Kadootjes
vrijdag 30 januari 2009 om 22:54
Naar aanleiding van een aantal topics over bezuinigen en besparen, vroeg ik me af hoeveel geld jullie uitgeven aan kadootjes. Ik werk sinds een paar jaar 3 dagen in de week ipv fulltime, we hebben 2 kleine kinderen en hebben ons uitgavenpatroon dus flink moeten aanpassen. Een van de dingen waar we best veel geld aan uitgaven, is kadootjes voor verjaardagen, feestjes, feestdagen e.d.. Na een berekening kwamen we uit op zo'n 1000 euro per jaar! En dan deden we nog niet eens echt gek. Een verjaardagskadootje voor familie of vrienden is zo'n 10-15 euro, voor een kinderverjaardag maximaal 10 euro. maar het lijkt wel of er voor dat geld steeds minder te doen is. Ik ben inmiddels een prof in het speuren naar leuke en toch niet te dure kadootjes. Maar als mensen geld vragen omdat ze iets groots/duurs willen aanschaffen, dan is een envelopje met 10 euro ook zo lullig. Helemaal als zij 15 euro aan geld of kadobonnen geven. Ik zou me daar niets van aan moeten trekken, want veel stellen zonder kinderen en met allebei een fulltime baan hebben waarschijnlijk wat meer te besteden dan wij, maar toch voel ik me ongemakkelijk als ons envelopje voor hen minder inhoud bevat dat wat zij geven. Of als ik een leuk kadootje van 8 euro koop voor het zoontje van vrienden, en zij dan een paar weken later voor mijn even oude dochter met een kadootje van 20 euro aankomen. En waar mijn oren helemaal van klapperden, was de zonnebank die vrienden van ons met kerst aan hun ouders gaven. Wij geven onze ouders een boek of een cd, we vinden 15-20 euro genoeg, het gaat tenslotte om het gebaar, en ze zijn er ook heel blij mee.
Ik ga me bijna afvragen of wij de enigen zijn die niet zo veel geld kunnen/willen uitgeven aan kadootjes. (Nee, ik weet dat dat zeker niet zo is! Maar het lijkt wel alsof het (ondanks de kredietscrisis) allemaal niet duur en gek genoeg kan.)
Hoe doen jullie dat?
Ik ga me bijna afvragen of wij de enigen zijn die niet zo veel geld kunnen/willen uitgeven aan kadootjes. (Nee, ik weet dat dat zeker niet zo is! Maar het lijkt wel alsof het (ondanks de kredietscrisis) allemaal niet duur en gek genoeg kan.)
Hoe doen jullie dat?
maandag 2 februari 2009 om 10:00
quote:whopper schreef op 31 januari 2009 @ 11:09:
Het lijkt me dodelijk vermoeiend overigens, om zo berekenend met iets om te gaan als een kadootje.
Houden jullie dan ook de bloemen bij die je krijgt of geeft? Een bos kost tegenwoordig ook al tussen de 15 en 20 euro, dus dan wordt het helemaal een gereken....
Ik hou echt niet precies bij wat (hoeveel) ik van wie krijg, om dan te gaan rekenen als ik voor diegene een kadootje moet kopen. Het is meer dat ik er van schrok wat we per jaar uitgaven aan kadootjes/kleinigheidjes/bloemen. En als je je financiële plaatje nog eens gaat bekijken en waar nodig moet/wil/kan bijstellen, dan vind ik een totaalbedrag van zo'n 1000 euro best behoorlijk.
Ik hou ook een gemiddeld bedrag aan, en ga echt niet moeilijk doen als het een paar euro meer is, maar onze portemonnee laat het helaas niet toe om maar onbeperkt voor iedereen te kunnen kopen wat ze leuk vinden.
Bloemen krijg en geef ik niet zo vaak. De bloemist waar ik meestal naar toe ga, heeft al mooie boeketjes vanaf 7,50, en dat zijn echt geen lullige bosjes. (En 2 bossen tulpen uit de bonus van de AH even mengen en een nieuw folietje erom ziet er ook al meteen een stuk "duurder" uit dan de 4 euro die je er voor neertelt )
Het lijkt me dodelijk vermoeiend overigens, om zo berekenend met iets om te gaan als een kadootje.
Houden jullie dan ook de bloemen bij die je krijgt of geeft? Een bos kost tegenwoordig ook al tussen de 15 en 20 euro, dus dan wordt het helemaal een gereken....
Ik hou echt niet precies bij wat (hoeveel) ik van wie krijg, om dan te gaan rekenen als ik voor diegene een kadootje moet kopen. Het is meer dat ik er van schrok wat we per jaar uitgaven aan kadootjes/kleinigheidjes/bloemen. En als je je financiële plaatje nog eens gaat bekijken en waar nodig moet/wil/kan bijstellen, dan vind ik een totaalbedrag van zo'n 1000 euro best behoorlijk.
Ik hou ook een gemiddeld bedrag aan, en ga echt niet moeilijk doen als het een paar euro meer is, maar onze portemonnee laat het helaas niet toe om maar onbeperkt voor iedereen te kunnen kopen wat ze leuk vinden.
Bloemen krijg en geef ik niet zo vaak. De bloemist waar ik meestal naar toe ga, heeft al mooie boeketjes vanaf 7,50, en dat zijn echt geen lullige bosjes. (En 2 bossen tulpen uit de bonus van de AH even mengen en een nieuw folietje erom ziet er ook al meteen een stuk "duurder" uit dan de 4 euro die je er voor neertelt )
maandag 2 februari 2009 om 10:09
Op verjaardagen van schoolkinderen geven we 5 euro per kind en dat doet gelukkig alle ouders hier uit de buurt.
Soms verzamelt een ouder al het geld om een mooi groot kado voor de jarige te kopen.
Neefjes, nichtjes en vrienden geven we ongeveer 15 euro en ouders ligt er soms aan , gemiddeld denk ik zo,n 30 euro.
Broers en zussen doen we gelukkig niet meer aan, omdat we bijna allemaal achter elkaar jarig zijn en idd het envelopje steeds werd doorgegeven.
Zelf vindt ik het leuk om spontaan een klein kadootje te krijgen en neem daarom vaak ook zelf iets leuks mee als ik vrienden bezoek, maar dat hoeft echt niets groots te zijn, geurkaarsjes een lekker taartje, bloemen of een leuk boek dat ik zelf net uit heb!
Soms verzamelt een ouder al het geld om een mooi groot kado voor de jarige te kopen.
Neefjes, nichtjes en vrienden geven we ongeveer 15 euro en ouders ligt er soms aan , gemiddeld denk ik zo,n 30 euro.
Broers en zussen doen we gelukkig niet meer aan, omdat we bijna allemaal achter elkaar jarig zijn en idd het envelopje steeds werd doorgegeven.
Zelf vindt ik het leuk om spontaan een klein kadootje te krijgen en neem daarom vaak ook zelf iets leuks mee als ik vrienden bezoek, maar dat hoeft echt niets groots te zijn, geurkaarsjes een lekker taartje, bloemen of een leuk boek dat ik zelf net uit heb!

maandag 2 februari 2009 om 12:50
quote:wolkewietje schreef op 02 februari 2009 @ 10:00:
[...]
(En 2 bossen tulpen uit de bonus van de AH even mengen en een nieuw folietje erom ziet er ook al meteen een stuk "duurder" uit dan de 4 euro die je er voor neertelt )
Sja, dat bedoel ik dus. Vermoeiend als je je zo bezig moet houden met hoe duur het eruit ziet wat je koopt.
Ik zou dan denken; het ziet er 'gezelliger' uit, zo twee bosjes bij elkaar in een nieuw folietje, jij denkt ' duurder'.
[...]
(En 2 bossen tulpen uit de bonus van de AH even mengen en een nieuw folietje erom ziet er ook al meteen een stuk "duurder" uit dan de 4 euro die je er voor neertelt )
Sja, dat bedoel ik dus. Vermoeiend als je je zo bezig moet houden met hoe duur het eruit ziet wat je koopt.
Ik zou dan denken; het ziet er 'gezelliger' uit, zo twee bosjes bij elkaar in een nieuw folietje, jij denkt ' duurder'.
maandag 2 februari 2009 om 14:36
Aan sinterklaas geven wij altijd veel geld uit (doe ik samen met mijn vriend en met mijn ouders) verjaardag van mijn vriend ongeveer 50 euro maar net wat ie leuk vind, kost het 70 ook prima en als het 30 euro kost is het ook goed.
Verjaardag voor ouders wisselt, net wat ze willen hebben.
En verjaardagen van vrienden/vriendinnen ongeveer een 10tje denk ik. Maar ik koop vaak iets wat precies bij ze past en dan kan het dus ook duurder of goedkoper zijn.
Verjaardag voor ouders wisselt, net wat ze willen hebben.
En verjaardagen van vrienden/vriendinnen ongeveer een 10tje denk ik. Maar ik koop vaak iets wat precies bij ze past en dan kan het dus ook duurder of goedkoper zijn.
maandag 2 februari 2009 om 21:03
Voor de roulerende-envelopperTs die het zo moeilijk vinden er mee te stoppen "want dat is ook weer zo kaal": mijn oom en mijn vader waren drie weken na elkaar jarig, en die gaven elkaar een lege (!!!) envelop. Was jaar na jaar dezelfde envelop, dat was juist het lollige ervan, en de creatievelingen kunnen natuurlijk ook om-en-om wat op die envelop schrijven ofzo
dinsdag 3 februari 2009 om 10:50
Ik ben er eigenlijk totaal niet mee bezig, wat ik uitgeef aan cadeautjes en wat ik vervolgens terug krijg. Mijn vriend en ik geven altijd redelijk fors, tenminste vergeleken met de bedragen die ik hier zie. Mijn ouders, schoonouders, broers en zussen krijgen altijd iets van rond de ¤ 50,-. Kan geld zijn, een bon of een cadeau, maar net wat ze zelf graag willen hebben. Ik vind het leuker om een cadeau te geven, maar als de jarige liever geld heeft; ook prima, het is zijn/haar feestje. Mijn twee beste vriendinnen geef ik ook meestal iets van rond de ¤ 50,/, maar dan in de vorm van een dagje beauty-gebeuren o.i.d. Andere vrienden en aanhang daarvan geven we rond de ¤20,-/¤25,-. En als ik van diezelfde mensen later iets van een tientje terug krijg dan boeit me dat niet eerlijk gezegd.