Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Eerste bloem in mijn onlangs geplante akelei

Gezellige rommel (vind ik tenminste )

Scheefkelk met op de achtergrond ajuga

Close-up ajuga. Ik ben zó gek op deze bloemen en de bijtjes ook

Babyblaadjes aan de vijgenboom

Nieuw aangeplante border met o.a. akelei, duizendblad en verschillende soorten ooievaarsbek

De ribes van Felix

Stukjes zitkuil

Een zee van bloemen in de clematis bovenop de pergola boven de zitkuil

Het resultaat van teveel catnip

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Hahaha die Catnip foto. Mooie foto's, knus die zitkuil!
Katten Heb vandaag ook Nepta neergezet, helemaal spacen hier met z'n tweeën.
Wauw mooie foto's calamitycat!! Volgens mij heb je een prachtige droomtuin.
Zo leuk Cc! Wat ziet hij er geschift uit zo

Ajuga, dat heb ik ook. Waarschijnlijk meegekomen met stekjes, ik heb het nooit neergezet.

De nieuwe passieflora
Wat een prachtige foto's weer.

CC welke clematis is dat? Volgens mij heb ik dezelfde over de pergola bij de voordeur hangen.

Hier wat kleine veranderingen. Cadeaus gekregen van vrienden voor in de tuin, een leuk vogelvoederhuisje, en een flamingo voor bij de kabouter. Daardoor heb ik ook nog een voederhuisje voor een pot pindakaas en een vetblok opgehangen. Insectenhotel gehaald. En net een bij gered, die zat heel sloom te hangen op het voederhuis. Even wat suikerwater gegeven en ergens anders neergezet. Hij beweegt al een flink stuk meer dus ik hoop dat de bij het gaat redden.

Er staat voor nu een nieuwe clematis te groeien, met donkerblauwe bloemen. Die bloeit wat later in de zomer, staat vast mooi bij de wilde wingerd. Was nog even lastig want er zat weer een hele dikke wortel van het een of ander, dus hij staat nu een stuk boven grond niveau. Maar zie allemaal kleine blaadjes eraan komen dus ik geloof dat het werkt. De vlinderstruik daarin tegen begint er steeds slechter uit te zien dus ik ga gauw wat stekken maken voor de zekerheid en 1 voor Felix. Ik hoop zo dat die struik zich nog kan herstellen.

De vijver gaat gestaag vooruit. Archeologen vrienden zijn heel handig voor uitgraaf werkzaam heden, hij stond in 1 keer waterpas. De bak is zich nu aan het settelen met 3/4e water en tot 3/4e zand eromheen. Ik ga zo even alvast wat zuurstof planten halen voordat er algen in zitten.
Jaaa, foto's van je vijver!

Ik heb een zak met stokrooszaadjes gevonden die ik vorig jaar verzameld heb, en zaad van een zuurzakboom. Die ga ik zo eens planten ben heel benieuwd. Net m'n bureau ontruimt, ben bijna klaar met school dus hoef gelukkig niet zoveel meer te zitten daar.
Je toekomstige stokrozen zullen dit jaar niet meer gaan bloeien Koettie, maar volgend jaar wel!
Las het inderdaad. Heb er denk ik net twintig gezaaid dus die ga ik als ze het doen uitplanten in de straat. En daarna weer een lading maken. Stokrozen . Wil je donderdag nog zaadjes? Heb nog over en ook veel makkelijker moestuin zaadjes.
Vorige herfst veel te veel stokrooszaadjes geplukt, heb een tupperwaredoosje vol

Mag zelf donderdag ook nog wel gaan zaaien, vriend had laast nog wat dingetjes gekocht.

Geheel offtopic, maar ik ben me toch een partij ongemotiveerd vandaag. Is het al 5 uur? Tijd voor een paar vrije dagen
Je bent bijna een paar dagen vrij toch? Of heb je ze net gehad? Ja heb hier ook zakken vol. Elke keer neem ik weer zaadjes mee ook al heb ik genoeg.. maar opzich heb je nooit genoeg stokrozen.

Fotospam!

Het is droog en ik ben vanmiddag vrij. Een keer raden wat ik ga doen... Balkonbakken vullen, potten aanplanten enzoooo.

Hopelijk krijg ik het allemaal gedaan, want het is wel veel.

Koettie, je vijver ziet er mooi helder uit!

Gauw aan de slag, voordat het weer met bakken uit de lucht komt.
Wat een paradijsje heb je er toch van gemaakt Koettie. Wat heb jij trouwens op de bodem van je vijver gedaan? Ik heb al veel zitten lezen en Googlen maar ik raak helemaal in de war van alle verschillende tips. En heb je de zuurstof plant nu gewoon tussen het substraat geplant, of in een vijvermandje? Leuk ook met dat vaasje! En welke planten zitten er uberhaupt in? Ik ben nog een beetje zoekende, zoals je merkt.

Net weer wat bezig geweest met de vijver, wat is het toch een gepuzzel om hem waterpas te krijgen.

Tuingravin veel plezier!
Het ziet er echt heel leuk uit Koettie! Door jullie krijg ik de neiging ook een vijver te willen, maar nee, teveel werk.
quote:Frambozen schreef op 02 mei 2017 @ 13:26:

Wat een paradijsje heb je er toch van gemaakt Koettie. Wat heb jij trouwens op de bodem van je vijver gedaan? Ik heb al veel zitten lezen en Googlen maar ik raak helemaal in de war van alle verschillende tips. En heb je de zuurstof plant nu gewoon tussen het substraat geplant, of in een vijvermandje? Leuk ook met dat vaasje! En welke planten zitten er uberhaupt in? Ik ben nog een beetje zoekende, zoals je merkt.

Net weer wat bezig geweest met de vijver, wat is het toch een gepuzzel om hem waterpas te krijgen.

Tuingravin veel plezier!Vijver substraat en gewoon aquarium grind. Wel afspoelen voor je het er in gooit want daarom was mijne eerst zo troebel. Heb nu alleen waterpest in zo'n potje uit de dierenwink, de plantenwinkel hier heeft nog geen waterplanten door de kou dus ga over twee weken weer even kijken. In het mandje zit een Zwanenbloem stekje en in de vaas zit (nog) niets. En heb een drijf hyacint. Ben benieuwd hoe die wordt.
Bedankt Koettie. Dan wacht ik ook nog maar even met zuurstof planten kopen.
Wat is iedereen toch druk bezig en wat komen er weer mooie foto's voorbij!

Vandaag dan ook hier eindelijk....eindelijk..... regen!! Mijn tuin was er heel erg aan toe. Ik was dagelijks aan het sproeien en gieteren. Je ziet de hele boel nu opknappen.

De Ajuga is leuk he? Ik had ooit een enorm stuk, wat aan het einde van de zomer verdorde en verdween. Twee zomers lang niks op die plek en vorig najaar stond op diezelfde plek ineens weer 1 ajugaplantje. Nu staan er alweer een stuk of 6. Yes!

Ik heb de afgelopen dagen al mijn nieuwe spul geplant. Nog niet fotowaardig, want het zijn nog babyplantjes, dus je ziet alleen wat groene blaadjes.

Verder ben ik bezig mijn compostbak te ontmantelen. Sommigen vragen zich hier waarschijnlijk af waarom ik van mijn compostbak af wil. Nou, ik kom om in de compost, ik kan het niet kwijt en ieder jaar wordt het meer. Het is een grote bak, een oud kippenhok van 1 meter bij iets meer dan 1 meter en minstens 1 meter hoog, helemaal vol. Staat al jaren en nu is het dus allemaal geweldige compost. Ik ben al bezig de borders onder mijn beukenhagen op te hogen met een flinke berg compost. Ik vul er gaten mee en hoogteverschillen. En de plek waar dat compostkippenhok staat, wil ik graag gebruiken om een hazelaar te planten. Ik wil zo graag noten uit eigen tuin!

Toen wij dit huis kochten, was ik even in de veronderstelling dat de kastanjeboom een walnotenboom was, maar helaas dat bleken kastanjes. Een tijdje later later hoorde ik dat de vorige eigenaren van ons huis vlak voor de verkoop van het huis, het achterste stuk van de tuin met walnotenboom aan de achterburen hadden verkocht. Dus dikke pech voor mij. "Mijn" boom stond nu dus in de tuin van de achterburen. Omdat we al veel grote bomen hebben, heb ik nu niet gekozen voor een walnotenboom, maar een hazelaar(struik). Mooi compromis, maar nu eerst die compostbak leegmaken en wegwerken.
Felix, nog een vraagje!

Welke kleur bloemen heeft jouw schijnaugurk? En is die in meerdere kleuren te krijgen?

Ik vind nl. die paars/wittige bloemen zo mooi. Maar ik zie ook wel foto's met meer rozepaarse bloemen.

Verkleuren de bloemen of zijn er gewoon meer kleuren?
o wow wat een hoop geschreven en wat een mooie plaatjes.

@ calamitycat: die akelei is mooi en in een tuin vind ik rommel juist leuk omdat er dan telkens een ander bloempje of dingetje groen omhoog komt. En hallo poezel, *kroelkroel*

@ framboos, een vijver is best veel werk om aan te leggen, maar mooi als hij er eenmaal is. (en handig als je archeologenvrienden hebt die kunnen helpen). Hier meegeholpen met de vijver van mijn ouders en daarom kan ik met enige trots/spot zeggen: ik ben in de vijver uitgegleden (er moest nog 1 plooi zeil rechtgetrokken worden en dat resulteerde in een glibber over de vijvervloer )

@ koetie, zaaien is inderdaad leuk maar nu heb ik echt geen plek meer op mijn balkonnetje. Ik ben wel heel benieuwd want als alles het goed gaat doen is het straks echt een bloemenzee/groene zee. Al heb ik wel nog AH-moestuintjes over.

Verder goed nieuws wat betreft mijn balkon: de baby - eik leeft toch, hij was alleen een beetje traag. De perzik heeft sinds dit weekend de eerste bloesem (iets aan de late kant maar hé, hij is ook pas net verpot) en de kastanje doet het goed.

Foto's:

Helft moestuintje vlak voor verpotten, komkommer - zonnebloem - rucola

Eik met knop (en daaromheen de Bee-mix van de action, kortom een quiz herken de bloem)

Kastanje:

Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Zowel mijn tomaat, als komkommer, als courgette begint al bloemen te vormen binnen. Ik weet nu niet of dat erg is, of dat het gewoon erg succesvolle planten zijn. Iemand hier ervaring mee toevallig?

De bloemen zijn wel mooi.

Je kan ze met de hand bestuiven als ze nog binnen staan. Of de bloemen eten door de salade!
YL, je bent waarschijnlijk een ietsiepietsie te vroeg begonnen met voorzaaien

Kan geen kwaad hoor, kun je er binnen nog even van genieten... Dikke kans dat als ze ze na ijsheiligen buiten neerzet, je een gigantische oogst krijgt en je geen courgette meer kunt zien. Ik heb dat ook een keer gehad, te enthousiast courgettes gezaaid en een enorme hoeveelheid van die dingen geoogst. Niemand wou die krengen nog eten, ik stopte ze overal in... Ik heb toen ook veel weg gegeven.

Nu doe ik niks meer met groenten in de tuin, behalve kruiden.

Het is hier de hele middag droog geweest, alle planten zijn gepoot en de balkonbakken zijn gevuld. Ik ga nog wat bij halen, want ik heb nog een paar lege bakken. Foto's kon ik niet meer maken, want nu regent het wel.

De tuin wordt steeds voller, het begint zo waar een beetje te lijken op een cottage tuin.

Morgen gaat manlief de balkonbakken weer ophangen. We hebben mooie smeedijzeren bloembakrekken laten maken, en die komen onder de ramen te hangen op de verdieping.

Daar kunnen de plastic balkonbakken dan weer ingezet worden. Ik heb er Oostenrijkse geraniums in gezet in met knalrode en knalroze bloemen. Plaatjes volgen als ze hangen!
quote:duet schreef op 02 mei 2017 @ 15:44:

Felix, nog een vraagje!

Welke kleur bloemen heeft jouw schijnaugurk? En is die in meerdere kleuren te krijgen?

Ik vind nl. die paars/wittige bloemen zo mooi. Maar ik zie ook wel foto's met meer rozepaarse bloemen.

Verkleuren de bloemen of zijn er gewoon meer kleuren?

Uhh.. Ik had nog nooit gehoord van schijnaugurk tot ik de mijne kreeg hè? Mijne is heel donkerpaars, geen wit in te bekennen. De jonge stengels zijn ook paars. Geen idee of dat helpt?

Zo paars, geen verkleuringen gezien tot nu toe.

Wat voor leuk struikgewas is dit? Ik kwam het onderweg tegen.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 02 mei 2017 @ 17:45:

[afbeelding]

Wat voor leuk struikgewas is dit? Ik kwam het onderweg tegen.Dat is amerikaanse sering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven