Verzameltopic suggesties pijler Actueel

01-05-2017 20:58 634 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie suggesties delen m.b.t. de pijler Actueel. We willen iedereen een kans geven deze suggesties open te delen. Jullie kunnen er (binnen dit topic) ook met elkaar over in gesprek gaan. Wij zullen meelezen op dit topic en jullie suggesties meenemen in ons overleg over de pijler Actueel dat intern zal plaatsvinden.

Mochten jullie met ons in gesprek willen gaan dan vragen we jullie deze suggesties te mailen naar forum@viva.nl.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2017 @ 11:09:

Serieus? Je wilt serieus een post staffen wegens weinig constructief en stemmingmakerij terwijl de hele Napraat één grote stookbende is waar forummers zeer negatief over de tong gaan? Over stemmingmakerij gesproken. Wow, meten met twee maten wordt tot grote hoogtes gebracht hier.

De Napraatkliek heeft echt nul inzicht in eigen handelen hun aandeel in een verziekte sfeer he?

Waarom reken je mij tot de 'napraatkliek'? Ik heb dat topic altijd gemeden als de pest wegens roddel en achterklap. De enige reden dat ik er nu lees, is omdat FV haar post daar heeft geplaatst in plaats van hier. En dat heeft ze weer gedaan omdat daar meer meelezers waren, want FV is ook geen vaste bezoeker van Napraat.

Dus dit is in de orde van grootte van 'groepje' roepen. Kom maar met een post waar ik roddel of stook, of meepraat met iemand die roddelt of stookt, dan praten we verder.
quote:orkenflow schreef op 03 mei 2017 @ 11:20:

[...]

Waarom reken je mij tot de 'napraatkliek'? Ik heb dat topic altijd gemeden als de pest wegens roddel en achterklap. De enige reden dat ik er nu lees, is omdat FV haar post daar heeft geplaatst in plaats van hier. En dat heeft ze weer gedaan omdat daar meer meelezers waren, want FV is ook geen vaste bezoeker van Napraat.

Dus dit is in de orde van grootte van 'groepje' roepen. Kom maar met een post waar ik roddel of stook, of meepraat met iemand die roddelt of stookt, dan praten we verder.de napraatkliek is geen homogene groep.
Het is ook wel een beetje jammer om mensen te diffameren om je eigen punt te benadrukken. Ik heb veel slechte eigenschappen, maar ik scheld niet en ik ben geen roddeltante, ook al behoor ik wellicht tot de "napraatkliek". Alsnog ben ik, onder deze nick, maar vooral onder mijn eerste, voor van alles en nog wat uitgemaakt, geciteerd met alleen een rofl-smiley eronder, geciteerd met een andere merkwaardige smiley eronder en dergelijke toonbeelden van goed discussieren. Men kan me moeilijk kwalijk nemen dat ik me niet echt geroepen voel hier een lans te breken voor de forumdeelnemers die zich, zowel in het verleden als het heden, bedienden van zulke trucjes.

Dat heeft overigens weinig met een links-rechts-tegenstelling te maken. Ik ben rechtser dan veel mensen denken en ik heb al geruime tijd een gelukkig huwelijk met een rechtse echtgenoot. Het is vooral fatsoen, vrees ik.
quote:vrouwjagersma schreef op 03 mei 2017 @ 11:26:

Het is ook wel een beetje jammer om mensen te diffameren om je eigen punt te benadrukken. Ik heb veel slechte eigenschappen, maar ik scheld niet en ik ben geen roddeltante, ook al behoor ik wellicht tot de "napraatkliek". Alsnog ben ik, onder deze nick, maar vooral onder mijn eerste, voor van alles en nog wat uitgemaakt, geciteerd met alleen een rofl-smiley eronder, geciteerd met een andere merkwaardige smiley eronder en dergelijke toonbeelden van goed discussieren. Men kan me moeilijk kwalijk nemen dat ik me niet echt geroepen voel hier een lans te breken voor de forumdeelnemers die zich, zowel in het verleden als het heden, bedienden van zulke trucjes.

Dat heeft overigens weinig met een links-rechts-tegenstelling te maken. Ik ben rechtser dan veel mensen denken en ik heb al geruime tijd een gelukkig huwelijk met een rechtse echtgenoot. Het is vooral fatsoen, vrees ik.Precies.
Beste forummers,

We zijn op de hoogte van wat er allemaal speelt op het forum. We willen jullie bedanken voor het meedenken. We gaan nu niet meer verder in discussie en sluiten later vandaag dit topic. Al jullie comments en input gaan we intern bespreken, zoals we ook in de OP hebben aangegeven. Zoals inmiddels al bekend is zullen we discriminatie en racisme strenger aanpakken.

Groeten,

Community manager VIVA
quote:S-Meds schreef op 03 mei 2017 @ 11:20:

[...]

dat zeg ik. is geen mening dat weet iedereen

Misschien moet er een extra knop komen bij het posten van een smiley. Een soort 'weet je het zeker'? En dan pas plaatsen.

Ik bezondig me ook wel eens aan facepalms of roflol-smileys, als ik een mening te zot voor woorden vind en het gewoon niet kan geloven. (Vooral op relaties trouwens, zelden op Actueel.) Maar netjes is het absoluut niet. Soms heb je hem al geplaatst voordat je het door hebt.
quote:CommunityManagerViva schreef op 03 mei 2017 @ 11:55:

Beste forummers,

We zijn op de hoogte van wat er allemaal speelt op het forum. We willen jullie bedanken voor het meedenken. We gaan nu niet meer verder in discussie en sluiten later vandaag dit topic. Al jullie comments en input gaan we intern bespreken, zoals we ook in de OP hebben aangegeven. Zoals inmiddels al bekend is zullen we discriminatie en racisme strenger aanpakken.

Groeten,

Community manager VIVAEn de stafverslaafden kun je intern dan ook even meenemen om dat strenger aan te pakken.
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2017 @ 11:09:

Serieus? Je wilt serieus een post staffen wegens weinig constructief en stemmingmakerij terwijl de hele Napraat één grote stookbende is waar forummers zeer negatief over de tong gaan? Over stemmingmakerij gesproken. Wow, meten met twee maten wordt tot grote hoogtes gebracht hier.

De Napraatkliek heeft echt nul inzicht in eigen handelen hun aandeel in een verziekte sfeer he?Je kan veel van me vinden, maar als ik iets niet doe op dit forum is het wel meedoen aan roddel en achterklap en achterkamertjesgeleuter. Ik post altijd met open vizier, op het forum, niet via andere kanalen en spreek altijd mensen direct aan. Of je nu yasmijn, Moderator, Pejeka, Missie-M of BGB heet, ik zeg het altijd direct en ter plekke tegen die persoon zelf als ik beef met ze heb of ergens aanstoot aan neem.
Am Yisrael Chai!
Oh, ik moet opschieten zie ik, want anders kan ik geen suggesties meer doen.
Am Yisrael Chai!
quote:orkenflow schreef op 03 mei 2017 @ 11:58:

[...]

Misschien moet er een extra knop komen bij het posten van een smiley. Een soort 'weet je het zeker'? En dan pas plaatsen.

Ik bezondig me ook wel eens aan facepalms of roflol-smileys, als ik een mening te zot voor woorden vind en het gewoon niet kan geloven. (Vooral op relaties trouwens, zelden op Actueel.) Maar netjes is het absoluut niet. Soms heb je hem al geplaatst voordat je het door hebt.

Er zijn fora waar je post minimaal x aantal tekens moet bevatten, daarmee voorkom je dat er alleen maar een smiley of een '+1' wordt gepost. Aan de andere kant krijg je dan posts als '+1.......' dus dat schiet ook niet echt op.

Ik kan mij altijd en overal, niet alleen op Actueel, ergeren aan posts waarin alleen een quote en een smiley staan. Met name als dat 1 van deze smileys is:
quote:fashionvictim schreef op 03 mei 2017 @ 12:00:

Oh, ik moet opschieten zie ik, want anders kan ik geen suggesties meer doen.
quote:vrouwjagersma schreef op 03 mei 2017 @ 11:26:

Dit had ik zelf geschreven kunnen hebben. Behalve dan die napraatkliek want daar heb ik geen tijd voor en geen zin in.

En inderdaad, doe iets tegen die mensen die staffen beschouwen als een handige manier om mensen die (vaak zeer terecht en fatsoenlijk) weerwoord bieden af te straffen.
quote:_Marana_ schreef op 03 mei 2017 @ 12:07:

[...]

Er zijn fora waar je post minimaal x aantal tekens moet bevatten, daarmee voorkom je dat er alleen maar een smiley of een '+1' wordt gepost. Aan de andere kant krijg je dan posts als '+1.......' dus dat schiet ook niet echt op.

Ik kan mij altijd en overal, niet alleen op Actueel, ergeren aan posts waarin alleen een quote en een smiley staan. Met name als dat 1 van deze smileys is:

Ze zouden de smileys natuurlijk ook helemaal weg kunnen doen.

Zoveel voegen ze nou ook weer niet toe.
quote:_Marana_ schreef op 03 mei 2017 @ 12:07:

[...]

Er zijn fora waar je post minimaal x aantal tekens moet bevatten, daarmee voorkom je dat er alleen maar een smiley of een '+1' wordt gepost. Heb ik net dat +1 ontdekt.... Dan word forummen wel hard werken hoor. Maar voor Actueel zou het wel een oplossing zijn.
Beste Community manager,

Hierbij mijn suggesties:

- Ga eens een keer in dialoog. Ik heb er in het Centraal Moderatortopic een suggestie voor gedaan hoe je dat enigszins hanteerbaar en modereerbaar zou kunnen doen.

- Schoon je moderatorteam op of stuur ze op een cursus groepsdynamiek of social media of weet ik het. Het valt me al jaren op dat het gemodereer hier eigenlijk vaak escalerend ipv de-escalerend werkt. Er wordt vaak niet op tijd ingegrepen waardoor discussies nodeloos ontsporen, en vaak gebeurt het zelfs dat juist op het moment dat een discussie zelfregulerend wordt en forummers elkaar aanspreken op ongewenst gedrag en daarmee zelf de discussie weer op het juiste spoor weten te krijgen, moderators als mosterd na de maaltijd en zonder oog voor dat zelfregulerend vermogen ingrijpen op een manier die olie op het vuur gooit.

- Schaf de stafjes af, maar stel voor de Actueelpijler een meelezende en misschien zelfs wel actief participerende moderator (bijvoorbeeld door een feedback topic te openen) aan. Als daar geen geld voor is of geen animo binnen jullie gelederen voor is, doek dan de hele Actueelpijler op.

- Mocht je toch het stafjessysteem willen blijven hanteren, neem dan de suggestie die eerder in dit topic is gedaan om een maximaal aantal stafjes per periode in te stellen en voeg aan het meldvenster een formulier toe waarmee forummers kunnen aanklikken waarom een post of discussie aandacht verdient. Er is daarvoor in dit topic een briljante suggestie gedaan die ik 1 op 1 zou overnemen als ik jullie was.
Am Yisrael Chai!
quote:YellowDiamond schreef op 03 mei 2017 @ 12:10:

[...]

Ze zouden de smileys natuurlijk ook helemaal weg kunnen doen.

Zoveel voegen ze nou ook weer niet toe.Hier ben ik het niet mee eens, een smiley kan echt wel wat toevoegen aan je post. Soort van gezichtsuitdrukking die je op deze manier over probeert te brengen.
quote:Ginerva schreef op 03 mei 2017 @ 12:13:

[...]

Hier ben ik het niet mee eens, een smiley kan echt wel wat toevoegen aan je post. Soort van gezichtsuitdrukking die je op deze manier over probeert te brengen.Zit inderdaad ook wel wat in.
En dan met betrekkingg tot racisme:

- Lees je zelf als team eens in over racisme, discriminatie, white privilege en meer van dat soort zaken. Het boek van Anousha Nzume dat jullie nota bene zelf weggeven is misschien een mooi begin.

- Maak duidelijke huisregels waarin je concreet benoemt wat het VIVA standpunt mbt racisme is en wat hier dus wel en niet is toegestaan. Misschien is het wel zo dat jullie het helemaal niet zo erg vinden als mensen posten dat alle vluchtelingen het land uit moeten, of misschien vinden jullie het juist wel erg, maar benoem dat dan ergens duidelijk. Nu is het beleid dusdanig onduidelijk dat er ook steeds discussie ontstaat over wat wel en niet kan. Als je een helder standpunt inneemt, kan een gebruiker ook voor zichzelf bepalen of dit dan een forum is waar hij/zij lid van wil zijn. Als je lid wordt van GeenStijl, dan wéét je dat je daar niet moet gaan zeuren over termen als Dobbernegers of Jankpieten, want die gebruikt GeenStijl zelf en daar zijn ze zelfs trots op. Hier is het echter zo dat dergelijke terminologie vrijelijk en veelvuldig gebezigd wordt en dat Viva ZEGT dat ze er tegen zijn, maar er in praktijk helemaal geen sancties aan verbindt. Dat hoeft ook niet, VIVA is uiteraard vrij om zelf te bepalen wie hun doelgroep is en wat hun standpunt is, maar communiceer dat standpunt dan ook.

- Als dat standpunt eenmaal is gecommuniceerd, modereer dan ook volgens dat standpunt en ban gewoon gebruikers als ze zich er niet aan houden. Racisme is nu net zo'n onderwerp waarvoor je gewoon een harde lijn moet trekken. Of het mag, en dan knikker je gewoon de mensen eraf die blijven janken over dat ze bepaalde postings racistisch vinden, of het mag niet, en dan knikker je dus de racisten er af. Een middenweg bestaat bij dit onderwerp niet, je kunt niet een beetje voor of een beetje tegen zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:yasmijn schreef op 03 mei 2017 @ 11:58:

[...]

En de stafverslaafden kun je intern dan ook even meenemen om dat strenger aan te pakken.Als ik al een keer staf dan doe ik dat met toevoeging van de reden waarom ik staf. Ongepast, op de man o.d. maar ook soms met de vraag om alert te zijn op een topic of forummer als ik het gevoel heb dat het gaat ontsporen. Maak het een beetje moeilijker om te staffen. Zoals eerder gepost door iemand door bijvoorbeeld x aantal stafjes per x tijd in te mogen zetten of het onmogelijk te maken om zonder toelichting te staffen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Ginerva schreef op 03 mei 2017 @ 12:13:

[...]

Hier ben ik het niet mee eens, een smiley kan echt wel wat toevoegen aan je post. Soort van gezichtsuitdrukking die je op deze manier over probeert te brengen.

Wat drukt deze uit, volgens jou?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 mei 2017 @ 12:44:

[...]

Wat drukt deze uit, volgens jou?Dat je ziek bent of ergens ziek van wordt. Je zou ook ziek kunnen worden van mijn post, maar die kans acht ik minder groot
quote:Ginerva schreef op 03 mei 2017 @ 12:47:

[...]

Dat je ziek bent of ergens ziek van wordt. Je zou ook ziek kunnen worden van mijn post, maar die kans acht ik minder grootEn zo is het.
Oh, ik kon nooit zien wat die smiley betekende, dank voor je antwoord, Ginerva!
Am Yisrael Chai!
quote:Ginerva schreef op 03 mei 2017 @ 12:47:

[...]

Dat je ziek bent of ergens ziek van wordt. Je zou ook ziek kunnen worden van mijn post, maar die kans acht ik minder grootBepaalde smileys zijn gewoon niet zo sfeerbevorderend, denk ik. valt amper rottig te gebruiken. deze wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 mei 2017 @ 12:56:

[...]

Bepaalde smileys zijn gewoon niet zo sfeerbevorderend, denk ik. valt amper rottig te gebruiken. deze wel.Precies. Dat rijtje wat ik plaatste zou voor mij weg mogen (al is bijv soms wel goed te gebruiken en soms niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven