Kunstzinnige therapie

24-04-2017 16:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi viva dames en heren, ik ga beginnen met kunstzinnige therapie, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
we met ktb

oftewel creatieve therapie

dat zal iets anders zijn denk ik
Denk dat het redelijk op het zelfde neer komt

Hoe is jou ervaring?
Creatherapie hier. Wat wil je weten?
Hoe gaat het er aan toe? Wat kan ik er van verwachten en helpt het goed bij jou?
Bij mij is het vooral beeldende therapie, dus geen dans, muziek, dat soort dingen. Ik doe teken/schilderopdrachten of iets met klei. Bij mij is het doel bezig te zijn met emoties, dus tijdens of naar aanleiding van de opdrachten praat ik met mijn therapeute over dingen waar ik tegenaan loop. Sommige opdrachten roepen emoties op, en dat vind ik soms best bizar maar ook tof, want uiteraard gaan we dan met/over die emoties bezig. De beeldende therapie die ik heb staat niet op zich, het is onderdeel van een traject waarin ik ook gesprekken heb met een psycholoog. Ik zie het beeldende deel als ondersteunend in het traject.
Creatieve therapie kan heel goed helpen om e.e.a. zichtbaar of hoorbaar te maken, wat in gesprekken lastiger kan zijn. Het kan je helpen om te oefenen met wat je lastig vindt en je in beweging brengen, bij de meeste problemen iets wat nodig is. Of het werkt hangt altijd af van de klik die je met de therapeut hebt. Mijn advies; ga niet door, als je het niet voelt en durf duidelijk te zijn over dat wat jij wilt en nodig hebt! Een leuke, luchtige manier van therapie vind ik. Succes!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
ik heb het vooral in een groep gehad en vond het verschrikkelijk

ik ben dus niet goed in die dingen en dn zeggen ze het gaat er ookniet om of je er goed in bent maar ja dat zit tussen je oren

ik vond werken met krijt en verf niet fijn. vieze handen enzo

ze zeiden dat ik steeds in hetzelfde stramien blijf.

geen idee

later tweekeer individueel gehad dat was wel fijner maar niet echt mijn therapievorm
quote:CommonSense schreef op 24 april 2017 @ 17:09:

Bij mij is het vooral beeldende therapie, dus geen dans, muziek, dat soort dingen. Ik doe teken/schilderopdrachten of iets met klei. Bij mij is het doel bezig te zijn met emoties, dus tijdens of naar aanleiding van de opdrachten praat ik met mijn therapeute over dingen waar ik tegenaan loop. Sommige opdrachten roepen emoties op, en dat vind ik soms best bizar maar ook tof, want uiteraard gaan we dan met/over die emoties bezig. De beeldende therapie die ik heb staat niet op zich, het is onderdeel van een traject waarin ik ook gesprekken heb met een psycholoog. Ik zie het beeldende deel als ondersteunend in het traject.

Dit geeft wel een goed beeld, en is ook het geen wat ik zoek.

Gewoon therapie bij een psycholoog heb ik even genoeg van ik kom duidelijk niet over bepaalde blokkades heen. Hoop dat bij kunstzinnige therapie wel te bereiken
quote:dr0pje schreef op 24 april 2017 @ 18:24:

Creatieve therapie kan heel goed helpen om e.e.a. zichtbaar of hoorbaar te maken, wat in gesprekken lastiger kan zijn. Het kan je helpen om te oefenen met wat je lastig vindt en je in beweging brengen, bij de meeste problemen iets wat nodig is. Of het werkt hangt altijd af van de klik die je met de therapeut hebt. Mijn advies; ga niet door, als je het niet voelt en durf duidelijk te zijn over dat wat jij wilt en nodig hebt! Een leuke, luchtige manier van therapie vind ik. Succes!

Dank je.

Ik ben een beetje uitgepraat maar nog niet van mijn trauma's af, en ik hoop dat ik via deze weg verder kom. En een leuke, luchtige manier van therapie is het geen me aanspreekt.
quote:vivajaline schreef op 24 april 2017 @ 18:45:

ik heb het vooral in een groep gehad en vond het verschrikkelijk

ik ben dus niet goed in die dingen en dn zeggen ze het gaat er ookniet om of je er goed in bent maar ja dat zit tussen je oren

ik vond werken met krijt en verf niet fijn. vieze handen enzo

ze zeiden dat ik steeds in hetzelfde stramien blijf.

geen idee

later tweekeer individueel gehad dat was wel fijner maar niet echt mijn therapievorm

Bedankt ook voor jou bijdrage, ik ga voor individuele therapie, groeps therapie spreek mij totaal niet aan.

Jammer dat het je niet gebracht heeft wat je er van gehoopt had.
Ik heb goede ervaringen met kunstzinnige therapie.

<toelichting weggehaald nadat TO het had gelezen>
Een eenvoudig voorbeeld van kunstzinnige therapie.

<toelichting weggehaald nadat TO het had gelezen>
Dank je voor het delen van je verhaal Trivina, ik heb er heel veel aan. Wat mij betreft mag je je posts gelijk weer weghalen als je je daar prettiger bij voelt.

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik hievoor gekozen heb
Je hebt mensen die zeggen geen creatief bot in hun lichaam te hebben. Ik vraag me wel af, zouden ze iedereen helemaal vrij laten of snappen ze dat sommige iets meer aanwijzingen nodig hebben? Ik denk namelijk dat als je tegen die mensen zegt, doe maar wat, dat ze juist vastlopen.

Ben je van jezelf creatief trouwens? Ik kan niet zonder leven, zeg maar, ik ben een gevoelsmens en kan mezelf er helemaal in kwijt. Wie weet heb je de creatieve mens in je nog nooit ontmoet, en levert het je een nieuwe hobby op. Of is die kans niet groot?
Ik ben best creatief denk ik, doe er alleen niks me op dit moment
Okee dan denk ik dat het zeker gaat bevallen. Die kans is minder groot als je helemaal niet creatief bent. Mijn advies, voel je niet suf of raar, als je het op jouw manier doet. Als dat betekent dat je even niks anders weet dan een kat te schilderen, of je naam ofzo, doen. En je niks aantrekken van hoe het zou moeten of horen, of dat het mooi moet zijn. Veel plezier toegewenst. (insert schilderende emoticon )
Succes!
TO, ik hoop dat het je een stap vooruit helpt.

Ik ga nu slapen.

Misschien post ik morgen nog een stukje.
Ik heb een paar maanden dagtherapie gehad en daar zat ook een morgen creatieve gedoe bij. Ik ben al helemaal niet creatief en vond het ook niks. Je kreeg dan een opdracht (bv water met brug tekenen en dan waar jezelf stond). Dan ging die gast het helemaal uitpluizen waarom ik die boom bv zwart had geschilderd en mezelf bv blauw. Dat had dan dit en dit te betekenen. Nee was echt niks voor mij. Had een paar keer meegedaan en toen was ik die morgens vrij :p
quote:vivaratje schreef op 24 april 2017 @ 22:47:

Ik heb een paar maanden dagtherapie gehad en daar zat ook een morgen creatieve gedoe bij. Ik ben al helemaal niet creatief en vond het ook niks. Je kreeg dan een opdracht (bv water met brug tekenen en dan waar jezelf stond). Dan ging die gast het helemaal uitpluizen waarom ik die boom bv zwart had geschilderd en mezelf bv blauw. Dat had dan dit en dit te betekenen. Nee was echt niks voor mij. Had een paar keer meegedaan en toen was ik die morgens vrij :pIk ben zelf wel erg creatief maar zou daar ook de kriebels van krijgen hoor. Ik denk niet dat ze dat allemaal doen op die manier, als ik zo'n groepje zou begeleiden, zou ik het zeker niet zo aanpakken. Het is imo zo, kunst zegt iedereen weer iets anders dus jouw idee ervan opdringen, brrrr, dan begrijp je het niet. Creativiteit ga je je vrij van voelen, niet beperkt.
quote:Flowers-and-roses schreef op 24 april 2017 @ 22:54:

[...]

Ik ben zelf wel erg creatief maar zou daar ook de kriebels van krijgen hoor. Ik denk niet dat ze dat allemaal doen op die manier, als ik zo'n groepje zou begeleiden, zou ik het zeker niet zo aanpakken. Het is imo zo, kunst zegt iedereen weer iets anders dus jouw idee ervan opdringen, brrrr, dan begrijp je het niet. Creativiteit ga je je vrij van voelen, niet beperkt.Ik vond het ook maar zweverig en dat is ook niets voor mij. Was ook erg blij dat ik niet meer mee hoefde te doen. Maar de anderen in mijn groep hadden er wel wat aan. Zo is iedereen daar ook verschillend in
Dat zweverige ken ik wel hoor. Bij kunstzinnig therapeut 1 had ik niet zo’n goede ervaring.

Zij had zo’n arrogante houding van ‘ik ben de therapeut en ik ga jou analyseren. Jij bent bij mij gekomen met je hulpvraag.´

Na vier keer ben ik daar gestopt. Er was geen klik en ik had er niets aan.

Met kunstzinnig therapeut 2 was er wel een klik. Zij was fantastisch. Geen vage Freudiaanse interpretaties. Zij was meer down to earth. Ik ben daar echt verder gekomen. En ik had zo´n plezier in het creatief bezig zijn.
Trevina dat is precies wat ik bedoel. Misschien hadden we dezelfde peut?
Dank jullie voor jullie bijdrage, forumers die persoonlijke dingen neer gezet hebben om mij te helpen kunnen het weer weghalen ik heb het inmiddels gelezen.

Ik hoop dat ik een therapeut heb uitgezocht die niet zo gaat analyseren, is dat wel zo dan stap ik over op een andere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven