Inchecktijd Schiphol
woensdag 3 mei 2017 om 10:52
Wij vliegen binnenkort, buiten de schoolvakantie, op een dinsdagochtend 10.15 uur naar Londen. Nu had ik bedacht die ochtend zelf het huis af te kunnen sluiten (nadat mijn jongste dochter naar school is, gaat niet mee). Ik kan dan rond 09.00 op Schiphol zijn, en in normale tijden is dat vroeg genoeg om te kunnen inchecken.
Nu met alle nieuwsberichten over lange rijen durf ik daar niet op te vertrouwen. Iemand al ervaring op normale doordeweekse dagen, buiten de 'spits'?
Nu met alle nieuwsberichten over lange rijen durf ik daar niet op te vertrouwen. Iemand al ervaring op normale doordeweekse dagen, buiten de 'spits'?
woensdag 3 mei 2017 om 15:08
woensdag 3 mei 2017 om 15:12
quote:AnAppleADay schreef op 03 mei 2017 @ 15:00:
Sinds wanneer is het zo als jullie zeggen dan?
Afgelopen jaar ook 3 keer via Schiphol gevlogen en toen vond ik het heel goed te doen.
Één keer 30min moeten wachten bij de bagage drop-off maar dat was het staartje van de zomervakantie.Mijn laatste vlucht was op 4 april. Drama. Maar ik vind Schiphol vanaf begin dit jaar al een drama.
Sinds wanneer is het zo als jullie zeggen dan?
Afgelopen jaar ook 3 keer via Schiphol gevlogen en toen vond ik het heel goed te doen.
Één keer 30min moeten wachten bij de bagage drop-off maar dat was het staartje van de zomervakantie.Mijn laatste vlucht was op 4 april. Drama. Maar ik vind Schiphol vanaf begin dit jaar al een drama.
woensdag 3 mei 2017 om 15:13
quote:guppekop schreef op 03 mei 2017 @ 15:04:
[...]
mijn laatste vliegreis was februari 2017, DRAMA
Mijne was dus eind januari 2017 en ik was binnen een half uur van bagage drop-off naar gate
Edit: bagage drop-off duurde ook misschien 5-10 minuten, dus ik denk dat ik in totaal in 45 min van de trein tot de gate was incl bagage drop-off.
[...]
mijn laatste vliegreis was februari 2017, DRAMA
Mijne was dus eind januari 2017 en ik was binnen een half uur van bagage drop-off naar gate
Edit: bagage drop-off duurde ook misschien 5-10 minuten, dus ik denk dat ik in totaal in 45 min van de trein tot de gate was incl bagage drop-off.
woensdag 3 mei 2017 om 15:25
quote:Filee_ schreef op 03 mei 2017 @ 15:08:
Dit dus. En ik had toen een ochtend vlucht (vertrektijd 11 uur)
Ik was er ook rond die dag, diegene die met een rood hoofd voordrong om toch haar vlucht maar te halen. 90 min voor vertrek met enkel handbagage op Schiphol en ik heb een fors stuk rij geskipt en alsnog moest ik rennen naar de gate.
Wat kan helpen:
- Non-Schengen via Vertrekhal 3 is soms sneller dan via Vertrekhal 2.
- Ze hebben nu ook Vertrekhal 1a erbij geopend voor Schengen. Het is alleen een best eind lopen, dus ik raad het niet direct aan, behalve als je ziet dat het mega-druk is bij Schengen Vertrekhal 1.
Neem de tijd, het is niet meer te voorspellen of er rijen staan bij security.
Dit dus. En ik had toen een ochtend vlucht (vertrektijd 11 uur)
Ik was er ook rond die dag, diegene die met een rood hoofd voordrong om toch haar vlucht maar te halen. 90 min voor vertrek met enkel handbagage op Schiphol en ik heb een fors stuk rij geskipt en alsnog moest ik rennen naar de gate.
Wat kan helpen:
- Non-Schengen via Vertrekhal 3 is soms sneller dan via Vertrekhal 2.
- Ze hebben nu ook Vertrekhal 1a erbij geopend voor Schengen. Het is alleen een best eind lopen, dus ik raad het niet direct aan, behalve als je ziet dat het mega-druk is bij Schengen Vertrekhal 1.
Neem de tijd, het is niet meer te voorspellen of er rijen staan bij security.
woensdag 3 mei 2017 om 15:36
Ik vloog op de dinsdag na Pasen rond die tijd, en toen was het druk (uur wachttijd bij security)- maar dat was dus net na Pasen, zodat die dinsdag meer telde als een maandag en maandagochtend is altijd druk. Vorige week woensdag, midden in de vakantie dus, liep ik dan weer zo door, maar die vlucht was een uur eerder dan die van jullie.
Hoe ver moet je met het ov? Kun je nog kiezen voor een last minute taxi als er iets met de treinen blijkt te zijn? 75 minuten voor je vlucht op Schiphol zijn zonder ruimte in te bouwen voor vertraging zou ik wel krap vinden.
Hoe ver moet je met het ov? Kun je nog kiezen voor een last minute taxi als er iets met de treinen blijkt te zijn? 75 minuten voor je vlucht op Schiphol zijn zonder ruimte in te bouwen voor vertraging zou ik wel krap vinden.
woensdag 3 mei 2017 om 15:53
quote:Hoezitdit schreef op 03 mei 2017 @ 14:51:
Ervaring mee en ik zou het zeker niet doen. Wil je echt zo'n stress vlak voor je vakantie?
De rijen zijn soms erg lang, dus nee, echt niet doen.
Waarom kan je dochter niet alleen afsluiten? Is ze nog erg jong?12 is ze, en het gaat me er vooral om dat ik het sneu vind dat ze alleen moet afsluiten terwijl ze me vier dagen niet ziet. Net overigens even met haar overlegd en ze vindt het geen probleem. We gaan dus gewoon om 7 uur weg en hopen dan rond 07.45 uur op Schiphol te zijn. De kattenoppas komt wel nog de dagen erna, dus mocht dochter vergeten een licht uit te doen, dan is dat ook geen ramp.
Ervaring mee en ik zou het zeker niet doen. Wil je echt zo'n stress vlak voor je vakantie?
De rijen zijn soms erg lang, dus nee, echt niet doen.
Waarom kan je dochter niet alleen afsluiten? Is ze nog erg jong?12 is ze, en het gaat me er vooral om dat ik het sneu vind dat ze alleen moet afsluiten terwijl ze me vier dagen niet ziet. Net overigens even met haar overlegd en ze vindt het geen probleem. We gaan dus gewoon om 7 uur weg en hopen dan rond 07.45 uur op Schiphol te zijn. De kattenoppas komt wel nog de dagen erna, dus mocht dochter vergeten een licht uit te doen, dan is dat ook geen ramp.
woensdag 3 mei 2017 om 15:56
Dat is mijn punt..je kunt er niks van zeggen. Extra balies is goed maar beman ze dan ook. Maart gevlogen vertrek 21.15 s avonds toch 45 minuten moeten wachten. Afgelopen voorjaarsvakantie verwachtten we veel drukte , vlogen 07.00 uur op zaterdag ( eerste vakantiedag) waren we er in 5 minuten door. Maar toen waren wel alle banen bezet( nog niet eerder meegemaakt).
woensdag 3 mei 2017 om 17:08
quote:meisje85 schreef op 03 mei 2017 @ 16:26:
Vorige week in meivakantie gevlogen. Ruim op tijd naar Schiphol gegaan. Het was druk, veel mensen, en toch was ik binnen twintig minuten vanuit de trein tot achter douane. Mét bagage overigens.
Precies dit wilde ik ook zeggen. Vanwege alle paniekverhalen was ik meer dan twee uur van tevoren op Schiphol en ik was in een kwartiertje van station door alle security (inclusief uitgebreide tascontrole).
Het is vooral *** dat ze er niets over zeggen. Die wachttijden staan op die borden, zet ze dan ook op de site!
(Vorige zomer was het echt debiel druk, maar toen hoorde ik ook veel mensen zeggen dat de halve rij vol stond met mensen die niet twee, maar vier uur of nog eerder van tevoren waren gekomen. Dat heb je dan ook nog eens: als je dan veel te vroeg bent, vorm je ook nog de rij voor mensen die wel op een min of meer normale wachttijd gerekend hadden.)
Vorige week in meivakantie gevlogen. Ruim op tijd naar Schiphol gegaan. Het was druk, veel mensen, en toch was ik binnen twintig minuten vanuit de trein tot achter douane. Mét bagage overigens.
Precies dit wilde ik ook zeggen. Vanwege alle paniekverhalen was ik meer dan twee uur van tevoren op Schiphol en ik was in een kwartiertje van station door alle security (inclusief uitgebreide tascontrole).
Het is vooral *** dat ze er niets over zeggen. Die wachttijden staan op die borden, zet ze dan ook op de site!
(Vorige zomer was het echt debiel druk, maar toen hoorde ik ook veel mensen zeggen dat de halve rij vol stond met mensen die niet twee, maar vier uur of nog eerder van tevoren waren gekomen. Dat heb je dan ook nog eens: als je dan veel te vroeg bent, vorm je ook nog de rij voor mensen die wel op een min of meer normale wachttijd gerekend hadden.)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
woensdag 3 mei 2017 om 17:17
quote:may_ka schreef op 03 mei 2017 @ 17:08:
[...]
Dat helpt niet echt. Twee weken terug wa de wachttijd volgens dat bord toen ik in de rij ging staan 15-20 minuten. Vervolgens kwamen er ongeveer per minuut 5 minuten bij, tot het een uur geworden was. Als je dus thuis gedacht had dat je nog alle tijd had, omdat je die 15-20 minuten gezien had, was je vervolgens op Schiphol voor een onaangename verrassing komen te staan.
Wel eens dat het helemaal niet zo fijn is als iedereen absurd vroeg komt. De vertrekhal wordt ook onaangenaam druk als iedereen daar uren moet rondhangen.
[...]
Dat helpt niet echt. Twee weken terug wa de wachttijd volgens dat bord toen ik in de rij ging staan 15-20 minuten. Vervolgens kwamen er ongeveer per minuut 5 minuten bij, tot het een uur geworden was. Als je dus thuis gedacht had dat je nog alle tijd had, omdat je die 15-20 minuten gezien had, was je vervolgens op Schiphol voor een onaangename verrassing komen te staan.
Wel eens dat het helemaal niet zo fijn is als iedereen absurd vroeg komt. De vertrekhal wordt ook onaangenaam druk als iedereen daar uren moet rondhangen.
woensdag 3 mei 2017 om 17:39
Ik was 2 weken geleden op Schiphol. Had mezelf ingechecked bij die automatische incheckdingen en daarna binnen een half uurtje de security door (werd ook nog gefouilleerd en ook nog tascontrole want was vergeten een nagellak in het plastic tasje te doen) daarna had ik nog anderhalf uur de tijd om een nieuw parfum uit te zoeken Had alleen handbagage trouwens
Kortom, ging erg snel dus
Kortom, ging erg snel dus
woensdag 3 mei 2017 om 18:17
Ik ben altijd ruim op tijd, echt minimaal de normale twee uur van te voren en meestal nog veel eerder.
Vorig jaar bij een Europese vlucht flink door moeten lopen om op tijd bij de gate te zijn en toen was er nog niks aan de hand qua drukte.
De twee vluchten daarna (schengen en niet schengen) gingen veel soepeler. Er is dus geen pijl op te trekken en ik zou de drie uur aanhouden, ga ik ook doen met alleen handbagage.
Vorig jaar bij een Europese vlucht flink door moeten lopen om op tijd bij de gate te zijn en toen was er nog niks aan de hand qua drukte.
De twee vluchten daarna (schengen en niet schengen) gingen veel soepeler. Er is dus geen pijl op te trekken en ik zou de drie uur aanhouden, ga ik ook doen met alleen handbagage.
woensdag 3 mei 2017 om 20:25
http://www.nhnieuws.nl/ni ... r-van-tevoren-op-schiphol
Hier staat vanaf de meivakantie 4 uur van te voren.
•
woensdag 3 mei 2017 om 20:26
quote:Frizz schreef op 03 mei 2017 @ 20:25:
4 uur
Schiphol is veel te groot geworden.
4 uur
Schiphol is veel te groot geworden.
woensdag 3 mei 2017 om 20:58
Wij vlogen een paar weken geleden om halfzeven in de ochtend naar madeira. Alleen handbagage en online ingechecked. We hebben 2 uur gedaan over het stukje schiphol inlopen vanaf de bushalte tot aan de gate.
Iedereen moest zijn schoenen uit, werd onzedig betast en het duurde en duurde. De rij stond voorbij de afgeefbalies..
Ik ben mijn ik ga ruim te vroeg weg gewoonte zo dankbaar. Ik had gerekend op twee uur hangen met koffie, dat werd een halfuurtje..
Iedereen moest zijn schoenen uit, werd onzedig betast en het duurde en duurde. De rij stond voorbij de afgeefbalies..
Ik ben mijn ik ga ruim te vroeg weg gewoonte zo dankbaar. Ik had gerekend op twee uur hangen met koffie, dat werd een halfuurtje..
woensdag 3 mei 2017 om 21:13
Je kan er echt geen pijl meer op trekken nu met die drukte. Ik was vorige week woensdag op Schiphol en schrok me een hoedje van die rijen. Nu was ik extra blij met mijn Privium-pasje. Ja, het kost geld, maar ik sta nooit meer in die rij. Als er al wat staat, duurt het max 10 minuten (buiten Schengen/EU). Ik ben er meestal drie kwartier van te voren, maar zonder Privium zou ik zeker 2 uur aanhouden. En natuurlijk extra efficient inpakken: alleen handbagage en niet je oplader van je laptop naast je föhn in de koffer, anders moet ie onderzocht. Zelfs je lippenbalsem in je doorzichtige toilettas.
woensdag 3 mei 2017 om 21:17
woensdag 3 mei 2017 om 21:25
In maart vloog ik buiten Europa, thuis al online ingecheckt, wel bagage mee, het viel me heel erg mee, binnen een half uur na uitstappen trein, afgeven bagage en beveiliging e.d zat ik al aan een glas wijn bij de gate.
Maar ja goed, dat was maart.
De rij leek eindeloos bij de security maar het ging best heel snel en toen dacht ik wel: wat een baan hebben die mensen! Stress en drukte.
16 juli moet ik voor een paar dagen naar Barcelona, hallo, 16 juli! En de bestemming! Hoe druk gaat dat worden! Wanneer zal ik er dan moeten zijn? Moet ook nog 2.10 uur met de trein voordat ik op Spl ben.
Alleen handbagage en online inchecken.
In aug naar Zurich, zal ook druk voordat ik erdoor ben, ook handbagage.
Ik vlieg zo graag buiten de vakanties maar soms moet je wel.
Maar ja goed, dat was maart.
De rij leek eindeloos bij de security maar het ging best heel snel en toen dacht ik wel: wat een baan hebben die mensen! Stress en drukte.
16 juli moet ik voor een paar dagen naar Barcelona, hallo, 16 juli! En de bestemming! Hoe druk gaat dat worden! Wanneer zal ik er dan moeten zijn? Moet ook nog 2.10 uur met de trein voordat ik op Spl ben.
Alleen handbagage en online inchecken.
In aug naar Zurich, zal ook druk voordat ik erdoor ben, ook handbagage.
Ik vlieg zo graag buiten de vakanties maar soms moet je wel.
woensdag 3 mei 2017 om 21:25