Dwangmatige liedjes in mijn hoofd!

29-04-2017 18:32 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al heel lang heb ik liedjes in mijn hoofd, ik ben eigenlijk nooit zonder. Deuntjes, teksten, melodieën.... continu!

Overdag heb ik er niet zo'n last van, omdat het dan op de achtergrond is omdat ik dan bezig ben.

Maar in bed komt het heel hard op de voorgrond. Het is geen gewone oorwurm, het is dwingend en hard en niet te stoppen. Het is ook niet het hele liedje maar steeds een stukje...

Herkent iemand dit? Zijn er tips? Ik zou er erg graag vanaf willen.

( Er wordt altijd lacherig gedaan hierover maar heb er echt last van! Zelfs de huisarts moest lachen. Snap niet waarom!)
Life is a balance of letting go and holding on!
Is het een bepaald liedje in het bijzonder? In dat geval, niet meer luisteren en hopen dat het slijt haha. Ik vind Space Oddity een fantastisch nummer maar als ik het heb geluisterd kan ik niet slapen omdat het zich in m'n hoofd blijft herhalen.
quote:VanilleNoire schreef op 29 april 2017 @ 20:24:

Is het een bepaald liedje in het bijzonder? In dat geval, niet meer luisteren en hopen dat het slijt haha. Ik vind Space Oddity een fantastisch nummer maar als ik het heb geluisterd kan ik niet slapen omdat het zich in m'n hoofd blijft herhalen.Nee het is steeds iets anders ... kan van alles zijn!
Dit topic triggert mij haha. Nu ben ik bang om hetzelfde te krijgen. Kutgedachtes ook
O dat heb ik ook. En het irritantste is dan dat ik er dan echt voor ga 'zitten' (kan ook staan zijn haha), en ik dan de melodie af speel in mijn hoofd en de muziek 'voel' maar dat dan een stukje net te snel gaat waar door het gevoel en muziek niet synchroon loopt.

Ik ben al lang blij dat ik niet mee hum of zo want er komt van alles voor bij van The Rolling Stones, Chopin en nationaal volksliederen (o.a. Kazachstan en Azerbaijan die zijn best cool).
Zeer herkenbaar, en volgens mij ook heel normaal. Ik heb het ook bij bepaalde handelingen, als ik de kattebak uitschep hoor ik dit liedje, als ik de afwas doe dat liedje, en als ik moet plassen weer een ander liedje, of een tekst. Wat ik doe als het echt irritant is, is een ander liedje "hummen".
quote:19Zuma74 schreef op 29 april 2017 @ 20:03:

[...]

Dat is een goede tip! Nog niet geprobeerd.

Moet dan het liefst een liedje zijn zonder tekst en een verrassende melodie die niet in herhaling valt... ontspan zelden van muziek! Tips voor een muziekje?Helaas heb je wel een tekst nodig, anders word je lastiggevallen met een ander liedje. Zoek iets uit dat je echt mooi vindt en lekker is om bij in slaap te vallen.
Hebben jullie dan ook dat een geluidje dan meteen een heel liedje aan wakkert?

Ik had dat bij een lift, die gaf een geluidje van 'ta-duuuh' en ik 'oh dat is Beethovens negende eerste deel' en mja dan word je beetje vreemd aan gekeken moet ik zeggen.
quote:strikjemetstippels schreef op 29 april 2017 @ 20:52:

Ik had dat bij een lift, die gaf een geluidje van 'ta-duuuh' en ik 'oh dat is Beethovens negende eerste deel' en mja dan word je beetje vreemd aan gekeken moet ik zeggen.Ja!! Heel vaak... alles kan een liedje triggeren
quote:strikjemetstippels schreef op 29 april 2017 @ 20:52:

Ik had dat bij een lift, die gaf een geluidje van 'ta-duuuh' en ik 'oh dat is Beethovens negende eerste deel' en mja dan word je beetje vreemd aan gekeken moet ik zeggen.Ja, bij een klank, komt gelijk de rest van het liedje
zeer herkenbaar dit...alleen vind ik liedjes doorgaans niet het ergste...

meest irritante is die reclame deuntjes die maar door blijven malen

overigens slaap ik er niet minder om..............is wel een kwestie van accepteren denk ik. Verzetten heeft geen zin.
quote:19Zuma74 schreef op 29 april 2017 @ 21:01:

Ja!! Heel vaak... alles kan een liedje triggeren

Zo werkt het bij mij ook maar het probleem doet zich alleen voor met nieuwe muziek. Als ik een nummer al heel vaak heb gehoord neemt de kracht af tot een niveau dat het niet meer blijft herhalen in mijn hoofd.

Dit probleem is wel het enige waar onze dochter me op kan pakken want dan kiest ze opzettelijk zo'n nummer!
Ik ga maar eens slapen ... met het liedje:

Bang Bang van Ariana Grande, Jessie J en Nicki Minaj ????
Iemand al last van?
Ja heel erg herkenbaar. Hoe gestrester of moeier ik ben, hoe meer het opkomt. Soms echt maar 1 zin van een liedje, en het houdt niet op. Het voelt voor mij als kortsluiting op die momenten. Geen idee wat je eraan kunt doen.
quote:19Zuma74 schreef op 29 april 2017 @ 22:43:

Iemand al last van? Ja en ik ga vanaf nu dit topic niet meer openen
quote:Koffiehagedis schreef op 29 april 2017 @ 22:47:

Ja heel erg herkenbaar. Hoe gestrester of moeier ik ben, hoe meer het opkomt. Soms echt maar 1 zin van een liedje, en het houdt niet op. Het voelt voor mij als kortsluiting op die momenten. Geen idee wat je eraan kunt doen.Jammer he, geen idee wat je eraan kan doen! Zelfs de dokter niet
http://www.ggznieuws.nl/h ... ald-door-hersenstructuur/
quote:notalwaysdark schreef op 29 april 2017 @ 22:48:

[...]

Ja en ik ga vanaf nu dit topic niet meer openen Het is over gegaan in : Birds van Anouk.. omdat het in een artikel stond ! En deze is me toch irritant
Ik heb er ook last van. Vandaag doe ik het met Elvis, Kentucky Rain
quote:19Zuma74 schreef op 29 april 2017 @ 22:49:

[...]

Jammer he, geen idee wat je eraan kan doen! Zelfs de dokter nietMaar ga je voor zoiets echt naar de dokter? Zou niet in me opkomen
Ik heb EXACT hetzelfde! Misschien is het ons bouwjaar, ik ben ook van 74. Ik weet voor een deel wel hoe het komt, ik heb als kind veel songteksten uit mijn hoofd geleerd. En als volwassene zing ik graag dus heb ik nog meer teksten uit mijn hoofd geleerd. Zing je?

1 tip die erg goed helpt maar erg lastig is om vol te houden, van 1 tot 10 tellen, bij 10 aangekomen weer opnieuw en dat errrrrg lang. Of een ander liedje in je hoofd zingen. Maar ik heb er zoveel dat ik dat niet doe want dan zit ik weer aan dat liedje, of deel van, vast. Vooral delen idd.

En, hoempapa deuntjes, die je hoort bij circus, kermis, carnaval, braderie etc, en kinderliedjes blijven het best plakken en kun je ook het best gebruiken om andere liedjes te vervangen. Die zijn namelijk het oudst van al je herinneringen.

Maar er is niks wat het voorgoed verdrijft, volgens mij. Ik gebruik al medicatie, ad. Ja je geest trainen om aan iets anders te denken maar meestal lukt het alleen om een ander liedje op te zetten. Dus ja wandelende jukebox ook hier. Leuk he muzikaal zijn. Ik denk dat het bijna net zo irritant is als tinnitus.

Ik heb ook last van tics trouwens, heb jij dat ook? Niet zo erg dat ik ze niet kan onderdrukken maar dat heb ik vanaf kind af aan al. En mysofonie, maar dat is wel overgegaan. O en oogmigraine. Ik denk dat het allemaal verband houdt met elkaar maar hoe en wat je eraan kunt doen, geen idee.
quote:gizzmo-returns schreef op 29 april 2017 @ 18:54:

Ik heb het ook bij vlagen. Heel irritant en alleen 's nachts. Zijn altijd dezelfde liedjes die ik nergens heb gehoord maar gewoon elke keer weer opploppen. Ik herken het bij mezelf in tijden van stress, slecht slapen en piekeren.

Een oplossing heb ik helaas niet. Het is wel heel vervelend. Steeds weer hetzelfde refrein moeten zingen in je hoofd.Ik heb het ook, en ik heb dus last van stress, slecht slapen en piekeren dus ik denk wel dat het daarmee te maken heeft. Vooral als ik ga liggen om te slapen komt er een gedachtengang los, en dan besef ik me tijdens die gedachtenstroom dat er ook nog eens een liedje door komt. En dat is niet een liedje dat ik die dag op de radio heb gehoord, het kan van alles zijn. Echt heel vervelend.
quote:19Zuma74 schreef op 29 april 2017 @ 20:03:

[...]

Dat is een goede tip! Nog niet geprobeerd.

Moet dan het liefst een liedje zijn zonder tekst en een verrassende melodie die niet in herhaling valt... ontspan zelden van muziek! Tips voor een muziekje?

Radio 4, klassiek! Geen teksten die blijven hangen, over het algemeen niet te voorspelbare of herkenbare deuntjes... En 's avonds spelen ze eigenlijk altijd ontspannende muziek, de zware orkesten zijn voor overdag.

Op dit moment verdrijft een heerlijk pianostukje de Hollandse hoempapa van het feestje van de buren
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
O heb ik ook. ook dat iemand maar iets hoeft te zeggen en ik denk aan een liedje over dat onderwerp. Denk wel eens dat ik een ontzettend goede kwiskandidaat zou zijn als het ging om: Aan welk liedje denkt u bij dit woord. En dan opeens is het stil in mijn hoofd, en een tijdje later zit er weer iets anders

Hb dus afgelopen week de vive le geus cd gespeeld en zit nu in mijn hoofd met maranen het Wilhelmus en nog zo wat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:vivaratje schreef op 29 april 2017 @ 23:41:

[...]

Maar ga je voor zoiets echt naar de dokter? Zou niet in me opkomenOok niet als je er al bijna een jaar niet van kunt slapen? Ben doodop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven