Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:simbalabimba schreef op 06 mei 2017 @ 21:45:

Prachtig!

Heb voor 't eerst een akelei(tje),die begint heel voorzichtig. De brem bloeit roze, de lavendel is te ver terug gesnoeid, en er bloeit nu een blauwe bloem waarvan ik de naam niet weet.

Vorig najaar geplante schermbloem niet meer terug gevonden.

Hortensia's hebben erg te lijden gehad vd vorst, passiebloem ook, maar die loopt weer uit.

Akeleien zaaien heel makkelijk uit en je kunt ze natuurlijk ook een handje helpen door het zaad op te vangen en in potjes uit te zaaien.

Hier ook veel vorstschade. Passiebloem is verplant voor de vorst en ziet er nog zielig uit. Onze catalpa(boom) heeft ook een flinke klap gehad. We hadden hem heel fors terug gesnoeid en alle nieuwe uitlopers zijn doodgevroren. Gelukkig is deze boom net onkruid en kmen er nu heel voorzichtig weer nieuwe knopjes op de takken.

Plaats anders een foto van je blauwe bloem. Misschien weet iemand hier wel wat het is.
Hier ook druk bezig geweest. Mijn vijver is eindelijk waterpas, wat een geklooi was dat zeg. Zit er nu ook aan te denken om misschien een kokos mat te kopen die je om de rand van de vijver doet. Dan kunnen de wortels zich daaraan vast grijpen en makkelijker over de rand groeien.

Heb rondom de vijver borders uitgegraven en de oude tufstenen als rand gebruikt. Heb nu een border klaar waar al mijn moestuin dingen in komen. Die heb ik mooi in een ronding om de wilg kunnen plaatsen en vanwege veel verschil in hoogte een soort trapje van gemaakt. Hierdoor wordt het terras wel iets anders maar he meer groen is beter. zal morgen wat foto's plaatsen. Er is weer onwijs veel veranderd en het begint eindelijk echt als mijn tuin te voelen.

En het wordt tijd voor de vogel dagboeken. Man wat was het druk vandaag in de tuin en heel veel om ze gelachen. Ook dat komt morgen.

Fijne avond lieve tuinierders
Onmogelijk om op alles reactie te geven gezien mijn enorme achterstand hier maar ik doe een halfslachtige poging.

Felix, heb genoten van je prachtige passiebloemenfoto's, wat zijn ze mooi!

Je ribes krijgt al nieuwe miniblaadjes en de wingerd ook

Framboosje fijn dat je zo goed gaat met je vijver en dat je steeds blijer wordt met je tuin (hopelijk zien we gauw wat foto's), de clematis die over de pergola groeit is een Montana (nu behalve hetzelfde vloerkleed ook dezelfde clematis? ).

Duet, leuk dat de ajuga terug is in je tuin en wat is je kastanjeboom een plaatje! Om over de akelei maar niet te spreken.

Neweve, je balkon gaat heel goed zo te lezen en wat doen je moestuintjes het goed.

Tuingravin, een beginnende cottagetuin, tof! Altijd weer gezellig hè als de bakken en potten gevuld zijn. Ik had een paar jaar geleden ook Oostenrijkse hanggeraniums een combi van rood en roze, dat knalde er echt uit.

Koettie, je blijft maar goed bezig! Leuk om te zien dat je tuin en huis steeds groener worden.

Yellow, wat heb je dat mooi gemaakt die moestuin met restafval! Kan me voorstellen dat je er erg blij van wordt, het ziet er ook echt mooi uit. Die bloempotjes aan touwen zijn ook al zo leuk.

Kliefje, lekker veel muntthee drinken zo te lezen Een plantenkoopverbod is zooooo 2016, ik zou er niet aan beginnen

Je bloemenbak van steentjes vind ik echt heel leuk!

Fay, fantastisch initiatief van je gemeente. Hopelijk gaan er nog veel gemeentes volgen. Ben je alweer wat opgeschoten met je borders en je onuitputbare voorraad kinderkopjes?

Sorry voor wie ik vergeten ben, het is hier echt niet bij te houden.

Al mijn akeleien staan inmiddels te bloeien, ze zijn echt prachtig. Een van de planten heeft gecombineerde roze en paarse bloemen, en de andere akeleien zijn paars, bordeauxrood en wit. Sowieso gaan de vaste planten erg hard nu, er is amper nog aarde te zien. Het onkruid baalt ervan maar het scheelt mij bergen werk.

De verbouwing gaat naar wens alhoewel afgelopen week me zwaar gevallen is, door het stucwerk was het een grote bende en dan al dat vocht, zelfs mijn beddengoed was klam en koud, bah. Nu even geen klussers meer over de vloer, de rest van het werk is aan mij en dat is nog best een kluif. Weinig tijd voor de tuin de komende weken jammer genoeg.

Verder gaat het allemaal best k*t, een goede vriendin is ernstig ziek en vandaag heb ik het contact verbroken met mijn moeder. Ben erg verdrietig maar was er klaar mee om continue tot op het bot gekwetst te worden.

Zal hier af en aan zijn de komende tijd, het meelezen is sowieso een fijne afleiding van alle ellende momenteel maar het is lastig om op alles te reageren nu mijn hoofd zo vol zit met heftige dingen
Dierproeven.
Weten jullie, eerst me had mijn tuin alleen stenen en een aantal potten met wat planten en vond ik de tuin he-le-maal niet leuk. Het was een noodzakelijk kwaad wat onderhouden moest worden. Na gelang van tijd wilde ik meer kleur in de tuin en mijn ex wilde het alleen in potten .. Tegels eruit vond hij maar niets. Planten gingen dood omdat het me gewoon niet veel interesseerde. Want onkruid tussen tegels eruit halen en een aantal bloemloze planten is gewoon niet leuk.

Nu ik tegels eruit heb gehaald en een zooi planten erin, loop ik een rondje in de tuin, haal de uitgebloeide bloemen weg. Kijk of alles het nog goed doet en ik geniet zo veel van de tuin. Het is niet groot, het is nog niet af, het heeft tijd nodig en dat geeft niet, maar het is heerlijk om erin te zijn.

Jullie foto's en enthousiasme vind ik zo fijn, ik geniet van al jullie foto's (tot jaloers aan toe ) ik vind het heerlijk om jullie foto's te zien en te lezen. Een kastanje boom zoooo mooi, de akelei prachtig, alle andere ook maar kom er nu niet op .. sorry

Jullie enthousiasme, foto's en tuinen zorgen dat ik heerlijk van mijn tuin geniet. Felix die me gewoon planten op stuurt. Ik geniet en vind het heerlijk allemaal!!

Ik ben zo blij met dit topic, gewoon omdat het er is. Dat ik erin kan schrijven en tips lees over de tuin.

Dank jullie wel

Ik wilde het gewoon zeggen omdat ik het zo voel.
Ach lieve CC toch
Apart fenomeen toch dat van een virtuele knuffel alle sluizen kunnen opengaan

Die had ik effe nodig Felix, dank
Dierproeven.
Duet, ik ben stikjaloers op die boom van je.

Kliefje, fijn dat je je zo thuis voelt
CC, wat rot van je vriendin en het gedoe met je moeder... Shit komt zelden in enkelvoud he?

Ik weet hoe het is om te breken met familie, hier was het ook noodzakelijk, alleen dan met een zus.

Op het moment dat je er nog middenin zit, is het heel naar en verdrietig, maar later geeft het ook rust.

Hoe dan ook niet leuk, doe kalmpjes aan en zorg goed voor jezelf.
Ach CC wat verdrietig voor je....

Ik weet, net als Tuingravin, ook wat het is om te breken met familie......

Helaas ook ervaring met ziekte (en overlijden) van een goede vriendin....

Maar door die recente gebeurtenis realiseer ik me weer hoe kostbaar het leven is...

Te kostbaar om te verdoen aan mensen die je pijn doen...

Soms is het beter om los te laten...

Sterkte
Hallo allemaal, mag ik met jullie meeschrijven en wat advies vragen? Ik lees al heel lang mee hier op Viva en heb nu eindelijk een account aangemaakt. Na de zomer verhuizen we naar een nieuwbouwwoning en dat brengt nogal wat keuzes met zich mee waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken. Één van mijn vraagstukken is de tuin.

We hebben nu stenen in de voor en achtertuin en dat wil ik straks echt anders. Ik wil graag groen en bloemen etc. maar liefst wel redelijk onderhoudsarm. Probleem is namelijk dat ik dus echt totaal geen verstand heb van tuinieren! En ik weet ook niet hoe trouw ik de tuin ga bijhouden. Goede voornemens sneuvelen nog wel eens in drukke tijden...
Heel veel sterkte, en den knuffel CC. Rotperiode, dus ik hoop dat je lieve mensen om je heen hebt bij wie je terecht kunt!
Sterkte CC. Klinkt als een hoop tegelijk, ongeluk komt nooit alleen. Lief dat je dan alsnog zoveel schrijft.
Uit de reacties hier blijkt maar weer dat tuinliefhebbers de fijnste en liefste mensen zijn.

Bedankt allemaal voor jullie lieve woorden
Dierproeven.
Goedemorgen CC... Ik kom je even sterkte wensen. Ooit ook met mijn moeder alle contact verbroken. Verdrietig was ik er niet om, wel ongelooflijk opgelucht. Al dat verdriet is wel herkenbaar, want dat had ik vóór de breuk wel natuurlijk. Het is en blijft iets wat zo verschrikkelijk jammer is. Dat je juist diegene waarvan je verwacht dat zij en jij een belangrijke en waardevolle band hebben die liefdevol en aandachtig hoort te zijn 'aan de kant' móet zetten, omdat dat contact je zo schaadt.

En dan er bovenop nog de zorgen om een belangrijke vriendin die ziek is.

Ik hoop van harte dat het tij voor jou ook mag keren. Heel veel liefs gewenst
Mijn hart huilt

Voor heen had ik tegenover mijn huis mooie bomen en struiken. 1 groene oase..tot er nieuwe woningen gebouwen met flinke voortuinen (4 bij 7 meter).werden..Inmiddels zijn de huizen bewoond en is men begonnen met de tuin..en de ene na de ander bestraat de tuin.. een enkeling doet t niet maar legt er kunstgras in. Ik vind t zo erg... zo lelijk.. En als klapper op de vuurpijl staan ook alle klikos in de voortuin.. Weg mooi uitzicht
Goedemorgen tuinierders!

Een fijne tuindag gewenst!
CC, veel sterkte gewenst!
Nikky77, fijn dat je een huis met tuin krijgt!

Zie het als een kans in plaats van een vraagstuk, en ga er lekker aan beginnen... Je komt er vanzelf wel achter wat voor soort tuin je mooi vindt en wat voor jou werkt qua onderhoud... Toen mijn kinderen nog klein waren en in de tuin voetbalden en speelden, zag ie er nogal anders uit dan nu, en stond er ook wel meer onkruid. Probeer uit te vinden wat voor grond je hebt (zand of klei maakt nogal een groot verschil)

Je kunt ook in je omgeving kijken welke soorten planten je vaak ziet en het goed doen, en dan begin je daar mee.

Verder is een beetje bestrating ook wel handig, je wilt waarschijnlijk ook buiten kunnen zitten enzo...

Als ik jou was zou ik eerst eens bekijken waar en rond welke tijden je zon hebt, en vandaar uit beslissen waar je terras komt.

Hoe groot is de tuin?

In een ruim stuk zijn grotere struiken of een mooie boom een goed idee. Als je op postzegelformaat tuiniert, is een kastanjeboom niet zo'n goed idee.

Joh, zet wat plaatjes hier neer, iedereen denkt graag met je mee. Joepie, weer een antitegeltuiniert!

Welkom en veel plezier!

Hebbes, wat jammer van je fijne uitzicht... Kan me goed voorstellen dat je ervan baalt.

Kun je iets planten waardoor je het minder ziet?
https://s1.postimg.org/6idx86njj/105.jpg

https://s23.postimg.org/mjufpqouj/109.jpg

https://s21.postimg.org/lumwq6oiv/106.jpg

https://s11.postimg.org/jkwwmk7b7/108.jpg

https://s30.postimg.org/5qjhabt5d/107.jpg
[img]null[/img]

hierboven ging het niet helemaal goed...
Afijn, de balkonbakken zijn weer gevuld, ze moeten nog onder de ramen...

Vandaag krijg ik eetbezoek (naast tuinieren kook ik ook graag) en ik denk dat er voor rommelen in de tuin niet veel tijd over blijft...

Gisteren heeft manlief wel grasgemaaid en weer bergen mos uit het gazon geharkt. Ik moest werken en heb dus niet van het lekkere weer genoten

Ik hoop dat het vandaag ook nog een beetje goed weer wordt, zodat we buiten kunnen eten. Ik denk dat dat iets te optimistisch is...
Cc, wat heftig meis, heel veel sterkte en kracht gewenst. Godzijdank nooit in een dergelijk pakket gezeten, maar zelfs zonder een dergelijke goede aanleiding weet ik hoe het is om je k*t te voelen. Afleiding in positieve zaken zoals muziek en tuin werken voor mij dan. Ik hoop dat je een weg kunt vinden in deze tijd.

Nikky, welkom bij de tegen tegel tuinders! Doe vooral leuke ideeen op bij de foto's en begin klein! Verwacht niet dat alles in een week klaar is (of huur een hovenier in )

Uitzicht, balen dat dat weg is... Ik kijk uit op een hoge flat, met daartussen een grasveld waar ook struiken stonden. De struiken zijn weggehaald door de gemeente want waren teveel werk (hoezo? Ze deden er nooit iets aan?) nu kijk ik dus door mijn tuin, over een grasveld, stukje file parkeren, straat, grasveld, parkeerplaats, flat... Tja, het enige dat ik kan doen is mijn tuin zo groen mogelijk maken, dus dat doe ik. De flat blijf je zien, maar ik kan de geparkeerde auto's aan mijn zicht onttrekken met mooie struiken! Ook mijn klikos komen binnenkort in de voortuin te staan, wel in een prachtige ombouw (die zelfde vader als van de vijver maakt er een van prachtig resthout, ding wordt zo massief dat hij halverwege de bouw zijn arm gekneusd heeft omdat de deksel erop viel..). Ik heb de directe buren ingelicht en die gaven me groot gelijk, dus dat scheelt. (Ik was bang dat ze het erg tokkie zouden vinden, vandaar alleen met ombouw). De achtertuin is niet zo groot, voortuin is best flink en daar zit ik niet. Klikos komen in de hoek die je van binnen niet echt ziet, dus doet niks met mijn en hun uitzicht. Voor de flatbewoners lijkt het me allemaal niet veel uitmaken.

Nou, wij mogen weer sporten vandaag, dus geen tuinierdagje... Zag wel dat het dinsdag prachtig weer wordt en dan ben ik vrij, dus dat is super
quote:Tuingravin schreef op 07 mei 2017 @ 10:38:

[img]https://s1.postimg.org/6idx86njj/105.jpg[/img][img]https://s23.postimg.org/mjufpqouj/109.jpg[/img][img]https://s21.postimg.org/lumwq6oiv/106.jpg[/img][img]https://s11.postimg.org/jkwwmk7b7/108.jpg[/img][img]null[/img]

hierboven ging het niet helemaal goed...@Tuingravin, hoe heet de plant op je eerst foto? Die met roze bloemen?
Inwoner... dat is een fuchsia.
Ik ook even foto's showen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven