Minder vruchtbaar en zwanger worden

28-01-2009 10:04 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je iets nieuws doet moet je het goed doen, dus vandaar dat ik mijn eerste echte topic meteen op de kinderpijler slinger. Voor de leeuwen ermee!

De situatie is als volgt. Mijn man (Cornell, naar goed forumgebruik) en ik proberen een kind te krijgen, nu zo'n vijf maanden. Voordat we aan deze onderneming begonnen wisten we al dat het misschien wat lang ging duren, dus hebben we ons ingesteld op een flinke tijd wachten. Nu we echter een paar maanden bezig zijn, merk ik dat ik toch wat vragen heb.

Cornell heeft vijf jaar geleden kanker gehad, testiskanker, en er is een zaadbal weggehaald. Hij heeft er nog één over gelukkig, en ondanks bestraling is hij vruchtbaar bevonden, zo'n vier-en-half jaar geleden. Voor de zekerheid is er sperma ingevroren, dat ligt op dit moment ergens in een vriezer.

Een half jaar geleden is hij genezen verklaard. Zijn behandelend arts heeft hem bij afscheid wel gezegd aan de bel te trekken als er binnen een paar maanden nog geen bevruchting heeft plaatsgevonden, en heeft dat ook in zijn ontslagbrief vermeld.

Nu ik: ik heb een cyclus van 40 dagen. Ik heb er afgelopen maand, na een vermoedelijke miskraam (maar misschien leek het er alleen op?), maar eens wat ovulatietesten tegen aangegooid, en hoewel hij roze was, wordt de test bij lange na niet positief. Een vriendin zit me bang te maken met pcos-verhalen (bij 42 dagen heb je geen eisprong, zei ze dreigend - ze heeft zelf trouwens pco), en inmiddels ben ik wel een tikje aan het twijfelen geslagen: hoe erg is het dat ik zo'n lange cyclus heb?

Mijn vragen nu: heeft iemand ervaring met bovenstaande? Misschien niet met allebei, met een van de twee zaken is ook goed. Wanneer stap je naar een arts? Na een paar maanden lijkt me wat snel, zoals arts zei. Nouja, ervaring dus maar, en jullie wijze raad en meningen. Alvast mijn dank!
anoniem_69819 wijzigde dit bericht op 28-01-2009 10:05
Reden: Vierkantjes vervangen door apostrofjes;)
% gewijzigd
Ik ben ook iemand die wel een eisprong heeft met een lange cyclus van rond de 40 dagen. Ik heb inmiddels twee kinderen. Bij de eerste heeft het wel een jaar geduurd voodat ik zwanger was maar bij de tweede was het bijna meteen raak.

Ik kan me voorstellen dat je gaat twijfelen van zo'n uitspraak van je vriendin maar het kan dus wel.

Veel succes!
als je toch gaat investeren neem dan clear blue digitaal, geen twijfel mogelijk over diktes van lijntjes, gewoon een of niet die aangeeft dat je ovulatie er aan zit te komen.

verder kun je ook goed letten op lichamelijke tekekenen van een mogelijke eisprong: toename vruchtbaarslijm (lijkt op rauw eiwit) en pijn links of rechts in je buik. Na een aantal cycli, stuk of 5, had ik dit bij mezelf ook goed door en gebruik ik nu nog maar enkele ovutestjes per cylcus.

succes!

enneh, als de arts al had aangegeven aan de bel te trekken na een paar maanden, wat let je dan?
@parnell, zoals timzalot ook al zegt: die met de smileys kopen! Niet te betalen, maar wel heel fijn en makkelijk!

Succes! Lijkt me een verstandige beslissing om eens te gaan praten met de dokter.....snap ook heel erg goed dat het voor je vriend een moeilijke stap kan zijn. Ben je weer in dat rottige ziekenhuis en zit je weer op uitslagen te wachten.....wel met een ander doel, maar de associatie zal misschien moeilijk zijn.....

Heel veel succes iig! Oh en je bent absoluut geen aansteller hoor!

@Anne: ik bedoelde inderdaad hormoonspiegels bepalen. En tja, het is idd uit mijn persoonlijke context geschreven. Bij de gyn zitten omdat je niet zwanger wordt, aftrekken in een hokje (man dan), bloed af laten nemen en die echodildounit naar binnen vond ik nou echt niet het toppunt van romantiek en strookte in ieder geval niet met de verwachtingen die ik had toen ik stopte met de pil. Maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.

Daarbij weet ik dat als je al herinneringen aan een ziekenhuis hebt, de gang ook emotioneel meer of minder belastend kan zijn. Dat kan je meenemen in je beslissing het nog even aan te kijken of wel direct een afspraak te maken. In het geval van Panell leek me dat best reeel.

Anyways, het gaat uiteindelijk om een goed doel en wie weet kunnen ze jou, Parnell, met wat relatief simpele onderzoeken geruststellen.

En hopelijk kun je snel een 'ontaarde moeders in spe' topic starten
quote:Sophy schreef op 28 januari 2009 @ 21:31:

Bij de gyn zitten omdat je niet zwanger wordt, aftrekken in een hokje (man dan), bloed af laten nemen en die echodildounit naar binnen vond ik nou echt niet het toppunt van romantiek en strookte in ieder geval niet met de verwachtingen die ik had toen ik stopte met de pil. Goh! Nee?!?!
Bedankt voor jullie steun. Ik ga volgende maand aan de smiley's!

En bij deze nomineer ik 'echo-dildo-unit' tot woord van het jaar
Enneh, Sophy, hoe is het met jou afgelopen eigenlijk? Ben je zwanger geraakt, ondanks (of juist dankzij) al die heisa?
parnell, als je vriend bestraling heeft gehad en zijn zaad kort daarna gecontroleerd is zou ik het nu nog wel een keer laten nakijken, het effect van bestraling ebt vaak nog wat langer na, dus het kan zijn dat de kwaliteit nog achteruitgegaan is. (ik hoop het niet, maar dan heb je iets meer zekerheid).
Ja, hij is inderdaad vlak na de bestraling getest. Goed dat je het zegt. Ik las net op internet trouwens dat een niet-ingedaalde bal ook voor verminderde vruchtbaarheid kan zorgen, en laat de overgebleven bal nu nèt de niet-ingedaalde zijn

Ik begin me zo langzamerhand wel een beetje zorgen te maken. Dat googlen is ook helemaal niet goed voor de mens. Volgende maand gaan we maar eens naar de huisarts.
Parnell, dat lijkt me alles bijelkaar genoeg reden om niet eerst n jar zelf te proberen, maar eens langs de huisarts te gaan.

PCOS heb je als je voldoet aam 2 van deze 3 criteria:

- 8 of minder menstruaties per jaar.

- overbeharing (bv zwarte haartjes op benen en richting navel)

- op een echo zijn meerdere follikels in kransvorm te zien

Overigens is pcos (mocht je dat hebben,maar ids lang niet zeker) niet iets om je rot van te schrikken. Ik heb t ook en ben 24 weken zwangervan de 2e!

er ging wel wat medische molen aan vooraf. Nij de eerste was ik na 18 maanden zwanger, bij de 2e na 9 mnd (toen wisten we al welke medicijnen wel en niet aansloegen)

nb: ik ben wel n heel ander geval hoor, mijn cycli duren 80 tot 100 dgaen.

veel succes!!
Dank voor je checklist Twinkel. Ik heb 9 menstruaties per jaar en ik ben gemiddeld behaard (ook geen overgewicht trouwens, las dat dat ook nog wel eens een indicator kon zijn), dus dat is positief!

Jee, jouw cycli zijn inderdaad wel heel erg lang... Maar toch zwanger van de tweede! Gefeliciteerd! Hoe lang ben jij bezig geweest voor je hulptroepen inschakelde?
@Parnell dr. Google is idd niet goed voor de mens Ik hoop voor je dat alles goed blijkt en dat jullie 'gewoon' met een dosis geduld, geluk en lekkere sex zwanger worden. Heeft nog geen zin om je nu heel erg zorgen te maken. De reden is er wel en dat laat je onderzoeken en dan kan je je daarna druk maken :P

Ik ben helaas nog niet zwanger....heb twee keer een lichte ivf variant gedaan en begin maart/april met de 3e. Dus ik hoop dat ik dan wel zwanger word We gaan er maar voor, ok?

Liefs Sophy
anoniem_62544 wijzigde dit bericht op 29-01-2009 18:42
Reden: mijn R doet het niet goed :)
% gewijzigd
quote:Parnell schreef op 29 januari 2009 @ 16:46:

Ik las net op internet trouwens dat een niet-ingedaalde bal ook voor verminderde vruchtbaarheid kan zorgen, en laat de overgebleven bal nu nèt de niet-ingedaalde zijn

.Is hijgeopereerd aan die niet ingedaalde bal? En hoe oud was hij toen? Over het algemeen geld hoe jonger hoe beter het resultaat qua vruchtbaarheid, tegenwoordig worden jongetjes meestal voor hun 2e geopereerd, vroeger helaas vaak pas op oudere leeftijd.
Lief en ik hebben een goed gesprek gehad vanmorgen, over zijn ziekte en hoe dat toen allemaal is gegaan - ik kende hem in die tijd nog niet, pas vlak daarna ontmoette ik hem. Ik zei dat hij gelukkig was getest na de bestraling, dus dat we in ieder geval weten dat zijn niet-ingedaalde bal niet onvruchtbaar is. Nu blijkt dat hij inderdaad op vruchtbaarheid getest is, maar vanwege het invriezen. Dus voor de operatie en bestraling, daarna is hij niet meer getest.

Hij ging er echter vanuit dat hij gewoon vruchtbaar was en heeft er verder niet meer bij stilgestaan. En ik ging er vanuit dat dat getest was... Ik snap het wel, hij wil heel graag dat alles gewoon normaal is, geen ellende meer, maar het betekent dat we eigenlijk niet zo goed weten of hij wel vruchtbaar is.

Ik heb net een afspraak gemaakt bij de huisarts. Lief heeft heel snel een brief geschreven aan de IVF-kliniek om zijn zaad te verlengen (bleek dat het contract bijna afgelopen was, dus we hopen nu dat de boel er nog niet uitgeknikkerd is...).

En nu ben ik een beetje verdrietig. Ik snap heel goed dat hij graag wil dat alles gewoon normaal is, maar ik vind het zo moeilijk dat juist doordat hij doet alsof er niets aan de hand is, alles onverwacht heel moeilijk wordt. Maar goed. We wachten eerst het gesprek bij de huisarts en de test van zijn zaad af, daarna denken we verder.

@ Sophy, jeetje, wat heb je al veel gedaan... Mag ik vragen wat bij jullie het probleem is? Ik hoop in ieder geval heel erg voor je dat het in maart raak is!

@Germanwings, dat heb ik vanmorgen ook maar eens gevraagd (lief is niet zo spraakzaam als het op zijn gezondheid aankomt...): de bal is toen hij zeven was uit zichzelf ingedaald. Ik heb gegoogled: het is een pendelbal, soms gaat hij uit zichzelf terug de lies in. Ik kan er alleen niets over vinden wat dat betekent op volwassen leeftijd. Alle informatie is gericht op kleine jongetjes.

Volgende week vrijdag gaan we naar de huisarts. We wachten het af...
jee spannend Parnell, ben heel benieuwd wat er uit komt.
Jeetje Parnell, wat lastig dat het idd ineens een stukje ingewikkelder ligt. Tuurlijk is het moeilijk en wil hij heel graag dat alles weer normaal is.......lijkt me voor jullie beiden moeilijk. Wat idioot trouwens dat je invrieszaad moet verlengen en dat ze het er anders uitgooien....bizar....

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Helemaal in dit nieuwe licht is dat echt goed denk ik. Het zou misschien wel wijs zijn om de zaadtest niet door de ha te laten doen (zeg maar het ha lab) maar in het ziekenhuis. Ze kunnen daar namelijk meer dingen testen. En bij een afwijkende uitslag zullen ze het in het ziekenhuis sowieso nog een keer (en vaak meerdere keren) testen. Maar dat is aan jullie natuurlijk. Of misschien stuurt jullie ha vanzelf door.....(wbij ons heeft de ha een fout gemaakt, vandaar dat ik miss ook iets sceptischer ben....)

Wij hebben een zaadprobleem Man heeft genoeg, maar er zitten antistoffen in (dat verzin je ook niet, dat zijn lichaam zijn eigen zaadcellen afbreekt) waardoor het zaad niet kan zwemmen, kleeft en niet kan bevruchten uit zichzelf. Dus wij doen officieel ook geen ivf, maar icsi (waarbij ze 1 zaadje in het eitje injecteren).

Niet supertof en ook best zwaar, maar niet undoable hoor!

Ik hoop dat jullie goed nieuws krijgen en dat er fijne zwemmende (hehe ik typte zwammende) zaadjes zijn!

Liefs Sophy
parnell, als hij echt een pendelbal heeft is dat op zich best goed! Een echte pendelbal hoeft nl. ook niet geopereerd te worden! Het is/was slechter geweest als zijn bal altijd in de lies (of nog hoger) heeft gezeten en ze die operatief naar beneden hebben gehaald!

Maar verder vervelend dat het toch anders in elkaar zit als dat je gedacht had. Denk dat het voor meer zekerheid (en jullie geruststelling?) goed is dat zijn zaad nu snel onderzocht word.

Ik weet niet welke behandeling hij gehad heeft (alleen bestraald dacht ik?) maar ik ken uit de praktijk genoeg voorbeelden waarbij het zaad na afloop van de behandeling nog goed genoeg was om een zwangerschap te veroorzaken.
Parnel; ik heb in het verleden ook kanker gehad. weliswaar niet hetzelfde als je man (want ben een vrouw ). Tegen mij is gezegd dat ik door de chemo en de bestralingen verminderd vruchtbaar zou worden. In hoeverre verminderd kunnen en willen ze (nog steeds) geen uitspraken over doen. feit is voor mij dat ik vervroegd in de overgang kom.

2,5 jaar geleden werd ik niet meer ongesteld. dit duurde een aantal maanden. de overgang dacht ik. De artsen gaven mij het advies om met de pil te stoppen om zo te zien of mijn natuurlijke cyclus op gang zou komen. Vriend en ik hebben toen ondanks onze "jonge" leeftijd besloten om dan helemaal geen ac meer te gebruiken. Na 4 maand was ik zwanger! En ben inmiddels moeder van een geweldige dochter van 21 maand.

Moraal van het verhaal; kanker is een rotziekte die veel met je lijf en vruchtbaarheid kan doen. Maar ook met een kanker verleden is een kind niet uitgesloten.

Ik weet dat mijn verhaal totaal anders is dan dat van jullie maar wilde graag een positief verhaal vertellen. Ik wens jou en je man sterkte in deze tijd en hoop hier ooit te lezen dat je zwanger bent!
Chance, wat een heerlijk verhaal, zo op de vroege morgen! Ben je inmiddels genezen? En wat super dat je zo snel zwanger werd!

Germanwings: dat klinkt nog bestwel positief. Hij is inderdaad alleen bestraald; arts heeft hem altijd verteld dat hij de eerste drie jaar misschien minder vruchtbaar zou zijn, maar dat het daarna moet bijtrekken. Dat doet het dus gewoon. Zo.

Ik merkte dat ik toch een beetje down geworden was, maar na een weekendje leuke dingen zie ik het weer zonnig in: het komt gewoon goed! We gaan vrijdag naar de dokter, en verder doen we gewoon wat we altijd doen, en nemen het wel zoals het komt.

@ Sophy: goed dat je het zegt van je huisarts. We gaan vragen om een doorverwijzing; mijn huisarts is best een schappelijke man, dus daar heeft hij vast geen problemen mee.

Maar je man is dus in principe vruchtbaar, alleen zijn lichaam werkt zijn eigen zaad tegen? Wat verschrikkelijk ironisch. Kan dat uit zichzelf nog verbeteren of is het een permanente toestand? Dat icsi lijkt me inderdaad een zwaar traject. Zijn jullie al lang bezig? Dikke knuffel in ieder geval . En in maart/april is het gewoon raak!
Parnell, met de nieuwe ontwikkelingen misschien iets minder relevant, maar voor inzicht in je eigen vruchtbaarheid kan ik www.vruchtbaarheid.org aanraden.
Ja, dat is een fijne site, ik ben er afgelopen maand mee begonnen te prutsen. Dank voor de extra aanbeveling!
Hallo Parnell,

Hier ook 1 met een cyclus rond de 42 dagen. Vorige ronde met ovutesten begonnen, toen rond dag 28 een zeer duidelijke positieve ovutest, geen twijfel over mogelijk, was binnen een minuut zichtbaar. Ik gebruik de testen van Matcare, ook dipsticks.

Deze week er weer mee begonnen, einde deze week is het weer dag 28...
Sorry jongens, voor het soap-achtige karakter van dit topic.

Inmiddels hebben we zekerheid. We zijn allebei hartstikke vruchtbaar. Heb vanmorgen een test gedaan: ik ben zwanger. Ik ben er helemaal beduusd van. Ik heb er voor de zekerheid nog twee achteraan gedaan, maar allemaal dezelfde uitslag.

Het dringt nog niet helemaal door, maar ik ga de dokter maar eens afbellen, denk ik.

Bedankt voor jullie steun!
Oh Parnell, ik zie net dit topic pas, wilde je een hart onder de riem steken maar zie dat het niet meer hoeft!!! Meid ontzettend gefeliciteerd!!!!! Wat ontzettend fijn voor jullie!!!!
quote:Parnell schreef op 04 februari 2009 @ 15:24:

Sorry jongens, voor het soap-achtige karakter van dit topic.

Inmiddels hebben we zekerheid. We zijn allebei hartstikke vruchtbaar. Heb vanmorgen een test gedaan: ik ben zwanger. Ik ben er helemaal beduusd van. Ik heb er voor de zekerheid nog twee achteraan gedaan, maar allemaal dezelfde uitslag.

Het dringt nog niet helemaal door, maar ik ga de dokter maar eens afbellen, denk ik.

Bedankt voor jullie steun!Gefeliciteerd Wat een supernieuws!
Gefeliciteerd
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven