Geld & Recht alle pijlers

help! een onhandige executeur testamentair..

09-05-2017 09:38 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vader is precies 2 weken geleden overleden. hij is 2 jaar ziek geweest en had een longtumor. hij heeft nog een testament opgesteld en is er een arts via de notaris geweest die hem wilsbekwaam heeft geacht (?) hij heeft zijn broer benoemd tot executeur testamentair. Hij is extreem chaotisch, maar wil dit wel perse gaan doen. mijn vader heeft hem het meest achtergelaten (sws helft vh huis). hij was echter nog getrouwd met mijn moeder en de helft van zijn huis staat op haar naam. mijn broer had al 20 jaar geen contact, is dus ook niet opgenomen in het testament maar wil zeker zijn kindsdeel opeisen. mijn vader had een vof met zijn vriendin (80% op zijn naam), deze heeft zij vlak voor overlijden laten overzetten in eenmanszaak op haar

zijn vriendin heeft mij gevraagd morgen mee te gaan naar notaris, zodat ik ook kan meeluisteren naar wat er allemaal moet gebeuren. ik ga mee (met een lijst van vragen van mijn broer), maar ben niet van plan hier veel energie in te steken. aan de andere kant wil ik wel dat het eerlijk gebeurt.
anoniem_345521 wijzigde dit bericht op 02-02-2018 09:08
Reden: Spelfout
41.04% gewijzigd
Lastige situatie. Ik heb onlangs te maken gehad met overlijden ouder en een testament wat niet erg handig was opgesteld.

In mijn geval hebben broer en ik het testament verworpen, dat moet namelijk om aanspraak te maken op je kindsdeel. Gelukkig waren bij ons wel alle familieleden het eens en was het een kwestie van het op de juiste manier legaal af te handelen.

Ik was echt verbaasd hoeveel daar nog bij komt kijken en hoezeer je dus de kennis van een notaris nodig hebt.

Als je nog tijd hebt voor je naar de notaris gaat dan kan het handig zijn om de notaris te mailen met alle details zodat de notaris zich voor het gesprek goed kan voorbereiden. Ik heb ook nog telefonisch contact gehad voor de afspraak wat voor mij erg verhelderend was. Die voorbereiding heeft bij ons de zaak zeer verspoedigd.
Ik zou als moeder zijnde me ook zorgen maken, want als moeder door het huwelijk de helft kan opeisen Is de helft van moeders vermogen ook van haar overleden echtgenoot. Dat werkt wel 2 kanten op.
quote:Miss_Dizzy schreef op 10 mei 2017 @ 08:19:

Ik zou als moeder zijnde me ook zorgen maken, want als moeder door het huwelijk de helft kan opeisen Is de helft van moeders vermogen ook van haar overleden echtgenoot. Dat werkt wel 2 kanten op. Dat ligt er maar helemaal aan hoe ze getrouwd waren (in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden). Misschien was alleen het huis gezamenlijk eigendom.
quote:Tr0tter schreef op 10 mei 2017 @ 08:22:

[...]

Dat ligt er maar helemaal aan hoe ze getrouwd waren (in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden). Misschien was alleen het huis gezamenlijk eigendom.Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. HVW gaan over de verdeling bij een scheiding, je kunt alles aan je partner nalaten bij overlijden en niks bij een scheiding. Sterker nog, je kunt HVW net zo maken als GVG.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:Chocoladestukjes schreef op 10 mei 2017 @ 08:30:

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. HVW gaan over de verdeling bij een scheiding, je kunt alles aan je partner nalaten bij overlijden en niks bij een scheiding. Sterker nog, je kunt HVW net zo maken als GVG.Dat klopt. Maar juist omdat we helemaal niet weten hoe de ouders van TO dit geregeld hadden kun je daar ook niets over zeggen.
Als die vriendin niet wil meewerken aan de notaris benoemen tot testament-executeur, dan zou ik eerlijk gezegd gewoon een advocaat in de arm nemen. Jullie kunnen die als familie gezamenlijk betalen, dus dan blijven per persoon de kosten nog binnen de perken.

En dan er werk van maken. Die vriendin gaat sowieso volledig voor eigen gewin; VoF snel nog even omzetten naar eenmanszaak, auto gauw in eigendom krijgen, enzovoort.
quote:Tr0tter schreef op 10 mei 2017 @ 08:22:

[...]

Dat ligt er maar helemaal aan hoe ze getrouwd waren (in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden). Misschien was alleen het huis gezamenlijk eigendom.Ik ben op HV getrouwd maar in het testament staat dat door dood het huwelijk geldt als in gemeenschap van goederen.
quote:Habbekratz schreef op 10 mei 2017 @ 14:58:

Ik ben op HV getrouwd maar in het testament staat dat door dood het huwelijk geldt als in gemeenschap van goederen.Bij jou en bij mij ja. Maar de vader van TO had inmiddels al langere tijd een vriendin, dus lijkt me de kans groot dat hij ondertussen zijn testament heeft gewijzigd.
Tr0tter schreef:
10-05-2017 15:00
quote:Habbekratz schreef op 10 mei 2017 @ 14:58:

Ik ben op HV getrouwd maar in het testament staat dat door dood het huwelijk geldt als in gemeenschap van goederen.Bij jou en bij mij ja. Maar de vader van TO had inmiddels al langere tijd een vriendin, dus lijkt me de kans groot dat hij ondertussen zijn testament heeft gewijzigd.
Maar hij is officieel nog getrouwd dat geeft ook rechten
Ik maak me eigenlijk ook vooral zorgen over jouw positie en vraag me af of jullie niet beter allemaal samen naar de notaris kunnen gaan. Het lijkt me dat ieder zo zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen en jij niet tussen twee, drie vuren in komt te zitten.
Dan is gelijk duidelijk hoe ingewikkeld het is en voor iedereen duidelijk welke stappen er gezet moeten worden en wat de opties eventueel zijn. Ik zou niet weten waarom jij als tussenpersoon zou moeten fungeren. Daar is volgens mij juist een notaris voor.
we zijn inmiddels bij de notaris geweest, die nam uitgebreid de tijd om alles uit te leggen gelukkig.
anoniem_345521 wijzigde dit bericht op 06-04-2018 10:54
92.99% gewijzigd
ik vind het best een hoopvol bericht met kans op goede afloop.
Niemand heeft zin in gedoe, en hopelijk is dat voor alle partijen voldoende om elkaar steeds het voordeel van de twijfel te geven.

succes komende tijd!
bedankt! bedankt allemaal, heb veel aan jullie reacties:)
Beetje late reactie, maar wat fijn dat jullie in ieder geval goed gepraat hebben! Hopelijk gaat het werken zo en kunnen jullie het voor iedereen op de fijnste manier afsluiten, zonder gedoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven