Mijn ouders..

14-04-2017 00:11 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn boos op mij, terwijl ik eigenlijk boos op hun hoort te zijn, denk ik?

Ik heb een spaarpot daar zat 400 euro in, ik heb er eerder deze maand al 200 euro uit gehaald, omdat ik krap zat, wel heb ik gewoon een baan en verdien ik best goed alleen heb ik zoveel uitgegeven dat ik er wel even wat uit moest halen, elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later, maar toen ik 2 dagen geleden 50 euro uit m'n spaarpot wilde halen zat er niks meer in, alleen een briefje waar op stond 400,- en m'n naam, ik wist dat m'n ouders die dag daarvoor naar Duitsland zijn gegaan om inkopen te doen voor hun marktkraam, en ze zitten best krap ze hebben veder ook geen vast werk, ze staan alleen in het weekend op de markt.

Maar goed mijn geld was ineens weg en ik vond dat best vervelend.

Toen ik vandaag na m'n werk thuis kwam ging ik aan m'n moeder vragen waarom m'n geld uit m'n spaarpot ineens weg was. Dat vond ze niet leuk, ze voelde zich gelijk aangevallen. Ze had ook liever gewild dat ik het eerst aan haar vroeg of ik die 200 euro wel mocht pakken.

Maar dan denk ik van, het is toch mijn geld? Ik heb er voor gewerkt en het is mijn spaarpot toch?

Maar nu is mijn ma teleurgesteld en mijn stiefvader laaiend, omdat ik vraag waar mijn geld naartoe is waar ik voor heb gespaard, is dit eerlijk?

Ik ben trouwens 22 jaar.
quote:mamsvan schreef op 14 april 2017 @ 08:47:

[...]

Eens,

Je bent niet zo goed in sparen TO

En de optie die andere mensen hier schrijven op S groot bericht misschien stort ze in de zoveel tijd na een spaarrekening..

Wat is dan het nut van de spaarpot.. Ik kan gewoon vanaf mijn rekening na mijn spaar rekening storten,

Toen ik dit hierboven van TO las moest ik wel lachen (niet wat haar ouders deden natuurlijk)

Jeetje een facepalm nog wel.

Zo deed ik het vroeger ook. Ik spaarde automatisch en ik had een spaarpot. Kon ik er zo bij en als de pot vol zat stortte ik ook dat af.

Nisk facepalmerigs aan. En lach maar een end, trek wel eerst even je tampon recht.
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 08:54:

[...]

Ik ken iemand die dat ook doet, heeft contant een apart spaarpotje voor als het echt nodig is en pleurt daarnaast bijna alles op haar spaarrekening. Zo heoft ze nooit terug te boeken van haar spaar naar haar betaalrekening. En als ze keer krap (ze gaat spontaan uit eten) kan ze gewoon dat contante geld pakken. En toch spaart ze. Zo vreemd vind ik het niet.

(en het ligt aan je spaarrekening of je het geld gelijk of pas een dag later hebt, dat scheelt ook mee in je keuze om contant geld te houden)Oef gelukkig. Ik ben niet de enige.
Misschien (ff een aanname tussendoor) zijn ouders wel boos omdat ze zich schamen dat ze het zo slecht voor elkaar hebben financïeel en zich terecht schamen dat ze dat geld gepakt hebben.
quote:Fee-de-Goede schreef op 14 april 2017 @ 09:02:

[...]

Jeetje een facepalm nog wel.

Zo deed ik het vroeger ook. Ik spaarde automatisch en ik had een spaarpot. Kon ik er zo bij en als de pot vol zat stortte ik ook dat af.

Nisk facepalmerigs aan.TO schrijft dit in de openingspost: elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later. Klinkt niet alsof ze verder ook nog spaart. Hoewel ze het later weer heeft over een spaarrekening.

Wat je ouders hebben gedaan kan niet. Je hebt het wel teruggekregen. Praat eens met je ouders of jij bijvoorbeeld meer kostgeld moet betalen, zodat je eigen kosten zijn gedekt. Dat hun boos zijn is niet terecht.

Ga eens op zoek naar eigen woonruimte, dan heb je hier geen last meer van.
quote:Dahlia74 schreef op 14 april 2017 @ 09:09:

[...]

TO schrijft dit in de openingspost: elke maand gooi ik er 200 euro in van mijn salaris om te sparen voor later. Klinkt niet alsof ze verder ook nog spaart. Hoewel ze het later weer heeft over een spaarrekening.

Wat je ouders hebben gedaan kan niet. Je hebt het wel teruggekregen. Praat eens met je ouders of jij bijvoorbeeld meer kostgeld moet betalen, zodat je eigen kosten zijn gedekt. Dat hun boos zijn is niet terecht.

Ga eens op zoek naar eigen woonruimte, dan heb je hier geen last meer van.

Ik gaf 10 posten geleden alleen dat dat het geval KON zijn. Ook daardoor idd.

Meer niet. Ik heb geen idee. Ze reageert nergens op.
quote:Fee-de-Goede schreef op 14 april 2017 @ 09:11:

[...]

Ik gaf 10 posten geleden alleen dat dat het geval KON zijn. Meer niet. Ik heb geen idee. Ze reageert nergens op.zou jij dat wel doen als je zo wordt afgemaakt alsof het jouw schuld is en neit die van je ouders?
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 09:12:

[...]

zou jij dat wel doen als je zo wordt afgemaakt alsof het jouw schuld is en neit die van je ouders?Gelukkig zijn er ook zat andere reacties die haar gelijk geven en advies.
quote:Fee-de-Goede schreef op 14 april 2017 @ 09:11:

[...]

Ik gaf 10 posten geleden alleen dat dat het geval KON zijn. Ook daardoor idd.

Meer niet. Ik heb geen idee. Ze reageert nergens op.Ik zou denk ik ook niet meer zo geneigd zijn te reageren als de reacties zijn dat ik meer moet betalen of het huis uit moet. Het lijkt net of to hier de foute partij is.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:dolfje schreef op 14 april 2017 @ 09:05:

Misschien (ff een aanname tussendoor) zijn ouders wel boos omdat ze zich schamen dat ze het zo slecht voor elkaar hebben financïeel en zich terecht schamen dat ze dat geld gepakt hebben.Als ze zich echt zouden schamen dan zeg je geen nee tegen een goede baan die je aangeboden wordt.
quote:Oddish schreef op 14 april 2017 @ 08:06:

Misschien heeft ze onlangs wel een grote uitgave gedaan, een auto gekocht bijvoorbeeld waar nog onderhoud achter weg kwam. Dan snap ik het wel dat je zelf ook ff krap bij kas zit.

Snap niet waarom het hele forum over haar heen valt, alsof zij de onvolwassene is hier. Haar ouders hebben 100 euro met haar afgesproken en dan is het de verantwoordelijkheid van de ouders om meer geld te vragen. Sowieso is 't erg onvolwassen van ze om niet meer dan die marktdagen te werken. Zoek dan er naast nog een andere baan als je te kort komt denk ik dan. En geld pakken zonder te vragen is bij mij echt een no-go. Ik zou laaiend zijn naar mijn ouders toe als ze het zo deden. Hadden ze er om gevraagd dan gaf ik het wel.Precies dit!!

Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
100 euro kostgeld per maand is erg weinig. Het maakt ook niet uit of je 3 dagen per week bij je vriend zit. Vaste lasten lopen gewoon door. Ik kan ook niet zomaar tegen mijn verhuurder/internetprovider/verzekeraar/energieleverancier zeggen dat ik maar voor 20 dagen per maand wil betalen, omdat ik de overige dagen niet thuis ben.

Het is zeker niet netjes om zonder overleg geld van je te pakken, maar je zegt dat ze het financieel krap hebben. Dat komt onder andere doordat zij nog altijd de grootste last dragen in jouw levensonderhoud, terwijl jij dat met 1200 euro netto prima zelf volledig kan dragen. Je verdient immers boven bijstandsniveau.

Ik denk dat je met je moeder en stiefpa in gesprek moet gaan. Laat ze eens uitrekenen wat alle vaste woonlasten zijn, ook de jaarlijks terugkerende kosten, en de boodschappen. Iedereen die in 1 huis woont en een inkomen heeft, moet daaraan bijdragen. Dat betekent dat jij meer dan 100 euro per maand gaat bijdragen.

Zo hebben je moeder en stiefpa meer financiele ruimte en leer jij inzien dat het leven geld kost, dat je niet zo veel kan uitgeven aan leuke dingen, uitgaan, cosmetica, kleding, schoenen, etc. Ik krijg niet de indruk dat jij je dat beseft als je 200 per maand in een spaarvarken steekt, zogezegd om te sparen, om het er de volgende maand weer uit te halen.

Als je 100 euro afgeeft, 200 euro probeert te sparen, wellicht dat je zelf je mobiele telefoonkosten betaalt, dan heb je minimaal 800 euro om vrij te besteden. Waar gaat dat in vredesnaam allemaal naartoe, als je regelmatig niet rond komt en je spaarvarken aanspreekt?

Dus, ga in gesprek en neem ook je eigen uitgavenpatroon onder de loep.
Ik denk dat het voornamelijk aan jullie geschiedenis ligt. Hier zou het dus heel normaal zijn geweest als mijn moeder geld had geleend even snel zonder het te vragen als ze het dezelfde week nog terug over kan maken. Als dit al jaren zo bij jullie gaat zo nu en dan, zou ik het als moeder zijnde ook vervelend vinden als je opeens heel boos gaat doen. En ik denk dat je sowieso wel op een normale manier kunt zeggen dat je voortaan liever hebt dat ze zoiets vragen.
quote:Treezebees schreef op 14 april 2017 @ 08:59:

TO haar (stief)ouders zitten krap bij kas omdat ze amper werken, heeft TO toch geen schuld aan?

Geld op de bank zetten.TO haar ouders zitten krap bij kas door de keuze die ze maken. Te weinig kostgeld (vragen) is daar een van.
Ik zou zorgen dat ik geen los geld meer in huis had, dan kunnen ze het niet van je pakken. Dat je ouders weinig geld hebben daar kiezen ze zelf voor door niet te werken dus daar hoef je geen medelijden mee te hebben. Jij hoeft je ook niet schuldig te voelen want jij betaald netjes het afgesproken bedrag aan kostgeld. Zelf heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen en zou ook nooit kostgeld gaan vragen aan zoon.
Je ouders zitten fout en ze hebben jou teveel gepamperd waardoor jij volgens mij geen flauw benul hebt wat het allemaal kost om in levensonderhoud te voorzien. Kan jij niks aan doen, maar nu je wel weet dat jouw ouders meer dan 100 euro aan jou kwijt zijn maandelijks zou ik uit mezelf meer gaan betalen. Als ze iets nodig hebben kunnen ze dat altijd vragen maar stelen dat doe je gewoonweg niet. En koop eens een lief cadeautje voor je ouders. Dat ze jou ontzien in de vaste lasten vind ik heel schappelijk en doen ze uit het goede van hun hart. Het zijn geen kwaaie mensen dus ik zou de eerste stap zetten naar verzoening. Koop bv een bos bloemen voor ze en laat even weten hoe erg jij ze waardeert. Is het allemaal zo weer vergeven en vergeten.
Ik geloof echt niet dat iedereen die hier zegt dat ze uit zichzelf eens moet gaan rekenen en moet aanbieden om meer kostgeld te gaan betalen, dit op zijn 22e zelf ook gedaan zou hebben. En ik zou als ik TO was al helemaal geen bloemetje gaan kopen voor ze.
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 09:31:

Ik geloof echt niet dat iedereen die hier zegt dat ze uit zichzelf eens moet gaan rekenen en moet aanbieden om meer kostgeld te gaan betalen, dit op zijn 22e zelf ook gedaan zou hebben. En ik zou als ik TO was al helemaal geen bloemetje gaan kopen voor ze.Precies.

Ik geloof echt niet dat iedereen die hier zegt dat ze uit zichzelf eens moet gaan rekenen en moet aanbieden om meer kostgeld te gaan betalen, dit op zijn 22e zelf ook gedaan zou hebben. En ik zou als ik TO was al helemaal geen bloemetje gaan kopen voor ze.Zoals ik al eerder zei, de wereld op zijn kop .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Dat iedereen hier zo valt over het kostgeld. ik vind kostgeld echt belachelijk. maar dat is mijn mening. Die 1200 euro, is misschien bruto, dan houdt ze 900 over. en dan 500 afdragen aan kostgeld? Dan is het net alsof zij moet opdraaien voor de slechte financiele keuzes van haar ouders. ik zou mijzelf als ouder zijnde kapot schamen. en ja ik betaalde kostgeld, een kwart van mijn salaris maar dat betekent niet dat ik het daarmee eens was. ben ook snel op mijzelf gaan wonen daarna...
Don't cry, buy a bag and move on.
Je ouders ziten fout. Hadden je gewoon kunnen en moeten vragen of ze het geld uit je spaarpot konden lenen.

Al die reacties over kostgeld, vaste lasten of het uitgavenpatroon van TO staan hier volledig los van. Vreemd hoe dat zich hier soms ontwikkelt.

Ik geloof echt niet dat iedereen die hier zegt dat ze uit zichzelf eens moet gaan rekenen en moet aanbieden om meer kostgeld te gaan betalen, dit op zijn 22e zelf ook gedaan zou hebben. En ik zou als ik TO was al helemaal geen bloemetje gaan kopen voor ze.

Dat klopt, mijn ouders rekenden mij precies voor wat mijn inwoning hen kostte. En daarvan rekenden zij een heel schappelijke bedrag aan mij door. Ik hoefde niet meer te betalen omdat ze mij willen steunen om veel te sparen en op mezelf te gaan wonen. Zij zaten er warmpjes bij dus dat deden ze graag. Wel met de vermelding dat als hun situatie drastisch zou veranderen dat ik dan wel kostendekkend zou moeten gaan bijdragen.

De ouders van TO kunnen eigenlijk niet bijdragen aan het leven van dochter met inkomen maar doen dat indirect wel door te weinig lostrekken te vragen/krijgen. Ik snap best dat TO dat nog niet zag tot gisteren. Maar wanneer geschud door het forum zou ze nu wel het gesprek kunnen aangaan. Het is maar een tip.

De ouders van TO zitten door? eigen keus zo krap, en ze hadden dat geld niet mogen pakken en ze hebben geen recht om bos te zijn, allemaal waar. Maar met alle info die TO gegeven heeft en alle tips die ze gekregen heeft zou ze wel iets kunnen veranderen. Bloemen hoeft van mij ook niet maar een gesprek zou toch het minste zijn.
Het is maar een tip, op de manier zoals jij het nu verwoord wel. Maar er zijn er velen hier die het nogal wat steviger neerzetten dan slechts een tip. En laten doorschemeren dat TO zich nog schuldig zou moeten voelen ook. En dat slaat echt nergens op.
quote:doemijdiemaardan schreef op 14 april 2017 @ 09:43:

Je ouders ziten fout. Hadden je gewoon kunnen en moeten vragen of ze het geld uit je spaarpot konden lenen.

Al die reacties over kostgeld, vaste lasten of het uitgavenpatroon van TO staan hier volledig los van. Vreemd hoe dat zich hier soms ontwikkelt.Zo ontzettend mee eens dat ik het in cijfers niet kan uitdrukken.... ga het toch proberen: +1.000.000.000.000........
quote:-Kia-Ora- schreef op 14 april 2017 @ 00:42:

Wow, nou lekker dan. Gaan ze je dit wel terug betalen? Op korte termijn wel te verstaan. Ze hadden het op zijn minst kunnen vragen hoor. Desnoods via de app. Hoe rot het ook is voor ze dat ze krap zitten. Dit is gewoon diefstal... voor hetzelfde geld had je het geld écht nodig voor school, huur/borg voor een huis, vakantie met je vriend etc. Of wilde je het verbrassen, wat ook gewoon mag/kan.

Ik zou je geld op een spaarrekening storten en niet langer in huis bewaren, je moeder en stiefvader zijn blijkbaar niet te vertrouwen.Dat!
En verder snap ik niet waarom er andere dingen (zoals hoeveel TO uitgeeft, dat is haar eigen zaak: ze verdient het zelf!) worden bijgesleept want sec hebben die ouders gewoon haar geld gejat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven