Tips backpacken Z.O. Azië
woensdag 3 mei 2017 om 20:08
Binnenkort vertrek ik voor een half jaar naar Azië (en waarschijnlijk afsluiten in Australië). Ik start in Thailand, daar heb ik al redelijk in m'n hoofd waar heen wil (Bangkok, Ayutthaya, Chiang Mai, Pai, Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan) en de vervoersmogelijkheden zijn me wel duidelijk. Hebben jullie tips voor Maleisië en Indonesië? Niet te missen plekken, praktische tips, must-knows?
woensdag 3 mei 2017 om 21:16
Wil je overland reizen of is vliegen ook een optie?
Je kunt vanuit het zuiden van Thailand de grens over naar Maleisië, of met de boot van Langkawi naar een Thais eiland waar ik de naam van kwijt ben.
Praktische tip: plan niet te ver vooruit en laat je leiden door wat en wie je onderweg tegenkomt. Je reist zo veel spontaner.
Ik vond het Maleisisch schiereiland heerlijk om lang te blijven hangen, veel stadjes met koloniale stijl, goed eten en prima openbaar vervoer.
Je kunt vanuit het zuiden van Thailand de grens over naar Maleisië, of met de boot van Langkawi naar een Thais eiland waar ik de naam van kwijt ben.
Praktische tip: plan niet te ver vooruit en laat je leiden door wat en wie je onderweg tegenkomt. Je reist zo veel spontaner.
Ik vond het Maleisisch schiereiland heerlijk om lang te blijven hangen, veel stadjes met koloniale stijl, goed eten en prima openbaar vervoer.
woensdag 3 mei 2017 om 21:27
quote:stippensokken schreef op 03 mei 2017 @ 21:16:
Vliegen is zeker een optie, zover ik zag in Thailand soms zelfs goedkoper dan de trein en sneller.
Dit is de eerste keer dat ik ga backpacken. Heb vaak alleen gereisd, maar nooit in Azië en nooit 'ongepland'. Ik ga (behalve hostel in Bangkok bij aankomst) nog niets vastleggen. Ik probeer per land een beetje een beeld te krijgen van de mogelijkheden en het vervoer. Dat geeft toch wat meer zekerheid.
Met Maleisisch schiereiland bedoel je het stuk dat vastzit aan Thailand?
Vliegen is zeker een optie, zover ik zag in Thailand soms zelfs goedkoper dan de trein en sneller.
Dit is de eerste keer dat ik ga backpacken. Heb vaak alleen gereisd, maar nooit in Azië en nooit 'ongepland'. Ik ga (behalve hostel in Bangkok bij aankomst) nog niets vastleggen. Ik probeer per land een beetje een beeld te krijgen van de mogelijkheden en het vervoer. Dat geeft toch wat meer zekerheid.
Met Maleisisch schiereiland bedoel je het stuk dat vastzit aan Thailand?
donderdag 4 mei 2017 om 11:38
Handige sites:
https://www.seat61.com/Thailand.htm
https://www.seat61.com/Indonesia.htm
https://www.travelfish.org/ (let op, niet .com!)
Afhankelijk van hoeveel tijd per land je hebt, zou ik wel van tevoren inlezen welke plekken je leuk lijken en een handige route bedenken, al is het maar grof. Anders krijg je (zoals ik, ongepland) dat je twee keer precies hetzelfde stuk moet afleggen op Java, honderden kilometers dubbel reizen. Zonde van je tijd en geld.
Dus bedenk een beetje in grote lijnen welke stukken je ongeveer over land wilt doen en welke per vliegtuig of boot... op zo'n manier dat je niet weer een heel pokke-end terug moet voor dat highlight dat je gemist had toen je er in de buurt was (omdat je je niet had voorbereid, en er pas veel later over hoort), of hele stukken dubbel moet reizen.
https://www.seat61.com/Thailand.htm
https://www.seat61.com/Indonesia.htm
https://www.travelfish.org/ (let op, niet .com!)
Afhankelijk van hoeveel tijd per land je hebt, zou ik wel van tevoren inlezen welke plekken je leuk lijken en een handige route bedenken, al is het maar grof. Anders krijg je (zoals ik, ongepland) dat je twee keer precies hetzelfde stuk moet afleggen op Java, honderden kilometers dubbel reizen. Zonde van je tijd en geld.
Dus bedenk een beetje in grote lijnen welke stukken je ongeveer over land wilt doen en welke per vliegtuig of boot... op zo'n manier dat je niet weer een heel pokke-end terug moet voor dat highlight dat je gemist had toen je er in de buurt was (omdat je je niet had voorbereid, en er pas veel later over hoort), of hele stukken dubbel moet reizen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 4 mei 2017 om 14:47
Heerlijk vooruitzicht! Ik heb vorig jaar aantal maanden in Azie doorgebracht.
Is erg makkelijk reizen daar, ben wel met Patsy eens, maak globaal een route wat je wil zien. Heb zelf achteraf ook onlogische routes gemaakt.
Maleisie ben ik naar Borneo geweest, Boka national parc vond ik echt leuk. Verder is Langkawi echt een aanrader om te relaxen.
Als je van plan bent om te gaan duiken schijnen de Perhentian islands echt een aanrader te zijn. Heb zelf mijn PADI gehaald in indonesie, echt prachtig. Ben alleen naar Sumatra geweest, als je daar evt tips over wil?
Andere eilanden niet geweest,staat op de planning voor een volgende keer!
Als je naar Maleisie gaat misschien ook leuk om paar dagen Singapore bij te plakken.
Is erg makkelijk reizen daar, ben wel met Patsy eens, maak globaal een route wat je wil zien. Heb zelf achteraf ook onlogische routes gemaakt.
Maleisie ben ik naar Borneo geweest, Boka national parc vond ik echt leuk. Verder is Langkawi echt een aanrader om te relaxen.
Als je van plan bent om te gaan duiken schijnen de Perhentian islands echt een aanrader te zijn. Heb zelf mijn PADI gehaald in indonesie, echt prachtig. Ben alleen naar Sumatra geweest, als je daar evt tips over wil?
Andere eilanden niet geweest,staat op de planning voor een volgende keer!
Als je naar Maleisie gaat misschien ook leuk om paar dagen Singapore bij te plakken.
donderdag 4 mei 2017 om 18:20
Bedankt voor de linkjes! Travelfish had ik al ontdekt, de andere nog niet.
Heb sowieso wel het gevoel dat je veel moet dubbel reizen, in Thailand zeker in ieder geval. Van Bangkok naar noord, dan weer helemaal naar zuid. Maar dan biedt vliegen wellicht een uitkomst.
Duiken kan ik helaas niet door een oorprobleem, maar snorkelen schijnt ook mooi te zien .
Qua Maleisië focus ik me op het schiereiland en lijkt dit me een redelijk logische route: Langkawi (indien goed te bereiken vanuit Thailand), Penang, Cameran Highlands, Kuala Lumpur, Malakka. En dan door naar Singapore.
Is te doen in jullie optiek?
Voor Indonesië ben ik nog blanco, dus alle tips zijn welkom.
Heb sowieso wel het gevoel dat je veel moet dubbel reizen, in Thailand zeker in ieder geval. Van Bangkok naar noord, dan weer helemaal naar zuid. Maar dan biedt vliegen wellicht een uitkomst.
Duiken kan ik helaas niet door een oorprobleem, maar snorkelen schijnt ook mooi te zien .
Qua Maleisië focus ik me op het schiereiland en lijkt dit me een redelijk logische route: Langkawi (indien goed te bereiken vanuit Thailand), Penang, Cameran Highlands, Kuala Lumpur, Malakka. En dan door naar Singapore.
Is te doen in jullie optiek?
Voor Indonesië ben ik nog blanco, dus alle tips zijn welkom.
vrijdag 5 mei 2017 om 18:13
Er is een Maleisie topic hier, bordevol (reis)tips in het land zelf. Ik zal m voor je uppen. Als je vanaf Samui naar Maleisie wil kun je vliegen van Samui naar KL (duur!) of van Surat Thani naar KL (goedkoop), of je kunt met een minibusje of de trein naar Penang vanaf Surat Thani (allebei overstappen aann de grens) Duurt allebei een uur of 12. Van Surat Thani naar Langkawi, moet je met het OV naar Satun in Zuid Thailand en daar de ferry pakken.
vrijdag 12 mei 2017 om 01:18
Voor Maleisie is Redang mij erg goed bevallen, het is een tropisch eilandje. In Bangkok zou ik zeker naar het MBK center gaan. Dit is een heel groot winkelcentrum waar er leuke en vooral betaalbare spullen zijn, je kan hier ook lekker eten en naar de bioscoop gaan. In Indonesie zou ik zeker de Gili eilanden bezoeken! Dit is het paradijs van backpackers. Deze eilanden zijn wel gericht op de wat jongere mensen. Je kan er uitgaan maar ook lekker je rust nemen. Wat ook echt prachtig is, is Karimujawa. Dit is een klein tropisch eilandje dichtbij Java. Dit is nog vrij onbekend bij toeristen dus redelijk rustig. Overigens wel wat lastig om te bereiken, maar het is het meer dan waard.
vrijdag 12 mei 2017 om 06:18
Hai,
Ik woon in Maleisie en werk in ZO Azie.
Het enige advies/verzoek dat ik je zou willen geven is te letten op je kleding.
Het is jouw reis/vakantie en in beginsel moet je kunnen dragen wat je wil.
Bedenk echter dat je naar landen toegaat waar andere opvattingen zijn over wat betamelijk is of niet.
Zeker in steden of in openbaar vervoer loop niet rond in nauwelijks verhullende korte broekjes, spaghetti bandjes of blote buiken shirts. Sowieso kunnen maar zeer weinig vrouwen dit dragen zonder eruit te zien als een nijlpaard, maar -belangrijker- reizen betekent ook kennis nemen van de cultuur, gebruiken van het te bezoeken land en rekening houden met gevoeligheden.
En je bespaart mij talloze discussies naar aanleiding van wat ik nou weer heb gezien... hoe halen westerse vrouwen het in hun hoofd om er zo bij te lopen...
Verder, gebruik je verstand, beter een keer teveel afstand te hebben gehouden dan in onprettige situaties terecht te komen.
Bedenk echter dat je naar landen toegaat waar andere opvattingen zijn over wat betamelijk is of niet.
Zeker in steden of in openbaar vervoer loop niet rond in nauwelijks verhullende korte broekjes, spaghetti bandjes of blote buiken shirts. Sowieso kunnen maar zeer weinig vrouwen dit dragen zonder eruit te zien als een nijlpaard, maar -belangrijker- reizen betekent ook kennis nemen van de cultuur, gebruiken van het te bezoeken land en rekening houden met gevoeligheden.
En je bespaart mij talloze discussies naar aanleiding van wat ik nou weer heb gezien... hoe halen westerse vrouwen het in hun hoofd om er zo bij te lopen...
Verder, gebruik je verstand, beter een keer teveel afstand te hebben gehouden dan in onprettige situaties terecht te komen.
vrijdag 12 mei 2017 om 06:18
Hai,
zaterdag 13 mei 2017 om 00:47
In Thailand/ Bali heb ik nooit last hiervan gehad. Ik draag daar altijd korte (wel net bilbedekkend uiteraard) broeken en spaghetti tops. Soms zelfs een buiktopje. Ik heb nooit vervelende opmerkingen/ ervaringen hiermee gehad. Ik heb hierbij ook niet het gevoel dat ik geen rekening hou met hun cultuur. Wel neem ik als ik naar een tempel oid ga iets mee om mij te bedekken / een shirt mee.
In Maleisie / grootste deel van Indonesie heb ik ook geen nare ervaringen met korte broeken gehad (ik liet mijn buiktopje hier wel in mijn koffer zitten
) En daar bedoel ik ook de steden zonder openbaar vervoer mee.
In Maleisie / grootste deel van Indonesie heb ik ook geen nare ervaringen met korte broeken gehad (ik liet mijn buiktopje hier wel in mijn koffer zitten
zaterdag 13 mei 2017 om 12:28
In een groot deel van Maleisië kun je ook in shorts/hemdje/topje rondlopen, ook in de Chinese tempels. Doen de Chinezen zelf ook. Kennelijk doen hun goden niet zo moeilijk
Ik vind je advies/verzoek nogal betuttelend overkomen grid99 (de discussie gaat daar ook helemaal niet over). Ik woon ook in Maleisië en vind het over het algemeen erg meevallen.
Ik vind je advies/verzoek nogal betuttelend overkomen grid99 (de discussie gaat daar ook helemaal niet over). Ik woon ook in Maleisië en vind het over het algemeen erg meevallen.