Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
vrijdag 12 mei 2017 om 13:19

vrijdag 12 mei 2017 om 15:15
Ah oke, dan wacht ik af

-
vrijdag 12 mei 2017 om 15:37
Same. Moet constant opnieuw inloggen en snap er niets van. Stom!

vrijdag 12 mei 2017 om 22:40
Ik kan weer wat advies gebruiken. Ik heb een blauwe regen voor aan mijn huis. Het staat er nog maar 2 jaar dus het is niet veel. Het heeft afgelopen 2 jaar ook gebloeid.
Alleen, ik heb (zo groen als ik ben in het tuinieren) niet gesnoeid afgelopen jaren. Nu heeft de blauwe regen nog geen bloemen. Kan ik hem alsnog snoeien nu?
Het zijn 2 stammetjes in de grond waarvan 1 een beetje naar voren is gaan hangen door de wind. Moet ik iets doen om de planten te begeleiden tegen de muur/ gevel aan? Bv ze vast zetten op sommige punten oid? Of klimt de plant vanzelf omhoog.
Alleen, ik heb (zo groen als ik ben in het tuinieren) niet gesnoeid afgelopen jaren. Nu heeft de blauwe regen nog geen bloemen. Kan ik hem alsnog snoeien nu?
Het zijn 2 stammetjes in de grond waarvan 1 een beetje naar voren is gaan hangen door de wind. Moet ik iets doen om de planten te begeleiden tegen de muur/ gevel aan? Bv ze vast zetten op sommige punten oid? Of klimt de plant vanzelf omhoog.

vrijdag 12 mei 2017 om 23:57
Hopelijk functioneert het forum weer snel naar behoren want het gerommel ontneemt me de zin om uitgebreid te reageren.
Een klein pluspuntje is dat ik wel blij van de smileys word
Aangezien ik hier nog maar kort ben valt de verandering in handigheidjes mij niet op maar kan me voorstellen dat de die-hards hier niet blij mee zijn, daar naast internet ik niet op mijn telefoon dus dat probleem ken ik ook niet
Sorry Pocas kan je niet helpen ik heb geen ervaring met blauwe regen.
Maylo, De gouden tip zal het niet zijn...
Ik zet een mierenlokdoos en in het ergste geval strooi ik mierenpoeder dat houdt het bij mij binnen de perken.
Nesten waar ik geen 'last' van heb laat ik met rust in de hoop dat alle mieren zich in die omgeving gaan huisvesten.
Koetie, gezellig weekend weg gewenst!
Felix, dat had ik moeten weten dat je niets mee mag nemen.
Mijn zoon doet soortgelijk zo niet hetzelfde werk die mag ook niets meenemen
Duet, een afwijkende kleur akelei....we wachten op de foto (als dat ooit nog gaat lukken)
Vandaag bij weer een ander tuincentrum geweest....
Helaas had ik in iedere hand een hondenriem (met daaraan een hond) dus kon weinig planten graaien
Het viel me wel op dat daar voornamelijk eenjarige werden verkocht en ik ga graag voor vast
Een klein pluspuntje is dat ik wel blij van de smileys word

Aangezien ik hier nog maar kort ben valt de verandering in handigheidjes mij niet op maar kan me voorstellen dat de die-hards hier niet blij mee zijn, daar naast internet ik niet op mijn telefoon dus dat probleem ken ik ook niet

Sorry Pocas kan je niet helpen ik heb geen ervaring met blauwe regen.
Maylo, De gouden tip zal het niet zijn...

Nesten waar ik geen 'last' van heb laat ik met rust in de hoop dat alle mieren zich in die omgeving gaan huisvesten.
Koetie, gezellig weekend weg gewenst!
Felix, dat had ik moeten weten dat je niets mee mag nemen.
Mijn zoon doet soortgelijk zo niet hetzelfde werk die mag ook niets meenemen

Duet, een afwijkende kleur akelei....we wachten op de foto (als dat ooit nog gaat lukken)

Vandaag bij weer een ander tuincentrum geweest....
Helaas had ik in iedere hand een hondenriem (met daaraan een hond) dus kon weinig planten graaien

Het viel me wel op dat daar voornamelijk eenjarige werden verkocht en ik ga graag voor vast

anoniem_63ebf9d6061f6 wijzigde dit bericht op 13-05-2017 00:28
0.56% gewijzigd

zaterdag 13 mei 2017 om 07:33
zaterdag 13 mei 2017 om 09:42
Pocas... opbinden en helpen met klimmen is wel nodig bij een blauwe regen.
Voor een goede bloei is het aan te bevelen de blauweregen twee keer per jaar te snoeien. Dat voorkomt dat de plant een wirwar van takken wordt en zorgt ervoor dat de geurende bloemtrossen straks goed opvallen. Bij het snoeien van de blauweregen is het belangrijk om sterk snoeigereedschap (zoals de een snoeischaar) te gebruiken. Pak geen oude snoeischaren, want je beschadigt de takken en hebt meer kans op infectieziekten bij de plant. In januari/februari is de eerste snoei, volg daarvoor onderstaande stappen.
Kies een vorstvrije dag.
Begin bovenin te snoeien. Dat werkt het prettigste.
Knip de zijscheuten zover terug dat er per zijtak twee tot drie bloemknoppen overblijven (gerekend vanaf de hoofdtakken), op ongeveer 10-15 centimeter.
Laat de hoofdtak zoveel mogelijk met rust, tenzij de blauweregen te groot wordt voor je tuin.
Als het goed is, houd je een dikke hoofdtak over met een aantal zijtwijgen waar hij prachtig op bloeit.
In juli/augustus vind de tweede snoei plaats. Knip dan de lange dunne scheuten die zich na de bloei hebben ontwikkeld terug tot op vijftien centimeter van de hoofdtakken. Die zullen weer gaan uitlopen en kun je in de periode november tot en met februari weer op de hierboven beschreven manier terugknippen.
In de nazomer, rond juli/augustus, zijn de zijtakken van de blauweregen gigantisch geworden. De plant kan zomaar tot 10 meter hoogte klimmen. Snoei dan de lange zijtakken tot ongeveer 40-50 centimeter terug. Zo komt hij de winter goed door. In het vroege voorjaar, rond januari/februari, snoei je de zijtwijgen terug tot ongeveer 10-15 centimeter. Snoei hem altijd bij vorstvrij weer. Vanuit daar gaat hij weer bloeien.
Voor een goede bloei is het aan te bevelen de blauweregen twee keer per jaar te snoeien. Dat voorkomt dat de plant een wirwar van takken wordt en zorgt ervoor dat de geurende bloemtrossen straks goed opvallen. Bij het snoeien van de blauweregen is het belangrijk om sterk snoeigereedschap (zoals de een snoeischaar) te gebruiken. Pak geen oude snoeischaren, want je beschadigt de takken en hebt meer kans op infectieziekten bij de plant. In januari/februari is de eerste snoei, volg daarvoor onderstaande stappen.
Kies een vorstvrije dag.
Begin bovenin te snoeien. Dat werkt het prettigste.
Knip de zijscheuten zover terug dat er per zijtak twee tot drie bloemknoppen overblijven (gerekend vanaf de hoofdtakken), op ongeveer 10-15 centimeter.
Laat de hoofdtak zoveel mogelijk met rust, tenzij de blauweregen te groot wordt voor je tuin.
Als het goed is, houd je een dikke hoofdtak over met een aantal zijtwijgen waar hij prachtig op bloeit.
In juli/augustus vind de tweede snoei plaats. Knip dan de lange dunne scheuten die zich na de bloei hebben ontwikkeld terug tot op vijftien centimeter van de hoofdtakken. Die zullen weer gaan uitlopen en kun je in de periode november tot en met februari weer op de hierboven beschreven manier terugknippen.
In de nazomer, rond juli/augustus, zijn de zijtakken van de blauweregen gigantisch geworden. De plant kan zomaar tot 10 meter hoogte klimmen. Snoei dan de lange zijtakken tot ongeveer 40-50 centimeter terug. Zo komt hij de winter goed door. In het vroege voorjaar, rond januari/februari, snoei je de zijtwijgen terug tot ongeveer 10-15 centimeter. Snoei hem altijd bij vorstvrij weer. Vanuit daar gaat hij weer bloeien.
case-je wijzigde dit bericht op 13-05-2017 09:43
0.14% gewijzigd
zaterdag 13 mei 2017 om 09:48
Het weer was gisteren en is vandaag volgens mij ideaal voor de groei van alle planten in mijn tuin: warm en broeierig en een hoge luchtvochtigheid. Alsof alles in een kas staat.
De uien schieten omhoog, net als de tomaatjes, klimcourgette en komkommer.
De akelei staat gretig te bloeien en er schieten steeds meer knoppen de hoogte in.
Weinig variatie in kleur bij de akelei: allemaal paarse tonen.
De anemoontjes doen het gezellig, met heel veel en samen met de schijnpapaper erg lief.
De uien schieten omhoog, net als de tomaatjes, klimcourgette en komkommer.
De akelei staat gretig te bloeien en er schieten steeds meer knoppen de hoogte in.
Weinig variatie in kleur bij de akelei: allemaal paarse tonen.
De anemoontjes doen het gezellig, met heel veel en samen met de schijnpapaper erg lief.
zaterdag 13 mei 2017 om 11:51
Hier schiet het ook allemaal de grond uit. Ik heb nog een border aangepast, meer tegels eruit gevist, buurman heeft wat hout opgehaald. Moet eigenlijk vandaag het substraat uitspoelen maar het is mij eigenlijk iets te broeierig om wat in de tuin te doen. Net de vijverplanten opgehaald, daar werd ik ook niet veel wijzer over wat ik nou moet doen. Beetje jammer, zo valt het mooie plaatje van de vijver toch wel een beetje in duigen.
En wat er mis was gegaan, ik had ergens gelezen dat je vijveraarde ook zo in de bovenste rand (moeras rand) erin kan doen met substraat erop. Niet dus, hele vijver zwart.
Leeg gemaakt voor zover mogelijk, en vandaag uitspoelen. Op de bodem het substraat weer, en de rest moet maar in de bakjes waarin ze geleverd zijn op de rand. Het kleinste maatje vijvermand past namelijk niet. Vraag me af of dat ooit mooi natuurlijk eruit gaat zien met al die bakjes overal. Er bestond ook zoiets als een sok waar je aarde in deed en dan de plant, ook substraat erop. Maar die is dus veel te breed voor zo'n klein vijvertje. En op het plaatje leek het helemaal zwart, pak ik het uit zit er een felgroene naad overal doorheen en een dik labeltje aan de bovenkant.
Daarom had ik er laatst zo de pest in.
De leuke meevaller is wel dat ze van 1 plantje 6 hadden geleverd ipv 3. 
Nog een vraagje. Zou ik ook ipv gras het vol kunnen gooien met verschillende planten? Als ik hier al die gazon verhalen lees denk ik toch wel regelmatig oef wat een werk... Ben een beetje aan het rondneuzen voor andere opties maar kom er niet uit. Dacht misschien rond de paden een laag struikje en dan spelen met hoogte voor de rest van de tuin.

En wat er mis was gegaan, ik had ergens gelezen dat je vijveraarde ook zo in de bovenste rand (moeras rand) erin kan doen met substraat erop. Niet dus, hele vijver zwart.

Nog een vraagje. Zou ik ook ipv gras het vol kunnen gooien met verschillende planten? Als ik hier al die gazon verhalen lees denk ik toch wel regelmatig oef wat een werk... Ben een beetje aan het rondneuzen voor andere opties maar kom er niet uit. Dacht misschien rond de paden een laag struikje en dan spelen met hoogte voor de rest van de tuin.
zaterdag 13 mei 2017 om 15:02
En met een paar uurtjes aanpoten staat die
vijver er ook weer prachtig bij. (Ik wilde wat anders zeggen maar dan heb ik geloof ik een ban aan mijn broek.) Alhoewel puh vijver ook wel lekker bekt.
Moet nog 1 vijvermandje kopen maar dat komt morgen wel. Genoeg gevijverd vandaag. Zodra alle prut wat is gezakt en je wat beter naar de bodem kan kijken zal ik weer foto's plaatsen (mits dat tzt kan natuurlijk met het nieuwe forum)

zaterdag 13 mei 2017 om 16:04
Mooi Schattigmeisje dat je beukenhaag ineens helemaal groen is
Nou Frambozen je hebt er onderhand een dagtaak aan met die vijver
En toch.....begin ik steeds meer te neigen om ook een (soort van) vijver te nemen.
Ik had zo bedacht om aan het einde van mijn (nieuw aan te leggen) terras over de hele breedte (5 meter) een halve meter brede baan als vijver te graven .....hoe meer ik er over nadenk hoe leuker ik het vind
Ik heb zo'n vermoeden dat mijn recente gesnoeide vlinderstruik niet van plan is opnieuw uit te schieten, ik geef hem nog even en anders moet ik hem toch vervangen voor een rode

Nou Frambozen je hebt er onderhand een dagtaak aan met die vijver

En toch.....begin ik steeds meer te neigen om ook een (soort van) vijver te nemen.
Ik had zo bedacht om aan het einde van mijn (nieuw aan te leggen) terras over de hele breedte (5 meter) een halve meter brede baan als vijver te graven .....hoe meer ik er over nadenk hoe leuker ik het vind
![Happy :-]](./../../../smilies/77_happy.gif)
Ik heb zo'n vermoeden dat mijn recente gesnoeide vlinderstruik niet van plan is opnieuw uit te schieten, ik geef hem nog even en anders moet ik hem toch vervangen voor een rode

zaterdag 13 mei 2017 om 16:55
Leuk idee van de vijver! Zou zelf nog een maandje wachten voor je je vlinderstruik overleden verklaart.Fay71 schreef: ↑13-05-2017 16:04Mooi Schattigmeisje dat je beukenhaag ineens helemaal groen is![]()
Nou Frambozen je hebt er onderhand een dagtaak aan met die vijver![]()
Ik had zo bedacht om aan het einde van mijn (nieuw aan te leggen) terras over de hele breedte (5 meter) een halve meter brede baan als vijver te graven .....hoe meer ik er over nadenk hoe leuker ik het vind![]()
Ik heb zo'n vermoeden dat mijn recente gesnoeide vlinderstruik niet van plan is opnieuw uit te schieten, ik geef hem nog even en anders moet ik hem toch vervangen voor een rode![]()
zaterdag 13 mei 2017 om 16:56
Felix_Urbexicus schreef: ↑13-05-2017 06:51Pocas, je doet niets fout, blauwe regens bloeien pas na een jaar of 10, tenzij je ze al bloeiend koopt. Daarom was koettie laatst zo blij met haar nieuwe aankoop. Ik zou hem wel leiden als ik jou was.
Hmm de plaatjesbug doettet nog