hier ook niet meer mee lastig vallen, want die horen me al een jaar lang klagen, en zien me net zo hard weer terugrennen wanneer het hem uitkomt.

Hij heeft me zo ontzettend veel pijn gedaan en mijn zelfbeeld in gruzelementen geslagen...

Zijn er hier vrouwen die hier ervaring mee hebben? En hoe zijn jullie losgekomen? Wie kan me helpen de knop om te zetten?

Alvast heel erg bedankt!

Hoppetee
LT ik heb de strontkar weer aan zijn vrouw gegeven. Ik had zin in een ander geurtje...
hahahahahahahahaha Nou, zal lekker ruiken daar... Gelijk heb je.
Hai meiden...

Over stront gesproken :puke:

Mijn ex N heeft dit echt letterlijk tegen de kraamvisite gezegd toen mijn zoontje net was geboren: Oh heeft ie een poepluier? Dat verschoond zij ( ik dus ) wel, zij is goed met stront??

Tja... I rest my case...

Hier een zeer turbulente week, met ontzettende veel en heftige gebeurtenissen. Rechtzaken etc...het wordt steeds erger en listiger.

Helaas kan ik niet te veel melden ivm meelezers.

Ik blijf jullie wel lezen hoor en denk aan jullie kanjers.

Wij komen er wel, we zijn het nl. waard

Liefs,
.
@ Toetie: Tjeeeezes.....Werkelijk te bizar voor woorden.... Wat verschrikkelijk.

En daar zeg je ook wat: uitkijken dat je geen argwaan naar de 'goede' mensen ontwikkelt. Als je zo gecontroleerd en gemanipuleerd bent geweest dan is het nog wel eens moeilijk om op je gezonde verstand te vertrouwen. Ik vergelijk het wel eens met het gevoel dat hij draadjes in mijn hoofd heeft doorgeknipt en aan andere uiteinden heeft vastgezet... en als je verkeerde draadjes op elkaar aansluit, dan krijg je kortsluiting. En als je niet uitkijkt word je net als hij! Ergens hebben die mensen toch een soort kortsluiting in het hoofd?

Maar goed, de bedrading ligt nu bloot bij mij en begint zich langzaam maar zeker te herstellen in zijn oude staat.

@simji: heel veel sterkte. ik ben in gedachten bij je.
quote:LilacTree schreef op 22 januari 2009 @ 22:51:

Dit vind ik lief Butterfly! Dank je wel voor je bemoedigende woorden!

Graag gedaan!:)

En Simji, succes met je rechtszaken en alles er om heen!
.
quote:toetie80 schreef op 23 januari 2009 @ 19:35:

Het was verschrikkelijk en wil het ook nooit meer meemaken.

Mijn horentjes die ik er voor heb ontwikkeld draaien af en toe overuren maar je leert het verwerken. Niet dat je het kan vergeven of vergeten maar een plaatsje geven wel.

Jou bedrading ligt al blood dat is goed dan kan het weer op de juiste manier verbonden worden. Dat vergt tijd en vertrouwen in jezelf. Het duurt lang maar groeit wel.
.
quote:toetie80 schreef op 26 januari 2009 @ 13:54:

Hallo dames,

Lilac bedankt voor de knuf. Iedereen heeft er weleens een nodig.

Butterfly even een "zakelijk" vraagje tussen de persoonlijke problematiek door. Is het in werkelijk erger wat je leest dan wat je leert of leer je de echt schrijnende gevallen, wat ze eigenlijk allemaal zijn, ook?

Ik wil je niet aanvallen hoor ik ben gewoon benieuwd.

Ik vat dingen niet zo snel aanvallend op:)

Heb even de tekst letterlijk gekopieerd uit de reader die we voor dat vak hebben:

Narcistische persoonlijkheid.

Kenmerken van een narcistische persoonlijkheid zijn:

• Grootheidsgevoelens.

• Gepreoccupeerd met fantasieën over succes, macht en genialiteit.

• Voortdurend behoefte aan bewondering en aandacht.

• Buit anderen uit om eigen doeleinden te bereiken.

• Gebrek aan empathie.

• Reageert op kritiek of mislukking met onverschilligheid of gevoelens van vernedering of woede.

• Gepreoccupeerd met gevoelens van jaloezie.

Als je het mij vraagt dus vooral concrete eigenschappen, maar we leren niet hoe je ze nu daadwerkelijk herkent. In de verhalen die ik hier lees, komen de eigenschappen veel beeldender naar voren zegmaar. Snap je wat ik bedoel? Je stelt je er wel iets van voor, maar je beseft aan de hand van dat rijtje echt niet wat het nou in de praktijk inhoudt en hoe het effect heeft op bijv. de partner..
Ik vind het heel goed van je dan je verder kijkt dan de theorie...
Hallo Butterfly. Welkom. Goed ook eens andere aspecten te horen. Goed van je dat je je theorie aanvult met een stuk 'praktijk'. Zolang je dat voor jezelf maar niet té persoonlijk gaat doen (die praktijk). Laat dat maar aan ons over.

Leren jullie ook wat over e.v. therapie of omgaan met?

Daar ontbreekt het n.l. nogal aan.
Hoi!

Bedankt voor het welkom heten en wat een lief compliment om te zeggen dat ik verder kijk dan de theorie.

Nee ik overdrijf het natuurlijk niet.. Weet niet precies hoe je dat bedoelt, maar als er documentaires op tv zijn over dergelijke onderwerpen of over bijv. lichamelijke ziekten als progeria, vind ik dat erg interessant. Verder heb ik in mijn directe omgeving iemand met smetvrees, maar dat is natuurlijk weer een heel ander soort stoornis.

Wat heel typisch is.. bij allerlei stoornissen, zoals dementie en stemmingsstoornissen, staat keurig in die reader aangegeven dat bijv. antipsychotica of anti-parkinsonmiddelen helpen, of bijv. dat de patiënt baat heeft bij slaapdeprivatie of gedragstherapie.. Maar laat er dat nou bij de persoonlijkheidsstoornissen niet bij staan:S

Wat ik wel weet is dat mensen met een narcistische persoonlijkheid nogal last kunnen hebben van waanbeelden (grootheidsgevoelens) en ik heb geleerd dat je nooit mee mag gaan in iemands waan en dat je moet proberen die persoon mee terug naar de realiteit te nemen. Maar dat is meer in de eerdere ontstaanfases van de waan (er zijn 3 stappen: waanontwikkeling; dat je dingen gaan opvallen, dan waankristalisatie; een fase waarin je allerlei verbanden gaat zien tussen die dingen en dan de waan.) en niet meer als de waan er al daadwerkelijk is en men steevast overtuigd is van zijn ideeën. Dan is correctie dus niet mogelijk meer, het enige dat dan nog helpt is zo ver mogelijk van het onderwerp van de waan af te blijven..

Dus nee, echt concrete informatie heb ik niet.. Sorry! Jullie hebben qua bovenstaande dingen vast al veel meer concrete omgangsvormen gevonden..
Nou, mijn ervaring is dat niets helpt. Als ik het met hem eens was (of voor de lieve vrede dat maar zei) was het niet goed, als ik niets zei was het nog erger en als ik iets anders vond kon ik me beter bergen.

Dit soort mensen hoort zichzelf graag praten. Zijn zo van hun eigen goedheid overtuigd en leven op de onzekerheid die ze bij de ander teweeg brengen door hun gedrag. Want dan kunnen ze weer de meerdere/betere/stabielere/superieure uithangen. Therapeut versus patient.

Er is geen omgangsvorm met deze mensen.. Behalve, heeeeeeel hard wegrennen en niet omkijken!
Hm.. Ja dat bedoel ik. Dat laatste, wegrennen en niet omkijken.. Voor direct betrokkenen lijkt me dat idd het beste, als ik jou zo hoor. Maar voor een therapeut natuurlijk niet:p

Maar ik herken dat middelste stukje, dat ze dan weer de meerdere, betere, stabielere, superieure uithangen ook enigzins in die persoon met smetvrees. Die heeft het ook aaaaltijd bij het juiste eind, roept aaltijd zie je nou wel, ik zei het toch enzovoorts.. Maar goed, dat is vast in niet vergelijkbare wijze als bij narcisme.

Maar als ik het goed begrijp ben jij dus zo ver dat je bent weggerend en niet probeert achterom te kijken?
Tja, ik probeer echt om niet achterom te kijken. Nu ik mijn laatste spulletjes eindelijk terug heb en hij geen machtsmiddel meer in handen heeft en ik om me toch iets minder machteloos te voelen melding heb gedaan bij politie en huisarts... ja, nu zakt het langzaam maar zeker weg...

Ik ben van nature menslievend en probeer de goede dingen voor de geest te halen als ik merk dat ik mijn gedachten niet kan stoppen en aan hem denk. Dat maakt me rustiger. Het blijft moeilijk. Lastig uit te leggen.

Tja, idd voor een therapeut is het anders. Vooropgesteld dat je ooit een narcist in je spreekkamer krijgt. En als je die zover hebt, of je dan meer dan één gesprek kunt voeren. Zijn er eigenlijk gevallen bekend dat therapie wel werkt? Van mensen die ingezien hebben dat ze narcistisch zijn? Hm stomme vraag waarschijnlijk.
LilacTree, ik ben op internet wel eens verslag tegengekomen van iemand die in therapie had ingezien dat hij narcistisch was, dus het kan wel. Van een vriendin die in de psychiatrie werkt heb ik begrepen dat veel therapeuten huiverig zijn om een narcist werkelijk te gaan behandelen, want als je de narcistische persoonlijkheid afbreekt dan blijft er vreselijk weinig over en dan moet zo iemand weer helemaal opgebouwd worden. Zo`n therapie is dus zeker geen snelle methode. Het kan dus wel en gebeurt dus ook vast wel eens. Maar eenvoudig is het niet.
.
de keren dat ik met mijn man bij een therapeut was, vanwege de alcoholverslaving, sprak hij de dingen nooit uit. Ae als ik dan wat vertelde, was dat maat 'een incident ' of 'door mij verzonnen'. De keren dat de therapeut ingign op wat ik zei, deed mijn man heel schildbewust, tot aan de deur.

De grootheidswaanzin ken ik ook goed. Het resulteerde in kleineren, kwetsen en beledigen van ons en vele anderen. Velen waren voor hem 'te min'. En wij waren 'te dom'. Hij probeerde veel mensen te indoctrineren. Maar zei ook gewoon, als iemand iets deed, b.v. een programma kijken of een boek lezen, dat hij daar te intelligent voor was. Mijn puberdochters waren ook heel stom als ze naar tienerprogramma's keken. Voetbal was zeker wel intelligent, daar keek hij naar. Maar als ik dat niet leuk vond en niet mee keek, was ik dom. Ik deed nogal eens een puzzel, sudoku of cryptogram, daarmee sloot ik me af om geen ruzie te krijgen. Wat ik deed was oerstom volgens hem, die domme puzzeltjes. Maar als ik een prijspuzzel had opgelost, stuude hij hem in.

Eigenlijk had hij moeite met alles op de wereld wat anders was dan hem, of het nu jeugd was, allochtoon, ander geloog, andere manier van eten, betere baan, andere kleding etc. Overal was een reden om ies totaal af te kraken, en hij vond dat hij dat recht had. Hij zei ook regelmatig, 'die moesten ze afmaken'. Door zijn kritiek op iedereen, was hij ook enorm rascistisch, vooral als allochtonen iets kregen, wat hij ook wou. Jalouzie scoorde dus ook enorm, je kon ook nooit iets goeds over iemand anders zeggen, dan was hij boos en viste zelf naar complimenten. ALs hij niks wist verzon hij het wel.
Ik heb werkelijk geen idee of narcistische mensen uberhaupt zo ver komen dat ze bij een therapeut terecht komen. En ook over het al dan niet aanslaan van een eventuele behandeling weet ik niets. Zoals blijkt uit de reactie van aikidoka zijn zelfs de therapeuten huiverig.. Ik heb echt geen idee. Stom dat we daar niets over leren eigenlijk! Nu leer ik niet voor psychiater of psycholoog, maar dergelijke informatie lijkt me wel heel handig, zeker voor mensen die dit van dichtbij meemaken, zoals jullie.

Op mijn stage was iemand die nog net geen Borderline had, maar een Borderlinetypische stoornis.. Weet niet meer precies hoe je dat noemde. Als haar houding weer compleet omsloeg van idealiseren naar kleinerend, werd me aangeraden hier maar niet op in te gaan en de andere cliënten zoveel mogelijk van haar weg te houden. Heel moeilijk, want ze bekritiseert jou als hulpverlener, maar ook de machteloze andere cliënten.. (werkte op een dagbehandeling voor verstandelijk gehandicapten met psychische verschijnselen)

Maar het kan toch niet dat zulke mensen maar gewoon raak kunnen leven zonder dat daar ooit wat aan gedaan wordt? Vreselijk..

Dat wat Eindelijk schrijft, over dat hij moeite had met alles in de wereld wat anders was dan hem, herken ik ook in bepaalde mate in die persoon met smetvrees, terwijl dat geen persoonlijkheidsstoornis is, maar een dwangstoornis (OCS). Apart, dat er zulke overeenkomsten kunnen zijn eigenlijk toch.
.
quote:toetie80 schreef op 28 januari 2009 @ 13:40:

Wat ik me wel afvraag Butterfly. Jij bent hier aan het lezen met een ander soort objectieviteit. De verhalen die je hier leest zijn vooral over mannen. (logisch op een vrouwen forum) maar zouden er meer mannen aan een narcistische persoonlijkheid lijden of zal het aantal tussen mannen en vrouwen met dit probleem gelijk zijn danwel bij vrouwen hoger?

Uhm. Ja, ik heb inderdaad een andere manier van lezen. Voor mij is dit een manier van me verdiepen in deze persoonlijkheidsstoornis, omdat dit me interesseert. Het is dus een vorm van vakverbreding, om het zo maar te zeggen. Voor jullie is dit natuurlijk een lotgenotencontact. Als jullie het niet fijn vinden dat ik mee lees en reacties stuur, kunnen jullie dat gerust aangeven hoor.

Nu even over of het vaker voorkomt bij mannen of vrouwen, of dat er geen verschil is. In mijn lesboek 'Psychiatrie in de verpleegkunde' door Jeffrey S. Nevid, Spencer A. Rathus en Beverly Greene e.a. 6e editie (voor de geïnteresseerden), staat het volgende:

"Narcistische persoonlihjheidsstoornis wordt bij minder dan 1 procent van de algehele populatie aangetroffen (APA, 2000)" Dus bij minder dan 1% vd mensen met een psychische aandoening.

"Hoewel meer dan de helft van de mensen die met de stoornis worden gediagnosticeerd, mannen zijn, kunnen we niet zeggen of er een achterliggend geslachtsverschil is ten aanzien van de prevalentiecijfers in de algehele populatie."

Dus er blijken meer mannen te zijn, maar dat is niet met zekerheid vast te stellen..
quote:SweetLittleButterfly schreef op 28 januari 2009 @ 14:17:

[...]

Uhm. Ja, ik heb inderdaad een andere manier van lezen. Voor mij is dit een manier van me verdiepen in deze persoonlijkheidsstoornis, omdat dit me interesseert. Het is dus een vorm van vakverbreding, om het zo maar te zeggen. Voor jullie is dit natuurlijk een lotgenotencontact. Als jullie het niet fijn vinden dat ik mee lees en reacties stuur, kunnen jullie dat gerust aangeven hoor.

Ik vind het prima hoor!

Nu even over of het vaker voorkomt bij mannen of vrouwen, of dat er geen verschil is. In mijn lesboek 'Psychiatrie in de verpleegkunde' door Jeffrey S. Nevid, Spencer A. Rathus en Beverly Greene e.a. 6e editie (voor de geïnteresseerden), staat het volgende:

"Narcistische persoonlihjheidsstoornis wordt bij minder dan 1 procent van de algehele populatie aangetroffen (APA, 2000)" Dus bij minder dan 1% vd mensen met een psychische aandoening. 1 % van de algehele populatie hoeft natuurlijk niet 1 % van mensen met psychische aandoeiningen te betekenen. Het kan daar wel véél hoger of lager zijn. Het is dan gerelateerd aan andere aandoeningen.

"Hoewel meer dan de helft van de mensen die met de stoornis worden gediagnosticeerd, mannen zijn, kunnen we niet zeggen of er een achterliggend geslachtsverschil is ten aanzien van de prevalentiecijfers in de algehele populatie."

Dus er blijken meer mannen te zijn, maar dat is niet met zekerheid vast te stellen..Op een ander forum ben ik een man tegengekomen.
Ik vind het heel fijn juist dat je meepraat butterfly! Dus zolang je wilt, blijf vooral posten!

Vandaag op het werkt raakte ik aan de praat met een collega. Hij vertelde dat zijn vrouw in een psychiatrisch ziekenhuis of inrichting (weet niet zeker meer) werkt waar veel narcisten rondlopen. Die zijn doordat ze met justitie in aanraking gekomen zijn verplicht onder behandeling gesteld. Pfffff nou, ga er maar aanstaan als psychiater. Het gebeurt dus gedwongen wel dat deze mensen zich moeten laten behandelen. Maar dat zal niet veel uithalen vrees ik. Afijn, het houdt ze wel van de straat, haha! En dat is ook wat waard. Voor de slachtoffers in elk geval een vorm van erkenning denk ik. Vind het ook zo 'toevallig' dat wij hier over therapie praten en ik dan met een collega die ik nooit spreek ineens zo'n gesprek heb. 1 %? hm, ligt het aan mij of lijkt het meer? Het zal wel zo werken, net als je een golf koopt je overal golfs ziet rijden ofzo. Waar je je op focust....

Eindelijk... Hoe gaat het nu met jou? Is het rustig, heb je nog contact met je ex? Is de scheiding al bijna rond? En je kinderen, is er contact met hun vader? Kom je een beetje rond en staat je huis al te koop? Veel vragen he? Je hoeft niet te antwoorden hoor, ben gewoon benieuwd hoe je je staande houdt.
quote:eindelijk schreef op 28 januari 2009 @ 17:37:

[...]

Op een ander forum ben ik een man tegengekomen.

Hm waarom maakte je die tekst uit mn berichtje rood? Alsof je er iets over wilde zeggen, maar dat vergeten bent?

Maar je hebt dus een man gevonden, die ook slachtoffer is van een narcist?

En Lilactree, maar 1% van de populatie met stoornissen.. Lijkt weinig, maar je moest eens weten hoeveel mensen een of andere psychiatrische stoornis hebben he.. En iemand kan narcistische kenmerken vertonen, maar dan ben je nog geen narcist, snap je wat ik bedoel?

Denk dat het dus een combi is van mensen die wel kenmerken vertonen, maar dat je niet officieel kunt spreken van de persoonlijkheidsstoornis, en van dat er zoveel mensen zijn die iets hebben, dat 1% weinig is, maar dat het dan alsnog om (ik heb er geen verstand van hoor) maar bijv. 1 miljoen mensen kan gaan..

Denk ik..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven