Borderline
vrijdag 28 april 2017 om 17:28
Borderline vind ik ook soms een lastig woord/begrip.
Maar als je aan mij vraagt of ik last had en soms nog steeds last heb van een emotieregulatie probleem ten gevolge van een milde chemische onbalans... in combinatie met een omgeving die mijn emotionele ontwikkeling niet goed heeft kunnen ondersteunen, waardoor er helaas op jonge leeftijd verkeerde patronen en negatieve gedachtegangen in zijn geslopen...die zo vergroeid zijn met mijn persoonlijkheid dat het inmiddels soort van bij me is gaan horen, maar waardoor ik mij soms nog steeds ineens onveilig kan voelen, terwijl daar inmiddels meestal helemaal geen goede reden meer voor is...en of ik zin heb om daar over te willen schrijven...dan zou ik zeggen ja, dat wil ik wel proberen.
Maar als je aan mij vraagt of ik last had en soms nog steeds last heb van een emotieregulatie probleem ten gevolge van een milde chemische onbalans... in combinatie met een omgeving die mijn emotionele ontwikkeling niet goed heeft kunnen ondersteunen, waardoor er helaas op jonge leeftijd verkeerde patronen en negatieve gedachtegangen in zijn geslopen...die zo vergroeid zijn met mijn persoonlijkheid dat het inmiddels soort van bij me is gaan horen, maar waardoor ik mij soms nog steeds ineens onveilig kan voelen, terwijl daar inmiddels meestal helemaal geen goede reden meer voor is...en of ik zin heb om daar over te willen schrijven...dan zou ik zeggen ja, dat wil ik wel proberen.
zaterdag 13 mei 2017 om 08:39
Allereeerst een knuffel voor joushisha schreef: ↑28-04-2017 17:28Borderline vind ik ook soms een lastig woord/begrip.
TO wat heb jij meegemaakt dan mbt borderline?
zondag 14 mei 2017 om 01:01
A. Als vrouw krijg je bij elke scheet meteen een borderline stempel en als man een antisociale persoonlijkheids stoornis stempel.
B. Deze stoornissen heb je pas als je écht niet kunt functioneren. Het wordt te snel gegeven aan mannen en vrouwen die niet altijd vrolijk zijn. Bij echte borderline en ASP ben je in aanraking met de politie gekomen.
Ik wordt het strontzat dat we met zijn allen niet begrijpen dat een stoornis moet STOREN. Je hebt geen stoornis als je een stempel hebt met borderline maar prima kan functioneren maar het altijd niet even makkelijk gaat.
Kun je niet zelfstandig leven; dan heb je een stoornis. Vind je het leven soms moeilijk? Het werk wat je hebt? de studie die je doet? de relatie die je hebt? Nou gefeliciteerd; dan ben je een normaal mens.
Serieus.
Kom eens mee werken met mijn cliënten met borderline, autisme, etc. Het gaat letterlijk zo ver dat ze hun reet niet kunnen afvegen. Een stoornis is pas een stoornis als je niet zelfstandig kan leven.. niet kan eten en douchen etc..
Het is uiteraard niet fijn als je in je leven niet altijd kan doen hoe je het zou willen.. maar aargh... dat is geen stoornis. Dat is mens.
B. Deze stoornissen heb je pas als je écht niet kunt functioneren. Het wordt te snel gegeven aan mannen en vrouwen die niet altijd vrolijk zijn. Bij echte borderline en ASP ben je in aanraking met de politie gekomen.
Ik wordt het strontzat dat we met zijn allen niet begrijpen dat een stoornis moet STOREN. Je hebt geen stoornis als je een stempel hebt met borderline maar prima kan functioneren maar het altijd niet even makkelijk gaat.
Kun je niet zelfstandig leven; dan heb je een stoornis. Vind je het leven soms moeilijk? Het werk wat je hebt? de studie die je doet? de relatie die je hebt? Nou gefeliciteerd; dan ben je een normaal mens.
Serieus.
Kom eens mee werken met mijn cliënten met borderline, autisme, etc. Het gaat letterlijk zo ver dat ze hun reet niet kunnen afvegen. Een stoornis is pas een stoornis als je niet zelfstandig kan leven.. niet kan eten en douchen etc..
Het is uiteraard niet fijn als je in je leven niet altijd kan doen hoe je het zou willen.. maar aargh... dat is geen stoornis. Dat is mens.
zondag 14 mei 2017 om 08:31
Wauw, als het je werk is, moet je misschien even een bijscholing gaan doen ofzo. Wel eens van de DSM gehoord? Staat niks in over met de politie in aanraking komen hoor..Snoekbaars schreef: ↑14-05-2017 01:01A. Als vrouw krijg je bij elke scheet meteen een borderline stempel en als man een antisociale persoonlijkheids stoornis stempel.
Serieus.
zondag 14 mei 2017 om 09:30
Snoekbaars schreef: ↑14-05-2017 01:01A. Als vrouw krijg je bij elke scheet meteen een borderline stempel en als man een antisociale persoonlijkheids stoornis stempel.
Serieus.
Wat loop jij uit je nek te lullen zeg. Ik werk in de psychiatrie en er zijn zat mensen met borderline die nooit met de politie in aanraking zijn geweest en zich prima kunnen douchen en hun kont afvegen. De meeste mensen met borderline hebben normale verstandelijke vermogens en kunnen die dingen dus gewoon en zijn niet crimineel. Als we jouw criteria moeten aanhouden dan hebben zelfs de mensen op de gesloten afdeling op mijn werk geen stoornis. Niet best als dit jouw beeld is terwijl je zelf in die sector werkt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zondag 14 mei 2017 om 13:09
Het lukt me inderdaad voor geen meter om me goed te kunnen uitdrukken betreffende dit onderwerp. Er zit een grote frustratie maar het lukt niet de juiste woorden er bij te vinden waardoor ik een intens wazig verhaal heb getypt.MwTheelepel schreef: ↑14-05-2017 09:30Wat loop jij uit je nek te lullen zeg. Ik werk in de psychiatrie en er zijn zat mensen met borderline die nooit met de politie in aanraking zijn geweest en zich prima kunnen douchen en hun kont afvegen. De meeste mensen met borderline hebben normale verstandelijke vermogens en kunnen die dingen dus gewoon en zijn niet crimineel. Als we jouw criteria moeten aanhouden dan hebben zelfs de mensen op de gesloten afdeling op mijn werk geen stoornis. Niet best als dit jouw beeld is terwijl je zelf in die sector werkt.
Het gehalte 'Ik heb borderline en een heel normaal mens en alles in mijn leven gaat al jaaaaren goed'- gehalte is te hoog op dit forum en het echte leven.
Heb je eigenlijk wel borderline als alles al jaaaaren goed gaat? Mag je dan niet al wel eens zeggen dat je geen stoornis hebt? Als jij al 10 jaar prima functioneert en geen 'last' van je borderline hebt, vind ik dat je het niet meer hebt en jezelf niet continu zo hoeft te noemen.
Ik irriteer me hier aan omdat ik bang ben dat dit het verkeerde beeld over borderline geeft. Dat het hele normale mensen zijn. Dat men borderline gaat bagatelliseren. 'gewoon een meid die af en toe boos wordt'. Een actieve borderline is een van de naarste stoornissen die ik ken en gigantisch levenverwoestend voor degene zelf en dierbaren.
Ik merk ook dat iedereen een vrouw die eens iets emotioneels doet al een 'borderliner' noemt, en dat doktoren zelf al té snel bij een vrouw die last heeft van emotie het stempel geeft 'borderline'.
Dan krijg je een cliënt die zichzelf heeft laten opnemen voor borderline. Omdat deze naar de GGZ ging na het verliezen van haar moeder en daar een testje heeft ingevuld en dit stempel kreeg. 'de test had dat als uitslag dus het zal wel waar zijn'. Terwijl er gewoon iemand zit in rouw. =/
Borderline en autisme en ADD etc. is te vaak de nieuwe 'hysterie'.
Terugkomend op TO:
Een echte actieve borderliner zal nooit zeggen dat zij borderline heeft; of überhaupt een probleem, dus ga je ze ook niet vinden om mee te praten. Bij de stoornis hoort dat ze zelf niet in de gate hebben wat ze aanrichten.
Je kunt beter zoeken naar 'slachtoffers' van.
zondag 14 mei 2017 om 13:17
Je kletst nog steeds. Echt, wát een onzin.Snoekbaars schreef: ↑14-05-2017 13:09Het lukt me inderdaad voor geen meter om me goed te kunnen uitdrukken betreffende dit onderwerp. Er zit een grote frustratie maar het lukt niet de juiste woorden er bij te vinden waardoor ik een intens wazig verhaal heb getypt.
Het gehalte 'Ik heb borderline en een heel normaal mens en alles in mijn leven gaat al jaaaaren goed'- gehalte is te hoog op dit forum en het echte leven.
Heb je eigenlijk wel borderline als alles al jaaaaren goed gaat? Mag je dan niet al wel eens zeggen dat je geen stoornis hebt? Als jij al 10 jaar prima functioneert en geen 'last' van je borderline hebt, vind ik dat je het niet meer hebt en jezelf niet continu zo hoeft te noemen.
Ik irriteer me hier aan omdat ik bang ben dat dit het verkeerde beeld over borderline geeft. Dat het hele normale mensen zijn. Dat men borderline gaat bagatelliseren. 'gewoon een meid die af en toe boos wordt'. Een actieve borderline is een van de naarste stoornissen die ik ken en gigantisch levenverwoestend voor degene zelf en dierbaren.
Ik merk ook dat iedereen een vrouw die eens iets emotioneels doet al een 'borderliner' noemt, en dat doktoren zelf al té snel bij een vrouw die last heeft van emotie het stempel geeft 'borderline'.
Dan krijg je een cliënt die zichzelf heeft laten opnemen voor borderline. Omdat deze naar de GGZ ging na het verliezen van haar moeder en daar een testje heeft ingevuld en dit stempel kreeg. 'de test had dat als uitslag dus het zal wel waar zijn'. Terwijl er gewoon iemand zit in rouw. =/
Borderline en autisme en ADD etc. is te vaak de nieuwe 'hysterie'.
Terugkomend op TO:
Een echte actieve borderliner zal nooit zeggen dat zij borderline heeft; of überhaupt een probleem, dus ga je ze ook niet vinden om mee te praten. Bij de stoornis hoort dat ze zelf niet in de gate hebben wat ze aanrichten.
Je kunt beter zoeken naar 'slachtoffers' van.
Volgens mij is jouw referentiekader nogal beperkt. Probeer er eens buiten te kijken.
zondag 14 mei 2017 om 13:33
Ok. Kun je concreter zijn zodat ik begrijp wat je bedoelt en mogelijk meer 'er buiten kan kijken'.SpringDing schreef: ↑14-05-2017 13:17Je kletst nog steeds. Echt, wát een onzin.
Volgens mij is jouw referentiekader nogal beperkt. Probeer er eens buiten te kijken.
Want dit is niet echt constructief zo.
zondag 14 mei 2017 om 13:35
Het was toch je werk?Snoekbaars schreef: ↑14-05-2017 13:33Ok. Kun je concreter zijn zodat ik begrijp wat je bedoelt en mogelijk meer 'er buiten kan kijken'.
Want dit is niet echt constructief zo.
Verdiep je eens in het ziektebeeld, te beginnen bij de DSM en literatuur.
Verdiep je ook in onderzoek en diagnostiek bij persoonlijkheidsstoornissen, dan zie je dat 'stempeltjes' echt niet 'zomaar' worden gegeven.
zondag 14 mei 2017 om 15:38
Ik kreeg mijn diploma en werkervaring niet bij de zegeltjes bij de Albert Heijn...SpringDing schreef: ↑14-05-2017 13:35Het was toch je werk?
Verdiep je eens in het ziektebeeld, te beginnen bij de DSM en literatuur.
Verdiep je ook in onderzoek en diagnostiek bij persoonlijkheidsstoornissen, dan zie je dat 'stempeltjes' echt niet 'zomaar' worden gegeven.
Het DSM is nooit bedoelt als een boek met feiten. Het is een onderzoeksinstrument. We behandelen het nu als de bijbel die de ultieme waarheid in bezit heeft.
Je zou je meer zorgen moeten maken in hoeverre het absurd is dat ik en meerdere mensen in het vak die stempeltjes mógen uitdelen het al jarenlang zien gebeuren dat dit systeem totaal de verkeerde kant op gaat en mensen juist vaak niét helpt dan of ik de DSM nu wel of niet begrijp.
Maar nee joh. Wij zijn gek.
Jij: 'geloof je in God?'
Ik: 'neen'.
Jij: 'heb je de bijbel dan al wel eens gelezen?'
Ik: 'ja, nou eigenlijk alle delen en ik heb jaren bijbelles gehad en...'
Jij:' Ja maar dan heb je hem gewoon nog niet goed genoeg gelezen'.
Vervang God in stoornis X en bijbel in de DSM en het is exact wat de maatschappij, en jij, nu doet; DSM is de nieuwe religie.
zondag 14 mei 2017 om 16:06
Waarom?
Welke waarheid die ik zeg maakt je dit hopen?
Welke stoornis heb je zelf of iemand dierbaars waardoor ik je nu een gevoel geef dat ik je problemen niet erken?
Als jij het vervelend vind dat ik zeg 'jij hebt geen borderline' maar ook 'je geeft aan dat je tegen zaken in het leven aanloopt, het is belangrijk dat we jouw vervelende gevoelens gaan veranderen' is het toch écht jouw probleem dat je je niet gehoord en erkent voelt omdat je geen stempeltje a.k.a. excuus van me krijgt.
Als je wilt kan ik nu jouw of je kind een officieel briefje geven dat je de stoornis 'poepelie-poepela' hebt. Daar kun je niks mee. Het enige wat je er mee kunt is het gebruiken om niet aan je problemen te werken 'want ik heb poepelie-poepela! Kan er niks aan doen!'
zondag 14 mei 2017 om 17:39
Deze reactie had ik verwacht.SpringDing schreef: ↑14-05-2017 16:17Te dom om op in te gaan, sorry.
Heb geen borderline trouwens. Hoef ik ook niet.
Want je laat aan je reacties al merken dat je een wegloper bent. Je projecteert daarnaast ook nog eens onbewust je frustratie op mij af. Je haat het om gespiegeld te worden omdat je dan naar jezelf moet kijken. en je haat jezelf.
Je gaat nu boos reageren en zeggen dat dit niet zo is. Het is makkelijker om een ander de schuld te geven of uit te schelden.
Realiseer je dat iedereen dat ziet; want als dit niet zo was waren je antwoorden inhoudelijker geweest. Ik heb letterlijk gevraagd of je mij een constructief antwoord wou geven waardoor je je zo voelde zodat ik daar iets mee kan.
Een 'fuck jou' reactie is niet de reactie van iemand die goed in zijn vel zit.