Zwangerschap en roken.

02-02-2009 13:34 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover:

Zelf ben ik nu 13 weken zwanger,ik rook zelf niet.

Maar ik wil nu ik zwanger ben ook niet in ruimte's komen waar gerookt wordt, omdat het toch echt niet goed is voor de baby.

Mijn schoonfamilie rookt rustig verder, en volop.

Ook waar ik bij ben, het komt in hun hoofd niet op om niet te roken als er een zwangere vrouw, of kleine kinderen bij zijn.

Het is hun huis, dus dat mag. Maar reageer ik nu overdreven als ik zeg dat ik daar dus nu niet naar toe ga ?

Daarbij komt ook dat ik kotsmisselijk van de lucht wordt nu ik zwanger ben....

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden ?

Rook jezelf ? Kom je nog in huizen waar volop gerookt wordt ?

Groetjes, Babette
Ik vind het een tikkie overdreven. Tenzij je er dagelijks uren zit, maar van af en toe ergens op bezoek waar gerookt wordt krijg je echt niets. Het is natuurlijk je goed recht om niet te gaan omdat je het vies en ongezond vindt, maar het is hun huis en als zij willen roken mogen ze dat.
Jij bent als aanstaande moeder verantwoordelijk voor de gezondheid van je kindje. Een goede reden om afspraken te maken over rookgedrag van anderen. Als die er geen rekening mee wensen te houden, heb je groot gelijk als je daar niet in de rook gaat zitten. Mijn schoonmoeder ziet het gevaar van roken niet. Die steekt gewoon een peuk op met een zuigeling op schoot. Daar ging ik toen ik zwanger was en de kinderen kleiner waren, dus alleen langs als we buiten konden zitten. Kwam ze maar wat vaker bij ons. Inmiddels wonen we ver weg en zijn de kinderen wat groter. We komen er niet meer zo vaak, maar zitten er als het koud is dus wel uren in de rook.
Ik rook zelf al jaren niet meer, maar ik ging gewoon uit toen ik zwanger was (en daar werd toen nog gerookt) en zat ook weleens op rokerige verjaardagen. In de rook zitten is altijd ongezond, maar ik zat er nou ook weer niet zo vaak in dat het ik het echt schadelijk vond.
Juist omdat ik weet hoeveel troep er in de lucht zit, rook ik niet.

Dan krijg je het dus dubbel op binnen...

Ik kom inderdaad nooit bij drukke winkelstraten met een drukke weg ernaast. Wij wonen ook erg "landelijk" dus het percentage fijnstof etc. wat ik binnen krijg valt wel mee....

En wat de zuurstoftank betreft die gebruik ik wel maar dan maar een paar uur per dag...

Prettig om te lezen dat de meeste moeders het met mij eens zijn en het niet overdreven vinden. Je wilt toch het beste voor je kind, tenminste de meeste wel. Trouwens als niet roker vind ik het zo en zo vervelend om in andermans rotzooi te zitten, zwanger of niet !
Sowieso.

Maarre, wat ga je nu doen dan? Er niet meer heen, er een gesprekje over beginnen?
quote:elninjoo schreef op 02 februari 2009 @ 14:05:

[...]

Die auto staat niet stationair te draaien bij jou in de woonkamer. Ik kan er ook echt niet tegen en vertik 't om mijn gezondheid en welbevinden te laten lijden onder de verslaving van 'n ander.

Nou... ik woon boven en winkelcentrum en wat wagens die hier staan te laden en lossen uitstoten komt toch mooi mijn slapkamer binnen.

Ik vroeg me echt seriues af waar je de grens trekt, want op een gegeven moment zou je jezelf bijna moeten opsluiten om niet aan een gevaar blootgesteld te worden.

Zelf zal ik nooit zomaar in de buurt van anderen roken, ik vraag altijd of iemand bezwaar heeft, vraag het zelfs aan visite in m'n eigen huis tegenwoordig. Ik kan me er geen voorstelling bij maken, want ik ben nooit zwanger geweest en zal het nooit worden ook.
Ik vind overigens roken waar (zwangere) volwassenen zijn wat anders dan waar er kinderen langdurig bijzijn. Ik vind het echt geen punt als mijn dochter af en toe wat rookwolkjes binnenkrijgt. Maar zou zij bijvoorbeeld structureel 1 dag in de week worden opgevangen door een kettingrokende opa of oma, dan zou ik waarschijnlijk óf afzien van die oplossing, óf vragen of de roker zich een beetje wil aanpassen op die dag door bijvoorbeeld alleen buiten te roken. Als dochter er een uurtje alleen maar op bezoek zou zijn, dan zou ik het waarschijnlijk weer minder erg vinden. Maar als het dan weer een kwestie is van tussen de mistwoken hangen, dan zou ik het voor beiden (haar en mijzelf) niet prettig vinden. Ik vind het nl. nogal een verschil tussen een beetje rokerig of een huis waar het blauw staat en de benauwde lucht je tegemoet springt.
quote:priority schreef op 02 februari 2009 @ 14:48:

[...]

Nou... ik woon boven en winkelcentrum en wat wagens die hier staan te laden en lossen uitstoten komt toch mooi mijn slapkamer binnen.

Ik vroeg me echt seriues af waar je de grens trekt, want op een gegeven moment zou je jezelf bijna moeten opsluiten om niet aan een gevaar blootgesteld te worden.

Zelf zal ik nooit zomaar in de buurt van anderen roken, ik vraag altijd of iemand bezwaar heeft, vraag het zelfs aan visite in m'n eigen huis tegenwoordig. Ik kan me er geen voorstelling bij maken, want ik ben nooit zwanger geweest en zal het nooit worden ook.

Ik ben ook nooit zwanger geweest en zal er alles aan doen dat ook nooit te worden , maar ik vermijd rook zoveel mogelijk. Ik woon ook midden in 't bos, dus gelukkig hier geen uitlaatgassen. Denk dat ik daar ook niet echt vrolijk van zou worden als dat mijn huis binnen zou kunnen komen.

Overigens gaat 't mij niet zozeer om gevaar, maar om het feit dat ik heel snel last van mijn luchtwegen krijg als ik blootgesteld word aan rook.
Er zijn hele generaties groot geworden met rokende ouders dus de kinderen van nu zullen ook wel groot worden van het beetje rook wat je nu nog binnenkrijgt.
Babette,

Ik zou er ook niet komen als er veel gerookt wordt. Ik ben ook zwanger. Rook niet, nooit gedaan, in mijn directe omgeving roken alleen mn ouders en die roken nooit in ons bijzijn. Ook niet als ze op onze kids passen en ook niet als ze in hun eigen huis op onze kids passen. Meeroken schijnt toch net zo slecht te zijn? Blijf maar lekker uit de rook zou ik zeggen.
Als jij er veel moeite mee hebt dan moet je het aankaarten. Misschien is het niet eens in ze opgekomen? Is er wel al gesproken hoe er met roken wordt omgegaan als de baby er eenmaal is?

Toen ik zwanger was (voor het rookverbod) stond ik nog wel eens in de kroeg en kwam ik ook wel op andere plaatsen waar gerookt werd.

Met mijn kind vermijd ik die plaatsen. Familie die rookt doet dat buiten als wij komen en zorgt ook dat er de hele dag niet is gerookt, zodat het er ook niet blauw staat. Daar begonnen ze overigens zelf over.
Je meot het gewoon eens ter sprake brengen. Misschien hadden ze er wel nooit aan gedacht. Of wel aan gedacht, maar acht zolang ze er zelf niks van zegt. Willen ze best wel even niet roken als jij er bent. Maar ze kunnen neit in jou hoofd kijken. En als je nou op een normale manier zegt dat je er misselijk van wordt en je wel een beetje zorgen maakt over risico's. Of ze het nu eens zijn met die risico's of niet, hopelijk respecteren ze dat gewoon. En anders snappen ze het wel als je daarna minder komt. Maar blijf vooral niet stilletjes zitten wachten totdat jou standpunt begrepen wordt zonder dat allereerst even kenbaar te maken, de rest komt vanzelf.

Ik ben inmiddels een poos gestopt en waardeer helemaal hoe dat stinkt zonder zwanger te zijn. Maar aan de andere kant mijn moeder rooket haar hele zwangerschap, 2x zelfs, en ik was 7,5 pond en mijn broertje 8. Beide ouders hebben onze hele jeugd ook gerookt. Was veel minder over bekend toen en is ook goed gekomen met ons.

Ik denk dat het met de rsisco's wel wat meevalt m,aar ja ze waarschuwen vast neit helemaal voor niks, maar dat het stinkt en dat je daar als zwangere extra last van hebt waardeer ik helemaal.

Wat ik probeer te zeggen; in plaats van silletjes te piekeren , praat er in elk geval even over en doen ze er dan niks mee beslis dan voor jezelf verder, denk ik dan maar..
Mijn schoonvader heeft mijn schoonzus zelfs expliciet gezegd dat ze gewoon moest roken waar ik bij was (zwanger en wel). Het was zijn huis.

Prima, moet hij weten. Ik heb gezegd dat ik het erg waardeer dat schoonzus buiten ging roken. Dat ik er nu verder niet heel veel problemen mee heb (zo vaak komen we daar niet) maar dat ik denk dat ik met baby wel gewoon weg zou gaan als er gerookt zou worden.

Er wordt zo duidelijk gewaarschuwd om kleine kinderen niet in rokerige ruimtes te laten ivm longdingen en wiegedood (of is het wiegendood). Ik drink niet meer, ik rook niet, ik eet geen rauw vlees, doe kortom enorm mijn best om zo gezond mogelijk te leven voor dat wurm in mijn buik. Dan vind ik het weleens lastig om in een rokerige ruimte te zijn, is dan een beetje tegenstrijdig voor mijn gevoel. Maar, ik ben dus erg blij met het rookverbod want ik ga heus nog weleens uit eten en naar de kroeg. Of ik dat zou laten gaan als het er rokerig was weet ik niet. En dat is dan ook niet eerlijk naar schoonvader toe, want daar vind ik het heus niet zo erg als ik er niet naartoe kan!
Mijn ouders roken ook allebei, en meteen nadat we ze verteld hadden dat ik zwanger was besloten ze allebei spontaan om niet meer te roken waar wij bij waren. Dus ook in hun eigen huis roken ze niet als wij er zijn. Ze luchten zelfs van tevoren, heel erg lief!

Ik weet niet wat we gedaan hadden als ze dat niet gewild hadden, ik denk toch dat we dan een stuk minder bij mijn ouders gekomen waren met de baby!
Ik vind het tamelijk asociaal van je schoonouders om te roken in het bijzijn van hun ongeboren kleinkind. Wat vind je vriend ervan? Kan hij hier niet over praten met zn ouders?
Ben wel beneiuwd waarom jij al een paar uur per dag aan de zuurstoftank zit, is er een medische reden waarom jij al niet in de rook kunt zitten? Astma ofzo? Dan zou je toch al helemaal niet hoeven uitleggen waarom je niet in rokerige ruimtes wilt zitten tijdens zwangerschap/met baby?

Ik rook al jaren niet meer (gestopt toen ik zwanger was) en heb gelukkig niet veel rokers om me heen, maar heb tijdens zwangerschap rookruimtes niet echt vermeden ofzo. Gewoon normaal mijn leven geleefd zeg maar, en soms was dat in een rokerige ruimte.
quote:revival schreef op 02 februari 2009 @ 15:23:

Ik vind het tamelijk asociaal van je schoonouders om te roken in het bijzijn van hun ongeboren kleinkind. Wat vind je vriend ervan? Kan hij hier niet over praten met zn ouders?

Pfff dat vind ik wel een beetje overdreven hoor.....het is HUN huis, en met die schadelijke stoffen zal het wel meevallen zolang kindje veilig in buik zit.

Je bent " maar" zwanger hoor, hebt niet een of andere zware longaandoening.
quote:Titsandwits schreef op 02 februari 2009 @ 15:57:

[...]

Pfff dat vind ik wel een beetje overdreven hoor.....het is HUN huis, en met die schadelijke stoffen zal het wel meevallen zolang kindje veilig in buik zit.

Je bent " maar" zwanger hoor, hebt niet een of andere zware longaandoening.Zoiets ja. Ik vind ook dat als je zo hoog op je morale stokpaardje gaat zitten je wel een normaal gesprek onmogelijk maakt. Ga toch gewoon een gesprek aan. Het is toch vaak in het leven een kwestie van niet zozeer wat je zegt, maar de manier waarop. Als je een verschil van menig ergens over hebt hoef je nog niet gelijk hoog te gaan steigeren en al helemaal niet gaan lopen schelden. Doe even normaal zeg...
Tsja, lastig. Toen ik zwanger was kwam ik wel gewoon op verjaardagen waar gerookt werd, bij mijn schoonouders waar gerookt werd... Nu met baby doe ik dat niet. Schoonouders roken niet in huis als wij er zijn (hebben we wel gevraagd trouwens!). Pas wilde schoonpa er wel eentje opsteken toen baby boven lag te slapen, maar heb daar toch een stokje voor gestoken. Maar in de zwangerschap, ach ja... ik heb me er niet zo druk over gemaakt. Heb heel soms zelfs zelf wel eens een sigaretje gerookt (en nu niet allemaal boos worden ). Als je er misselijk van word zou ik het wel aankaarten en houden ze er geen rekening mee, dan niet. Ik zou niet naar mijn schoonouders toe gaan nu als ze stug binnen zouden roken.
quote:DoubleDutch schreef op 02 februari 2009 @ 16:10:

[...]

Zoiets ja. Ik vind ook dat als je zo hoog op je morale stokpaardje gaat zitten je wel een normaal gesprek onmogelijk maakt. Ga toch gewoon een gesprek aan. Het is toch vaak in het leven een kwestie van niet zozeer wat je zegt, maar de manier waarop. Als je een verschil van menig ergens over hebt hoef je nog niet gelijk hoog te gaan steigeren en al helemaal niet gaan lopen schelden. Doe even normaal zeg...Doubledutch heb je het nu over mij???
quote:Titsandwits schreef op 02 februari 2009 @ 15:57:

[...]

Je bent " maar" zwanger hoor, hebt niet een of andere zware longaandoening.Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de gevaren van meeroken. Volgens het OP roken ze ook waar kleine kinderen bij zijn. Dat vind ik echt asociaal. Ik kom met mijn kinderen niet op plekken waar gerookt wordt.
Afgezien van alle gevaren van meeroken die hier al besproken zijn vind ik het meest relevant dat je op dit moment kotsmisselijk wordt van de lucht als iemand rookt. Dat had ik ook in het begin van mijn zwangerschap. Mijn schoonouders zijn ook verstokte rokers maar als ik er ben gaan ze naar buiten of een ander deel van het huis om te roken. Heel fijn. Als ik jou was zou ik inderdaad mijn vriend vragen dit met zijn ouders te bespreken. Heeft de mijne ook gedaan.
quote:Tijger32 schreef op 02 februari 2009 @ 16:28:

[...]

Volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de gevaren van meeroken. Volgens het OP roken ze ook waar kleine kinderen bij zijn. Dat vind ik echt asociaal. Ik kom met mijn kinderen niet op plekken waar gerookt wordt.

Heus wel. Maar hoe gevaarlijk kan het zijn voor je ongeboren kind als een een uurtje of 1,5 of 2 in een vrij grote ruimte zit waar door 2 mensen gerookt wordt?

Ik rook ook niet waar baby's of hele kleine kinderen bij zijn. Maar om iemand asociaal te noemen die in zijn/haar eigen huis een sigaretje rookt waar een zwangere vrouw bij is....vind ik een beetje overdreven.
quote:Titsandwits schreef op 02 februari 2009 @ 16:26:

[...]

Doubledutch heb je het nu over mij??? Neuh ik bedoelde juist dat ik het zo ongeveer wel met je eens was dat de reactie over "associaal van je schoonouders" wel erg overtrokken was.
Wat ik nu ga doen ?

Ik ga er niet heen, ja straks als het voorjaar is en we buiten kunnen zitten. Ik heb er al gesprekjes over gehad, maar zij zeggen het is hun huis. Toen heb ik ook al gezegd: En het is mijn kind, als ik er al het mogelijke voor doe om het gezond op de wereld te zetten, ga ik niet in de rook zitten. Ze zijn hier een beetje boos over, vandaar dat ik mezelf afvroeg of ik overdrijf of niet.

Ben het met ze eens hoor het is hun huis, doe wat je wil van mij part roken ze 80 pakjes per dag. Maar niet bij mijn kind dus.

Nu weet ik ook dat de meeste het met mij eens zijn, dus kan ik weer lekker slapen......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven