Verzameltopic suggesties pijler Actueel

01-05-2017 20:58 634 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie suggesties delen m.b.t. de pijler Actueel. We willen iedereen een kans geven deze suggesties open te delen. Jullie kunnen er (binnen dit topic) ook met elkaar over in gesprek gaan. Wij zullen meelezen op dit topic en jullie suggesties meenemen in ons overleg over de pijler Actueel dat intern zal plaatsvinden.

Mochten jullie met ons in gesprek willen gaan dan vragen we jullie deze suggesties te mailen naar forum@viva.nl.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:Ginerva schreef op 03 mei 2017 @ 12:47:

[...]

Dat je ziek bent of ergens ziek van wordt. Je zou ook ziek kunnen worden van mijn post, maar die kans acht ik minder groot

hoe zou je hem nu opvatten, zo onder jouw post?

En wat als ik deze zou hebben gebruikt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 mei 2017 @ 12:56:

[...]

Bepaalde smileys zijn gewoon niet zo sfeerbevorderend, denk ik. valt amper rottig te gebruiken. deze wel.

Ja deze smiley is niet leuk bedoelt als hij gebruikt wordt om onder de quote te zetten van een ander. Daarmee geef je aan ziek te worden van het bericht van die gene en dat is niet aardig en zeker niet sfeerbevorderend.

Er zijn wel meer van dit soort negatieve smileys hier op dit forum
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 mei 2017 @ 12:58:

[...]

hoe zou je hem nu opvatten, zo onder jouw post?

En wat als ik deze zou hebben gebruikt?

Dat zou ik als niet leuk opvatten.

Misschien zouden er wat negatieve smiley's eruit gehaald kunnen worden.
Ach, een smiley weghalen haalt helemaal niks uit, je kunt ze altijd nog steeds als plaatje plakken.
quote:AnAppleADay schreef op 03 mei 2017 @ 13:16:

Ach, een smiley weghalen haalt helemaal niks uit, je kunt ze altijd nog steeds als plaatje plakken. [img]https://b.fastcompany.net/asset_files/- ... 3/poop.png[/img]Ja maar daar moet je wel weer meer moeite voor doen. Maar je hebt gelijk, als iemand negatief op iemand anders wil reageren gebeurd dat toch wel.
Ik mijd de actueel pijler niet maar daar reageren laat ik wel uit mijn hoofd. De discussie wordt daar heel zwart/wit gevoerd, ik vind soms beide partijen wel een punt hebben maar dat schrijven is bijna niet mogelijk, je hoort of bij het ene kamp of bij het andere, een tussenweg lijkt niet mogelijk te zijn.
Creativity is intelligence having fun
Ik vrees dat ik denk dat het wb racism niet zo eenvoudig is. Sommige dingen die hier ergens op de website staan of hebben gestaan vallen daar wel duidelijk onder, en daarvan vraag ik me af of je het wel op je website wil hebben staan. Veel van die dingen waren echter zo belachelijk dat betreffende forummers zichzelf wel erg lieten kennen naar mijn idee (en soms dacht ik, laat ergens ook maar staan die zooi).

Woordgebruik heeft echter altijd context en er zijn altijd termen waarover de meningen verdeeld zijn. En daarom denk ik dat je dus echt moderatoren nodig hebt die gaan over de manier van discussieren (bepaalde onderwerpen/woorden kunnen dan wel als rode vlag fungeren om je moderatie daarop te kunnen richten -en mensen vinden ook manieren om op andere pijlers diverse overtuigingen te verspreiden) . Ik heb hier veel geleerd over denkwijzes waar ik het totaal mee oneens ben, en dat is wat mij betreft wel een kracht van dit forum.

Als je het hebt over white privilege weet ik hoe ingewikkeld ik heb heb gevonden daar iets van te begrijpen. Ik heb goede docenten mogen hebben en op plekken gewoond waar mijn -witte- kleur in de minderheid is (end dan nog is dat een heel klein deel van het verhaal), maar ik begrijp nog wel erg goed waarom het voor veel mensen een vrij idioot begrip is/lijkt. En juist die dialoog moet mogelijk zijn vind ik, zonder dat mensen zich minder of slecht voelen. Wie dan ook. Dus ik pleit om je vooral te richten op de manier van discussieren. En wel de allerergste bagger aan te pakken, dat dan weer wel.
Mods,

misschien kunnen we met ze allen stemmen om te kijken of actueel pijler wel of niet moet blijven.
quote:fientje1982 schreef op 03 mei 2017 @ 13:28:

Mods,

misschien kunnen we met ze allen stemmen om te kijken of actueel pijler wel of niet moet blijven.Heb je suggesties waar topics over bijv. overheidsbeleid inzake gezondheidszorg, het strafrechterlijk vervolgend van de NAM, vlucht MH17, dan moeten staan? Een nieuwe pijler daarvoor of onderbrengen bij de andere pijlers?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
En waar moeten we dan zijn bij de volgende verkiezingen? Overig?

De pijler weghalen heeft geen zin, dan worden de topic wel bij Overig of Geld&recht geplaatst.
Er zijn echt zoveel onderwerpen die op Actueel passen en die niets van doen hebben met de multiculterele samenleving, waarom moet je dan de hele pijler opdoeken?

Dit bijv van wat nu op de eerste pagina staat en waar de afgelopen 3 dagen nog in gereageerd is:

Madeleine Mccan

501 miljard luiers per jaar....

Vrijgezellig!! help! (geen idee waarom dat op Actueel staat)

Meisje 6 gebeten door pitbull

Interview met koning nicotinevlekken op tanden?

Bedreiging Noord-Korea

Een goed idee.

D66: geef schoolkinderen Feyenoord-vrij
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2017 @ 11:09:

Serieus? Je wilt serieus een post staffen wegens weinig constructief en stemmingmakerij terwijl de hele Napraat één grote stookbende is waar forummers zeer negatief over de tong gaan? Over stemmingmakerij gesproken. Wow, meten met twee maten wordt tot grote hoogtes gebracht hier.

De Napraatkliek heeft echt nul inzicht in eigen handelen hun aandeel in een verziekte sfeer he?
LOEP ME MAAR aub.

Serieus? Je wilt serieus een post staffen wegens weinig constructief en stemmingmakerij terwijl de hele Napraat één grote stookbende is waar forummers zeer negatief over de tong gaan? Over stemmingmakerij gesproken. Wow, meten met twee maten wordt tot grote hoogtes gebracht hier.

De Napraatkliek heeft echt nul inzicht in eigen handelen hun aandeel in een verziekte sfeer he?Ik ben het helemaal met je eens.
Niks zou moeten verboden moeten worden. Wat we nodig hebben is een beetje fatsoen en respect voor elkaar.

Hier ontbreek echt aan alle kanten.
Je zou de actueel en entertainment pijler kunnen samenvoegen in een pijler 'media'. Misschien dat dat helpt om de sfeer op actueel te verzachten?

Racisme draait om beledigen en buitensluiten, de napraat draait daar eigenlijk ook om, is mijn mening. Dus ben het ermee eens dat het hypocriet zou zijn om de actueel pijler te schrappen en de napraat te laten bestaan.

Kunnen mensen niet gewoon roddelen via de pb functie? Ik vind het rot om te lezen en ik krijg er ook plaatsvervangende schaamtegevoelens van, net als op actueel, voor hoe mensen zich daar gedragen.
quote:fashionvictim schreef op 03 mei 2017 @ 12:23:

En dan met betrekkingg tot racisme:

- Als dat standpunt eenmaal is gecommuniceerd, modereer dan ook volgens dat standpunt en ban gewoon gebruikers als ze zich er niet aan houden. Racisme is nu net zo'n onderwerp waarvoor je gewoon een harde lijn moet trekken. Of het mag, en dan knikker je gewoon de mensen eraf die blijven janken over dat ze bepaalde postings racistisch vinden, of het mag niet, en dan knikker je dus de racisten er af. Een middenweg bestaat bij dit onderwerp niet, je kunt niet een beetje voor of een beetje tegen zijn.

Ik denk dat het WILDERS proces en vooral de debatten eromheen duidelijk hebben gemaakt dat racisme ja / nee een hele lastige discussie is.

Is iets racisme, vrijheid van meningsuiting of belediging.

3 rechters hebben er een hele kluif aan gehad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:YellowDiamond schreef op 03 mei 2017 @ 10:02:

[...]

Gewoon een soort JOOP.nl van dit forum maken waar iedere post eerst bekeken wordt voor hij geplaatst wordt.

Mening niet links genoeg dan wordt hij geweigerd.

De Napraatkliek heeft echt nul inzicht in eigen handelen hun aandeel in een verziekte sfeer he? Ik snap ook helemaal niet waarom dat topic wel mag. Het voegt helemaal niets toe aan de sfeer, het is alleen maar om te kunnen zeiken over andere. Waarom zou een forum een topic willen waarin haar eigen leden zo negatief besproken worden? Dat snap ik dus niet.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

De Napraatkliek heeft echt nul inzicht in eigen handelen hun aandeel in een verziekte sfeer he?Helemaal mee eens. Ze roddelen daar over andere leden . Zo kinderachtig. Degene over wie het gaat kan het natuurlijk ook gewoon lezen. ze verzieken zelf de sfeer.
quote:MwTheelepel schreef op 03 mei 2017 @ 15:01:

[...]

Ik snap ook helemaal niet waarom dat topic wel mag. Het voegt helemaal niets toe aan de sfeer, het is alleen maar om te kunnen zeiken over andere. Waarom zou een forum een topic willen waarin haar eigen leden zo negatief besproken worden? Dat snap ik dus niet.

De NAPRAAT is gelegaliseerd schelden op medeforummers, vanuit daar begint ook steeds het alles is racisme gegil.

Nu zal er best wel eens iets tussendoor schieten maar ik denk dat het merendeel van de zogenaamde RACISTISCHE uitspraken lachend weggewuifd worden door politie & om
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Kijk, dat is nou een heel goed voorbeeld van hoe het op Actueel gaat. Zomaar ineens vier posts waarbij Nessemeisje bijval krijgt voor de bewering dat ik met twee maten zou meten, omdat Napraat een topic is waarin forummers negatief over de tong gaan. Plus de bewering dat de Napraatkliek geen inzicht in eigen handelen heeft.

Hier staan (minstens) drie beweringen die met elkaar samenhangen:

1. Napraat is een plek waar forummers negatief over de tong gaan.

2. Ik meet met twee maten omdat ik wel iets van YellowDingetje zeg, en niets van Napraat.

3. De Napraatkliek heeft geen inzicht in hun eigen aandeel in een verziekte sfeer.

Bewering 1 klopt en is makkelijk te staven met voorbeelden van Napraat.

Bewering 2 zou alleen waar zijn, als ik zelf intussen Napraat gebruik om negatief over forummers te praten. Anders is het zoiets als: jamaar je zegt ook niks van schrijffouten en hengelen. Nee klopt, daar ging het niet over. Ben ik te vinden op Napraat? Hoogst zelden. Vanochtend, en ik heb uitgelegd waarom. Ik heb Nessemeisje om voorbeelden gevraagd van die twee maten, die heb ik tot nu toe niet gekregen. Dus: bewering 2 is onwaar.

Bewering 3 zou waar kunnen zijn, maar volgt op geen enkele wijze uit mijn post, want ik post in de regel niet op Napraat. (zie 2). Bewering 3 is in deze context dus niet bewezen of onwaar.

Dat er dan direct bijval voor komt, bewijst alleen maar dat er forummers zijn die maar de helft of minder dan de helft lezen en daar direct op reageren. Zo gaat het op Actueel ook.
Hmmmmm, ik zit nu al 9 jaar op dit forum, soms wat meer in een maand tijd soms wat minder. De toon is altijd hetzelfde gebleven. Kan mij niet anders herinneren. Als je het ergens niet mee eens bent dan moet je met goede argumenten/bronnen komen om eventueel 'gelijk' te krijgen.

Ik krijg de indruk dat het (de nogal directe reacties) nu als erger worden ervaren omdat het over zaken gaat waar de samenleving geen grip op heeft. Je kan hier geen 'gelijk' in hebben of krijgen omdat de waarheid in het midden ligt.

De posters graven zich in en reageren uit hun schietgaten terwijl beiden een punt hebben.

Dat is jammer. Nuanceren zou fijn zijn. Humor dr in gooien zou ook fijn zijn. Je niet beledigd voelen zou ook fijn zijn.

En verder....ach...(fijn hè die puntjes ) het is maar een forum. Neem het allemaal maar niet zo serieus.
quote:hollebollegijs schreef op 03 mei 2017 @ 15:13:

[...]

De NAPRAAT is gelegaliseerd schelden op medeforummers, vanuit daar begint ook steeds het alles is racisme gegil.

Nu zal er best wel eens iets tussendoor schieten maar ik denk dat het merendeel van de zogenaamde RACISTISCHE uitspraken lachend weggewuifd worden door politie & omNapraat boeit me niet. Maar een na halve blik op het vluchtelingentopic met continue herhaalde en tig keer weerlegde halve waarheden, nepnieuws en hatelijk jargon, heb ik voorlopig wel weer gegeten en gedronken. En aan de reageerders te zien ben ik niet de enige (geheel onafhankelijk van de napraat).
quote:hollebollegijs schreef op 03 mei 2017 @ 14:45:

[...]

Ik denk dat het WILDERS proces en vooral de debatten eromheen duidelijk hebben gemaakt dat racisme ja / nee een hele lastige discussie is.

Is iets racisme, vrijheid van meningsuiting of belediging.

3 rechters hebben er een hele kluif aan gehad.

Denk je serieus dat alleen jij en en je grenzendichteigenvolkeerst-vriendjes een mening over vluchtelingen en racisme hebben? Denk je echt dat niemand anders daar een mening over heeft, omdat er nauwelijks nog tegengas komt? Dat alleen dezelfde tien forummers in deze onderwerpen geïnteresseerd zijn?

Of zou het misschien kunnen dat de meeste mensen inmiddels al lang gelden kotsmisselijk zijn afgehaakt en geen meer zin hebben in die eindeloze kwaadaardige herhalingoefening waarin nooit iets nieuws wordt gezegd?
Napraat mag van mij ook weg. Voegt niks toe.

Maar dan ook Eausm en Verkeerd begrepen topic titels.

Daar worden eigenlijk ook mede forummers, weliswaar anoniem, voor gek gezet.

Ook moet er gestaft worden op mede forummers die posters wegzetten als dom omdat men spelfouten maakt. Wat maakt dat uit?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven