Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
@hiltje, er zijn hier wel meer mensen met psychologische afwijkingen hoor! Ronde getallen op de spaarrekening bijvoorbeeld...

Ik zou zo'n vriendenkring heel ingewikkeld vinden. Waarschijnlijk zou het bij mij verwateren, omdat de manier waarop we in het leven staan te verschillend is. Maar het scheelt denk ik ook dat ik helemaal niets zou geven om dure lunches en etentjes en jij er volgens mij wel altijd veel plezier aan hebt beleefd.
Alle reacties Link kopieren
zie, daar heb je het al!
Ik heb die damesblad-interviewster die Bumba had geïnterviewd boos gekregen Ze zocht mensen om te interviewen in een besloten facebookgroep voor mensen in de schuldsanering. Ik zag het met haar veranderde, suggestieve vragen in het interview al gebeuren dat 'hoe is het om in de schuldsanering te zitten?' bijvoorbeeld zou veranderen in 'hoe is het om je schulden bij de samenleving neer te leggen?' of zo. En dat bij een toch al behoorlijk kwetsbare groep. Dus ik heb mensen afgeraden om met haar in zee te gaan, op basis van ervaringen van mensen die ik ken met haar manier van interviewen Vond ze niet zo leuk ...
Hiltje; ik zou nu toch zorgen dat je op nul komt te staan. Even een reset zeg maar. Daarna meteen zorgen dat je niet meer (of veel minder dan nu) rood kunt staan. Dat helpt ook veel. Als het geld niet op je rekening staat en je niet het rood in kunt duiken is er een duidelijke grens. Wil je toch meer uitgeven dan moet je geld van je spaarrekening halen. En daar zit dan je blokkade; dat wil je niet en dus bedenk je nog eens extra of die uitgave wel echt nodig is.
+1 voor de veganistische succesrecepten van Tr0tter!

Kan net als cybermeisje zelf niet goed tegen melk dus kom vaak ook in de veganistische hoek terecht maar die recepten (linzen, chiazaad en wat al niet) zijn vaak te "vreemd" voor mijn vriend. Voor een levenslange vegetariër eet hij verrassend "normaal"; liefst aardappel-groente-vlees(vervanger) of stamppot. Daardoor gebruiken we meer "vleesvervangers" dan ik eigenlijk zou willen (te duur, te weinig uitgebalanceerd om écht een vleesvervanger te zijn en te bewerkt naar mijn zin). Mijn go-to alternatief waren tot nu toe eieren (bijv. in een indiaase curry), maar ik wil graag wat meer variatie

Hiltje, jammer dat je je zo geïsoleerd voelt in je wens om het ietsjes rustiger aan te doen. Normaal gesproken zou ik zeggen: neem zelf het voortouw en introduceer goedkope maar gezellige alternatieven, maar als ik het zo lees dan ben jij niet overtuigd dat daar niet positief op gereageerd zal worden. Lijkt me erg vervelend om zo buiten de groep te vallen als je doet wat je eigenlijk wilt. Kudos voor jou, dat je toch je eigen weg zoekt.

Over het terrasje dat toch even duur werd: als je 2 glazen met de dure wijn had meegedronken was je duurder uit geweest toch? Beter even duur dan duurder lijkt me.

Ik ben er trouwens wel achter waarom ik ons boodschappen budget niet heel erg naar beneden heb gekregen afgelopen tijd: ik ben meer bio gaan kopen. In plaats van zoeken naar "hoe kan dit goedkoper" merk ik dat ik vaak denk "voor (bijna) hetzelfde geld kan het ook biologisch". Dat verklaart het e.e.a. Maar het streven blijft goedkoper én beter.
Ik eet ook vegetarisch en deels veganistisch. Eieren en kaas eet ik nog wel. Mijn vriend eet wel regelmatig vlees.

Wij eten altijd samen, maar soms maakt hij dan een broodje hamburger en ik een broodje vegaburger bijvoorbeeld. Of we eten gewoon vegetarisch en hij heeft dan in de middag iets van vlees op.

Mijn vriend sport heel veel en vindt vlees te lekker om te laten liggen, maar hij is al van ver gekomen voor mij
Wij zijn beide niet vegetarisch of veganistisch, maar eten wel 2-3x in de week vleesloos. En dat bevalt heel erg goed. Ik vind het ook leuk om veganistische recepten te proberen (op www.vegadutchie.nl staan echt superlekkere recepten). Mijn vriend wil alleen geen quinoa eten, maar verder eet hij alles mee en vindt hij het eigenlijk ook altijd wel lekker.

Melkproducten gebruik ik bijna niet. Alleen kaas, maar dat hebben we wel geminderd ivm de kosten (2 weken met een blok ipv een blok per week scheelt toch zo weer 10 euro in de maand). Ik at eerder altijd overnight oats met yoghurt, maar daar kreeg ik op een gegeven moment steeds een heel opgeblazen gevoel en buikkrampen van. Toen ben ik daar een tijd mee gestopt en het was gelijk over. Later nog wel weer een keer geprobeerd, maar gelijk weer last. Nu maak ik mijn overnight oats met kokosmelk. Wat is dat lekker zeg! Heb eerst amandelmelk geprobeerd, maar dat vind ik toch een beetje een weeiig smaakje hebben, dus dat was het niet echt voor mij.

Leuk dat je hier meeschrijft Hiltje! Heb altijd meegelezen in het vrekwaardig eten topic en de vorige vrektopics waar je in meeschreef.
quote:zecora schreef op 07 mei 2017 @ 22:21:

Trotter, ik ben wel benieuwd naar de succes veganistische recepten die je nog steeds maakt. Wil je die delen?Succesrecepten is een te groot woord hoor. Het zijn gewoon simpele gerechten die we regelmatig eten en die dan 'per ongeluk' veganistisch zijn. Stamppotten (met zongedroogde tomaten, noten of knapperig gebakken tofu of tempeh als vervanging van de spekjes), erwtensoep, linzensoep, allerlei andere groentesoepen, rijst met roergebakken groenten-tofu roerbakreepjes-pindasaus, spinazie uit de wok met ui-knoflook-zongedroogde tomaatjes-pesto, 'Mexicaans' met bonen-paprika-ui-tofugehakt, pasta met groenten, brood met lekkere smeersels (hummus, baba ganoush, muhammara, etc.), dat soort dingen. We eten dus nog steeds heel vaak ongemerkt veganistisch, gewoon omdat het lekkere en vooral makkelijke gerechten zijn.
Ik ben ook grotendeels vegetariër en ik ben kritisch met zuivel en eieren. De laatste vervang ik regelmatig voor veganistische alternatieven en sowieso alleen biologisch. Mijn vriend eet wel vlees, maar vind het niet erg om regelmatig vegetarisch te eten. Maar wij latten, dus het is niet dagelijks een issue. Hij moppert wel regelmatig als ik iets zonder vlees wil of alleen met biologisch vlees (dat eet ik soms wel). Toch eet ik sinds wij en relatie hebben vaker vlees dan ik eigenlijk zou willen. Ik voel me vaak een zeur als ik weer begin over 'ik wil geen vlees'. Hoewel mijn vriend het wel grotendeels eens is met mijn standpunten (onnodig dierenleed en milieu bewustzijn). Hij is alleen een stuk gemakzuchtiger...
quote:gemberpannekoek schreef op 07 mei 2017 @ 10:12:

[...]

Dit is een beetje wat mij voor ogen staat inderdaad. Welke plantaardige yoghurt vind jij lekker?

(...)

ik schat dat ik nu al ca. drie dagen in de week veganistisch avondeet, dus ik ben al een stukje op weg.

Je gaat de goede kant op Gemberpannekoek!

De yoghurts 'Alpro ongezoet' en de 'Alpro kokos' vind ik lekker. De andere Alpro-smaken bevatten heel erg veel suiker.
Power to the people
quote:schattigmeisje schreef op 08 mei 2017 @ 11:32:

Ik heb die damesblad-interviewster die Bumba had geïnterviewd boos gekregen Ze zocht mensen om te interviewen in een besloten facebookgroep voor mensen in de schuldsanering. Ik zag het met haar veranderde, suggestieve vragen in het interview al gebeuren dat 'hoe is het om in de schuldsanering te zitten?' bijvoorbeeld zou veranderen in 'hoe is het om je schulden bij de samenleving neer te leggen?' of zo. En dat bij een toch al behoorlijk kwetsbare groep. Dus ik heb mensen afgeraden om met haar in zee te gaan, op basis van ervaringen van mensen die ik ken met haar manier van interviewen Vond ze niet zo leuk ...Geweldige actie van je, Schattigmeisje! Ik heb een broertje dood aan dat soort nepjournalisten.
Power to the people
quote:Fossa schreef op 23 april 2017 @ 08:10:

Omdat mijn spaargeld staat te verpieteren (ik kan het nu even niet op de hypotheek aflossen), zit ik toch weer naar deposito's. te kijken. Vind er nu eentje die 1,1% biedt voor 1 jaar (langer wil ik het niet vastzetten). Een Portugese bank, zo te zien. Too good to be true?Heb jij dit nog gedaan? Ik had ook weer wat geld over en heb daarom bij deze bank een deposito aangevraagd. Vorige week kwam er een man namens de bank bij mij thuis mijn identiteit controleren en moest ik een 'bewijs van adres' (telefoonrekening) en een 'bewijs van beroep' (recente loonstrook) opsturen. Dat heb ik bij eerdere deposito's nooit meegemaakt, meestal was een kopie van mijn paspoort opsturen voldoende. Nu is het wachten tot mijn gegevens zijn goedgekeurd en er een deposito wordt geopend. Het is behoorlijk omslachtig allemaal. En dat allemaal omdat ik mijn geld aan hen wil toevertrouwen...

Dela biedt nog steeds 2,75%, maar dan moet je je geld voor minimaal tien jaar vastzetten. En, nog belangrijker, het geld valt niet onder het depositogarantiestelsel, dus dat kan een risico zijn. Ik heb eerder al wat geld bij Dela gestald, maar vind het, vooral door die laatste reden, te onzeker om er meer te sparen.
Kleine vegan-vrekken overwinning: zelf kokosyoghurt gemaakt! Lekker en niet super-ingewikkeld.

Oké, het is niet helemaal yoghurt zoals je gewend bent, maar er zit (naast de overduidelijke kokos) wel een lekker melkzuursmaakje aan.

Winkelprijs voor kokosyoghurt: omgerekend zo'n 11 euro per kg

Zelfmaak uit gekochte (fairtrade) kokosmelk: ~4 euro per L, ong. 4 euro per kg dus.

Dat kan nog goedkoper als je bijv. ook zelf kokosmelk maakt uit kokosrasp.

Tip dus voor andere melkminderaars die eens wat anders willen dan soja.
quote:Tr0tter schreef op 09 mei 2017 @ 08:48:

[...]

Heb jij dit nog gedaan? Ik had ook weer wat geld over en heb daarom bij deze bank een deposito aangevraagd. Vorige week kwam er een man namens de bank bij mij thuis mijn identiteit controleren en moest ik een 'bewijs van adres' (telefoonrekening) en een 'bewijs van beroep' (recente loonstrook) opsturen. Dat heb ik bij eerdere deposito's nooit meegemaakt, meestal was een kopie van mijn paspoort opsturen voldoende. Nu is het wachten tot mijn gegevens zijn goedgekeurd en er een deposito wordt geopend. Het is behoorlijk omslachtig allemaal. En dat allemaal omdat ik mijn geld aan hen wil toevertrouwen...

Dela biedt nog steeds 2,75%, maar dan moet je je geld voor minimaal tien jaar vastzetten. En, nog belangrijker, het geld valt niet onder het depositogarantiestelsel, dus dat kan een risico zijn. Ik heb eerder al wat geld bij Dela gestald, maar vind het, vooral door die laatste reden, te onzeker om er meer te sparen.Tien jaar buiten het depositogarantiestelsel voor 2,75% zou voor mij geen optie zijn. Dela is volgens mij relatief solide, maar voor een beperkte opbrengst zet je je geld erg lang vast. Het is in feite een belegging ipv een spaarproduct, maar ook op conservatieve beleggingen met weinig risico is over 10 jaar meer rendement te verdienen dan 2,75% op jaarbasis. Als beleggen voor jou geen optie is, dan zou ik hier ook niet aan beginnen.
Ik heb vorig jaar al een keer een bedrag gestort. Ik ben al mijn hele leven verzekerd bij Dela, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ze over tien (nou ja, negen) jaar ook nog wel bestaan. Ik wil het risico echter beperkt houden, dus ik had vorig jaar ook meteen besloten dat het bij die ene keer blijft.
Ha, na mijn geklaag hier over mijn dure vrienden, werd ik vandaag uitgenodigd om zaterdag met een hele club het songfestival bij een stel thuis te komen bekijken. Erg gezellig. Normaal nemen we ook altijd flinke presentjes mee (bloemen of dure chocolaatjes, kost zo weer een 10,-) en nu heb ik aangeboden TV snacks mee te nemen, bijvoorbeeld zelfgemaakte guacamole. Dat lukt me wel onder de 10,- dus voor mij een consuminderactie.

Verder wordt morgen mijn verwarmingsketel vervangen. Kost 1800,- en is natuurlijk een rib uit mijn lijf. Aan de andere kant heb ik er al rekening mee gehouden sinds ik mijn huis kocht en heb ik het geld. Neem me wel voor om voortaan elke jaar een keurige onderhoudsbeurt te laten doen, want daar ben ik de afgelopen 2 jaar laks in geweest en anders was deze ketel misschien wel langer meegegaan (huidige is van 2004).

Ik betaal de nieuwe ketel straks van mijn komende vakantiegeld en dan blijft er hopelijk nog klein beetje over voor mijn vakantie eind deze maand in Madrid. Volgens mij is het vakantiegeld netto altijd net iets minder dan een gewoon netto maandsalaris.

Die vakantie heb ik ook consuminderig aangepakt. Ik heb elk jaar een 3 daags business event in telkens een andere buitenlandse stad. Dit jaar dus in Madrid. Ik plak er nu zelf nog 4 nachten aan vast in een betaalbaar Airbnb en ik hoef de vlucht dus niet zelf te betalen.

Dat business event is al grotendeels toeristisch vertier (het is voornamelijk netwerken met een internationale groep) en is heel luxe. Drie nachten in een super luxe hotel, uitgebreid lekker warm lunchen en dineren met wijn, een extra wijnproeverij, een flamingoshow, een dagje Toledo en een diner in cocktailkleding. Allemaal op kosten van en in het goede gezelschap van mijn baas (die tevens een vriendin van mij is).

De laatste 4 dagen alleen kan ik dus prima zelf op een meer budget manier nog van Madrid genieten. Zo heb ik dan 2 jaar geleden toen het in New York was ook gedaan.

Ik heb wel besloten om een georganiseerde tapastour te doen voor 85,-. Dat is een belachelijk bedrag voor Spaanse tapas maar de tour heeft enorm veel lovende recensies op Tripadvisor en ik heb dan ook een hele avond aanspraak met andere mensen. Alleen vakantie vind ik prima maar het alleen 's avonds eten valt me nog wel eens tegen dus daarom heb ik voor 1 avondje het bedrag er wel voor over.

Ik ga ook een avond naar de Opera. Heb al een kaartje geboekt voor 35,-. Dat is een van de goedkoopste tickets en er staat zelfs bij dat je slecht zicht en minder comfort heb (zit 4-hoog op een zijbalkon) maar de opera is Russisch en de vertaling zal wel in een display in het Spaans zijn en dat kan ik toch niet lezen. Dus het zal voornamelijk om de muziek gaan en daar heb ik geen goede dure plaats voor nodig. Ik ga wel van te voren de opera op youtube opzoeken en bekijken/beluisteren zodat ik er extra van kan genieten.

Dat doe ik ook met de drie grote musea die ik wil bezoeken. Van een aantal belangrijke schilderijen al het eea opzoeken op wikipedia zodat ik er straks meer van kan genieten.

Kortom: ik voel me een goede en verstandige consuminderaar die het beste uit haar geld haalt.
Wauw, ben onder de indruk van je planning Hiltje!
Lekker bezig, Hiltje

Goed idee dat voorbereiden op de vakantie. Dat neem ik denk ik van je over. Al gaan wij niet veel cultureels doen. Maar het is handig om dingen van tevoren te bekijken, zodat je tijdens de vakantie niets meer hoeft uit te zoeken en optimaal kunt genieten
Inderdaad strak gepland, Hiltje! Ik ben ook op vakantie en wij hebben helemaal niets gepland . Daar staat dan weer tegenover dat je met twee kleine kinderen ook niet echt iets cultureels kan doen en dat er in dit gebied alleen maar natuur is, dus weinig mogelijkheden om geld uit te geven. Uit consuminder-overwegingen hebben we onze eigen fietsen meegenomen en onze bagage in de fietskar gedaan. Vandaag hebben we in totaal een tientje uitgegeven, morgen gaan we misschien een ijsje halen.

Verder: eindelijk subsidie gekregen voor mijn werk Nu kan het weer leuk worden!
Ik ben daar 3 jaar geleden mee begonnen, met mijn citytrips enorm goed voor te bereiden en te plannen. New York, toen Boedapest en nu dus Madrid.

Ik vind het ideaal. Enorm veel voorpret en als je eenmaal in de stad bent voel je je niet verloren, weet je waar je de metro kunt pakken en hoe die werkt en waar je naar toe kunt. Ik check ook van te voren al openingstijden en toegangsprijzen van musea en rondleidingen en bij restaurants check ik ook vaak al tijden en menukaarten en ik check op googlemaps in welke buurt of bij welk metrostation iets zit.

Daar ben ik toch ook wel kniepert in: ik word ontzettend chagrijnig als ik op vakantie in een toeristenfuik beland en voor veel te veel geld een duitse schnitzel moet eten, terwijl 2 steegjes verderop een klein tentje zat dat door een authentieke italiaanse familie wordt gerund en waar je voor bijna niets de beste pasta eet. (okay, in Madrid ga ik geen pasta eten, maar in zijn algemeenheid).

Tijdens de reis ben je echter vaak toch snel moe en doen je voeten zeer en dan plof je om het even waar neer, als je niet van te voren al weet waar het wel leuk is.

Google maps op de telefoon is daarbij trouwens top. Kun je gewoon de naam van een restaurant of museum intypen, niet eens nodig om het adres te weten.
quote:fiool schreef op 09 mei 2017 @ 20:50:

Inderdaad strak gepland, Hiltje! Ik ben ook op vakantie en wij hebben helemaal niets gepland . Daar staat dan weer tegenover dat je met twee kleine kinderen ook niet echt iets cultureels kan doen en dat er in dit gebied alleen maar natuur is, dus weinig mogelijkheden om geld uit te geven. Uit consuminder-overwegingen hebben we onze eigen fietsen meegenomen en onze bagage in de fietskar gedaan. Vandaag hebben we in totaal een tientje uitgegeven, morgen gaan we misschien een ijsje halen.

Verder: eindelijk subsidie gekregen voor mijn werk Nu kan het weer leuk worden!

Waar zijn jullie op vakantie? Lekker alleen maar buiten zijn in de natuur is ook heerlijk, zeker als het je maar een tientje kost.

Steden zijn (veel) duurder maar als single wel heel goed alleen te doen, vind ik.
Tips voor vakantie/city trips voorbereiden: de forumpagina van de stad/streek op Tripadvisor: daar hebben de gebruikers vaak zelf een overzicht van veel gestelde vragen en belangrijke info en tips opgenomen. De website 'spottedbylocals' geeft van heel veel steden de tips en aanraders van de bewoners van die stad. Check het zelfs wel eens van mijn eigen stad, Rotterdam.
Herfstvakantie en meivakantie in Nederland gebleven. Ik kijk van tevoren naar wat er in de regio te doen is (met kleuter). Dan geen strakke planning, maar wel een lijst waar we uit kunnen kiezen met goed en slecht weer alternatieven.
Slim dat je je zo goed voorbereid, dan zie je inderdaad het meest in een korte tijd. Ik las laatst de gepersonaliseerde reisgids voor New York voor je broer, en die was ook super.

Wij lezen ons meestal ook wel in en bereiden ook dingen voor, maar plannen niet alle dagen tot op de laatste minuut helemaal vol. We willen ter plekke ergens langer kunnen blijven als het leuk is, of gewoon even op een bankje langs het water in de zon kunnen zitten als we daar zin in hebben. Maar we weten dan wel wat alle mogelijkheden zijn en wat we in ieder geval niet willen missen.
Mijn vakanties zien er heel anders uit. Ik ga regelmatig klimmen met vrienden. Dat is tentje mee, klim spullen en lekkers voor 's-avonds bij het kamvuur en meestal behoorlijk low-budget. Samen met mijn vriend maak ik regelmatig meerdaagse wandeltochten met een tentje (wild kamperend) en wij zeilen allebei. Ik ga daardoor wel vaak weg (al snel een weekend per maand), maar altijd zeer low budget . Het is dat we ergens heen moeten rijden en daardoor brandstof kosten hebben.... We hebben niet zo heel veel nodig en vaak is het weer hetgene wat bepaald waar we naar toe gaan of wat we gaan doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven