Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
@ Fay, de "blonde" rennende hond had ik wel al gezien, maar die zwart witte nog niet. Hij/zij ziet er zo lief uit. Toen wij ons orienteerden op een hond hebben we de bordercollie ook in gedachten gehad. Maar we waren bang dat deze hond meer beweging nodig zou hebben dan wij konden geven. Daarom voor een ander ras gekozen.

@ Felix, gefeliciteerd!!! Ik dacht een paar dagen geleden nog aan jouw toets en vroeg me af of je al wat gehoord had. Mooie studie: verpleegkunde. Mijn jongste dochter (13) wil ook richting verpleegkunde, maar zij heeft nog even te gaan

@ Koettie, je weet toch dat het tuinvirus uiterst besmettelijk is. Je komt er nooit meer vanaf en je vriend zit er nu ook voor de rest van zijn leven aan vast!

@ Calamity, heerlijk en slappkamer op het noorden! In ons vorig huis hadden wij de slaapkamer op het noordwesten, nu helaas niet meer. Zitten nu op zuidwesten, dus veel avondzon en warmte. Onze dochters zitten beiden op noordoosten, dus die hebben geluk, lekker koel. En voor jou een kweekkamer op het zuiden, daar zul je heel wat moois kunnen opkweken.

Ik heb vandaag toch nog wat snoeiwerk gedaan: de beukenhaagjes voor ons huis. Gelukkig waren ze nog niet uitgelopen en ze zijn laag (1 meter). Dus het werk viel mee en nu staat alles aan de voorkant er weer helemaal strak bij. Daarna mezelf getracteerd op een uitje naar de praxis waar de plantjes in de aanbieding waren.

Ik heb twee wit/blauwe senecio senetti's (nooit van gehoord ) en een heleboel wit/zachtrose hangverbena's gekocht. Nu kan ik alvast het stukje terras vullen bij de keuken en bijkeuken. Als het klaar is, plaats ik wel een foto.
Fram: je kan ook met veel beplanting werken dat zuurstof toevoegt aan het water zoals gele lis. Alleen als de vijver de hele dag in de zon ligt is het wel een probleem. Je kan de zon wel blokkeren door bijv een lelie in de vijver te zetten. Wat je ook kan doen is een pomp maar een gedeelte van de dag aanzetten. Een pomp is namelijk niet zo heel vriendelijk voor salamanders en kikkers.
Ohhh en felix van harte gefeliciteerd! Hier een HBO-V er en ik kan met recht zeggen dat ik een super fijn beroep heb waarmee je heel veel verschillende richtingen op kan!
Over de vijver, ik weet niet of dit alleen voor grote vijvers geldt of ook voor kleinere maar mijn moeder heeft al 100 jaar een (grote) vijver in de tuin en nog nooit een pomp gehad en het water is kraakhelder en het gonst van het leven in en om de vijver.

Volgens mij draait alles in een vijver om een goed biologisch evenwicht, iets wat je zelf kan creëren door een juiste plantenkeuze.

Zo houden moerasplanten het water schoon, beschermen drijfplanten (zoals ook waterlelie) het water voor teveel zon (dus risico op algen) en zorgen ondergedompelde planten voor het zuurstof. Daar lekker veel van nemen dus.

Ook oeverbeplanting is erg belangrijk, voor salamanders, kikkers en padden. Dan kunnen ze makkelijker in en uit het water komen.

Behalve oeverbeplanting kan je ook boomstammen, stenen of een stapel takjes gebruiken.

Felix, wat een mooie opleiding. Wanneer begin je?

Zitten jullie hier nou gewoon een beetje lacherig te doen over mijn binnenvijver?!

We denken in dit topic toch in mogelijkheden in plaats van in problemen? Mocht het in de slaapkamer niet lukken, dan heb ik altijd nog een enorm bad wat ik kan gebruiken en dan gaat die waterval er ook komen. Ik creëer gewoon mijn eigen tropisch paradijsje. Ja ja jippie jippie yeah!

Leuk je planten Duet! Altijd gezellig die fanatieke bloeiers. Ik had ook nog nooit gehoord van senecio senetti's en heb het even op google opgezocht en toen ik foto's zag ging er wel een belletje rinkelen , die zijn mooi!
Dierproeven.
Zoiets CC?

Koettie ik had inderdaad ook al een solar pomp gevonden. Gelukkig niet zo duur.

Felix gefeliciteerd, goed gedaan!

Nursy ik heb geen elektra buiten in de tuin, dus alles zal op zonkracht moeten.

Maar ik wist dan weer niet dat een pomp niet zo goed voor de beestjes is. De vijver staat wel bijna de hele dag in de zon, dus ik zal moeten gaan kijken naar schaduw creëren met planten. En zuurstof met planten. Hmm. Wordt nog een goed puzzeltje als ik het zo hoor.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 april 2017 @ 15:20:

Ik ben geslaagd voor mijn 21+ test! Ik mag terug naar school

En ik was nog wel zo zeker dat ik het echt niet gehaald had

Gefeliciteerd!
Zeg Framboze , hou eens op met die mooie plaatjes! Veelste mooi!

Wat de vijver betreft, er wordt nog veel regen verwacht en ook onweer. En volgens mijn schoonvader doet dit het altijd goed om de vijver weer kraakhelder te maken. Hoe ga je het eigenlijk oplossen tegen reigers die komen vissen? Of heb je er gaas overheen of een speciale anti reiger/vogel bol in de vijver?
Ik ben doodop. Heb een uit de kluiten gewassen buxus uit de grond gespit. Vervolgens kwam mijn echte bestelling en toen wilde ik die plantjes natuurlijk in de tuin zetten. Daarvoor moest ik eerst stenen naast mijn huis eruit halen en zand eruit scheppen, aarde erin doen en vervolgens de planten. Toen wilde ik meteen de geveltuin aan de voorkant doen en ook daar moest alles omgespit. Toen ook daar de plantjes erin.

Ik kan geen pap meer zeggen. Maar oh, wat ben ik blij met mijn geveltuintjes!
Haha Maylo ik maak mezelf er ook jaloers mee hoor!

Eeeh... Er komen sowieso geen vissen in, want ik heb een kat. Over de reigers heb ik ook nog niet nagedacht, maar die vliegen eigenlijk alleen maar over naar de sloten die rondom de buurt zitten. Zie, ik ben totaal onvoorbereid. De buren hebben ook geen netje geloof ik, maar ik zal eens spieken.

Jeetje mina Case-je wat een werk heb jij verzet vandaag. Wel foto's plaatsen he.
Framboos, jij begrijpt me! Dat is exact wat ik in gedachten had

Voor je waterplanten zou ik je gewoon goed laten adviseren bij een tuincentrum/kweker/bedrijf die daar verstand van heeft en je op weg kan helpen.

Respect Case-je voor wat je allemaal gedaan hebt vandaag Nu lekker op de bank hoop ik?
Dierproeven.
Proficiat Felix!

Leuke opleiding heb je gekozen. Begin je in september?
Thanks allemaal. Ik ben zo blij! Ik mag in september beginnen. Heel veel zin in!
Felix, fijn dat je de toets hebt gehaald.

Ik zit nog steeds in Florence, maar de bewerkte verkeersborden zijn mij niet opgevallen. Vandaag hebben we Monteriggioni bezocht, en daarna zijn we naar Siena geweest. Wat een schitterende stad is dat....

Morgen gaan we echt de tijd nemen in Florence, we hebben er nu een hap en een snap van gezien.

Jullie zijn allemaal erg lekker bezig in de tuin. Wij komen zondagavond weer thuis, ben benieuwd hoe de tuin er dan bijligt.

Ik verheug me in ieder geval op het vullen van de balkonbakken met hanggeraniums, en het beplanten van alle zinken bakken, emmers en schalen rondom de voordeur.

Als dat klaar is zal ik weer wat foto's plaatsen.

Welterusten dames!
Hoi allemaal,

Gisteren terug gekomen van een weekendje stacaravan. Lekker even eruit.

Felix wat leuk zeg! Ik ga in september ook beginnen met een opleiding, binnenkort heb ik de intake daarvan, ben erg benieuwd. Moest daarvoor ook vragenlijsten door collega's laten invullen, dat was wel spannend. Heb bewust kritische collega's met wie ik wel fijn contact heb gevraagd, dus mooie feedback gekregen waarmee ik wat kan.

Qua binnenvijver, die plaatjes, ah, dat wil ik ook wel!

Ik overweeg door dit topic ineens ook een vijver, in mijn nieuw onttegelde stukje waarmee ik dus nog serieus aan de slag moet! Denk niet dat ik het doe, ivm muggen...

Mijn rododendron bloeit prachtig, de vlinderstruik doet nog niks dus ik hoop van harte dat hij gaat uitlopen, ik vrees dat het niks wordt en dat zou ik zo jammer vinden omdat buurman zijn best heeft gedaan..

Vanavond al rommelmarkt rondje gedaan, hier in het dorp is dat nl altijd de dag ervoor al hot en happening. Geen leuke tuinspullen gezien, maar eigenlijk lag mijn focus ook alleen op de twee meisjes die met mij mee waren en dan als bonus keek ik of ik voor mijn eigen meisje nog little pony's zag... Ook waren er veel dingen onder zeil ivm regen. Morgen nog een rondje, ik hoop toch om zo'n leuke aardbeien pot! Of andere leuke dingen, geen fluitende kikker gezien

Er stond wel een mevrouw met miniplantjes, ik heb bij haar wel eens plantjes gekocht, ook via Facebook. Nu maar ff niet gedaan, de meeste die ze verkoopt heb ik al in de tuin, hoewel de hosta's verdwenen lijken.
Vandaag het donkerste hoekje van de tuin opgeleukt met eenjarigen.

Bijkeukenraam:

Dit is echt een vochtige hoek, geen zon en vol in de regen. De vorige eigenaren hadden tegen deze gevel een klimplant en een border met hortensia's, waar nu onze tafel staat. Best mooi, maar vanwege onze verbouwing (muur stond half op instorten) moest dat allemaal weg. Wij hebben de muur vervolgens helemaal wit gemaakt. We wonen in de buurt van het "witte stadje" Thorn en zo lijkt het een beetje op het witte stadje en geeft een beetje buitenland-gevoel.

Keukenraam:

Rond het raam heb ik 3 klimrozen geplant, een gele, een witte en een oranje. Ondanks dat hier zo goed als geen zon komt, alleen heel vroeg in de ochtend, doen de rozen het geweldig. Ze groeien al helemaal tot de dakgoot en met een beetje geluk groeien ze nog verder over het dakje van het houthok naast dit raam. Ik zal een foto plaatsen als de rozen bloeien.
Mooi! Ben benieuwd naar bloeifotos.

Nog wat gescoord op koningsmarkt? Ik heb eindelijk een betaalbare buikfles gevonden. Geen tuin, wel plant.

Duet, zo'n romantisch keukenraam

Koettie, gaaf! Die verkopen ze in de stad met een speciale led growlight erop. 400 euro

Geen ruimte, maar zoiets wil ik in de toekomst ook maken.

YL, ik heb volgende week tijd voor de campanula!

Vandaag na de rommelmarkten gaan boodschappen doen in duitsland. Eindelijk een keer op een normale werkdag, dus nu was het tuincentrum daar open. Heb een hele kar met planten gekregen van vriend als viering dat ik naar school kan

En wat een aparte dingen! Ik heb drie nieuwe varianten van passieflora, zal zo even foto's van de kaartjes uploaden. Een rode, een roze en een paarse variant.

Verder een kiwi en een plantje waar zwarte paprika's aan groeien. Nou ja, nu nog niet maar dat komt nog .

En vier verschillende pioenrozen die vol knoppen zitten!

Vriend was helemaal in zijn nopjes met een pepersoort die hij nog niet had.

Dat wordt lekker in de tuin bezig volgende week!
Wat leuk Koettie, een mini tuin in een fles. Gaaf!

Ik heb 2 bloempotten gekocht, voor nog meer plantjes binnen. Vriendlief keek me ietwat ongelukkig aan, maar groen in huis heb je nooit genoeg

Ik ben heel nieuwsgierig wat voor maffe kruisingen dit kan gaan opleveren
Wow hard gewerkt Case-je, fijn dat je blij bent met je geveltuintjes dan is het in ieder geval niet voor niets geweest

Je brengt me wel aan het denken met je vijver Frambozen....salamanders zijn ook wel heel erg leuk

maar hoe houdt je die beestjes in de buurt van je vijver zodat ze niet heel de buurt gaan terroriseren (wat me gelijk doet denken aan de hangsteenmarters van tuingravin)

Tuingravin, geniet van de laatste dagen!

Rosa-rood, lekker uitgerust van je weekendje weg kan je weer met frisse moed aan de slag

Mijn vlinderstruiken doen ook nog niets, ik heb het vermoeden dat ze wat door de vorst zijn beschadigd.

Wat ziet jouw huis er schattig uit Duet, doet me denken aan zo'n liefelijk boerderijtje

Leuk die eenjarige en dat keukenraam doet ook al zo gezellig aan, ben ook dol op vogelhuisjes die overal en nergens hangen

Mijn border collie is zo'n schatje....je zou bijna kunnen zeggen dat ik verliefd op mijn hond ben

Dat veel bewegen valt wel mee hoor, een border is net een 'gewone' hond naast de wandelingen doe ik wat hersenwerkjes met haar en dan heb je er geen kind aan

Ik heb vandaag weer een lading kinderkopjes verzameld

Heb ook nog een derde opkomende hosta in de tuin gespot die een nieuw plekje heeft gekregen.

Mijn struiken (Choisya 'Aztec Pearl') staan zo mooi...het lijkt wel een wolk van bloemetjes

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... ppsvfs.jpg[/IMG][/img]

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... xekksv.jpg[/IMG][/img]
Wat een bijzondere kleuren, ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Zal een vrolijke bonte boel worden in ieder geval!
Wauw wat leuk Koetie

Wat Felix al zegt die dingen zijn peperduur, heb ze ooit eens in een woon programma voorbij zien komen.

Felix, lekker geshopt

Als je niet kan kiezen moet je gewoon van ieder kleur een nemen

Ik ben ook heel benieuwd naar je zwarte paprika's.

Haha Kanon, vriend moet er nog even wennen aan al het groen
Ja was spontaan verliefd toen ik zo'n lamp zag. Wil ik hier ook van maken uiteindelijk. Maar moet nog wat bij qua plant en moet ergens zo'n lamp regelen. Komt nog wel!

Ik blijf op jacht naar zulke flessen, vind het prachtig! Hopelijk gaat het steeds soepeler want was echt een uur bezig joh. Alle aarde goed en met een stokje met een lepel de planten ingraven. Bleef maar vallen!

Aparte bloemen Felix! Die lichtpaars is mooi.
Mooi die rozen langs de gevel duet! En toffe klimmers Felix! Mooi die witte bloemen Fay.

Ik heb een wat "moeilijker" bloemenstruikje voor in een van mijn bloempotten gekocht, bij vries moet hij naar binnen, dus sowieso in de winter binnen overwinteren. Maar daar heb ik plek zat voor. Hij heet de Anisodontea. Ben nu nog bij mijn vriend maar dit weekend zijn we bij mij en dan gaan we het een en ander in de tuin doen.

https://i.imgur.com/rt5HF3K.jpg

https://i.imgur.com/qQ2WPwc.jpg
Op de markt vandaag nog wel een bessenstruiken gekocht, ga ik morgen in de grond zetten. Hoop dat hij het goed gaat doen, mooi achterin de tuin.

Zo'n flessentuin hebben wij vroeger thuis wel gehad, staat idd heel leuk! Ik heb als het goed is ergens op zolder (van mijn werk...) nog een flinke cilinder staan (ooit voor visjes gebruikt). Die is dus wel open aan de bovenkant, misschien daar eens een leuk rotstuintje in maken voor op de tafel.

Ik zit nu naar helden van de wildernis te kijken, mooi, een hek van bijen tegen agressieve olifanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven