Zwanger worden vanaf zomer 2017

03-01-2017 12:20 1051 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren van meelezen op deze pijler nu eindelijk zelf een topic openen. Vriend en ik hebben besloten om vanaf deze zomer gaan proberen om zwanger te worden. Vind het heel leuk, maar ook super spannend. Daarom lijkt het me leuk om met anderen hier over te schrijven, over het wachten en dan om ervaringen uit te wisselen als we er echt voor gaan. Lijkt me zo gek om na jaren van voorzichtig zijn nu juist zwanger te willen worden

Ik word trouwens binnenkort 30 en mijn vriend is 31.

Deze week slik ik mijn laatste pil om te kijken of ik daarna een cyclus krijg. Heb een app op m'n telefoon geïnstalleerd om te kijken hoe mijn cyclus is en wanneer de vruchtbare dagen zijn (plan is om dan nog condooms te gaan gebruiken tot de zomer). En wil dan straks ook foliumzuur halen zodat ik daar op tijd mee kan beginnen.

Hieronder een tabel!

NaamLeeftijd/partnerHoeveelste kindjeNODRondeBijzonderhedenAcrobaleno25 / 271e--Waarschijnlijk starten deze zomerSneeuwwitje30 / 311e--Start juni?Bibi25 / 261e---Siepel29 / 311e--Gestopt met pil, cyclus op gang gekomenZjuulz33 / 302e--Vorige zwangerschap IUITrijntje32 / 323e--Dochter 5 jaar, zoontje 10 wekenAster33 / 381e--Wachten vanwege medische situatieSuikerbloem28 / 281e--Zwanger Lilly28 / 282e--Zoontje van 2 jaarMajoorZoetekauw25 / 381e--Zwanger Paradise26 / 311e---Krullen-bol27 / 341e---Shadowfaxx27 / 321e---Evda34 / 333e--Dochter 10 mnd, zoon 4,5Imt29 / 321e---Devenie26 / 281e---Browneyes30 / 281e---Vlammetje31 / 342e--Dochter 17 maandenOlive22 / 281e---Haarlemsmeisje28 / 291e---Rose-Elise25 / 291e--Trouwen op 3-4Summer /1e---Greys30/392e---Lottie28 / 301e---Zuidse33 / ?2e--ZoontjeMarl28 / 271e---Bouvrie38 / 382e--Zoontje van 2Nav26 / 321e--Trouwen in juliTheekopje27 / 311e---

Is er nog een plekje voor mij?

#durftevragen
Bedankt shadowfax dat is bemoedigend! Ik denk ook dat het me gaat lukken!
Ik heb de laptop er ook maar even bij gepakt, reageren op iedereen gaat echt niet meer per telefoon

@ paradise en suikerbloem, ik vind het zo leuk dat we al zwangere dames in ons groepje hebben! En majoor natuurlijk, hoe gaat het met jou? Heel leuk om te lezen hoe jullie de eerste prille dagen/weken ervaren, dan kan ik al helemaal niet meer wachten. Ondanks dat misselijkheid niet zo aantrekkelijk klinkt heb ik echt gewoon 'zin' om zwanger te zijn. Veel erger dan een paar maanden geleden en ik vermoed dat dat echt door jullie en de verhalen van alle dames hier komt . Hebben jullie het al verteld tegen anderen dan jullie partners?

@ witteroos, we hebben van de moderators geleerd dat we niet besloten mogen zijn dus je bent van harte welkom. Willen jullie ook rond de zomer gaan starten? En voor een eerste kindje?

@ shaddowfaxx, jammer dat het nog geen streepje was!

@ imt en summer, is jullie cyclus altijd al langer en/of onregelmatig geweest? Ik zit nu pas in mijn derde cyclus nadat ik gestopt ben met de pil en vind het toch tegenvallen, vooral dat ik er zo mee bezig ben. Merk ook dat ik vanaf twee dagen voor de voorspelde menstruatiedag bij 28daagse cyclus al begin met tampons voor de zekerheid en ik nu dus eigenlijk 2 weken met tampons rond heb gelopen in elk geval overdag zonder dat ik ongesteld was. Domme vraag misschien, maar durven jullie dat wel te gokken? Ik ben echt te bang voor ongelukjes op het werk ondanks dat ik nooit zo heel erg ongesteld ben.

@ summer, imt & devenie, wat knap dat jullie zo vertellen over jullie verleden. Klinkt als sterke dames die zichzelf goed kennen en er een weg in gevonden hebben. Neemt natuurlijk niet weg dat het soms of vaak moeilijk zal zijn straks, maar dat komt vast goed. Heel fijn dat jullie er zo open over zijn!

Ik zit nu juist even in een dipje sinds eind 2016. Heb de afgelopen jaren al veel therapie gehad, van sociale faalangst tot persoonlijkheidsproblematiek, en dacht dat ik het inmiddels prima alleen kon. Merk nu alleen dat mijn werk best pittig is, zowel qua werkdruk als qua teamsfeer, en dat ik toch snel in een negatieve spiraal kom. De laatste tijd huil ik veel, slaap ik slechter, voel ik me uitgeput en prikkelbaar. Ik wil niet zeggen dat het echt overspannenheid is, maar de afgelopen maanden zijn niet relaxt. Meer collega's hebben er last van dus ik wijt het ook aan de fase waarin mijn organisatie zit (bezuiniging) maar ik merk wel dat het me doet twijfelen aan bijvoorbeeld of ik een carrière nastreef of niet en hoe ik een gezin in vredesnaam gecombineerd krijg met deze baan. Dat vind ik wel heel lastig, omdat ik natuurlijk hoop dat dit gevoel van de laatste maanden niet blijvend is maar ik nu niet helemaal objectief kan kijken naar een keuze om voor een kindje te gaan. Dat voelt op dit moment emotioneel te onstabiel ofzo... Vind nu de stap te groot om weer echt een therapeut op te zoeken maar ik merk ook dat ik er zelf toch niet helemaal uit kom. Valt me eigenlijk tegen, lastig zeg!

Ik deel de mening van Sneeuwwitje dat ik de voorkeur geef aan het forum, maar leuk natuurlijk dat de facebookgroep ook een succes is. Ik heb zelf geen facebook (meer). Maar als het een gezellig groepje wordt, en daar ben ik eigenlijk van overtuigd dit topic gezien haha, wil ik wel een facebook account aanmaken binnenkort. Hebben jullie er dan moeite mee dat ik dit account aanmaak voor viva en verder niet zo actief ben op facebook? Ik zal wel mijn echte naam gebruiken maar wil voorkomen dat anderen van ons daarmee het gevoel hebben dat zij zich meer 'blootgeven' dan ik. Dus als mensen er moeite mee hebben, graag aangeven!
Suikerbloem van harte gefeliciteerd!!! Fijn zo'n knaltest!!

En een kerstbaby is ook heel erg leuk!!

Uiteindelijk toch het cliché, als het maar gezond is!
Lilly, ik heb je een pb gedaan. Heb je deze gehad? Weet niet zeker of ik het goed heb gedaan vrij nieuw op het forum hier..
Arcobaleno, vervelend dat het weer wat minder met je gaat! Spanningen binnen het bedrijf zijn nooit fijn, maar er is zeker geen schande in hulp durven vragen!

Ook bij mij gaat het in het bedrijf helaas wat minder. Ik heb nu een contract tot september vanwege ziekte vervang en ik weet sinds gisteren dat die persoon eigenlijk niet meer terug gaat komen, wat betekent dat mijn contract in dat opzicht verlengd gaat worden. Helaas ligt mijn baas sinds een paar dagen in het ziekenhuis, waarschijnlijk met een longtumor. Het is nu allemaal ineens heel onzeker waar het heen gaat, met zijn gezondheid en met het bedrijf. Helaas kan ik dan ook nog niet zeggen hoe het gaat lopen de komende tijd. Hopelijk valt het allemaal mee en is het snel rustiger, maar dat weten we pas uiterlijk maandag.

Wel ben ik gestopt met de pil, wat een rotzooi zeg! Ik kwam duidelijk in gewicht aan en heb me nog nooit zo chagrijnig en depressief gevoeld! We houden het nu op condooms en op deze manier kan mijn cyclus zich herstellen en mooi regelmatig worden. Ik denk dat ik vanaf begin mei sowieso met foliumzuur begin, mocht ik dan per ongeluk eerder zwanger worden, dan ben ik voorbereid. Mocht het met mijn bedrijf slechter gaan en ik beter ander werk kan gaan zoeken, dan laat ik denk ik weer een spiraal zetten en schuiven we het plan op de langere baan.

Hopelijk is dat niet nodig, niet alleen voor mezelf maar ook voor de gezondheid van mijn baas!
Hoi ladies!!

Witte roos wees welkom hoor

@shadowfax, jammer dat er geen streep is, wanneer is je nod?

@arcobaleno niet leuk wat je nu doormaakt zeg, ben je momenteel ook in therapie?

Ik vind het verder geen probleem hoor als je een profiel aanmaakt op fb en daar niet zo actief bent, het is erg gezellig nu al op fb!

@marl heb je al geantwoord hihi

We zijn nu met bijna 11 op de fb groep, erg leuk!
@arcobaleno

Bij mij was het laatste voor het eerst zo overtijd. Meestal 30 dagen dus ik ben benieuwd naar deze maand. Ik had ook al te vroeg een ob in. Want ik had zo'n kramp dat ik dacht... nu moet het wel. Wat ik meestal doe is alvast een inlegkruisje dragen dan maak ik me minder zorgen over het mogelijke bloeden

Bedankt voor het compliment ik voel me ook erg sterk.

Wat naar dat je in een dip zit. Als hulpverlener pleit ik altijd om gewoon weer naar een hulpverlener te gaan. Het lucht altijd op en ze helpen je toch naar andere kanten van jezelf te kijken. Ik heb ook lange tijd aan de clienten kant van de tafel gezeten.
@acrobaleno, wat naar voor je! Ik herken je gedachte; ik dacht dat ik het wel alleen aan kon.

Ook deel ik de mening van imt, het is vaak een drempel die mensen ervaren, maar kan ook een echte opluchting zijn om bij een onbekende je helemaal te laten gaan en advies te krijgen vanuit een andere kant.

@Welkom witte roos =)

@Olive, vervelend die onzekerheid. Zou het je lukken kwa gevoel om te zeggen, we wachten nog even met een kindje? Hopelijk horen jullie snel hoe de situatie is, en zou je voor jezelf de overweging kunnen maken om alvast te beginnen met oriënteren op de arbeidsmarkt.

Vanochtend toch maar eens even een testje gedaan. Ik had echt een twee strijd met mezelf de afgelopen dagen. Door de gekke kwaaltjes dacht ik hmm het zou zomaar kunnen zijn maar, ook ergens dacht ik dat er nog niks aan de hand was. En dat laatste gevoel, bleek ook zo te zijn. =)

Waarschijnlijk heb ik toch ook een soort van ontpillingsfase met de nuvaring. Leek me ook onwaarschijnlijk na 12 jaar anticonceptie gebruikt te hebben.

Volgens de app zit ik sinds vandaag in mijn vruchtbare dagen en heb ik komende week rond de 26e mijn ovulatie.

Gisteravond nog steeds niet het pakje condooms aangebroken, we zijn er beide dus best wel laks in! Hoe lang zal dat goed gaan? Aangezien we eigenlijk tot minimaal Juni wilde wachten

Dat mijn man er ook mee bezig is blijkt wel, gisteravond na de daad vroeg hij zou je nu dan zwanger kunnen worden? Het lijkt soms alsof het hem allemaal niet zo bezig houdt maar op zo'n moment blijkt het tegendeel.

Fijn dames dat we in zo'n korte periode, heel open naar elkaar zijn. Ondanks dat je elkaar totaal niet kent.

Het FB groepje is nu al erg gezellig, en vind het toch wel leuk dat je nu ook bij namen een gezicht kan plaatsen.
haha Devenie wat spannend zeg!! mijn ervaring met mijn man is ook dat hij er nooit zo mee bezig is, maar soms dan toch zo een opmerking maakt waaruit blijkt dat hij het wel zou willen. Vind het wel grappig zoals wij meiden nu allemaal zitten te schrijven hier over zwanger worden enz, dat zouden die mannen nooit doen hahah. Echt een verschil tussen man en vrouw

ja ik vind het ook superleuk om een gezicht te zien bij de namen, zulke leuke meiden allemaal bij elkaar echt!!
@devenie91, het is inderdaad niet fijn, maar het is ook niet meteen hopeloos. Er worden nu oplossingen gezocht binnen het bedrijf, wie weet komt het allemaal gewoon goed. Mocht het nou binnenkort blijken dat ik echt beter ergens anders heen kan gaan, dan doe ik dat ook zeker. Gelukkig is de zomer voor mijn werkveld gunstig omdat er dan veel mensen nodig zijn bij verschillende bedrijven, maar vind het dan ook vervelend voor mijn nieuwe werkgever om direct zwanger te raken, zou dan graag minimaal een half jaar daar werken. Natuurlijk wil ik een kindje liever niet op de lange baan schuiven, maar ik wil wel goed zitten. Met geen baan (in zicht) en heel weinig inkomen word niemand gelukkig, dan wacht ik liever nog even en doe het dan goed. Ik ben jong genoeg om nog even te kunnen wachten!

Grappig dat jullie lakser worden, tja als het kan waarom niet toch? Ik ga ook wel alvast foliumzuur slikken, wat per ongeluk eerder zwanger raken zeker als je alleen condooms (of geen condooms) gebruikt kan natuurlijk altijd. Jullie willen wachten tot juni, maar neem aan dat het eerder ook gewoon welkom is?
quote:OliveViva schreef op 20 april 2017 @ 10:05:

@devenie91, het is inderdaad niet fijn, maar het is ook niet meteen hopeloos. Er worden nu oplossingen gezocht binnen het bedrijf, wie weet komt het allemaal gewoon goed. Mocht het nou binnenkort blijken dat ik echt beter ergens anders heen kan gaan, dan doe ik dat ook zeker. Gelukkig is de zomer voor mijn werkveld gunstig omdat er dan veel mensen nodig zijn bij verschillende bedrijven, maar vind het dan ook vervelend voor mijn nieuwe werkgever om direct zwanger te raken, zou dan graag minimaal een half jaar daar werken. Natuurlijk wil ik een kindje liever niet op de lange baan schuiven, maar ik wil wel goed zitten. Met geen baan (in zicht) en heel weinig inkomen word niemand gelukkig, dan wacht ik liever nog even en doe het dan goed. Ik ben jong genoeg om nog even te kunnen wachten!

Grappig dat jullie lakser worden, tja als het kan waarom niet toch? Ik ga ook wel alvast foliumzuur slikken, wat per ongeluk eerder zwanger raken zeker als je alleen condooms (of geen condooms) gebruikt kan natuurlijk altijd. Jullie willen wachten tot juni, maar neem aan dat het eerder ook gewoon welkom is?

Klopt geef ik je helemaal gelijk in. Ook heel realistisch van je!

Ik ben nu al een tijdje met het foliumzuur bezig. Vanochtend vergeten, valt me nu in! Mijn man zei steeds ik wil een lente/ zomer kindje en ivm het huis rond de zomer starten.. maargoed als je eraan denkt nadat de daad al gebeurd is riskeer je wel de kans dat het dus zomaar nu al kan gebeuren. Vooral toen ik op de app keek vanochtend en zag dat vanaf vandaag mijn vruchtbare dagen beginnen.

Maar ach, het zou nu ook al net zo welkom zijn!
quote:lilly89 schreef op 20 april 2017 @ 10:00:

haha Devenie wat spannend zeg!! mijn ervaring met mijn man is ook dat hij er nooit zo mee bezig is, maar soms dan toch zo een opmerking maakt waaruit blijkt dat hij het wel zou willen. Vind het wel grappig zoals wij meiden nu allemaal zitten te schrijven hier over zwanger worden enz, dat zouden die mannen nooit doen hahah. Echt een verschil tussen man en vrouw

ja ik vind het ook superleuk om een gezicht te zien bij de namen, zulke leuke meiden allemaal bij elkaar echt!!Toen hij vroeg wat voor een lange verhalen ik aan het lezen was en deed schrijven was zijn reactie; een forum?! Waarom, maar wat bespreken jullie dan? Haha
@ oliveviva helemaal overheen gelezen, wat sneu zeg de situatie van het bedrijf :( hopelijk vindt jij zelf gauw iets anders

haha Devenie herkenbaar, mijn man vraagt ook zulke dingen. Snapt er echt helemaal niks van dat vrouwen zoveel met elkaar delen
Bedankt allemaal.

Om Met de deur in huis te vallen. Wij zijn bezig met een 2e kindje. Ik heb een zoon van 14 maanden. Dit is nu de 3e ronde.

Ik zou morgen mijn maandelijkse periode hebben maar vanwege wat klachten heb ik vanmorgen getest.

Het duurde even voordat er een streep verscheen. Had de test al weggelegd om mijn zoon uit bed te halen. Kom ik terug zie ik een streep op de test.

Toch durf ik niet teveel hoop te hebben. Hoe betrouwbaar is zo'n test dan nog. Is het dan geen indrooglijn. Streep is wel duidelijk te zien. Hoef niet te turen.
Leuk dat de FB groep zoveel mensen al heeft

Welkom witteroos!

Arcobaleno: heftig dat je sinds eind vorig jaar in een dipje zit. Slecht slapen, veel huilen en de omstandigheden op je werk klinken niet fijn, zou ook iemand inschakelen qua hulp. Wees er op tijd bij!

Ik dacht ook dat ik alles alleen kon, en voelde me ook heel erg verantwoordelijk voor van alles (werk, eigen huishouden, zorg voor mijn moeder toen ze ziek was). Achteraf had ik misschien eerder hulp moeten inschakelen.

Olive: Balen dat je werk ineens onzeker is nu, ook heftig van je baas, longtumor

Goed dat je met de pil gestopt bent en hopelijk loopt het allemaal wel los omtrent je werk!

Devenie: Ja soms wel verwarrend die klachten van 'ontpillen'! Ik heb vorige maand en de maand ervoor ook een test gedaan omdat ik maar niet ongesteld werd. Maar blijk nu 'gewoon' een lange cyclus te hebben.

Ik weet trouwens niet of ik altijd al een lange cyclus heb gehad, heb 15 jaar de pil gebruikt. Mijn eerste cyclus na stoppen van de pil was 31 dagen, nu twee keer 40 dagen gehad. Menstruatie is ook heel weinig, dus dan haal ik allerlei dingen in mijn hoofd van 'wat als ik geen eisprong heb' etc.

Haha mijn vriend lijkt er ook niet echt bezig mee te zijn, maar vroeg me gister wel ineens wanneer ik echt wilde beginnen. Hij vindt het allemaal heel spannend en heeft daarom ook 'moeite' om er bewust aan te beginnen. Maar hij ziet zelf in dat dat altijd spannend zal blijven en eerlijk gezegd vind ik het zelf ook reuze spannend. En hoe dichterbij we komen, hoe meer ik me afvraag of ik er wel klaar voor ben

Ik heb de Mama multivitamine van Davitamon in huis gekregen, zit ook foliumzuur in. Zit te twijfelen wanneer ik er aan begin.

Haha Devenie, denk dat mannen inderdaad minder behoefte hebben daar aan. Mijn vriend weet wel dat ik op een forum zit en heb uitgelegd waar ik over praat met anderen. Ik ben iemand die graag dingen wil delen, maar omtrent zwanger worden wil ik niet (te veel) delen met mijn omgeving. Mijn zus is ervan op de hoogte en een aantal vriendinnen globaal.
Witteroos: is afhankelijk van de test, meeste zijn na 5-10 minuten niet meer betrouwbaar en kun je een indroogstreep krijgen.
Even een snelle reactie via mn telefoon, al gaat dat echt voor geen meter he?

Welkom Witteroos!

Olive, wat een onzekere periode voor jou zeg! Zeker omdat je werk nu dus wel een wat minder stabiele factor is.. hopelijk is je baas er snel bovenop! Wel kan ik me voorstellen dat het lastig is als je eigenlijk de stap tot een kindje al had willen zetten en dit nu misschien (rationeel) even 'on hold' wordt gezet..

Mijn vriend vroeg ook waarom ik dat forum nou zo leuk vond, maar na uitleggen dat het heel leuk is om andermans verhalen te lezen en die van jezelf te delen, snapte hij het wel. Niet dat ie er zelf behoefte aan zou hebben hoor, haha. En nu met fb erbij vind ik het helemaal leuk! Mijn zusje is wel op de hoogte van onze plannen, maar verder eigenlijk niemand anders.
@ Witteroos wat spannend zeg.. weet niet hoe lang je weg was om je zoon uit bed te halen. Als dat minder dan 5 minuten was dan ben je gewoon zwanger lijkt mij!! Doe nog een testje

haha leuk haarlemsmeisje dat je vriend er begrip voor heeft, die van mij vindt het maar raar in mijn omgeving weten de meeste mensen wel dat ik binnenkort voor een tweede kindje wil gaan hoor, hij is natuurlijk al 2 en dan gaan mensen het automatisch vragen wanneer nr 2 komt... dus ik zeg ja we willen er binnenkort voor gaan. Mijn zus weet verder alle details ook aangezien zij ook bezig is om zwanger te raken hihi
Hier net een vakantie geboekt! Even een weekje niks, kan nu al niet meer wachten.

bedacht me wel, het kan dan dus al zijn dat ik zwanger ben.

Onze vakantie zal hoe dan ook anders zijn dan dat we altijd gewend waren, zwanger of niet zwanger.

Alleen al de gedachten voor de laatste keer met z'n 2'tjes
Mijn vriend vindt het leuk dat ik zo kan kletsen over de kinderwens/zwangerschap. Gisteren vlak na de test pakte ik de laptop om het hierop te zetten, hij vond dat heel leuk. Ook kom ik met wat weetjes over de zwangerschap door wat jullie vertellen, dat bespreek ik dan zo van; dat heb ik op het forum gelezen/gehoord.

Spannend @Witteroos! Ik zou morgenochtend opnieuw een test doen om het zeker te weten!
Lekker dat jullie een vakantie geboekt hebben Devenie

Ik ben vandaag ook helemaal los aan het gaan om dingen op te zoeken voor vakantie.

Welke camper te huren, hotel, campsites, wat te zien, krijg er al reiskriebels van
Ha allemaal!!!!

Wat een verhalen weer hihi! Leuk hoor, fijne groep zijn we!

@Olive: wat een slecht nieuws allemaal... ik duim echt voor je dat het toch allemaal goed gaat komen, welke manier dan ook.

@Devenie, niets mis mee toch om gewoon een testje te doen. Je lijf kan rare dingen doen!

@Acrobaleno Het komt echt wel goed. Ik snap je wel hoor. Een stap nemen naar hulp is lastig.

Ik vind het soms ook moeilijk. Ben ik zelf wel stabiel genoeg voor een zwangerschap en daarna een kindje.... Ik kan ook heel erg in een negetieve spiraal raken. Vind mezelf ooit ook onstabiel. Gelukkig is mijn vriend wel heel stabiel en leer ik steeds meer hoe om te gaan met mezelf en om meer positief te zien en los te laten.

Heel anders misschien dan jou verhaal maar toch wil ik hiermee zeggen dat ik je snap.

@WitteRoos Welkom!

Mijn vriend weet wel dat ik mee lees en ooit schrijf op het forum. Niet echt dat ik hier zo mee praat. Dat vertel ik m nog wel een keer!

Omdat ik het ook niet kan en wil delen in mijn omgeving is het juist fijn om hier te kletsen.

Ik slik al een week of 3 foliumzuur. Ik pak deze alleen in de avond na het eten. In de ochtend viel niet zo goed. Ik heb ook davitamon.

Volgens de app moet ik over 2 dagen ongesteld worden. En heb opzich ook wel een beetje de kwaaltjes die er van te voren bij horen.

Mijn cyclus is 26-28 dagen. Prima dus.

Ik heb ook heel veel zin in onze vakantie. Vooral omdat we veel gaan zien en ondernemen! En ook omdat we dan gaan starten natuurlijk
Tralalalala
Wat zijn jullie lief, dankjewel! En heel fijn om de mening van jullie te lezen dat hulp zoeken goed is. Dat weet ik ook en heb ik me in het verleden ook nooit voor geschaamd, maar ik had nu zoiets van getsie alweer. Maar helemaal eens dat nu op tijd laagdrempelig hulp zoeken veel beter is dan te lang wachten!

Leuk hè vakanties zoeken! Bij ons eerst in mei verbouwen (toekijken hoe klusmannen verbouwen ) en in augustus 2 weken Griekenland! En zo leuk te lezen dat ik niet de enige ben die denkt: laatste keer met z'n tweetjes.
Super leuk... wat wen heerlijke tijd al die vakantie en zwangershapsplannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven