Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ik las net mijn kind voor uit Pluk en de Petteflet en moest gelijk aan dit topic denken. We zitten nu midden in de grote ramp waar de torteltuin dreigt te worden afgebroken omdat er een keurig tegelplein moet komen :O
Dankjewel allemaal! :flirting:
Ja grutt, we gaan letterlijk alles verbouwen tot de deuren aan toe. Het enige wat blijft zijn de kozijnen en de muren.

Meteen al de eerste tegenvaller gehad: het complete plafond moet eruit en opnieuw. Bovendien wilden we de muren in de badkamer (welke nu bestaat uit 3 miniscule kamertjes) verwijderen, maar deze blijken dragend te zijn. Niet onoverkomelijk allemaal, maar gaat dus wel veel meer tijd kosten. Het gaat wel allemaal zo onwijs mooi worden :love: . Als jullie het leuk vinden kan ik ook plaatjes delen van binnen in het huis, mocht daar interesse in zijn om de verbouwing te volgen.

Ik ben vandaag als eerste begonnen met mijn klimroos planten (inderdaad symbolisch Fay, wilde haar zo graag zien tegen onze gevel aan!). Wat een werk was dat nog! Ik heb een ruimte van 60 x 40 uitgegraven tot 40cm diep. Wel 80liter zand eruit gehaald en vervangen voor 80liter rozengrond. Eerst alle tegels eruit gewrikt, en omdat er natuurlijk zand onder tegels ligt was ik bang dat dat een slechte bodem was voor mijn roos, dus heb maar extra diep uitgegraven en rozengrond erin gedaan. Verder nog verwend met speciale rozenmest en heb haar heeeel goed gewaterd. En nu maar groeien...
Ik heb foto's gemaakt van de roos en wil deze zo graag delen. Weet iemand of de plaatjesrechten alweer werken? Ik zit al bijna op 150 posts, dus nog even volop reageren overal en ik mag weer plakken :cheer:

Verder hebben we kennis gemaakt met de nieuwe buuf. Die begon meteen over dat ze een nieuwe schutting wilde en of de plant (klimop) eraf kon. Meteen maar ff gezegd dat ik de klimop graag wil houden :proud: Maar zal hem wel wat snoeien voor haar. Kan ik dat nu al doen of kan ik daarmee beter wachten tot na de zomer? De schutting vind ik overigens ook prima. Bovendien zit het niet in ons budget nu, eerst maar eens alles binnen doen.

Je tuin klinkt wel al heel groen Zaphod! Hoe groot is je klimroos nu? Ik hoop zo dat de mijne een supersnelle groeier is haha.
Nou dames, het was weer een heel verhaal. Ookal reageer ik niet telkens op iedereen persoonlijk, ik lees jullie verhalen met plezier!
phloxx wijzigde dit bericht op 15-05-2017 20:45
1.65% gewijzigd
-
Dubbel
-
Phloxx schreef:
15-05-2017 20:39
Dankjewel allemaal! :flirting:
Ja grutt, we gaan letterlijk alles verbouwen tot de deuren aan toe. Het enige wat blijft zijn de kozijnen en de muren.

Meteen al de eerste tegenvaller gehad: het complete plafond moet eruit en opnieuw. Bovendien wilden we de muren in de badkamer (welke nu bestaat uit 3 miniscule kamertjes) verwijderen, maar deze blijken dragend te zijn. Niet onoverkomelijk allemaal, maar gaat dus wel veel meer tijd kosten. Het gaat wel allemaal zo onwijs mooi worden :love: . Als jullie het leuk vinden kan ik ook plaatjes delen van binnen in het huis, mocht daar interesse in zijn om de verbouwing te volgen.

Ik ben vandaag als eerste begonnen met mijn klimroos planten (inderdaad symbolisch Fay, wilde haar zo graag zien tegen onze gevel aan!). Wat een werk was dat nog! Ik heb een ruimte van 60 x 40 uitgegraven tot 40cm diep. Heb er meer dan 80 liter zand uitgehaald en 80liter rozengrond ingedaan. Eerst alle tegels eruit gewrikt, en omdat er natuurlijk zand onder tegels ligt was ik bang dat dat een slechte bodem was voor mijn roos, dus heb maar extra diep uitgegraven en rozengrond erin gedaan. Verder nog verwend met speciale rozenmest en heb haar heeeel goed gewaterd. En nu maar groeien...
Ik heb foto's gemaakt van de roos en wil deze zo graag delen. Weet iemand of de plaatjesrechten alweer werken? Ik zit al bijna op 150 posts, dus nog even volop reageren overal en ik mag weer plakken :cheer:

Verder hebben we kennis gemaakt met de nieuwe buuf. Die begon meteen over dat ze een nieuwe schutting wilde en of de plant (klimop) eraf kon. Meteen maar ff gezegd dat ik de klimop graag wil houden :proud: Maar zal hem wel wat snoeien voor haar. Kan ik dat nu al doen of kan ik daarmee beter wachten tot na de zomer? De schutting vind ik overigens ook prima. Bovendien zit het niet in ons budget nu, eerst maar eens alles binnen doen.

Je tuin klinkt wel al heel groen Zaphod! Hoe groot is je klimroos nu? Ik hoop zo dat de mijne een supersnelle groeier is haha.
Nou dames, het was weer een heel verhaal. Ookal reageer ik niet telkens op iedereen persoonlijk, ik lees jullie verhalen met plezier!
Neeee wat gebeurt hier allemaal stom nieuw forum :( opeens quote ik mezelf?!
-
Wat spannend allemaal Phloxx! Hoelang gaat het ongeveer duren (plus minimaal drie maanden zegt m'n vader altijd. :P)

Jullie wonen tot die tijd nog wel ergens anders? Volgens mij werkt plaatjesplakken nog niet, jammer!

Met even slakkenrondje gedaan tijdens m'n rookpauze. Bleh, toch al stuk of tien opeens. Zo nog maar eens.
Koettie: ik heb mijn woning nog tot half juli, vriend tot begin juni. Maar zijn ouders wonen dichtbij, dat scheelt. Samen in mijn mini appartement is helaas echt geen optie. We hebben dus tot half juli haha. We doen wel alles zelf, vriend en zijn broers en vader zijn heel handig. Zelf ben ik ook wel van het aanpakken. Dus we houden hoop!

Alvast wat fotos, kan niet plakken maar dan maar een link.
Herkenbaarheid is niet erg, ik heb op dit account geen persoonlijke reacties of posts, ik gebruik het alleen voor dit tuiniertopic.
Achtertuin, nu nog een zeer mistroostige bedoeling en de klimop die buuf blijkbaar haat:
https://www.mupload.nl/img/pa5gxcwrqucuk.jpg
https://www.mupload.nl/img/jcr7j5lvhe21m.jpg
https://www.mupload.nl/img/2yakpdbijvwdn.jpg

Onze lieve schattige baby klimroos:
https://www.mupload.nl/img/azw9j80ey2wi3.jpg
-
Ik heb even een vraagje. Ik wil naast de voordeur een plantenbak aan de bakstenen muur bevestigen. Het liefst wil ik daar een plant in doen die mooi naar beneden groeit, als een soort waterval. Nu is het zo dat de zon daar nooit komt. Hebben jullie een idee welke plant ik hiervoor kan gebruiken?
Leuke foto's Phloxx, is best wat leuks van te maken lijkt me!
Je klimroos is ook leuk zeg, hopelijk groeit ie snel! :)

Mijn klimroos was ongeveer 150 cm toen ik hem kocht, denk dat hij nu boven de 2 meter uitkomt. Hij krijgt al een hoop zijtakken dus de schutting wordt al mooi groen!
Ahw, die roos. Die wordt vast heel gelukkig daar! Is echt wel wat leuks van te maken!!
Zaphod, wat een grote klimroos al! Ik droom over de dag dat de mijne zo mooi boven het raam in bloei staat :heart:
Koettie, ja ze staat vol in de zon heel de dag! Dus komt goed!
Ik heb ook al heel veel ideeen voor de tuin. Herinner allemaal deze foto's haha, dan kunnen jullie in juli het vergelijken met mijn mooie nieuwe groene tuin!!
Het is echt een heerlijk tuintje, er staat heel de dag wel ergens zon en voor Utrechtse begrippen issie erg groot (hij is 11 meter diep en 6 meter breed). De meeste huizen in Utrecht in de goede wijken hebben een 'tuin' van 3x2. Zon deprimerende plaats waar net een stoel past en je tegen betonnen muren aan zit te kijken. Helaas bouwen ze alles vol... Dus dit was echt een pareltje en ook nog eens in een hele mooie wijk!
-
Caseje, thank voor die info over slakken. Ik ben een domme muts geweest, er zat een heel nest in de rode vlinderstruik en ik heb het niet weggehaald!
Morgen kijken of het er nog zit. Ben bang van niet.
Leuk Phloxx, ik vind je klimop prachtig hoor!!
Je blonde trots voelt zich zo te zien al helemaal thuis in de tuin :proud:
Daar ga je vast een waar paradijsje van maken.
Wat een werk heb je besteed aan het planten van je baby klimroos, als die niet goed gaat groeien is het gewoon een ondankbaar ding ;-))
Wat heb jij al weer veel posts...ik moet toch ook echt eens op meer topics gaan reageren, ik wil ook plaatjesplakrecht (al is het alleen maar voor het woord) :lol:

Koettie, Heb jij je rookpauze in de tuin :loveit:
Ik vind varens absoluut mooi maar hier doken ze echt overal op was echt te veel naar mijn zin, uiteindelijk heb ik ze er allemaal uitgegooid :A:

Case-je, Dat slakken bestrijden is nogal een onderneming zeg 8-.
Als ik eerlijk ben koop ik net zo makkelijk een doos slakkenkorrels bij de action,
mijn hostas zijn nog steeds intact tot dusver vallen die korrels echt niet tegen.
Ga je het zelf wel proberen?
Mijn tandarts bezoek was van korte duur, ze hadden mij de verkeerde tijd doorgegeven ik zou pas na 45 minuten aan de beurt zijn.... :sigh:
En ik heb tegenwoordig dagen dat ik een kort lontje heb, dit was er een van :thunder: ben dus opgestapt ik had vandaag nog meer te doen :A:

Zaphod, je tuin klinkt al wel heel groen hoor ;-))
Bij mijn vorige huis had mijn buurvrouw een klein vijvertje daar hoorde ik dagelijks de kikkers/padden brullen maar ik heb er nog nooit een in mijn tuin gezien (O) (O)

Net toch nog maar even de tuin gesproeid.
Het miezert hier maar heel lichtjes en aangezien het de komende dagen warm wordt kan wat extra water geen kwaad.
Mijn brugmansia begint eindelijk te groeien :heart:
Dat mag ook wel na het op en neer geleur naar de garage zodat hij het s'nacht niet koud kreeg :biggrin:
Wow, dat wordt een behoorlijke verbouwing Phloxx. Wat fijn dat jullie een ruime tuin hebben kunnen vinden. Hij wordt vast geweldig.

Kan me trouwens wel iets van de buurvrouw voorstellen. We hadden hier ook een klimop die we hebben weggehaald. Het woekert zo erg dat we dat niet fatsoenlijk bij konden houden. Misschien dat we nog eens een klimmer gaan planten die niet zo woekert.
Eigenlijk is dit een verkapte meelees reactie. Hoewel ik ook tegen tegels ben. Helaas moesten wij in het najaar verhuizen van een huis met tuin (met vijver incl. vissen, kikkers en soms zelfs een salamander) en een mooie druif, klimroos etc. geen klimop trouwens ik vind dat schaamgroen niet zo leuk, maar wat via de buren binnen kwam (door de schutting), knipte ik aan mijn kant af geen enkel probleem.
Nu hebben wij alleen nog tegels, sterker het is een appartement met dakterras met alleen tegels boven op een bedrijfspand. Ik heb nu wel in een aantal potten en bakken, courgette, paprika en tomaat en mijn heideplantjes meegenomen. De lavendel komt niet op, mijn munt doet het niet wel in een paar potten zomerbloemen gezaaid. Hopen dat dat iets aan bijen en vlinders aan gaat trekken, maar ben er bang voor vogels zijn hier niet behalve kraaien.
Maar ik word erg vrolijk van jullie foto's vandaar dat ik dit dus graag volg, ooit gaan we weer naar een huisje met een tuin en gaan we onze appelboompjes en vijverpomp etc weer gebruiken. Tot die tijd laaf ik me aan jullie tuinen.
(Mijn partner heeft de foto's ook gezien en zijn opmerking was: "wij zijn/worden hier niet gelukkig, laten we maar weer op zoek gaan naar iets met een tuin).
Twee keer is een beetje overdreven. Kan al niet meer op het forum met tablet, maar dit is dus ook nog niet aangepast. (Wel een voordeel trouwens dit dakterras, mijn courgette doet het beter dan in de tuin, positief blijven jsv, positief blijven.)
jsv wijzigde dit bericht op 16-05-2017 08:58
Reden: dubbel
88.30% gewijzigd
Balen jsv! Fijn dat zowel je man als jij graag terug willen naar een tuin.

Wat voor bakken gebruik je nu? Ik heb hier een hele berg van die grote zinken teilen, als je een flinke maat hebt krijg je er zelfs een boompje wel in aan de praat.
Ik heb zelfs mijn vijvertje in een zinken teil.
Haha ja Fay, we roken beide maar alleen buiten. Dus paar keer per dag even de tuin bekijken!
Jammer jsv, maar genoeg om naar uit te kijken dus.
Felix, ik heb nu oude stenen potten en bakken (paars geverfd) die we bij het oude huis ook gebruikten, en ja die zinken teilen zijn erg mooi. Wij hebben wel een oude zinken vuilnisbak (heeft partner voor 15 euro op de kop getikt) die gebruiken we nu als vuilnisbak. Maar we zijn nu toch zover dat we zeker weten dat dit soort huis niet ons ding is. We hadden in november heel snel een woning nodig maar dit is niets voor de lange termijn. Het dakterras heeft tegels maar is ook lek, dus het bedrijf onder ons heeft last van elke beweging op het terras. In het huis lekken kranen, zit de tegelvloer van de badkamer los etc. Partner kan dat allemaal goed maken, maar betalen we daar zoveel huur voor? (Best stom maar het heeft even geduurd voordat wij dat aan elkaar wilden toegeven, je wilt toch het beste ook voor je partner. En ja we zijn bijna 30 jaar getrouwd en eigenlijk willen we gewoon hetzelfde).
Dus ja Koettie we hebben iets om naar uit te kijken, we willen weer een huisje met een tuin, binnenruimte is niet eens zo belangrijk, kinderen zijn het huis uit. Qua tuin staan er nu dingen bij mijn ouders in de tuin (je appelboom doet het nog, uitspraak van pap) en onze oudste dochter heeft net een huis gekocht waar een redelijke tuin bij zit en ze heeft al aangegeven dat ze geen verstand van de tuin heeft. Dus druk genoeg maar we gaan toch echt weer op zoek naar iets om de achterdeur uit te lopen, die stomme escargots te verwijderen, kijken of ik vandaag bonen of peulen eet. De bijen en vlinders bij de bloemen zie. Het duurt misschien even maar het komt wel goed.
Pfff, alweer dubbel, zo belangrijk is mijn mening nu ook weer niet.
Maar wij zijn dus bezig om een huisje met een tuintje te gaan zoeken en tot die tijd hoop ik heel veel mooie ideeën van jullie te zien, die ik dan ga toepassen in de tuin.
jsv wijzigde dit bericht op 16-05-2017 10:44
Reden: dubbel
88.67% gewijzigd
Ook zonder tuin ben je welkom als meeschrijver hoor, zelfs als je alles dubbel post :proud:

Ik zie dat het plaatjesplakicoon weer eens spoorloos is?
Ik schreef vorig jaar ook mee vanaf m'n balkon op het zuiden met knallende zon en wind. Zat me heel erg te verheugen op een tuin en nu heb ik er een!
Koettie schreef:
16-05-2017 11:20
Ik schreef vorig jaar ook mee vanaf m'n balkon op het zuiden met knallende zon en wind. Zat me heel erg te verheugen op een tuin en nu heb ik er een!
Misbruikquote.
Het was me net gelukt om een plaatje te plakken, en toen kreeg ik de mededeling dat ik te weinig tekens gebruikte. Juist.
Poging 2

Is mislukt

Jadjajablablaextraleestekensblabla
Jammer
Suf he, is het eindelijk mooi weer waardoor we allemaal mooie foto's kunnen plaatsen, werkt het forum niet mee. :furious: Ach, dan is er dadelijk wel extra foto spam omdat iedereen veel heeft in te halen.

Mijn vijver is kraakhelder geworden, ik kan zelfs vanaf de 1e verdieping op de bodem kijken. :cheer2:

Verder dus wat meer afwezig want erger me halfdood aan het forum. :whip:

Oh en nog welkom aan alle nieuwe meeschrijvers! Gezellig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven