Werk & Studie alle pijlers

Master in het Engels: kan ik dat?

07-02-2017 16:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Momenteel ben ik aan het einde van mijn (universitaire) bachelor beland en is het dus in principe ook de bedoeling dat ik een master ga kiezen. Op dit moment twijfel ik heel erg tussen twee masters. De een is Nederlands, de ander wordt volledig in het Engels gegeven. Nu heeft de Engelse master wel een lichte voorkeur, ik zie er alleen ontzettend tegenop dat het in het Engels is. Het lezen en verstaan gaat allemaal prima, maar zodra ik iets moet schrijven of zeggen klap ik helemaal dicht. Mijn woordenschat is totaal niet groot in het Engels.

Eigenlijk hoop ik dat ik met dit topic wat ervaringen kan vinden. Hoe is het anderen bevallen? Zie ik beren op de weg of is het echt aanpoten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bij mij beviel het goed, maar ik heb ook een jaar in NZ gewoond en ben vrij goed in Engels, dus ik weet niet hoe het is als je niet zo goed in Engels bent.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Een volledige opleiding in het Engels als je er niet fantastisch in bent, ik zou het niet aandurven als ik jou was.
Het hangt nogal van de opleiding af. Moet je veel spreken/presenteren? Dan wordt het een flinke kluif. Maar als je vooral geschreven teksten moet produceren, kost het wat meer tijd, maar daar wordt je vanzelf handiger in. Passief is geen probleem, dus dat deel komt sowieso wel goed.

Wanneer begint die master? Heb je de mogelijkheid om in de tussentijd een paar maanden naar een engelssprekend gebied te gaan? Dat helpt echt enorm.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
De master die ik wilde doen kon alleen in het Engels, dus mijn keuze was snel gemaakt: ik moest het er maar mee doen. Ik was er best goed in en haalde er op de middelbare school goede cijfers voor, maar net als jij zag ik op tegen het spreken en schrijven.

Schrijven bleek uiteindelijk niet zo'n groot probleem: je kunt de tijd nemen om je gedachten vorm te geven en een woordenboek of andere hulpmiddelen gebruiken als het nodig is. Spreken is gewoon een kwestie van doen. In het begin zag ik er als een berg tegenop maar als je het veel doet wordt het makkelijker. Niet alleen omdat je bijleert maar ook omdat je meer zelfvertrouwen krijgt.

Laat je zeker niet tegenhouden door je onzekerheid als je deze studie wilt doen. Mocht het je helpen, gooi er dan een bijspijkercursus tegenaan. Zoek een maatje met wie je je spreekvaardigheid kunt oefenen en klets erop los. En probeer mensen te spreken te krijgen die de opleiding doen of hebben gedaan zodat je kunt inschatten of je taalvaardigheid voldoende is.
Misschien kun je een dag meelopen op de Engelse opleiding om te kijken hoe het is?

Eigenlijk denk ik dat als je Engelse kennis goed is maar je vooral moeite hebt met spreken, de opleiding geen probleem is. Je went vrij snel aan het praten in een andere taal als iedereen het doet.
Je gaat heel veel moeten lezen en luisteren, waardoor je Engels snel beter wordt en vooral ook wat betreft de vaktaal. Verder zou ik je aanraden om een cursus academisch Engels te doen, liefst nu al of van de zomer, dan kun je ook nog een flinke sprong maken. Ik zou me door de taal niet laten tegenhouden om de meest interessante master te kiezen. Bij de andere moet je trouwens waarschijnlijk ook aardig wat in het Engels lezen.
Mijn bachelor werd volledig in het Engels gegeven. Nu was mijn Engels al goed voor ik er aan begon, maar de ervaring bij mij op de studie was dat je het snel leert. Ik zou misschien wel af en toe al wat oefenen en je vocabulaire (ook academisch) proberen te vergroten voordat je begint.
Niet door laten tegen houden. Veel stof die je nu al moet lezen is toch ook al in het Engels? Ik heb een Engelstalige master gedaan en vond het alleen maar fijn dat mijn Engels snel beter werd. Eigenlijk vond ik het schrijven soms zelfs gemakkelijker, omdat de literatuur toch in het Engels is. Je blijft dan in dezelfde terminologie ipv dat je het in het NLs moet omschrijven (is vaak omslachtiger). Misschien is het de eerste twee maanden even pittig, maar je groeit er snel in hoor!
Bedankt voor de reacties al allemaal!

Het klopt inderdaad dat nu al mijn literatuur ook al in het Engels is en ik heb ook regelmatig hoorcolleges in het Engels gehad. Papers en tentamens zijn wel altijd in het Nederlands.

Binnenkort heb ik ook een gesprek met mijn tutor hierover en dan ga ik ook vragen naar mogelijkheden voor iets van (wetenschappelijke) Engelse taalcursussen etc.
Goed dat je je informeert. Ik moet zeggen dat het taalniveau van de universitair docenten mij soms echt tegen viel. Dat zijn NLers die in het Engels college gaan geven. Naast slechte uitspraak ook fouten in de powerpoint enzo. Toppunt was een docent die 'to die' bedoelde (overlijden), maar 'to dye' schreef (verven) En dit is een man die gepromoveerd is en dus heel veel artikelen etc in het Engels heeft geschreven. Begrijpen van de stof was geen probleem, opdrachten schrijven in het Engels was even switchen, maar heb je ook vrij snel door hoor. En het samenwerken met internationale studenten vond ik heel leuk en leerzaam! Zo ging het bij mij althans. Succes ermee!
Je zou natuurlijk ook als voorbereiding een cursus academisch Engels kunnen volgen en misschien zelf al met een cursusboek aan de slag kunnen gaan.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
En, heb je al besloten wat je gaat doen?
Ik zou het juist een extra troef vinden dat Engels. Staat mooi op je cv. Is je bachelor vlot verlopen? Of had je hier al moeite mee (herexamens etc)? Als je bachelor moeizaam ging, zou ik eerder twijfelen om de master in het Engels te doen, toch een extra moeilijkheidsgraad. Als je bachelor heel vlot liep, ga ervoor zou ik zeggen.
Ik ben niet anders gewend dat masters in het engels zijn...dat moet ook wel als 50% uit buitenlandse studenten bestaat. (en ik ben echt geen talen wonder).
Had hetzelfde probleem en het voordeel dat ik regelmatig in Engeland kwam; mijn Engelstalige master was geen probleem, je pikt het wel op en leert ervan.. nu een van m'n toffe prestaties. Zonodig ondersteuning bij zoeken en gaan!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Gewoon in het Engels gaan doen. Nu krijg je de kans om die taal goed te leren. Als je straks op dit niveau moet gaan werken gaat men er gewoon van uit dat Engels vanzelfsprekend is.
Gewoon doen. Wen je heel snel aan! Ik heb het ook gedaan en was verbaasd over hoe makkelijk het ging.
Ik zou het ook doen. Je hebt Engels op VWO-niveau gedaan (neem ik aan). Dat is best een goed instapniveau hoor. Verder zou ik ook aanraden om dit jaar een intensieve zomercursus te doen. Ga een maandje naar Canterbury of London en bezoek daar de talenschool.
Je leert echt heel snel Engels als je het elke dag bij colleges hoort en je veel leest. Maak je geen zorgen, wellicht is de eerste (twee) maand(en) even inkomen, maar dan gaat het super makkelijk . Sowieso is een Engelstalige master altijd mooi meegenomen mocht je iets internationaals willen doen.
Kan je niet eerst een tijd backpacken of werken in een Engelstalig land? Als is dit alleen voor een zomer. Dit vergroot je woordenschat. Al is dit maar een begin natuurlijk maar het maakt je wel makkelijker met de taal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven