Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Wow, zecora, dat is echt heel snel! In een jaar of drie ofzo? Ik zou nu ook zonnepanelen kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skye_ schreef op 01 april 2017 @ 19:00:

[...]

Ik ben er niet zo in thuis, maar als een werkgever iets verkeerd heeft gedaan met als gevolg een te laag loon betalen lijkt het me niet redelijk om de werknemer een jaar te laten wachten. Al zou het mooi zijn als daar een leuke rente op zit, dan is het wel interessant als je kunt het geld missen

Gelukkig dat je het ontdekt hebt!

Ondanks een lager loon en verhuizen toch goed kunnen sparen, fijn!Ik heb nog even ge-googled maar het blijkt dus toch echt niet te kunnen om het eerder te krijgen. Of in ieder geval erg moeilijk. Wat ik vooral gek vind is dat ik nu te horen heb gekregen dat het van jan-feb-maart volgend jaar komt. Dit terwijl ik het al door heb gegeven terwijl de gegevens van maart nog niet eens zijn doorgegeven. Dan zou je toch denken dat het voor maart nog wel goed berekend kan worden, maar blijkbaar dus niet..
Zecora; gefeliciteerd!Goed bezig joh!
Lekker Zecora! Ik zou ook voor zonnepanelen gaan, die hypotheek komt vanzelf.

Als VvE hebben we ook uitgezocht of zonnepanelen rendabel zouden zijn voor de algemene stroomkosten (lift, verlichting, hydrofoor, elektrische toegangsdeuren, boiler, camera etc.). Helaas zijn de regels voor het plaatsen van zonnepanelen op platte daken onlangs aangescherpt. De panelen moeten verder uit de rand geplaatst worden, ivm veiligheidseisen. Hierdoor kunnen we er maar een paar plaatsen, waardoor het niet meer rendabel is. Jammer, want we wilden allemaal graag investeren in zonnepanelen.

Onze eigen jaarafrekening van gas en elektriciteit liet maar op zich wachten. Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier en er was inderdaad iets niet goed gegaan, dus als het goed is krijg ik 'm nu in de loop van volgende week. Ik ben benieuwd hoeveel we het afgelopen jaar hebben verbruikt.
quote:NYC schreef op 02 april 2017 @ 15:11:

Wow, zecora, dat is echt heel snel! In een jaar of drie ofzo? Ik zou nu ook zonnepanelen kiezen.

We wonen nu nog geen 2 jaar in ons huidige huis. Maar we zijn niet bij 0 begonnen. We namen wel een leuk bedrag qua overwaarde/reeds afgelost van ons vorige huis mee.

Maar vooral dit laatste stuk werkt zo motiverend nu gaat het ineens extra snel.

We gaan trouwens wss wel voor zonnepanelen. We hebben toen we hier net kwamen wonen al eens een offerte laten maken dus ik ga binnenkort even informeren of die nog geldt.
Zecora, dat is inderdaad een feestje waard

Ik zou ook voor zonnepanelen kiezen. Prima tijd van het jaar en zsm met die investering starten.

Ik las net nog een bericht op nu.nl en dat was weer nav een bericht uit de Volkskrant, dat de AFM met twee hypotheekverstrekker?s onderzoekt wat te doen om mensen tot extra aflossen te bewegen. De apathie tegen aflossen moet worden doorbroken, stond er in de Volkskrant. Zijn de meeste schrijvers hier misschien toch niet zo raar bezig als sommigen denken Wat ook meespeelt is dat je na 30 jaar de hypotheekrente niet meer mag aftrekken en mogelijk gedwongen verkoop aan de orde is wanneer mensen de maandelijkse hypotheek niet meer kunnen opbrengen.
Ik zou ook voor de panelen gaan. Wij zijn sowieso kleine energieverbruikers, maar met onze tien panelen hebben we in maart al meer opgewekt dan verbruikt. Scheelt je echt tientallen euro's in de maand, en het is gewoon leuk om te zien dat je geld terugkrijgt ipv moet betalen.
ZOu even kijken of je offerte niet goedkoper kan. In de wereld van zonnepanelen wordt het elk jaar goedkoper, volgens mij!
Wauw wat goed zecora! En zonnepanelen kan ik zeker aanraden. Scheelt per maand mooi bedrag, wij wekken namelijk meer op dan we verbruiken. En zo gaat het sparen voor grote geldbedragen voor aflossen hypotheek bij ons ook sneller.
quote:Minimalista schreef op 02 april 2017 @ 20:44:

Ik zou ook voor de panelen gaan. Wij zijn sowieso kleine energieverbruikers, maar met onze tien panelen hebben we in maart al meer opgewekt dan verbruikt. Scheelt je echt tientallen euro's in de maand, en het is gewoon leuk om te zien dat je geld terugkrijgt ipv moet betalen.

Ja, leuk is dat hè? Wij hebben er negen en inderdaad in maart ook al weer meer opgewekt dan verbruikt. Nou was maart dit jaar ook wel extreem zonnig, maar toch.

Ik vind het ook heel leuk om met de bijbehorend app het stroomverbruik en de opgewekte stroom over hele dag te zien. Het wordt bijna een sport om zo min mogelijk stroom te verbruiken. Zelfde met de slimme thermostaat die wij sinds afgelopen najaar hebben. De verwarming is in maart al bijna niet meer aan geweest.
quote:Skye_ schreef op 02 april 2017 @ 18:54:

Zecora, dat is inderdaad een feestje waard

Ik zou ook voor zonnepanelen kiezen. Prima tijd van het jaar en zsm met die investering starten.

Ik las net nog een bericht op nu.nl en dat was weer nav een bericht uit de Volkskrant, dat de AFM met twee hypotheekverstrekker?s onderzoekt wat te doen om mensen tot extra aflossen te bewegen. De apathie tegen aflossen moet worden doorbroken, stond er in de Volkskrant. Zijn de meeste schrijvers hier misschien toch niet zo raar bezig als sommigen denken Wat ook meespeelt is dat je na 30 jaar de hypotheekrente niet meer mag aftrekken en mogelijk gedwongen verkoop aan de orde is wanneer mensen de maandelijkse hypotheek niet meer kunnen opbrengen.Klinkt goed. Alhoewel ik het nu met die annuitaire leningen al zo is, dat je na 30 jaar hypotheekvrij bent. Of kunt zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik wacht op zonne dakpannen maar die schijnen nog niet uitontwikkeld te zijn. Misschien over een jaar of vijf. Onze voorkant ligt op het zuiden en die panelen zijn zo zichtbaar.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
wow knap van jullie Zecora!

vanaf hoeveel komen jullie dan?
zeker knap Zecora, gefeliciteerd!

ik zou nu ook voor zonnepanelen gaan als ik jullie was.

ik heb ze ook en deel geheel alle positieve ervaringen zoals hierboven beschreven...
quote:Chocoladestukjes schreef op 03 april 2017 @ 10:24:

Ik wacht op zonne dakpannen maar die schijnen nog niet uitontwikkeld te zijn. Misschien over een jaar of vijf. Onze voorkant ligt op het zuiden en die panelen zijn zo zichtbaar.Hier precies dezelfde redenen. Onze pannen moeten vernieuwd worden, dus dat kan mooi samen vallen. Ik vind zonnepanelen zo lelijk en dan zo in het zicht want hier ook het zuiden aan de voorkant. Daarbij hebben wij ook nog eens geen donkere pannen, bij donkere pannen vallen ze minder op.
quote:dianaf schreef op 03 april 2017 @ 10:13:

[...]

Klinkt goed. Alhoewel ik het nu met die annuitaire leningen al zo is, dat je na 30 jaar hypotheekvrij bent. Of kunt zijn.Ja klopt. Maar het is volgens mij best een grote groep, aflossingsvrij begin in de jaren '80. We gaan het zien.
Ik heb zo'n aflossingsvrije hypotheek. Ben ik heel blij mee!

Bijna 9 jaar geleden afgesloten, inmiddels 56.000 euro afgelost. De schuld/marktwaarde zit nu rond de 50%. Er staat sinds kort steeds een knoepert van een melding op het scherm als ik bij mijn hypotheekverstrekker inlog. Of ik me wel realiseer dat ik over 21 jaar een schuld overhoud. Het is waarschijnlijk nog steeds nodig, maar soms denk ik weleens dat de autoriteiten een beetje doorgeslagen zijn met dat manen tot aflossen. Straks zit het geld van half Nederland vast in stenen.
Ik denk dat de meesten zich hier op dit topic wel realiseren dat aflossi gsvrij een probleem oplevert als je niets aflost en de hypotheek na 30 jaar afloopt.

Maar in de echte wereld is dat niet zo.

Heb ik recent ook weer om me heen gezien. Mensen die niets hebben afgelost op hun top hypotheek....uit elkaar gaan en dus wel een probleem hebben.

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben straks in ca 3 jaar een ton afgelost.
@Maanddoelen; Ik had deze maand niet expliciet doelen genoemd, maar kan wel een overzichtje geven van deze maand:

- 312 euro aan boodschappen, ben ik tevreden mee. Vorig jaar gemiddeld 350 uitgegeven, daar zitten we nu iets onder.

- Ons nieuwe bed is bezorgd, oude bed doorgeschoven naar logeerkamer en het bed van de logeerkamer op marktplaats verkocht voor 50 euro. Fijn dat anderen er weer wat aan hebben.

- Een broek die al een tijd in mijn kast lag maar te lang was laten inkorten, die kan ik dus weer mooi aan.

- Schoenen laten repararen, zodat ik er langer mee kan doen.

- qua kleding voor mezelf verder alleen nog nieuw ondergoed gekocht. Had nieuwe bh's nodig ivm veranderende maat na stoppen met de borstvoeding.

- nog wel wat kleding voor de baby gekocht: 2 rompertjes, 1 broek en een longsleeve.
quote:zecora schreef op 03 april 2017 @ 21:58:

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben straks in ca 3 jaar een ton afgelost.
Wow Zecora. Heb even snel zitten rekenen en dat is ruim 2750 euro per maand aan aflossing! Zou niet weten waar ik dat geld vandaan moer halen

OMG, dat vind ik echt knap!

Ik verdien in 3 jaar nog niet eens een ton bruto

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben straks in ca 3 jaar een ton afgelost.Wow, knap hoor!
quote:elisha_ schreef op 03 april 2017 @ 22:08:

[...]

OMG, dat vind ik echt knap!

Ik verdien in 3 jaar nog niet eens een ton bruto Daarom zegt een bedrag op zich ook niet zo veel
Ik wil graag mee schrijven

Zie dit maar als een tvp!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven