ICE trein - ervaringen
donderdag 6 april 2017 om 15:31
Hallo allemaal!
Wij overwegen in de zomer een ICE te pakken naar Zwitserland. (Utrecht - Bern).
Het duurt 8 uur, 1x overstappen in Frankfurt...
Wie heeft hier ervaring mee? 2e of 1e klas?
Hebben de ICE treinen veel vertraging of niet?
En niet onbelangrijk": hoe is het in een ICE trein voor de kinderen?
Ben benieuwd!
Wij overwegen in de zomer een ICE te pakken naar Zwitserland. (Utrecht - Bern).
Het duurt 8 uur, 1x overstappen in Frankfurt...
Wie heeft hier ervaring mee? 2e of 1e klas?
Hebben de ICE treinen veel vertraging of niet?
En niet onbelangrijk": hoe is het in een ICE trein voor de kinderen?
Ben benieuwd!
donderdag 6 april 2017 om 15:37
Ik heb paar jaar geleden de ICE van Utrecht naar Frankfurt Airport genomen. Was prima, al kan ik me herinneren dat ik moeite had om mijn 2 grote tassen kwijt te kunnen. Het is een goede en mooie trein, ik zou gewoon 2e klas doen want dat scheelt enorm in kosten en zit prima. Je hebt sowieso een gereserveerde stoel dus vaste plekken. Boekjes mee, spelletje, beetje slapen, prima te doen!
En tja voor kinderen: het is een trein... zit geen speeltuin in ofzo. Ik weet niet goed wat je daar van verwacht? :p
Ik ben momenteel in India en een treinreis van 8uur in smerige treinen vind ik al niet gek meer. 8uur in de ICE lijkt me heerlijk, net een resort.
En tja voor kinderen: het is een trein... zit geen speeltuin in ofzo. Ik weet niet goed wat je daar van verwacht? :p
Ik ben momenteel in India en een treinreis van 8uur in smerige treinen vind ik al niet gek meer. 8uur in de ICE lijkt me heerlijk, net een resort.
donderdag 6 april 2017 om 15:50
Diverse keren naar Basel geweest met de ICE. Over vertraging kun je weinig zinnigs zeggen. Als jij net pech hebt, dat je net in die trein met vertraging zit, dan heb je vertraging. Persoonlijk heb ik de overstap in Frankfurt nog nooit gemist en vind ik het een relaxte manier van reizen. En ook relatief goedkoop als je op tijd boekt.
In de 2e klas ook genoeg ruimte om lekker te zitten op gereserveerde stoelen.
Weet niet of het nog zo is, maar via db.de boeken was veel goedkoper dan op de website van de NS boeken.
Ik heb nooit met kinderen gereist, wel meegemaakt dat er kinderen in de buurt zaten. Vroeg me af of het voor kinderen leuk is om 8 uur op een stoel te moeten zitten. Persoonlijk vond ik het niet fijn dat de kinderen uren lang door het gangpad heen en weer renden en veel lawaai maakten. (En nee, ik heb niets tegen kinderen, vind ze vaak leuk, maar er zijn wel grenzen).
In de 2e klas ook genoeg ruimte om lekker te zitten op gereserveerde stoelen.
Weet niet of het nog zo is, maar via db.de boeken was veel goedkoper dan op de website van de NS boeken.
Ik heb nooit met kinderen gereist, wel meegemaakt dat er kinderen in de buurt zaten. Vroeg me af of het voor kinderen leuk is om 8 uur op een stoel te moeten zitten. Persoonlijk vond ik het niet fijn dat de kinderen uren lang door het gangpad heen en weer renden en veel lawaai maakten. (En nee, ik heb niets tegen kinderen, vind ze vaak leuk, maar er zijn wel grenzen).
donderdag 6 april 2017 om 15:51
Ik moet vaak naar Frankfurt voor mijn werk en neem dan altijd de ICE. Als ik alleen reis gewoon 2e klas, als je onderweg nog wilt vergaderen soms wel 1e klas, je kan dan ook een coupé boeken.
Heel groot verschil met Nederland: de treinen zijn schoner, de conducteurs zijn vriendelijker, de medereizigers zijn rustiger. En uiteraard zijn de afstanden langer (dus minder stops) en ligt de snelheid hoger. Al met al ga ik liever met de ICE dan met het vliegtuig.
ICE met kinderen: zeker geen eerste klas nemen, dan zit je tussen de zakenmensen. Verder gewoon voor onderweg zelf wat meenemen (speelgoed, boekje, eten). Ik weet niet helemaal zeker of er in ICE's een Kindabteil is (ik geloof van niet, eigenlijk) maar dat kun je nog even nakijken.
Prijzen: vroegboeken loont, evenals kijken naar kortingen en meermanstickets.
Heel groot verschil met Nederland: de treinen zijn schoner, de conducteurs zijn vriendelijker, de medereizigers zijn rustiger. En uiteraard zijn de afstanden langer (dus minder stops) en ligt de snelheid hoger. Al met al ga ik liever met de ICE dan met het vliegtuig.
ICE met kinderen: zeker geen eerste klas nemen, dan zit je tussen de zakenmensen. Verder gewoon voor onderweg zelf wat meenemen (speelgoed, boekje, eten). Ik weet niet helemaal zeker of er in ICE's een Kindabteil is (ik geloof van niet, eigenlijk) maar dat kun je nog even nakijken.
Prijzen: vroegboeken loont, evenals kijken naar kortingen en meermanstickets.
donderdag 6 april 2017 om 15:53
Tsja, het is gewoon een trein. Soms vertraging en soms niet. En na een uur of anderhalf heeft je kind het wel gezien. Dus zelf boekjes of tekenspullen enzo meenemen en je voorbereiden op heel veel 'ik zie, ik zie, wat jij niet ziet'. Je kunt er ook een reispil in stoppen. Met een beetje mazzel slaapt 'ie dan uren achter elkaar
donderdag 6 april 2017 om 16:22
OK. 2e klas lijkt me dus prima.
Fijn te weten dat je een gereserveerde stoel hebt. Je kunt dus zelf plekken bij elkaar boeken?
Uiteraard is het geen speeltuin, we hebben ook ervaring met vliegen met kinderen (alhoewel die vliegtijd wel korter was ).
In elk geval kunnen ze af en toe wat lopen en wat eten in het bistrogedeelte. Het lijkt me ook relaxt dat je niet hoeft in te checken, door de security met alles uit en weer aan, niet in de rij voor boarden en niet wachten op je bagage.
En de voorraad puzzelboekjes, reiskussentjes, spelletjes, kadootjes etc. is enorm. Plus de tablet niet te vergeten
Fijn te weten dat je een gereserveerde stoel hebt. Je kunt dus zelf plekken bij elkaar boeken?
Uiteraard is het geen speeltuin, we hebben ook ervaring met vliegen met kinderen (alhoewel die vliegtijd wel korter was ).
In elk geval kunnen ze af en toe wat lopen en wat eten in het bistrogedeelte. Het lijkt me ook relaxt dat je niet hoeft in te checken, door de security met alles uit en weer aan, niet in de rij voor boarden en niet wachten op je bagage.
En de voorraad puzzelboekjes, reiskussentjes, spelletjes, kadootjes etc. is enorm. Plus de tablet niet te vergeten
donderdag 6 april 2017 om 16:24
Even ter aanvulling: wij willen niet met de auto omdat we er geen airco in hebben
Omdat de kids er soms misselijk van worden
Omdat je er met de auto evenlang of langer over doet.
En omdat je dan zelf tijdens het reizen veel alerter moet zijn natuurlijk.
Ter plekke huren we er dan 1, zo duur is dat niet.
Omdat de kids er soms misselijk van worden
Omdat je er met de auto evenlang of langer over doet.
En omdat je dan zelf tijdens het reizen veel alerter moet zijn natuurlijk.
Ter plekke huren we er dan 1, zo duur is dat niet.
donderdag 6 april 2017 om 17:10
Ik ga deze zomer voor de tweede keer met de ice naar Berlijn. Even goed kijken op nsinternational naar de gunstigste vertrektijd en prijs. Voor 4,- extra een stoelreservering, en klaar!
Vorige keer is prima bevallen, vandaar nu weer. Ik reis alleen.
Er is een wagon met eten en drinken aan boord maar verwacht daar niet teveel van. Misschien wel even heen wandelen zodat de kids de benen kunnen strekken?
Voor de rest lijkt mij een treinreis voor de kinderen hetzelfde als met de auto, behalve dat ze rekening. Iets. Houden met hun medereizigers. Dus inderdaad dingen om te doen mee nemen.
Vorige keer is prima bevallen, vandaar nu weer. Ik reis alleen.
Er is een wagon met eten en drinken aan boord maar verwacht daar niet teveel van. Misschien wel even heen wandelen zodat de kids de benen kunnen strekken?
Voor de rest lijkt mij een treinreis voor de kinderen hetzelfde als met de auto, behalve dat ze rekening. Iets. Houden met hun medereizigers. Dus inderdaad dingen om te doen mee nemen.
donderdag 6 april 2017 om 17:12
donderdag 6 april 2017 om 17:31
Prima te doen. Reis wel lekker eerste klas, je betaald nl geen zitplaatsreservering. Daarnaast ook WiFi en stopcontacten aanwezig. Kinderen tot 15 reizen gratis maar betalen wel de zitplaatsreservering. Dit betaal je voor de tweede klas per trein en dat loopt dan wel op.
Wij reizen al jaren op deze manier, eerste klas, met kinderen naar de vakantiebestemming. Zoveel mogelijk rechtstreeks op de heenweg op de terugweg soms een overstap. Een half uur overstap kan al snel te krap zijn.
Voor de zomervakantie moet je nu wel al gaan boeken, de prijzen lopen nl al op.
Wij reizen al jaren op deze manier, eerste klas, met kinderen naar de vakantiebestemming. Zoveel mogelijk rechtstreeks op de heenweg op de terugweg soms een overstap. Een half uur overstap kan al snel te krap zijn.
donderdag 6 april 2017 om 18:34
quote:Zeilboot76 schreef op 06 april 2017 @ 17:31:
Prima te doen. Reis wel lekker eerste klas, je betaald nl geen zitplaatsreservering. Daarnaast ook WiFi en stopcontacten aanwezig. Kinderen tot 15 reizen gratis maar betalen wel de zitplaatsreservering. Dit betaal je voor de tweede klas per trein en dat loopt dan wel op.
1e klas? Dat lijkt me niet ideaal tussen de zakenreizigers die rustig achter hun laptop willen kunnen werken....
Stopcontacten zitten toch ook in de 2e klas bij ICE?
1e klas? Dat lijkt me niet ideaal tussen de zakenreizigers die rustig achter hun laptop willen kunnen werken....
Stopcontacten zitten toch ook in de 2e klas bij ICE?
donderdag 6 april 2017 om 18:38
donderdag 6 april 2017 om 18:45
quote:SallySpectra schreef op 06 april 2017 @ 18:38:
[...]
De 1e klas is toch niet verboden voor kinderen?
Nee dat snap ik. Maar ik vermoed dat er in de 2e klas meer kinderen zullen zitten en dat lijkt me wel gezelliger.
Zou me ook een beetje opgelaten voelen tussen de stille hard werkende zakenreizigers.
Maar weet niet zeker of het in de ICE ook zo werkt.
[...]
De 1e klas is toch niet verboden voor kinderen?
Nee dat snap ik. Maar ik vermoed dat er in de 2e klas meer kinderen zullen zitten en dat lijkt me wel gezelliger.
Zou me ook een beetje opgelaten voelen tussen de stille hard werkende zakenreizigers.
Maar weet niet zeker of het in de ICE ook zo werkt.
donderdag 6 april 2017 om 18:53
Geen last van zakenreizigers gehad de afgelopen reizen. Vooral in de vakantieperiode zitten er veel vakantiegangers eerste klas. Voor ons was het uiteindelijk ook goedkoper om eerste klas te reizen ivm met de reserveringen van de zitplaatsen.
Als je op de site van ns international (onder het kopje treinen) kijkt kun je informatie vinden over de ice. Er is ook een speciaal stuk voor ouders met kinderen welke je kunt boeken ( dit is tweede klas) je hebt daar alle faciliteiten zoals bijv. de wc bijdehand.
Als je op de site van ns international (onder het kopje treinen) kijkt kun je informatie vinden over de ice. Er is ook een speciaal stuk voor ouders met kinderen welke je kunt boeken ( dit is tweede klas) je hebt daar alle faciliteiten zoals bijv. de wc bijdehand.
anoniem_339707 wijzigde dit bericht op 06-04-2017 18:53
Reden: Nog niet klaar
Reden: Nog niet klaar
% gewijzigd
donderdag 6 april 2017 om 19:01
quote:Zeilboot76 schreef op 06 april 2017 @ 18:53:
Geen last van zakenreizigers gehad de afgelopen reizen. Vooral in de vakantieperiode zitten er veel vakantiegangers eerste klas. Voor ons was het uiteindelijk ook goedkoper om eerste klas te reizen ivm met de reserveringen van de zitplaatsen.
Bedankt voor je tips en ervaringen.
Dat van dat speciale stuk is in elk geval voor kinderen t'm 3 jaar en die van mij zijn ouders. Niet elke ICE heeft ook een apart deel voor oudere kinderen, maar ik ga zeker informeren!
Bedankt voor je tips en ervaringen.
Dat van dat speciale stuk is in elk geval voor kinderen t'm 3 jaar en die van mij zijn ouders. Niet elke ICE heeft ook een apart deel voor oudere kinderen, maar ik ga zeker informeren!
donderdag 6 april 2017 om 19:22
Veel dingen over treinen kun je altijd al vinden op www.seat61.com Daar staan vaak foto's van alle klassen, en soms filmpjes.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 6 april 2017 om 19:25
de trein an sich is prettig. Ik hou wel van treinreizen. Ik boekte met mijn jonge kinderen wel eerste klas(wij hadden dan vaak een eigen coupe). Ze konden gewoon beetje rondlopen. ROndrennen etc. is niet wenselijk (maar dat is het nooit). Wij hadden speelgoed en boekjes mee, kleurspullen etc. Ze konden makkelijk zitten en liggen. Wij er 3 jaar voor het laatst geweest, toen waren de kinderen ouder natuurlijk, maar ook toen prima , 2e klas. Beetje buiten kijken, muziek luisteren , iPad. Wij gingen ook naar CH (terug met auto omdat partner daar aan het werk was) . Vertraging was kwartiertje. Ik vond het erg ontspannend iig. Wel weinig bagage ruimte, maar wij hadden niet veel mee.
donderdag 6 april 2017 om 19:27
quote:mammavanmeisje schreef op 06 april 2017 @ 18:34:
[...]
Stopcontacten zitten toch ook in de 2e klas bij ICE?valt wel mee hoor.. zeker in de zomervakantie . Ik vond het heel fijn met onze jonge kinderen destijds. Laatste keer 2e klas geboekt (is voor ons betaalt, dus was het meer of minder koste dan 1e weet ik niet ) en dat was ook meer dan prima.
[...]
Stopcontacten zitten toch ook in de 2e klas bij ICE?valt wel mee hoor.. zeker in de zomervakantie . Ik vond het heel fijn met onze jonge kinderen destijds. Laatste keer 2e klas geboekt (is voor ons betaalt, dus was het meer of minder koste dan 1e weet ik niet ) en dat was ook meer dan prima.
vrijdag 7 april 2017 om 20:27
Ik heb al vaak met de ICE gereisd (altijd 2e klas; o.a. naar Berlijn, Frankfurt, München en Zwitserland) en was eigenlijk altijd wel prima. Fijne manier van reizen.
Drukte: hartje zomervakantie was het een keer vreselijk druk. We hadden gelukkig gereserveerde zitplaatsen maar de gangpaden zaten/lagen zo vol met mensen dat je niet even een stukje kon wandelen, of naar de restauratiecoupé kon.
Wc: altijd proper, behalve die keer dat ik na afloop van de oktoberfeesten terugkeerde uit München... Die trein was sowieso héél 'gezellig'
Vertraging: ik heb nooit zoveel vertraging gehad dat ik mijn aansluiting miste.
Boeken is fijn via de Treinreiswinkel, daar kunnen ze je goed advies geven over alle opties.
Drukte: hartje zomervakantie was het een keer vreselijk druk. We hadden gelukkig gereserveerde zitplaatsen maar de gangpaden zaten/lagen zo vol met mensen dat je niet even een stukje kon wandelen, of naar de restauratiecoupé kon.
Wc: altijd proper, behalve die keer dat ik na afloop van de oktoberfeesten terugkeerde uit München... Die trein was sowieso héél 'gezellig'
Vertraging: ik heb nooit zoveel vertraging gehad dat ik mijn aansluiting miste.
Boeken is fijn via de Treinreiswinkel, daar kunnen ze je goed advies geven over alle opties.
vrijdag 7 april 2017 om 21:51
De keren dat wij met de ICE gingen hadden we zelf wel gereserveerde plaatsen maar bleek dat geen garantie voor die plaats te zijn. Mensen konden instappen en gewoon gaan zitten al was het wel zo dat je met een reservering voorrang had. Dat vond ik het enige minpunt. En misschien is het inmiddels veranderd. En de ruimte voor koffers zou wat groter mogen. Voor de rest vond ik de treinen erg comfortabel; fijne verstelbare stoelen, veel beenruimte en erg schoon, zelfs de toiletten. Er is een barrijtuig aanwezig met een uitgebreid assortiment. Aanrader voor lange afstanden!
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
vrijdag 7 april 2017 om 22:53
Met de ICE heb ik geen ervaring, maar wel met andere treinen (TGV en Thalys) Reis minstens één x per jaar met mijn kinderen zo met de trein (reis duurt in totaal 6.5 uur met overstap en stationswissel (in Parijs). Ik neem kleurboeken , stiften en boekjes mee voor mijn kinderen en een lekkere picknick, dan gaat de reis lekker snel. Vind het voor mij én voor mijn kinderen veel confortabeler als met de auto (maar ik reis dan ook alleen, met de auto is dezelfde reis 12u en dat zie ik niet zitten alleen met 2 kinderen LOL).
In de 2e klas zitten trouwens ook zakenreizigers (ik reis ook vaak met de trein voor mijn werk en mooi niet dat ik een 1e klasticket van m'n baas krijg LOL). Maar drukke kinderen kom ik niet vaak tegen, eigenlijk alleen maar in de TGV naar Marne la Vallée
Dus ik zou het gewoon doen hoor! Hartstikke leuk en je komt een stuk uitgeruster aan op plaats van bestemming dan als je dat hele stuk moet rijden !
In de 2e klas zitten trouwens ook zakenreizigers (ik reis ook vaak met de trein voor mijn werk en mooi niet dat ik een 1e klasticket van m'n baas krijg LOL). Maar drukke kinderen kom ik niet vaak tegen, eigenlijk alleen maar in de TGV naar Marne la Vallée
Dus ik zou het gewoon doen hoor! Hartstikke leuk en je komt een stuk uitgeruster aan op plaats van bestemming dan als je dat hele stuk moet rijden !
zaterdag 8 april 2017 om 00:34