help! mijn stalkergedrag laat sporen achter op Facebook

01-05-2017 21:03 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de slechte gewoonte om wel eens ' af te dwalen' op Facebook. Wat ik niet wist, is dat bij openbare groepen te zien is wie welke foto's heeft bekeken. En jullie raden het al...ik heb foto's bekeken op de groepspagina van mijn nieuwe vriend. En daarna zag ik dat de foto's maar door 5 mensen zijn bekeken...4 groepsleden en moi. Ik vind dit heel gênant, omdat ik de personen in de groep ooit in het echt hoop te ontmoeten en niet voortijdig een domme indruk te maken als stalker. Wie kan mij helpen om dit ongedaan te maken? Ik heb alle instelling van Facebook al veranderd, inclusief het beperken van de zichtbaarheid van eerdere berichten. Ik krijg echter de indruk dat de enige manier is om mijn profiel te deactiveren :/
O, ik zie het al. Ik zie het in één groep, Bij de berichten, 'seen by' en dan een getal.
Klopt je komt bij vriendensuggesties te staan als je iemand opzoekt. Facebook werkt stalkersgedrag in de hand of maakt mensen paranoia dat ze gestalkt worden. Ik hoor bij de laatste groep. Maar ik besef me dat het paranoia is, sommige mensen kunnen dat anders interpreteren. Je hebt mensen die wel erg snel roepen dat ze gestalkt worden.

Mijn idee, stop met het gebruiken van het woord stalken TENZIJ je met de echte misdrijf te maken hebt. Mensen hebben interesse in elkaar, dat is normaal en bij lange na geen stalken te noemen. Oprechte interesse, bestaat nog steeds hoor.

Stalken is echt veel en veel erger en crimineler dan interesse hebben in mensen. Facebook werkt imo wel rare overwegingen op dat gebied in de hand, eigenlijk stimuleren ze vreemd sociaal gedrag. Interesse is niet vreemd. Stalken wel, dat is zelfs strafbaar en schadelijk.

Ga dus meer real live contact maken, facebook remt je normale sociale gedrag en beinvloedt je beoordelingsvermogen op dat gebied omdat het in cyberspace plaatsvindt. Je leert veel meer in de echte wereld, wat normaal is en niet in het sociale. Schattig, nou, ik vind het best een ongezonde ontwikkeling. Zorgelijk ook.
Hahaha

Heb je een schuilkelder? Je kan nu écht niet meer voor de dag komen hoor!

Wie ziet dat nou?
Ik snap dat je je lullig voelt maar behalve je account deactiveren is er weinig dat je kunt doen. Ik heb ook zoiets gehad bij een openbare groep. Onze plaatselijke bakker stond er regelmatig op de foto's en die foto's heb ik meerdere keren bekeken omdat het een leuke verschijning is en hoopte wat meer info te krijgen over hem (ja, das pas stalkerig, I know :o) Niks aan de hand tot ik een pb kreeg 'kijken kijken en niet reageren hè?' Pas na de uitleg had ik door dat te zien was dat ik al zijn foto's doorgenomen had. Voelde me toch wat opgelaten. Dus ja, er zijn wel mensen die checken wie hun foto's bekijkt Leuke les voor de volgende keer ;)
Oh dan zullen mijn collega's, exen, de schoonmaakster enzo ook wel zien dat ik weleens kijk. Ach boeiend. Moeten ze maar niet op FB gaan.
TO, je kunt ook die bepaalde openbare groep blokkeren op je facebook dan kunnen ze je naam ook niet meer in de groep lezen.

En dan maak je heel simpel een spiekaccount aan en kun je alsnog stiekumpjes gluren
quote:cloudy schreef op 01 mei 2017 @ 21:48:

[...]

Dat dacht ik ook maar blijkbaar is dit dus wel zo bij openbare groepen.

Niet bij persoonlijke profielen gelukkig.Dus wel. Zo stond opeens een familielid dat ik al jaren niet heb gezien en ook niet wil zien, in 'mensen die je misschien kent'. We hebben geen gemeenschappelijke vrienden, dus die heeft zitten zoeken.
quote:Henk-en-Roelie schreef op 01 mei 2017 @ 23:09:

TO, je kunt ook die bepaalde openbare groep blokkeren op je facebook dan kunnen ze je naam ook niet meer in de groep lezen.

En dan maak je heel simpel een spiekaccount aan en kun je alsnog stiekumpjes gluren Dit klinkt als een oplossing. Hoe moet dat, een groep blokkeren?
Heeft het toch niet iets met instellinfen te maken?

Ik heb nl gister iets in een openbare weggeefgroep gezet en ik zie echt niet wie de foto bekeken heeft
Het is niet in elke groep volgens mij. Ik heb het ook maar in één groep, een straatgroep.
Ik ben net de FBI op feesjboek, instagram. Wat maakt het uit, daar is sociale media voor. Ik zou lekker ongegeneerd scrollen als ik een nieuw iemand leer kennen
quote:mienbillekesjeuken schreef op 02 mei 2017 @ 07:28:

[...]

Dus wel. Zo stond opeens een familielid dat ik al jaren niet heb gezien en ook niet wil zien, in 'mensen die je misschien kent'. We hebben geen gemeenschappelijke vrienden, dus die heeft zitten zoeken.Huh? Echt? Dus als mensen je hebben gezocht komen ze in de lijst "mensen die je misschien kent" terecht? Dat zou wel verklaren waarom mijn schoonvader er plots tussen stond. Mijn vriend heeft al jaren geen contact meer met zijn ouders.
quote:Jitsie schreef op 02 mei 2017 @ 20:54:

[...]

Huh? Echt? Dus als mensen je hebben gezocht komen ze in de lijst "mensen die je misschien kent" terecht? Dat zou wel verklaren waarom mijn schoonvader er plots tussen stond. Mijn vriend heeft al jaren geen contact meer met zijn ouders.Ja dan zal hij jullie/hem hebben opgezocht.
Tenminste.. als er verder geen link is tussen hen. Als jullie een gemeenschappelijke vriend hebben kan hij er ook tussen komen te staan.

(Ik wilde dat ik die info had gekregen vóór ik een ex opzocht waarmee het heel naar was geëindigd.. )
quote:Geelheer schreef op 02 mei 2017 @ 20:59:

Tenminste.. als er verder geen link is tussen hen. Als jullie een gemeenschappelijke vriend hebben kan hij er ook tussen komen te staan.

(Ik wilde dat ik die info had gekregen vóór ik een ex opzocht waarmee het heel naar was geëindigd.. )

Nope geen gemeenschappelijke vrienden. Dat weten we dan ook weer. Inderdaad wel goed om weten.

Ik kan me namelijk voorstellen dat dat best gênante situaties kan opleveren. Alhoewel... ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat weten. Ik ben er nu ook maar toevallig achter gekomen :-)
Doe mee aan de nieuwe trend: delete facebook. Al mijn vrienden en kennissen doen dit al. Facebook is voor oude mensen en niet meer voor ons met al die vreselijke reclame etc.
quote:Ineke98 schreef op 02 mei 2017 @ 21:11:

Doe mee aan de nieuwe trend: delete facebook. Al mijn vrienden en kennissen doen dit al. Facebook is voor oude mensen en niet meer voor ons met al die vreselijke reclame etc.Ik ben hartstikke oud, heur.
quote:Geelheer schreef op 02 mei 2017 @ 21:16:

[...]

Ik ben hartstikke oud, heur.Is dit een bevestiging?
quote:mienbillekesjeuken schreef op 02 mei 2017 @ 07:28:

[...]

Dus wel. Zo stond opeens een familielid dat ik al jaren niet heb gezien en ook niet wil zien, in 'mensen die je misschien kent'. We hebben geen gemeenschappelijke vrienden, dus die heeft zitten zoeken.

Dit doet al langer de ronde maar wordt door de mensen achter Facebook hardnekkig ontkent... Het schijnt te gebeuren op basis van gemeenschappelijke vrienden, werk, groepen waar je lid van bent, opleiding die je gevolgd heb en nog meer factoren. Maar wat Facebook in ieder geval vol blijft houden is dat nooit en te nimmer te achterhalen is (op geen enkele manier) wie je profiel heeft bekeken.

In die zin ben ik het er wel mee eens dat Facebook, zoals het ooit begonnen is, nog steeds vooral een 'spiek-site' is
Pivot! PIVOT!!!
quote:Henk-en-Roelie schreef op 01 mei 2017 @ 23:09:

En dan maak je heel simpel een spiekaccount aan en kun je alsnog stiekumpjes gluren Hoe doe je dat? Ik vraag het voor een vriendin
quote:KitKeller schreef op 02 mei 2017 @ 22:44:

[...]

Dit doet al langer de ronde maar wordt door de mensen achter Facebook hardnekkig ontkent... Het schijnt te gebeuren op basis van gemeenschappelijke vrienden, werk, groepen waar je lid van bent, opleiding die je gevolgd heb en nog meer factoren. Maar wat Facebook in ieder geval vol blijft houden is dat nooit en te nimmer te achterhalen is (op geen enkele manier) wie je profiel heeft bekeken.

In die zin ben ik het er wel mee eens dat Facebook, zoals het ooit begonnen is, nog steeds vooral een 'spiek-site' is

Nope, in dit geval geen enkele gemeenschappelijke vriend, hobby, werk, etc. etc.

En heb dat wel vaker gezien.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 03 mei 2017 @ 00:19:

[...]

Nope, in dit geval geen enkele gemeenschappelijke vriend, hobby, werk, etc. etc.

En heb dat wel vaker gezien.Klopt ook, bij mij staan er ook mensen in die lijst waar ik geen enkele connectie mee heb. Maar ik weet in ieder geval zeker dat die mensen mij niet allemaal opgezocht hebben. Als je die hele lijst bekijkt zijn het ook tientallen mensen. Zo populair ben ik ook weer niet
Pivot! PIVOT!!!
Ik ben dol op facebook omdat familie nogal verspreid door het land woont. Maar ik ben gewoon heel voorzichtig met de foto´s die ik erop zet én ik heb mijn vriendenlijst gesplitst. Bij elke vriend kun je aangeven of dit een goede vriend is, of meer een kennis. En vervolgens geef ik bij elke foto die ik plaats, aan of ie bedoeld is voor een selecte groep, of voor alle vrienden, of dat ie openbaar mag.

Foto´s van mijn dochter zijn standaard alleen voor insiders. Vindt mijn moeder niet zo leuk, want zo kan zij ze niet delen. En andersom kunnen buitenstaanders die foto´s dus ook niet bekijken.

Als je je fb niet afschermt moet je ook niet miepen. Ik mag toch hopen dat tegenwoordig élke kip wel weet dat je een beetje op je praaivesie moet letten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Helemaal eens met Ceylon
quote:Ceylon schreef op 03 mei 2017 @ 13:12:

Als je je fb niet afschermt moet je ook niet miepen. Ik mag toch hopen dat tegenwoordig élke kip wel weet dat je een beetje op je praaivesie moet letten.Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Echter in mijn geval gaat het dus niet om mijn instellingen, ik kan dus niet voorkomen dat er bij een openbare groep wordt 'bijgehouden' dat ik daar foto's heb bekeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven