Wat is mijn recht?

03-02-2009 14:00 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn man en ik denken erover om aan kinderen te beginnen. Nu ben ik bijna afgestudeerd aan de PABO en straks dus zoekende naar een baan. Zoals ik het begrepen heb, krijg je pas na een jaar een vast contract.

Wat gebeurt er als ik tijdens dat jaarcontract zwanger raak?

Krijg ik dan wel gewoon zwangerschapsverlof betaald? Kan mijn werknemer me met deze reden ontslaan?

Het vervelende is dat we niet nog 3 jaar willen wachten totdat ik misschien eindelijk een vast contact heb.

Maar financieel gezien wil ik wel graag weten waar ik recht op heb, mocht ik zwanger worden tijdens mijn eerste jaar als werknemer.

Dankjewel alvast!
Je mag niet ontslagen worden als je zwanger bent. Contract wat niet verlengd wordt is een ander verhaal.
Sam, je werkgever mag je niet ontslaan omdat je zwanger bent, wel heeft hij het recht om je contract niet te verlengen.

verlof wordt altijd uitbetaald door het UWV en niet door een werkgever, dus daar heb je hoe dan ook recht op.

succes met alles
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=23130
Om een jaarcontract niet te verlengen hoeft de werkgever geen reden op te geven. Het eindigt van rechtswege.

En dit staat op de site van het UWV over de zwangerschapsuitkering:

Bent u zwanger of bevallen? Dan kunt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijgen als 1 van de onderstaande situaties voor u geldt:

U heeft een baan.

U krijgt een uitkering van UWV (WW, Ziektewet of loongerelateerde uitkering WGA).

Uw bevalling is binnen 10 weken na het einde van uw baan of uw uitkering bij UWV.
Ontslaan mogen ze je niet, je contract hoeven ze alleen niet te verlengen. Zwangerschapsverlof krijg je wanneer je gewoon in dienst bent als je met verlof gaat, ongeacht of je contract verlengd wordt, of als je binnen 10 weken voor de uitgerekende datum op straat komt te staan.
Oh, ja, en wat anderen ook al zeggen. Een contract voor onbepaalde tijd opzeggen of een jaarcontract tussentijds beeindigen, dat mag niet vanwege zwangerschap.
Dankjewel. Maar stel ik raak halverwege het jaarcontract zwanger en het wordt niet verlengd door mijn werknemer. (Ik zou dan bevallen als het jaarcontract is verlopen) Heb ik dan recht op WW + Zwangerschapsverlof?

Ik weet niet goed hoe dat werkt...
WW en zwangerschapsverlof zijn twee verschillende dingen. Als je contract niet verlengd wordt krijg je WW, ook als je zwanger bent en eerder dan 10 weken voor de bevalling op straat komt te staan. Dat is eerst 75% van je loon, dan 70% van je loon en voor een beperkte tijd. Als je in de WW zit en je verlof gaat in kom je in de ziektewet voor 16 weken. Je krijgt dan wel 100% van je WW uitkering betaald. (dus niet 70%, zoals normaal bij ziekte in de WW).

Maar je WW eindigt een keer, en dan moet je toch gewoon weer zelf voor inkomen zorgen.

De tijd dat je met verlof bent in de WW wordt er niet vanaf getrokken.
Mij is dit bij mijn 1e overkomen.

Kontract niet verlengd toen ik 3 maanden zwanger was. Heb toen ww gekregen idd 70% van het loon.

4 weken van tevoren zwangerschapsverlof in laten gaan. Je kan namelijk voor 6 of 4 weken kiezen. En 10 weken erna bevallingsverlof. In die 16 weken kreeg ik weer 100% van het loon. Daarna als het nodig is en je hebt langgenoeg gewerkt krijg je weer ww. Dit was bij mij niet nodig en heb daarna geen uitkering aangevraagd of ik heb het laten stoppen dat weet ik niet meer.
Ik denk dat ik het snap.

Natuurlijk ga ik daarna weer op zoek naar werk, maar ik wil mijn diploma niet 5 jaar laten liggen en dan pas op zoek gaan naar een baan. Volgend jaar studeer ik af en wie weet vind ik dan een baan. Maar dat is altijd een jaarcontract. Als ik dan zwanger raak (wat we rond die tijd wel graag willen) en het jaarcontract zou niet verlengd worden dan wilde ik wel weten of ik dan recht heb op enig inkomen.

Maar ik krijg dan of zwangerschapsverlof (als ik binnen 10 weken na afloop van het contract beval) of ik krijg WW (en als verlof ingaat krijg ik 100% uitbetaald).

Dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken mocht ik zwanger worden.

Geldt dit eigenlijk ook voor invalwerk? In het onderwijs ga je vaak een invalpoule in, wanneer je geen vaste werkplek kan vinden, omdat de banen nogal schaars zijn. Dan heb je volgens mij een soort 0-uren contract. Of krijg je dan gewoon WW of Zwangerschapverlof over gemiddeld inkomen?
Je krijgt niet meer 100% van je oude loon als je al in de WW zit en je verlof gaat in. Gewoon 100% van je WW, ipv 70% van je WW, zoals normaal in de ziekte wet.
Ja inderdaad. Dat is ook logisch dat je dan niet je oude loon krijgt, maar 100% van je ww uitkering.

Maar hoe werkt dit bij invalwerk?

Wordt er dan ook gewoon gekeken naar inkomen?

Dat is in principe geen vast inkomen. Je krijgt een 0-uren contract en dan is het afwachten hoeveel uur je kan maken...
Sam, staar je niet blind op die WW. Voor ieder jaar dat je gewerkt hebt, krijg je een maand WW. Je moet daarvoor aan de zogenaamde wekeneis voldoen. Als jij nu nog studeert en dus niet werkt, krijg je, als je zwanger raakt in je eerste jaar, of maar heel kort of geen WW.

Meer info via http://www.uwv.nl/particu...elling-WW/duur/index.aspx
Ik werk nu 20 uur, omdat ik een deeltijdstudie volg. Ik heb de afgelopen 4 jaar gewoon die 20 uur gewerkt. Daarvoor heb ik een duale studie gevolgd waarbij ik ook 20 uur uitbetaald kreeg, dus dat lijkt me geen probleem....
Dat verandert de zaak! Via de bovengenoemde site kun je dan berekenen op hoeveel maand WW te kunt rekenen.
Dat ga ik eens even uitzoeken!!

Waarschijnlijk heb ik tegen die tijd ook al een aantal maanden fulltime gewerkt, maar dat is dan alleen maar mooi meegenomen!

Goh en ik maar denken dat ik mijn man (dat klinkt, net getrouwd!!) moest gaan vertellen dat hij nog wel dik 3 jaar geduld moest hebben....

Scheelt toch allemaal wel.. Ben flink opgelucht!
Als je een 0-urencontract hebt, kijken ze naar je loon over de laatste 4 gewerkte weken. Dat gemiddelde is de hoogte van je uitkering.
Volgens mij gaat dat over meer dan 4 weken, tenminste toen ik op die afdeling werkte nog wel. Toen ging het om een periode van 3 maanden, op verzoek kon die periode verschoven worden (als er redenen waren om aan te nemen dat die 3 maanden niet gemiddeld waren)
quote:sam_86 schreef op 03 februari 2009 @ 14:00:

Hoi allemaal,

Mijn man en ik denken erover om aan kinderen te beginnen. Nu ben ik bijna afgestudeerd aan de PABO en straks dus zoekende naar een baan. Zoals ik het begrepen heb, krijg je pas na een jaar een vast contract.

Wat gebeurt er als ik tijdens dat jaarcontract zwanger raak?

Krijg ik dan wel gewoon zwangerschapsverlof betaald? Kan mijn werknemer me met deze reden ontslaan?

Het vervelende is dat we niet nog 3 jaar willen wachten totdat ik misschien eindelijk een vast contact heb.

Maar financieel gezien wil ik wel graag weten waar ik recht op heb, mocht ik zwanger worden tijdens mijn eerste jaar als werknemer.

Dankjewel alvast!

ehm..ik zou me niet blindstaren op een vast contract na een jaar. Dat is geen wettelijk recht, dat is iets wat je werkgever bepaalt. Je kan max. 3 jaar tijdelijke contracten krijgen voordat je werkgever verplicht is je een vast contract te geven.

Zeker in het onderwijs wordt (zoals je zelf zegt) veel gewerkt met invalcontracten en contracten voor slechts een aantal uur per week.

Verder zou ik me sowieso niet blind staren op wat je gaat krijgen tijdens je zwangerschapsverlof. Ook met tijdelijke contracten kan je prima kinderen krijgen...

quote:Eowynn_ schreef op 03 februari 2009 @ 15:13:

Volgens mij gaat dat over meer dan 4 weken, tenminste toen ik op die afdeling werkte nog wel. Toen ging het om een periode van 3 maanden, op verzoek kon die periode verschoven worden (als er redenen waren om aan te nemen dat die 3 maanden niet gemiddeld waren)tegenwoordig wordt het gemiddelde berekend over 13 weken.. en idd die 13 weken kunnen verschuiven als er aangetoond kan worden dat er geen goed gemiddelde is
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hoi,

Ik ben juf en mijn contract is niet verlengd toen ik zwanger bleek te zijn van mijn tweede kind. Ik werk 2 dagen in de week en ben in september begonnen met invallen. Er was werk zat, dus dat was geen probleem. Op dit moment zit ik in mijn zwangerschapsverlof. Van het UWV krijg ik mijn loon over de laatste 4 weken voor mijn verlof uitbetaald. Bij mij is het wel een beetje een gezeik omdat ik voor verschillende werkgevers heb gewerkt die allemaal beweren dat zij mij niet hoeven aan te melden bij het UWV. Uiteindelijk mag ik mezelf aanmelden en moet ik de loonstrookjes over december opsturen (die ik nog niet allemaal heb, zucht).

Maar ja je contract kan niet verlengd worden, nee daar doe je niks tegen, ja er is genoeg invalwerk en ja je krijgt een zwangerschaps- en bevallingsuitkering.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Hai,

Hier ook een juf die anderhalf jaar geleden in jouw schuitje zat. Mijn vriend en ik wilden ook niet wachten met kinderen tot ik eenmaal een vast contract had.

Tijdens het invallen bleek ik zwanger te zijn. Ik werkte ook voor verschillende werkgevers en heb zelf alles geregeld met het UWV. De formulieren die nodig zijn voor de WAZO-uitkering (zwangerschapsuitkering) heb ik zelf van internet geplukt, ingevuld tot zover ik dat kon en opgestuurd naar de loonadministraties van mijn werkgevers. Ze keken inderdaad naar de laatste 4 gewerkte weken.

Maar volg vooral je hart, jullie hebben een kinderwens die boven een vastecontractwens gaat. Bovendien word je van een vast contract niet zwanger, daar moet je echt iets anders voor doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven