Wonen in Leersum?

06-04-2017 12:22 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net ons appartement verkocht in Utrecht stad en zijn nu op zoek naar een eengezinswoning in de omgeving van Wijk bij Duurstede-Vleuten/ de Meern

Ons oog is gevallen op een ruime woning in Leersum maar we zijn niet heel bekend met dit dop. Ik ben op dit moment zwanger van de tweede dus we zoeken een kindvriendelijke omgeving met veel groen.

Wie kan ons vertellen hoe het is om in Leersum te wonen?
In Leersum is best een aardige middenstand en restaurants. Veenendaal is ook dichtbij.

In Leersum heb je nog een buiten zwembad, heb daar jaren een abonnement op gehad met de kinderen. Heerlijk

Ook Ouwehand is dichtbij, ook daar heb ik met de kinderen een abonnement op gehad. Heerlijk voor de regenachtige

dagen lekker binnen in Ravotapia.

Elk jaar in augustus heb je het bloemencorso. Leuk en gezellig.

Amerongen, maar ook Leersum hebben prachtige bossen.

Het dorp is niet groot, en dus niet te vergelijken met een stad. Maar zeker al je nog kleine kinderen heb is het daar heerlijk wonen.
Ik heb Leersum altijd ontzettend leuk gevonden. Heel vriendelijk.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:poeziewoezie schreef op 06 april 2017 @ 12:58:

In Leersum is best een aardige middenstand en restaurants. Veenendaal is ook dichtbij.

In Leersum heb je nog een buiten zwembad, heb daar jaren een abonnement op gehad met de kinderen. Heerlijk

Ook Ouwehand is dichtbij, ook daar heb ik met de kinderen een abonnement op gehad. Heerlijk voor de regenachtige

dagen lekker binnen in Ravotapia.

Elk jaar in augustus heb je het bloemencorso. Leuk en gezellig.

Amerongen, maar ook Leersum hebben prachtige bossen.

Het dorp is niet groot, en dus niet te vergelijken met een stad. Maar zeker al je nog kleine kinderen heb is het daar heerlijk wonen.

Dat klinkt idd heerlijkan!

Is er al nieuwkomer makelijker om er tussen te komen of ist erg ons kent ons?
Is Leersum niet een behoorlijk christelijk dorp?beetje tegen de biblebelt aan? Kan prima zijn hoor! Zou me daar dan zelf alleen niet zo thuis voelen.

Wijk bij Duurstede ken ik van familie. Leuk dorp, best groot en leuk centrumpje. Veel leuke activiteiten en festivals in de zomer. Maar wel afgelegen. Er is één b-weg naar Utrecht op een half uur rijden. Dichtsbijzijnde treinstation in Bunnik (of Driebergen-Zeist). Zeist is ook al snel een half uur. Maar wel heerlijk groen en lijkt me fantastisch voor kinderen in zo'n dorp!
quote:Labalade schreef op 06 april 2017 @ 13:14:

Is Leersum niet een behoorlijk christelijk dorp?beetje tegen de biblebelt aan? Kan prima zijn hoor! Zou me daar dan zelf alleen niet zo thuis voelen.

Wijk bij Duurstede ken ik van familie. Leuk dorp, best groot en leuk centrumpje. Veel leuke activiteiten en festivals in de zomer. Maar wel afgelegen. Er is één b-weg naar Utrecht op een half uur rijden. Dichtsbijzijnde treinstation in Bunnik (of Driebergen-Zeist). Zeist is ook al snel een half uur. Maar wel heerlijk groen en lijkt me fantastisch voor kinderen in zo'n dorp!Nee hoor, Het dichtsbijzijnde treinstation is Maarn. Dat is nog geen kwartier rijden vanaf Leersum.
quote:Labalade schreef op 06 april 2017 @ 13:14:

Wijk bij Duurstede ken ik van familie. Leuk dorp, best groot en leuk centrumpje. Veel leuke activiteiten en festivals in de zomer. Maar wel afgelegen. Er is één b-weg naar Utrecht op een half uur rijden. Dichtsbijzijnde treinstation in Bunnik (of Driebergen-Zeist). Zeist is ook al snel een half uur. Maar wel heerlijk groen en lijkt me fantastisch voor kinderen in zo'n dorp!

Je zou het niet zeggen maar Wijk bij Duurstede is echt een stad (zeg nooit tegen een echte Waikse dat het een dorp is :-))

Ver rijden naar de snelweg of het dichtstbijzijnde treinstation geldt voor veel plaatsen in die regio. Maar de omgeving is wel mooi. Als je uit Utrecht komt, kan het wel wennen zijn in een veel kleinere plaats.
Veel natuur (heuvelrug) erg mooie omgeving. Ik woon er zelf niet, maar fiets er regelmatig doorheen. Zou er kunnen wonen.
quote:Mevrouw-Fluitketell schreef op 06 april 2017 @ 13:13:

[...]

Dat klinkt idd heerlijkan!

Is er al nieuwkomer makelijker om er tussen te komen of ist erg ons kent ons?

Als je kinderen naar school gaan/op een sport gaan dan rol je al heel snel ergens tussen hoor.

Natuurlijk blijft het een dorp en is er een ons kent ons cultuur. Maar je wordt snel bij "ons" opgenomen.

Wellicht kan je ook vrijwilligerswerk gaan doen bij de sportvereniging van je kind/partner.
quote:poeziewoezie schreef op 06 april 2017 @ 13:24:

[...]

Als je kinderen naar school gaan/op een sport gaan dan rol je al heel snel ergens tussen hoor.

Natuurlijk blijft het een dorp en is er een ons kent ons cultuur. Maar je wordt snel bij "ons" opgenomen.

Wellicht kan je ook vrijwilligerswerk gaan doen bij de sportvereniging van je kind/partner.Je bent trouwens zo op de A12 hoor vanuit Leersum.
Leersum is wel leuk hoor, enige minpunt wta ik zo bedenk is dat je kinderen voor een middelbare school wel altijd een stuk moeten fietsen, verder is het helemaal niet zo`n christelijke dorp hoor, valt reuze mee. Wat betreft bereikbaarheid zou ik denk ik eerder voor Leersum kiezen dan voor Wijk bij Duurstede. Wijk is wel weer leuk als je wat met water/watersport hebt
quote:guppekop schreef op 06 april 2017 @ 14:10:

Leersum is wel leuk hoor, enige minpunt wta ik zo bedenk is dat je kinderen voor een middelbare school wel altijd een stuk moeten fietsen, verder is het helemaal niet zo`n christelijke dorp hoor, valt reuze mee. Wat betreft bereikbaarheid zou ik denk ik eerder voor Leersum kiezen dan voor Wijk bij Duurstede. Wijk is wel weer leuk als je wat met water/watersport hebtMiddelbaar valt wel mee hoor. Het revius in Doorn is 8 km en het sgm in Maarsbergen is een kilometer of 4.
haha, ik ben een lui hok en vond zeker toen alles langer fietsen dan 10 minuten de hell. maar je hebt gelijk

Ik had vroeger in Veenendaal ook leerlingen op school uit Leersum trouwens, dat was toch best een stukje trappen?
Leersum is leuk, en de middelbare school in Maarsbergen of Doorn is best dichtbij. Wijk is ook leuk, veel activiteiten en mooi wonen. Ik denk dat je er bij allebei redelijk tussen komt en het is allebei echt geen bible belt! Echte Wijkenaren zijn trouwens best een beetje aso hoor, maar dat zijn er niet veel. Nadeel van Wijk is dat als je ergens heen wilt, dat je altijd eerst een provinciale weg moet afrijden.
Het is mooi en groen, maar niet echt met een leuk centrumpje ofzo. Maar voor kinderen ws. heerlijk om zo bij het bos op te groeien!
Bosbad in Leersum is leuk trouwens!
quote:poeziewoezie schreef op 06 april 2017 @ 13:21:

[...]

Nee hoor, Het dichtsbijzijnde treinstation is Maarn. Dat is nog geen kwartier rijden vanaf Leersum.Alleen had ik het dus niet over Leersum.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Klinkt tot nu toe wel erg positief allemaal. Alleen is het miss wel te rustig...

Ik ben zelf opgegroeid in een dorp? met 20 duizend inwoners, mijn man komt uit Nieuwegein/Ijsselstein maar dat vind ik helemaal niks.

Fietsen naar de middelbare is prima te doen , vind ik dan

Ik moest zelf ongeveer 40 min fietsen vroeger en dat was prima.

Leersum blijft dus zeker op ons lijstje! Thanks

Hebben jullie ook ervaring met Wijk bij duurstede of bv maarsenbroek?
quote:Hunniebunnie schreef op 06 april 2017 @ 16:14:

Het is mooi en groen, maar niet echt met een leuk centrumpje ofzo. Maar voor kinderen ws. heerlijk om zo bij het bos op te groeien!

Het gebrek aan centrum is idd wel jammer. Winkels zijn ook wel erg beperkt dacht ik.

Nu kunnen we lopen naar de Action, lunchroom etc.
ff tegengeluid, ik vind Leersum vreselijk.

misschien is het anders als je daar komt wonen met je gezin, maar als kinderloze , eind 20 er met een Leersumse vriend was het echt waardeloos.

ze zijn trouwens niet erg gelovig daar, op een kleine groep na, maar wel vreselijk nationalistisch.

totaal niet aardig tegen vreemden ( je mag blij zijn dat 1 van hun een relatie met je wilde) en dol op alcohol.

ik ben niet de enige buitenstaander die dat zo heeft ervaren, gelukkig waren er een paar andere buitenstaanders, maar die zijn ook gevlucht.
wij slapen nooit.
Wijk bij Duurstede is heel leuk als je kind bent. Gezellig en gemoedelijk, alles wat je nodig hebt is in de buurt. En sinds de stad bijna tegen Cothen aan gebouwd is, heb je zoveel 'nieuw' volk dat je makkelijk integreert. Met de 'echte' Wijkenaren is dat lastiger maar ach, dat moet je ook maar willen ;) De omgeving is verder prachtig met bos en rivieren dichtbij.

Nadeel is wel dat het echt behoorlijk afgelegen ligt. Dus een kinderfeestje naar ballorig kost je een half uur met de auto. En als het 's winters erg slecht weer is en hard sneeuwt dan kan je afgesloten komen te zitten (er is maar 1 provinciale weg de stad uit).

Hebben jullie eigenlijk al aan Zeist gedacht?
ik vond die echte Wijkenaren juist erg aardig.

ze schijnen een hele slechte naam te hebben in de wijde omgeving, maar ik heb er nooit problemen mee gehad, vond ze heel erg open.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 07 april 2017 @ 12:16:

ff tegengeluid, ik vind Leersum vreselijk.

misschien is het anders als je daar komt wonen met je gezin, maar als kinderloze , eind 20 er met een Leersumse vriend was het echt waardeloos.

ze zijn trouwens niet erg gelovig daar, op een kleine groep na, maar wel vreselijk nationalistisch.

totaal niet aardig tegen vreemden ( je mag blij zijn dat 1 van hun een relatie met je wilde) en dol op alcohol.

ik ben niet de enige buitenstaander die dat zo heeft ervaren, gelukkig waren er een paar andere buitenstaanders, maar die zijn ook gevlucht.

Dat klinkt zeker niet leuk nee. Zou het iets met de leeftijd te maken kunnen hebben of wat het in het algemeen zo?

Wij zijn 30 plus...
quote:[Mevrouw-Fluitketell schreef op 07 april 2017 @ 14:27[/message]:

[...]

Dat klinkt zeker niet leuk nee. Zou het iets met de leeftijd te maken kunnen hebben of wat het in het algemeen zo?

Wij zijn 30 plus...

dat is moeilijk te zeggen.

ik heb echt heel veel Leersummers ontmoet, mijn toenmalige vriend was er geboren en getogen.

later ook weer gaan wonen, die kliek bleef trekken.

natuurlijk heb je overal klieken, maar daar hadden ze vanaf hun geboorte al bij elkaar in de box gelegen enzo.

serieus, zoiets had ik nog nooit meegemaakt.

maar jij hebt waarsch geen partner uit L, dus dan kom je ook niet terecht in zo,n historische kring.

kan ik je wel aanraden om zo hoog mogelijk op die berg te gaan wonen....:)

dan is je status in ieder geval goed.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 07 april 2017 @ 13:39:

ik vond die echte Wijkenaren juist erg aardig.

ze schijnen een hele slechte naam te hebben in de wijde omgeving, maar ik heb er nooit problemen mee gehad, vond ze heel erg open.

Ze zijn ook heel aardig, zeker. Maar echt incrowd Word je niet snel, tenzij je Marco van Patrick van Ria van Hennie van Tamara van Kevin bent

Die slechte naam dat is meer een historisch dingetje. Google maar eens op Dorestad ^^

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven