Geld & Recht alle pijlers

en nu? (bewindvoering)

08-05-2017 17:31 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta sinds kort onder bewind (via de rechter), nu heeft iemand mij geld overgemaakt naar mijn leefrekening. Mijn vraag is, kan dit? Wordt dit ook daadwerkelijk gestort of is het geblokkeerd voor overboekingen van anderen? Beetje vaag, maar anders gezegd, kan alleen de bwindvoerder geld naar mijn leefrekening overmaken of dus ook iemand anders?
Volgens mij kan een ieder erop storten maar zou voor de zekerheid even je bewindvoerder bellen
Hebt lijkt me dat het gewoon kan. Echter, volgens mij dien je wel aan te geven aan je bewindvoerder dat dit geld is gestort. Zodat het naar de schuldeisers kan.

Is het niet ook zo dat als je fraudeert dan ook direct je bewindvoering wordt stopgezet?
"Volgens mij" kan het prima, alleen het gestorte geld op je rekening is gewoon een inkomst die ten bate gaat van het afbetalen van de schuldeisers, je zult het niet als leefgeld mogen gebruiken, ook al is het op je leefrekening gestort.
Dat ligt helemaal aan de afspraken die met de bewindvoerder en/of bank zijn gemaakt. Stel de vraag aan je bewindvoerder.
Dat kan gewoon gestort worden. Echter, dit kan wel problemen opleveren, bv als je een bijstandsuitkering hebt, kan dit als gift worden gezien en gekort worden op je uitkering. Ook kan de bewindvoerder bv vinden dat je dan wel een week dit als leefgeld kan gebruiken en dat je dus die week niets krijgt. Je zal dus wel duidelijk moeten maken waarom dit is. Ga in gesprek hierover met je bewindvoerder, want die kan deze informatie natuurlijk wel gewoon inzien.
quote:gizzmo-returns schreef op 08 mei 2017 @ 18:02:

Dat kan gewoon gestort worden. Echter, dit kan wel problemen opleveren, bv als je een bijstandsuitkering hebt, kan dit als gift worden gezien en gekort worden op je uitkering. Ook kan de bewindvoerder bv vinden dat je dan wel een week dit als leefgeld kan gebruiken en dat je dus die week niets krijgt. Je zal dus wel duidelijk moeten maken waarom dit is. Ga in gesprek hierover met je bewindvoerder, want die kan deze informatie natuurlijk wel gewoon inzien.Dit! Dus als het een vriend is die je met wat kleins wilt helpen zou ik het cash laten doen
quote:teletubbie1234 schreef op 08 mei 2017 @ 18:05:

[...]

Dit! Dus als het een vriend is die je met wat kleins wilt helpen zou ik het cash laten doenEuh, dat is nog steeds fraude. Het is nog steeds geld dat je zou kunnen gebruiken voor je schuldeisers. En als ze daar achter komen ben je alsnog de pisang.
quote:Uiltje66 schreef op 08 mei 2017 @ 17:47:

Dat ligt helemaal aan de afspraken die met de bewindvoerder en/of bank zijn gemaakt. Stel de vraag aan je bewindvoerder.Als bewindvoerder zeg ik: Dit is het juiste antwoord
quote:Bloemetjesolifant schreef op 08 mei 2017 @ 18:07:

[...]

Euh, dat is nog steeds fraude. Het is nog steeds geld dat je zou kunnen gebruiken voor je schuldeisers. En als ze daar achter komen ben je alsnog de pisang.Technisch gesproken is dat juist, maar de kans dat iemand dat geld wil geven als dit vervolgens gebruikt wordt voor het aflossen van schulden is niet zo groot vermoed ik, het zal denk ik bedoeld zijn om TO wat lucht te geven, want mensen die onder bewind staan en het van leefgeld moeten hebben hebben het vaak heel krap. De kans dat ze er achter komen lijkt mij nihil overigens.
even een aanvulling voor alle duidelijkheid, als het contant wordt gegeven en er door niemand verder iets over gemeld wordt.
quote:Ariellle schreef op 08 mei 2017 @ 18:29:

even een aanvulling voor alle duidelijkheid, als het contant wordt gegeven en er door niemand verder iets over gemeld wordt.Dan ben je nog steeds de lul als iemand er achter komt
quote:Doreia schreef op 08 mei 2017 @ 18:18:

[...]

Als bewindvoerder zeg ik: Dit is het juiste antwoord Lijkt me nou echt een zeer gave baan!
quote:Frietmetmayo schreef op 08 mei 2017 @ 18:59:

[...]

Lijkt me nou echt een zeer gave baan!Is naar mijn idee nu niet direct de makkelijkste baan, want mensen die onder bewind staan hebben het natuurlijk niet voor niets zelf niet op orde. Moet je dus mee kunnen omgaan. En er zijn bewindvoerders die dat goed kunnen, ook bewindvoerder die dat niet kunnen en helaas ook nog es bewindvoerders die de puinhoop die er aan het begin was nog een graadje erger maken.
quote:SilverShadow schreef op 08 mei 2017 @ 18:44:

[...]

Dan ben je nog steeds de lul als iemand er achter komtTjsa, als niemand iets meldt en het contant gegeven wordt lijk het mij lastig om er achter te komen. Niet dat ik het promoot, maar snap wel dat mensen soms een beetje willen helpen, net zoals je een vriend die het niet zo ruim heeft uit eten neemt op jouw kosten bijvoorbeeld.
quote:Frietmetmayo schreef op 08 mei 2017 @ 18:59:

[...]

Lijkt me nou echt een zeer gave baan!Ik hartje mijn baan
quote:Ariellle schreef op 08 mei 2017 @ 19:04:

[...]

Tjsa, als niemand iets meldt en het contant gegeven wordt lijk het mij lastig om er achter te komen. Niet dat ik het promoot, maar snap wel dat mensen soms een beetje willen helpen, net zoals je een vriend die het niet zo ruim heeft uit eten neemt op jouw kosten bijvoorbeeld.

Eh.. To zegt zelf dat ze er net in zit. Lijkt me niet zo handig als je dat nu zegt. Ik snap dat beter als mensen er al een jaar in zitten ofzo.

To, ik denk dat je het misschien nog niet zo beseft maar het is echt op je kiezen bijten, bewindvoering. Als je nu al wat extra nodig hebt, denk je niet dat het traject dan niet veel kans van slagen heeft? Nee je mag niks extra houden, dat weet je toch wel?
quote:Flowers-and-roses schreef op 08 mei 2017 @ 19:11:

[...]

Eh.. To zegt zelf dat ze er net in zit. Lijkt me niet zo handig als je dat nu zegt. Ik snap dat beter als mensen er al een jaar in zitten ofzo.

To, ik denk dat je het misschien nog niet zo beseft maar het is echt op je kiezen bijten, bewindvoering. Als je nu al wat extra nodig hebt, denk je niet dat het traject dan niet veel kans van slagen heeft? Nee je mag niks extra houden, dat weet je toch wel?Wat een badinerende reactie naar TO. De meeste mensen die onder bewind staan/ in de schuldsanering zitten hebben daarvoor al ruim op hun kiezen moeten bijten omdat er vaak al beslag op van alles en nog wat is gelegd en weten maar al te goed hoe het is om met weinig tot niks rond te moeten komen. En ja, formeel moet je het melden, evenals je het als je een bijstandsuitkering hebt moet melden als je een (bescheiden) gift krijgt, daar ging het volgens mij ook niet over.
Dat snap ik. Deze To komt hier alleen al wat langer. Ik weet wat ik zeg.
Beste TO,

Iedereen kan geld storten op de leefgeldrekening. Overleggen met de bewindvoerder is natuurlijk altijd goed / beter.

Lou: Het storten van geld op een leefgeldrekening heeft natuurlijk niets met fraude te maken, dat is je reinste kul

En niet iedereen die onderbewindgesteld is heeft per definitie schulden, dat is een veel te voorbarige aanname (denk aan geestelijk gehandicapten, ernstig zieke mensen die lange tijd in een ziekenhuis worden opgenomen of oudere mensen die bv moeite hebben om bankzaken te regelen)
quote:Lou: Het storten van geld op een leefgeldrekening heeft natuurlijk niets met fraude te maken, dat is je reinste kul

Waar lees jij dat ik dat op zichzelf als frauderen zie?

Zoals hierboven ook al werd aangenomen lijkt het alsof het geld wordt gegeven om TO wat extra's te geven. En als TO dat niet meldt fraudeert ze. En dat kan consequenties hebben.
quote:Lou- schreef op 08 mei 2017 @ 21:28:quote:Lou: Het storten van geld op een leefgeldrekening heeft natuurlijk niets met fraude te maken, dat is je reinste kul

Waar lees jij dat ik dat op zichzelf als frauderen zie?

Zoals hierboven ook al werd aangenomen lijkt het alsof het geld wordt gegeven om TO wat extra's te geven. En als TO dat niet meldt fraudeert ze. En dat kan consequenties hebben.

De bewindvoerder krijgt alle afschriften als 1e binnen dus hoezo fraude , je moet van alle afschriften elke 3 maanden copyen insturen en die gaan weer naar de rechter commisaris dus de bewindvoerder ziet vanzelf wel dat het geld op deze rekening is gestort to krijgt niet eens de kans om hier mee te frauderen.

Het is voor TO wel slim om het door te geven aan de bewindvoerder die kan dat de volgende keer minderen op je volgende leefgeld,bewindvoerder moet aan de rechtercommisaris vragen wat te doen met het geld.

Tenminste als TO om schulden onder bewind is.
Ik geef niks aan.???? Al helemaal mijn contante geld niet. Ze kan immers alles zien????

Ik pin mn gehele weekgeld eraf zodat niks mee krijgt wat ik met dat geld doe.

Je kan idd gewoon ander laten storten
quote:Vlinder1963 schreef op 08 mei 2017 @ 22:44:

[...]

De bewindvoerder krijgt alle afschriften als 1e binnen dus hoezo fraude , je moet van alle afschriften elke 3 maanden copyen insturen en die gaan weer naar de rechter commisaris dus de bewindvoerder ziet vanzelf wel dat het geld op deze rekening is gestort to krijgt niet eens de kans om hier mee te frauderen.

Het is voor TO wel slim om het door te geven aan de bewindvoerder die kan dat de volgende keer minderen op je volgende leefgeld,bewindvoerder moet aan de rechtercommisaris vragen wat te doen met het geld.

Tenminste als TO om schulden onder bewind is.Dat is idd wat ze doen als je extra krijgt van andere. Beter contant krijgen en hard weglopen????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven